Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men slik bakgrunn i elbil verdenen blir "litt-nerd" en heders tittel ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke opptatt av å unngå - man er ikke "tvunget". Håper noen snart skrur sammen en som holder en kald vinterdag også... :)
    Hvorfor i alle verden Trondheim - hva med Nordkapp. Går nok det og men bilen vil veie 4 tonn...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mercedes-event observert på Eggemoen flyplass i dag.
    Forventer litt skriverier fra pressen om hvordan den nye modellen fungerer som dragracer om kort tid. Og muligens litt andre ting også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er slitsomt å kjøre bil. Jeg slapper av når jeg kjører. Det er lite som er mindre slitsomt for meg. Jeg kjørte Trondheim-Oslo 16/5. 5 min. pause på Lillehammer for å strekke på bena. Mer enn nok. Kom fram til Oslo uthvilt og fin.

    Så vil sikkert noen si at man er sliten selv om man ikke merker det, og at ens oppmerksomhet blir svekket etter en så lang (? - 50 mil) tur, men ikke en gang bilen sa fra. Den pleier å varsle om at nå er det på tide å ta en pause når den merker at man blir mindre oppmerksom (kjøremønsteret blir uvanlig med ujevn gassbruk og litt vingling med rattet), men ingen beskjed fra bilen.
    Vi er tydeligvis forskjellige.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er slitsomt å kjøre bil. Jeg slapper av når jeg kjører. Det er lite som er mindre slitsomt for meg. Jeg kjørte Trondheim-Oslo 16/5. 5 min. pause på Lillehammer for å strekke på bena. Mer enn nok. Kom fram til Oslo uthvilt og fin.

    Så vil sikkert noen si at man er sliten selv om man ikke merker det, og at ens oppmerksomhet blir svekket etter en så lang (? - 50 mil) tur, men ikke en gang bilen sa fra. Den pleier å varsle om at nå er det på tide å ta en pause når den merker at man blir mindre oppmerksom (kjøremønsteret blir uvanlig med ujevn gassbruk og litt vingling med rattet), men ingen beskjed fra bilen.
    Vi er tydeligvis forskjellige.
    Er vel en grunn til at man har satt maks kjøretid for de som kjører langtransport.... Tror du er litt "mot normalt" ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Joda, jeg er visst det, men det er jo litt forskjell på å kjøre en lang tur en gang i blant og å kjøre langt hver dag.
    Det jeg blir sliten av er å være sammen med mange personer. Jeg var på en konferanse for 2 dager siden. Onsdag kl 10 til fredag kl 14. Jeg var utslitt allerede kl 13 på onsdag og fikk ikke mye ut av resten av konferansen. Lørdag ettermiddag begynte jeg å våkne til igjen...
    Jeg holder ut maks 10 min i lunsjen på jobben hvis det er mer enn 6 personer der.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er slitsomt å kjøre bil. Jeg slapper av når jeg kjører. Det er lite som er mindre slitsomt for meg. Jeg kjørte Trondheim-Oslo 16/5. 5 min. pause på Lillehammer for å strekke på bena. Mer enn nok. Kom fram til Oslo uthvilt og fin.

    Så vil sikkert noen si at man er sliten selv om man ikke merker det, og at ens oppmerksomhet blir svekket etter en så lang (? - 50 mil) tur, men ikke en gang bilen sa fra. Den pleier å varsle om at nå er det på tide å ta en pause når den merker at man blir mindre oppmerksom (kjøremønsteret blir uvanlig med ujevn gassbruk og litt vingling med rattet), men ingen beskjed fra bilen.
    Vi er tydeligvis forskjellige.
    Jeg finner også bilkjøring som en avslappende øvelse. Har forøvrig ingen «Fritz der Assistent» som kan fortelle om det stemmer. Det lengste jeg har beveget meg på et døgn i egen maskin er 156 mil, passende nok i en Alfa 156sw. Det skulle tilsvare Hamar-København t/r. Faktisk helt eksakt. På vinterføre med sludd og snø fra Uddevalla til Malmø. Poenget er at vi er forskjellige.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.543
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Moss -> Trondheim går i ett strekk hos undertegnede. Mulig, hvis jeg helt for mye kaffe eller Pepsi inn i fjeset, at jeg "markerer" på Dovrefjell en eller annen plass. Ittno problem...
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Lengste jeg har kjørt uten annet enn tissepause er 90 mil og det frister ikke til gjentagelse selv om det var med en rask og komfortabel bensinbil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Joda, jeg er visst det, men det er jo litt forskjell på å kjøre en lang tur en gang i blant og å kjøre langt hver dag.
    Det jeg blir sliten av er å være sammen med mange personer. Jeg var på en konferanse for 2 dager siden. Onsdag kl 10 til fredag kl 14. Jeg var utslitt allerede kl 13 på onsdag og fikk ikke mye ut av resten av konferansen. Lørdag ettermiddag begynte jeg å våkne til igjen...
    Jeg holder ut maks 10 min i lunsjen på jobben hvis det er mer enn 6 personer der.
    Ikke noe galt i det - vi er forskjellige, gudskjelov....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fra Alexanderplatz i Berlin og hjem til Moss i et drag var på kanten, ingen ferger og da er det ca. 130 mil. Det var godt å kjøre inn over Svinesundsbrua den kvelden og ha veibelysning de siste milene. E6 oppover fra Malmø virker nærmest uendelig på en sånn tur. Men vi kom hjem...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra Alexanderplatz i Berlin og hjem til Moss i et drag var på kanten, ingen ferger og da er det ca. 130 mil. Det var godt å kjøre inn over Svinesundsbrua den kvelden og ha veibelysning de siste milene. E6 oppover fra Malmø virker nærmest uendelig på en sånn tur. Men vi kom hjem...
    Ikke Puttgarten en gang?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fra Alexanderplatz i Berlin og hjem til Moss i et drag var på kanten, ingen ferger og da er det ca. 130 mil. Det var godt å kjøre inn over Svinesundsbrua den kvelden og ha veibelysning de siste milene. E6 oppover fra Malmø virker nærmest uendelig på en sånn tur. Men vi kom hjem...
    Ikke Puttgarten en gang?
    Nei, kjørte opp til Jylland og over bruene til Sjælland og deretter Sverige.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har kjørt 137 mil fra et sted jeg ikke husker på sveriges østkyst, nord for Stockholm et sted til KichkenÆs på en bensinfylling og en hamburger ved stopp i Haparanda. Total snøslapsføre og nedbør i Svea, kjøring midt i veien i sverige der slapset var verst, lastebiler på Høgeren, dette var før midtdelene kom. I Finland var det fortsatt betydelig snødrev - tørr snø nå. Da jeg ankom Kirkenes ved 4 tiden på morningen var jeg litt stiv i skjekene, må innrømme D :)

    Har ofte kjørt T/R Oslo-Bergen og Tr.heim med kort jobboppdrag som stopp. Hater nemmelig hoteller :)

    Well,....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.313
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    1
    Lag dere en egen tråd der dere kan fortsette denne pissekonkuransen. Imponerende historier, men lite relevant for oss andre dødelige....:rolleyes:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke imponerende, heller idiotisk faktisk , de siste timene bak rattet på sånne turer blir som å kjøre med promille..... Min neste tur til Berlin blir helst med tog, alternativet er å suse nedover E6en i elbil med både ladepauser og en overnatting. Fremtiden er uansett elektrisk:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Ikke imponerende, heller idiotisk faktisk , de siste timene bak rattet på sånne turer blir som å kjøre med promille..... Min neste tur til Berlin blir helst med tog, alternativet er å suse nedover E6en i elbil med både ladepauser og en overnatting. Fremtiden er uansett elektrisk:)
    Poenget med historiene er vel at vi er veldig forskjellige og opplever ting på forskjellig måte. Jeg blir ikke sliten av å kjøre 50 mil uten mer pause enn 4 minutter for å strekke på beina. Andre blir det. Det er bare å innse at vi er forskjellige, og når noen forteller at alle må ta halvtimers pauser etter 30 mil kjøring så er det tullprat. Akkurat som det er å si at ingen trenger det.

    For meg er vel grensa ca 70-80 mil (skal kjøre Kiel-Praha neste mandag. Det er nokså nøyaktig 70 mil). Ikke uten pause, men det går fint med en pause på 4-5 minutter. Vi må alle finne ut hva som passer for oss. Jeg har kjørt Trondheim-København på en dag en gang. Det er for langt for meg uten pauser. Normalt ville jeg ha en overnatting på en såpass lang tur. Trondheim-Fredrikstad går greit. Jeg har ingen problemer med å se at andre synes det er for langt, men da må vel de andre også kunne innse at det finnes (mange) som synes det er greit. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om familier på ferie med barn i baksetet, men det er ikke min situasjon - jeg kjører for å komme fram. Hvis jeg ikke trenger bilen på turen (skal frakte noe) tar jeg toget eller flyr.

    NB: Det var ikke meningen å starte noen konkurranse om hvem som kjører lengst uten pause, men bare å påpeke at vi er forskjellige og blir slitne av forskjellige ting. Jeg blir sliten av å ha mange folk rundt meg, og slapper av bak rattet. Jeg blir sliten av å sitte i lunsjrommet på jobben i 30 minutter når det er 10 andre der (og trekker meg derfor tilbake til kontoret), men er like uthvilt etter 3 timer bak rattet.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Blir dere aldri lei? Hvor langt dere gidder å kjøre er totalt uinteressant og vi har lest om det minst 50 ganger i denne tråden.

    Vi har fått det med oss
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vi har jo fått et nytt moment inn i langkjøringsdiskusjonen med at t/r Oslo-Trondheim er å foretrekke fremfor å bo på hotell.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Det virker som om det må gjentas og gjentas at vi er forskjellige, for det har mange tydeligvis ikke fått med seg.
    Elbiler passer tydeligvis for alle, uansett hvilke preferanser man har. Og hvilken type person man er.

    Jeg ser forøvrig at mange i Oslo nå snakker om å bytte ut elbilen:

    https://www.aftenposten.no/osloby/i...lokket-deg-til-a-kjope-elbil_-blir-bare-borte

    Så det var ikke miljøet som var poenget likevel?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjøperne av elbil er en broket gruppe, alt i fra idealistene som startet med Buddy og Think til posører og gjerrigknarker som bare tenker på status og lommeboka.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjøperne av elbil er en broket gruppe, alt i fra idealistene som startet med Buddy og Think til posører og gjerrigknarker som bare tenker på status og lommeboka.
    I motsetning til de som kjører eksosbiler?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Ja. Jeg regner jo også med at han som i den artikkelen sier at han skal bytte sin i3 i en bensin/dieselbil nå som elbiler må betale parkering i Oslo og halv sats i bomringen bare tuller. Han har kjøpt en i3 for lokal kjøring, noe den egner seg utmerket til. Det er ikke en bil for lengre turer, og den er fremdeles mye billigere å bruke enn en bensin/dieselbil til den type kjøring han bruker den til, selv om den ikke er like billig i bruk som før.
    Det blir like dumt som de fra sin Porsche Panamera Turbo klaget over at nå blir det så dyrt å kjøre ut på Bygdøy for å lufte hunden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som kjører eksos iler av idealistiske grunner da Deph?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er det noen som kjører eksos iler av idealistiske grunner da Deph?
    Ja mange det, av forskjellige idalstiske grunner.

    En god kommunist vil jo ikke bli sett levende i en Mercedes f.eks., men en LADA er er godt ideologisk mål.

    Mange også med vilje velger små biler med lavt utslipp av miljøhensyn, eller kjøper nye og dyr eksosbil med teknologi som gir minde utslipp. Selv om de totalt sett kan tape penger på det.

    Noen kjører gamle eksospyende folkevognsbusser i sympati med hippietidens ideologi.

    Noen kjører gamle vrak som de reparere på i protest mot forbrukssamfunnet, og satser på gjenbruk og vedlikehold i stedet for å kjøpe noe nytt.

    Og så har du dem som har lest et par tvilsomme artikler på bloggene "Nettavisen" eller "Resett" og blitt overbevist om at all strøm egentlig kommer fra tyske kullkraftverk (norsk strøm blir bare eksportert til andre land og andre formål), og at Bongo fra Kongo har dårlige arbeidsforhold i koboltgruven... så det er "egentlig" myyye mer miljøvennlig å kjøre vanlig eksosbil. Det er faktisk en hel del mennesker som tror på slikt

    ... etc. bare noen eksempler på at ideologi kan være så mangt, og føre til så mangt... ofte også at flere gode hensikter kommer i konflikt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja. Jeg regner jo også med at han som i den artikkelen sier at han skal bytte sin i3 i en bensin/dieselbil nå som elbiler må betale parkering i Oslo og halv sats i bomringen bare tuller. Han har kjøpt en i3 for lokal kjøring, noe den egner seg utmerket til. Det er ikke en bil for lengre turer, og den er fremdeles mye billigere å bruke enn en bensin/dieselbil til den type kjøring han bruker den til, selv om den ikke er like billig i bruk som før.
    Det blir like dumt som de fra sin Porsche Panamera Turbo klaget over at nå blir det så dyrt å kjøre ut på Bygdøy for å lufte hunden.
    i3 er en helt kanonbra bil. Beste elbilen jeg har kjørt under 400 lapper. (Har kjørt Leaf, E-Niro, Soul, Kona, Ioniq, e-Up, Golf 1 og 2) Funker fint på lengre kjøring med 120 Ah batteri. Eneste bilen jeg savner å ha når dieselen kverner i gang om morgenen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg liker i3 selv og kunne godt kjøpt en slik, men å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.118
    Antall liker
    14.672
    å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
    Den ene gangen hvert 10. år man skal dit kan man f.eks. leie en bil fra AVIS til 4500 kroner for 2 uker med fri kilometer. Pris før rabatter for to uker i sommer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men ikke i en EQC som har lavere bakkeklaring enn Porsche 911 og Ferrari 458.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, jeg liker i3 selv og kunne godt kjøpt en slik, men å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
    Er det mange som kjører Trondheim - Nordkapp på fast basis? Problemet er jo at folk vurderer bil ut fra behovet som oppstår 1-2 ganger i livet istedet for å dimensjonere seg etter 99% av kjøringen.

    For min del med 4 i familien hadde i3 vært kjekk, men jeg måtte planlagt noen innkjøp litt mer. Jeg hadde i3, men valgte å selge den da vi camper en del og da er diesel+krok en gyllen kombo. Følelsen av å bruke i3 keyless, trykke på start, vippe girvelger forover og bare sige lydløst fremover er helt nydelig. Kjempegod plass innvendig, kult interiør, fin ytelse. Siste versjon går ganske langt på en lading også. (31 mil WLTP)

    Negativt:
    - Dørene er litt elsk/hat
    - Savner touch-skjerm på Apple-play.
    - Litt vinglete i kraftig sidevind.
    - Man har lett for å gå på kjøretur bare for moro.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.628
    Antall liker
    10.935
    Sted
    Trondheim
    å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
    Den ene gangen hvert 10. år man skal dit kan man f.eks. leie en bil fra AVIS til 4500 kroner for 2 uker med fri kilometer. Pris før rabatter for to uker i sommer.
    Ja, og det er jo en glimrende løsning. Poenget her var at det ble sagt at en i3 fungerer utmerket på lengre turer, og det var det jeg stilte spørsmål ved. Hvis løsningen er å leie en bil hver gang man skal på en lang tur fungerer jo ikke en i3 utmerket på lengre turer.
    Tur til Nordkapp var bare et eksempel på det jeg regner som en lang tur.
    En i3 (største batteri) har en rekkevidde på maks 30 mil, reelt vel 25. Den hurtiglader på 50 kW og lader 80% (altså underkant av 20 mil) på 45 minutter. Det gjør den ikke til en ideell bil for langkjøring i mitt hode.

    Selvfølgelig velger man bil ut fra det man vanligvis trenger bil til. For de fleste er det mye lokal kjøring med en og annen lengre tur, kanskje ikke mer enn en i året. Da vil en elbil med ok rekkevidde være utmerket og så kan man leie en bil hvis man skal kjøre langt. For meg er det omvendt. Jeg bruker stort sett ikke bilen til lokal kjøring - det er stort sett lengre turer 50-60+ mil. Lokalt går jeg eller tar bussen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    å kjøre fra Trondheim til Nordkapp på ferie i en slik er vel ikke helt optimalt?
    Den ene gangen hvert 10. år man skal dit kan man f.eks. leie en bil fra AVIS til 4500 kroner for 2 uker med fri kilometer. Pris før rabatter for to uker i sommer.
    Ja, og det er jo en glimrende løsning. Poenget her var at det ble sagt at en i3 fungerer utmerket på lengre turer, og det var det jeg stilte spørsmål ved. Hvis løsningen er å leie en bil hver gang man skal på en lang tur fungerer jo ikke en i3 utmerket på lengre turer.
    Tur til Nordkapp var bare et eksempel på det jeg regner som en lang tur.
    En i3 (største batteri) har en rekkevidde på maks 30 mil, reelt vel 25. Den hurtiglader på 50 kW og lader 80% (altså underkant av 20 mil) på 45 minutter. Det gjør den ikke til en ideell bil for langkjøring i mitt hode.

    Selvfølgelig velger man bil ut fra det man vanligvis trenger bil til. For de fleste er det mye lokal kjøring med en og annen lengre tur, kanskje ikke mer enn en i året. Da vil en elbil med ok rekkevidde være utmerket og så kan man leie en bil hvis man skal kjøre langt. For meg er det omvendt. Jeg bruker stort sett ikke bilen til lokal kjøring - det er stort sett lengre turer 50-60+ mil. Lokalt går jeg eller tar bussen.
    Helt enig.

    i3 burde ladet 100 kw og kjører du mye 60 milsturer er fossil fremdrift enda helt topp.

    Mitt poeng var bare at det er mye å elske ved i3 og at mange "utfordringer og begrensninger" er ting som finnes i hodet på folk.

    (Herlighet, vi har det søren meg godt når vi kan diskutere slik som dette...) :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg oppfatter motstanden mot elbiler hos enkelte litt som Bokløvstilen i hopp.
    Man skulle bare ikke omfavne denne her i Norge.
    I etterkant ser man dette litt tydligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn