KjellR
Hi-Fi freak
Ikke opptatt av å unngå - man er ikke "tvunget". Håper noen snart skrur sammen en som holder en kald vinterdag også...
Hvorfor i alle verden Trondheim - hva med Nordkapp. Går nok det og men bilen vil veie 4 tonn...Ikke opptatt av å unngå - man er ikke "tvunget". Håper noen snart skrur sammen en som holder en kald vinterdag også...
Er vel en grunn til at man har satt maks kjøretid for de som kjører langtransport.... Tror du er litt "mot normalt"Jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er slitsomt å kjøre bil. Jeg slapper av når jeg kjører. Det er lite som er mindre slitsomt for meg. Jeg kjørte Trondheim-Oslo 16/5. 5 min. pause på Lillehammer for å strekke på bena. Mer enn nok. Kom fram til Oslo uthvilt og fin.
Så vil sikkert noen si at man er sliten selv om man ikke merker det, og at ens oppmerksomhet blir svekket etter en så lang (? - 50 mil) tur, men ikke en gang bilen sa fra. Den pleier å varsle om at nå er det på tide å ta en pause når den merker at man blir mindre oppmerksom (kjøremønsteret blir uvanlig med ujevn gassbruk og litt vingling med rattet), men ingen beskjed fra bilen.
Vi er tydeligvis forskjellige.
Jeg finner også bilkjøring som en avslappende øvelse. Har forøvrig ingen «Fritz der Assistent» som kan fortelle om det stemmer. Det lengste jeg har beveget meg på et døgn i egen maskin er 156 mil, passende nok i en Alfa 156sw. Det skulle tilsvare Hamar-København t/r. Faktisk helt eksakt. På vinterføre med sludd og snø fra Uddevalla til Malmø. Poenget er at vi er forskjellige.Jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er slitsomt å kjøre bil. Jeg slapper av når jeg kjører. Det er lite som er mindre slitsomt for meg. Jeg kjørte Trondheim-Oslo 16/5. 5 min. pause på Lillehammer for å strekke på bena. Mer enn nok. Kom fram til Oslo uthvilt og fin.
Så vil sikkert noen si at man er sliten selv om man ikke merker det, og at ens oppmerksomhet blir svekket etter en så lang (? - 50 mil) tur, men ikke en gang bilen sa fra. Den pleier å varsle om at nå er det på tide å ta en pause når den merker at man blir mindre oppmerksom (kjøremønsteret blir uvanlig med ujevn gassbruk og litt vingling med rattet), men ingen beskjed fra bilen.
Vi er tydeligvis forskjellige.
Ikke noe galt i det - vi er forskjellige, gudskjelov....Joda, jeg er visst det, men det er jo litt forskjell på å kjøre en lang tur en gang i blant og å kjøre langt hver dag.
Det jeg blir sliten av er å være sammen med mange personer. Jeg var på en konferanse for 2 dager siden. Onsdag kl 10 til fredag kl 14. Jeg var utslitt allerede kl 13 på onsdag og fikk ikke mye ut av resten av konferansen. Lørdag ettermiddag begynte jeg å våkne til igjen...
Jeg holder ut maks 10 min i lunsjen på jobben hvis det er mer enn 6 personer der.
Ikke Puttgarten en gang?Fra Alexanderplatz i Berlin og hjem til Moss i et drag var på kanten, ingen ferger og da er det ca. 130 mil. Det var godt å kjøre inn over Svinesundsbrua den kvelden og ha veibelysning de siste milene. E6 oppover fra Malmø virker nærmest uendelig på en sånn tur. Men vi kom hjem...
Nei, kjørte opp til Jylland og over bruene til Sjælland og deretter Sverige.Ikke Puttgarten en gang?Fra Alexanderplatz i Berlin og hjem til Moss i et drag var på kanten, ingen ferger og da er det ca. 130 mil. Det var godt å kjøre inn over Svinesundsbrua den kvelden og ha veibelysning de siste milene. E6 oppover fra Malmø virker nærmest uendelig på en sånn tur. Men vi kom hjem...
Poenget med historiene er vel at vi er veldig forskjellige og opplever ting på forskjellig måte. Jeg blir ikke sliten av å kjøre 50 mil uten mer pause enn 4 minutter for å strekke på beina. Andre blir det. Det er bare å innse at vi er forskjellige, og når noen forteller at alle må ta halvtimers pauser etter 30 mil kjøring så er det tullprat. Akkurat som det er å si at ingen trenger det.Ikke imponerende, heller idiotisk faktisk , de siste timene bak rattet på sånne turer blir som å kjøre med promille..... Min neste tur til Berlin blir helst med tog, alternativet er å suse nedover E6en i elbil med både ladepauser og en overnatting. Fremtiden er uansett elektrisk
I motsetning til de som kjører eksosbiler?Kjøperne av elbil er en broket gruppe, alt i fra idealistene som startet med Buddy og Think til posører og gjerrigknarker som bare tenker på status og lommeboka.
Ja mange det, av forskjellige idalstiske grunner.Er det noen som kjører eksos iler av idealistiske grunner da Deph?
i3 er en helt kanonbra bil. Beste elbilen jeg har kjørt under 400 lapper. (Har kjørt Leaf, E-Niro, Soul, Kona, Ioniq, e-Up, Golf 1 og 2) Funker fint på lengre kjøring med 120 Ah batteri. Eneste bilen jeg savner å ha når dieselen kverner i gang om morgenen.Ja. Jeg regner jo også med at han som i den artikkelen sier at han skal bytte sin i3 i en bensin/dieselbil nå som elbiler må betale parkering i Oslo og halv sats i bomringen bare tuller. Han har kjøpt en i3 for lokal kjøring, noe den egner seg utmerket til. Det er ikke en bil for lengre turer, og den er fremdeles mye billigere å bruke enn en bensin/dieselbil til den type kjøring han bruker den til, selv om den ikke er like billig i bruk som før.
Det blir like dumt som de fra sin Porsche Panamera Turbo klaget over at nå blir det så dyrt å kjøre ut på Bygdøy for å lufte hunden.
Den ene gangen hvert 10. år man skal dit kan man f.eks. leie en bil fra AVIS til 4500 kroner for 2 uker med fri kilometer. Pris før rabatter for to uker i sommer.å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
Perfekt bil for de som mangler bakkekontakt (slik som undertegnede)Men ikke i en EQC som har lavere bakkeklaring enn Porsche 911 og Ferrari 458.
Er det mange som kjører Trondheim - Nordkapp på fast basis? Problemet er jo at folk vurderer bil ut fra behovet som oppstår 1-2 ganger i livet istedet for å dimensjonere seg etter 99% av kjøringen.Ja, jeg liker i3 selv og kunne godt kjøpt en slik, men å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
Ja, og det er jo en glimrende løsning. Poenget her var at det ble sagt at en i3 fungerer utmerket på lengre turer, og det var det jeg stilte spørsmål ved. Hvis løsningen er å leie en bil hver gang man skal på en lang tur fungerer jo ikke en i3 utmerket på lengre turer.Den ene gangen hvert 10. år man skal dit kan man f.eks. leie en bil fra AVIS til 4500 kroner for 2 uker med fri kilometer. Pris før rabatter for to uker i sommer.å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
Helt enig.Ja, og det er jo en glimrende løsning. Poenget her var at det ble sagt at en i3 fungerer utmerket på lengre turer, og det var det jeg stilte spørsmål ved. Hvis løsningen er å leie en bil hver gang man skal på en lang tur fungerer jo ikke en i3 utmerket på lengre turer.Den ene gangen hvert 10. år man skal dit kan man f.eks. leie en bil fra AVIS til 4500 kroner for 2 uker med fri kilometer. Pris før rabatter for to uker i sommer.å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
Tur til Nordkapp var bare et eksempel på det jeg regner som en lang tur.
En i3 (største batteri) har en rekkevidde på maks 30 mil, reelt vel 25. Den hurtiglader på 50 kW og lader 80% (altså underkant av 20 mil) på 45 minutter. Det gjør den ikke til en ideell bil for langkjøring i mitt hode.
Selvfølgelig velger man bil ut fra det man vanligvis trenger bil til. For de fleste er det mye lokal kjøring med en og annen lengre tur, kanskje ikke mer enn en i året. Da vil en elbil med ok rekkevidde være utmerket og så kan man leie en bil hvis man skal kjøre langt. For meg er det omvendt. Jeg bruker stort sett ikke bilen til lokal kjøring - det er stort sett lengre turer 50-60+ mil. Lokalt går jeg eller tar bussen.