Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skjermen på en Tesla er langt enklere å forholde seg til enn på en tysk eller svensk bil da antallet undermenyer er begrenset i en Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Samtidig er mange av "knappene" så lavt på displayet at du må se ned for å se dem. På de fleste andre biler står displayet så høyt at det er lettere å håndtere knappene uten å ta oppmerksomheten bort fra veien i like stor grad.
    Jeg syns i utgangspunktet at disse displayene er en uting. Hva er galt med fysiske knapper som du kan kjenne på og operere uten å måtte se på dem?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er ikke meningen at man skal fikle på displayet mens man kjører. Det er til innstillinger man foretar før og etter kjøring. Alt man behøver under kjøring han man på ratt og evt. supplert av stemmen.

    Unødvendige knotter og knapper er mer som blindeskrift. Og blinde skal vel streng tatt ikke få kjøre bil. Lengsel etter gamledager med dødsulykker der folk fiklet etter den riktige kassetten er heldigvis bare et vondt minne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det er mye man ikke skal gjøre som man gjør likevel. "Det er ikke meningen at ..." er er håpløst argument. Hvorfor man skal fjerne det taktile i grensesnittet mellom bil og fører skjønner jeg ikke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns i utgangspunktet at disse displayene er en uting. Hva er galt med fysiske knapper som du kan kjenne på og operere uten å måtte se på dem?
    Ingenting er galt med fysiske knapper men det blir gjerne mange og med enkelte som er lite intuitivt plassert og av den grunn også tar bort oppmerksomheten fra veien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det har kun med interaksjonsdesign å gjøre, og slikt har man metoder for å optimalisere. Jeg sier ikke at alt skal ha fysiske knapper, men de primære funksjonene bør ha det. Å legge alt på en stor skjerm er ikke optimalt. Man kan sette opp bilens funksjoner på skjermen (det har jeg gjort i min GTE) slik at den passer meg (og lagt inn oppsett for andre personer som kjører bilen), men når jeg kjører trenger jeg ikke bruke displayet i det hele tatt. Alt jeg trenger er tilgjengelig som fysiske knapper på rattet. Navigasjon har jeg på head-up display.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Unødvendige knotter og knapper er mer som blindeskrift. Og blinde skal vel streng tatt ikke få kjøre bil. Lengsel etter gamledager med dødsulykker der folk fiklet etter den riktige kassetten er heldigvis bare et vondt minne.
    Dessverre er denne lengselen like sterk men nå materialisert i form av fikling på skjermer, være seg fastmonterte eller løse :)

    Det man betjene under kjøring bør befinne seg i området rundt rattet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjører sporadisk leiebil og der orker jeg som regel ikke å finne ut hva ting er til utover å betjene radioen og skjermene har flere nivåer av undermenyer så det er i praksis meningsløst å forsøke å betjene når det er snakk om å kun bruke bilen over kortere tid.

    Ser på konebilen så er for eksempel antispinn av og rattvarmen utrolig klønete plassert og vanskelig å betjene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.333
    Antall liker
    1.899
    Torget vurderinger
    1
    Det burder vært en eller annen form for "rullehjul"/potmeter i tillegg til skjermen. Dette kunne vært programerbart utifra hva man selv ønsker. Feks default volum, trykke seg til andre funksjoner som varme, cruisecontroll osv. Jeg har alltid vært motstander av at alt skal betjenes via skjerm eller trykkfølsomme knapper dersom det ikke er god grunn til det. Feks induksjonstopper eller volumkontroll er meningsløst å gå bort fra manuell feedback.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Slik er det i Model S, kan fikse ganske mye med rulleknappene på rattet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    897
    Jeg synes fremdeles VW ID.3 ser spennende ut (selv om vi enda ikke har sett produksjonsversjonen).
    Vis vedlegget 541230
    Ja, det er konseptbilen de har vist fram. Det blir noen små endringer fra dette på den som kommer i salg. Det er jo tydelig en Golf der kupeen er strekt litt ved å plassere den lenger fram. Bedre plass i kabinen, men samme bagasjeplass som i en vanlig Golf. Synes den ser helt OK ut. Ikke noe dill.
    Nei, det er ikke konseptbilen. Det er et lekket foto av endelig produksjonsbilen ifølge Bild.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes fremdeles VW ID.3 ser spennende ut (selv om vi enda ikke har sett produksjonsversjonen).
    Vis vedlegget 541230
    Ja, det er konseptbilen de har vist fram. Det blir noen små endringer fra dette på den som kommer i salg. Det er jo tydelig en Golf der kupeen er strekt litt ved å plassere den lenger fram. Bedre plass i kabinen, men samme bagasjeplass som i en vanlig Golf. Synes den ser helt OK ut. Ikke noe dill.
    Nei, det er ikke konseptbilen. Det er et lekket foto av endelig produksjonsbilen ifølge Bild.
    OK.
    Hadde den hatt større bagasjeplass hadde det kanskje blitt en sånn på meg. VW varsler en pris rundt 300k for den, men hvis det allerede i 2022 begynner å bli mangel på mineralene man trenger til batteriene (som enkelte rapporter hevder) er det kanskje ikke sikkert det er så lurt.
    Jeg så forresten en Toyota Mirai i går.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Herlig TV-intervju på Dagens Næringsliv om den nye bomringen i Oslo. Nå blir det bom for å kjøre inn og ut på Bygdøy. Den første som intervjues sier at det blir så dyrt å lufte hunden - den kjører de ut på Bygdøy hver dag i sin Porsche Panamera Turbo. Den siste som blir intervjuet har kjøpt seg en Tesla, og når han blir spurt om hvorfor sier han det rett ut som få andre tør - "For å snyte staten for skatter og avgifter". :D
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Herlig TV-intervju på Dagens Næringsliv om den nye bomringen i Oslo. Nå blir det bom for å kjøre inn og ut på Bygdøy. Den første som intervjues sier at det blir så dyrt å lufte hunden - den kjører de ut på Bygdøy hver dag i sin Porsche Panamera Turbo. Den siste som blir intervjuet har kjøpt seg en Tesla, og når han blir spurt om hvorfor sier han det rett ut som få andre tør - "For å snyte staten for skatter og avgifter". :D
    Ikke helt riktig adresse, men bortimot

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.247
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har kun med interaksjonsdesign å gjøre, og slikt har man metoder for å optimalisere. Jeg sier ikke at alt skal ha fysiske knapper, men de primære funksjonene bør ha det. Å legge alt på en stor skjerm er ikke optimalt. Man kan sette opp bilens funksjoner på skjermen (det har jeg gjort i min GTE) slik at den passer meg (og lagt inn oppsett for andre personer som kjører bilen), men når jeg kjører trenger jeg ikke bruke displayet i det hele tatt. Alt jeg trenger er tilgjengelig som fysiske knapper på rattet. Navigasjon har jeg på head-up display.
    Jeg er også der. Kjekt med 12 tommers skjem, men det er ikke den jeg opererer bilen på. Etter litt tilvenning vet man hvor alt er uten å måtte flytte blikket fra trafikken.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.247
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel folk som gjør mye rart for å unngå skatt, hvorav å kaste vekk penger på bil er noe av det mindre tvilsomme.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Som en amerikansk venn av meg liker å si:

    "I know people who will gladly pay accountants and tax advisers ten dollars for every dollar they save in taxes. They hate paying taxes to the government, and for two reasons. One, they hate paying taxes to the government. Two, reducing the income of the government makes it weaker and helps them get away with all the bullshit they are up to."
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Får håpe den blir stående mindre på verksted enn E-Tron.
    Oj, er det problemer?
    Ser ut som enkelte opplever at bilen blir stående på verksted.
    Enkelte som har konfigurert og bestilt Audi opplever at den estimerte leveringstiden ikke stemmer og må vente ytterligere 5-6 måneder. Vil man gå fra avtalen skal Møller ha 60 000 kroner.
    10 % av kjøpesum er vel ganske vanlig. I denne saken kunne han nok kommet ut av avtalen ved å betale et par tusen til en advokat, men karen vil ha bilen og ønsker vel bare å presse Audi litt for å få fortgang i saken. Og noen står på verksted i påvente av en oppdatering mens eiere kjører rundt i Audi lånebil - greit nok det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.844
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har bestilt DS3 crossback og får bil i mars 2020. Koster 38.000-,- å trekke seg fra avtalen. (Bilen koster 380.000,- med alt av options og vinterdekk)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bestilt DS3 crossback og får bil i mars 2020. Koster 38.000-,- å trekke seg fra avtalen. (Bilen koster 380.000,- med alt av options og vinterdekk)
    Er du like glad hvis du får kontrabeskjed om at bilen blir levert i september/oktober og du fortsatt må betale 38 000 kroner for å komme deg ut av avtalen?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.844
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har bestilt DS3 crossback og får bil i mars 2020. Koster 38.000-,- å trekke seg fra avtalen. (Bilen koster 380.000,- med alt av options og vinterdekk)
    Er du like glad hvis du får kontrabeskjed om at bilen blir levert i september/oktober og du fortsatt må betale 38 000 kroner for å komme deg ut av avtalen?
    Dette startet med å sette seg på liste høsten 2018 med info om å få bil høsten 2019. For et par måneder siden ble vi kalt inn til møte med BOS og de fortalte at de første 100 på lista får bil til høsten. (Men det er en spesiell "førproduksjon", noe jeg ble skeptisk til) Ordinær produksjon starter i Januar 2020 og alle skal få i løpet av 1. og 2. Kvartal 2020. Vår plassering på lista indikerer bil i mars- april 2020. Selger trodde at det muligens kunne bli februar. Dette var informasjonen jeg forholdt meg til når kona signerte kontrakt og fikk tilbakeført depositum. Blir det forsinkelser utover dette så er det selvfølgelig ergelig, men vi har en DS3 diesel fra før og den surrer og går..... Det er junior som skal overta dieseldyret som er mest utålmodig. Jeg bryr meg ikke så veldig. Jeg har lært av kona at det vi ikke får gjort noe med er det liten vits i å irritere seg over....
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som enkelte opplever at bilen blir stående på verksted.
    Enkelte som har konfigurert og bestilt Audi opplever at den estimerte leveringstiden ikke stemmer og må vente ytterligere 5-6 måneder. Vil man gå fra avtalen skal Møller ha 60 000 kroner.
    10 % av kjøpesum er vel ganske vanlig. I denne saken kunne han nok kommet ut av avtalen ved å betale et par tusen til en advokat, men karen vil ha bilen og ønsker vel bare å presse Audi litt for å få fortgang i saken. Og noen står på verksted i påvente av en oppdatering mens eiere kjører rundt i Audi lånebil - greit nok det.
    Er det greit nok å kjøre rundt i en langt kjipere bil i >1 måned uten noen form for kompensasjon? Eller er det greit nok fordi merket ikke begynner på T?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut som enkelte opplever at bilen blir stående på verksted.
    Enkelte som har konfigurert og bestilt Audi opplever at den estimerte leveringstiden ikke stemmer og må vente ytterligere 5-6 måneder. Vil man gå fra avtalen skal Møller ha 60 000 kroner.
    10 % av kjøpesum er vel ganske vanlig. I denne saken kunne han nok kommet ut av avtalen ved å betale et par tusen til en advokat, men karen vil ha bilen og ønsker vel bare å presse Audi litt for å få fortgang i saken. Og noen står på verksted i påvente av en oppdatering mens eiere kjører rundt i Audi lånebil - greit nok det.
    Er det greit nok å kjøre rundt i en langt kjipere bil i >1 måned uten noen form for kompensasjon? Eller er det greit nok fordi merket ikke begynner på T?
    Ikke hvis bilen du låner er prikk lik den som står på verkstedet.

    Har sluttet å diskutere T etter å ha blitt utsatt for hersking og personangrep på utdannelse og språk inne på T avdeling på elbiforum. Har aldri skjedd meg før på noe fora og folk er stort sett greie men ikke der inne. Det må være lov å diskutere bilen da det er mange potensielle kjøper som ikke vet hva de går til og det går andre steder men ikke der inne, for der er alt halleluja. Noe religiøst over hele greia så nå holder jeg meg unna.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    10 % av kjøpesum er vel ganske vanlig. I denne saken kunne han nok kommet ut av avtalen ved å betale et par tusen til en advokat, men karen vil ha bilen og ønsker vel bare å presse Audi litt for å få fortgang i saken. Og noen står på verksted i påvente av en oppdatering mens eiere kjører rundt i Audi lånebil - greit nok det.
    Er det greit nok å kjøre rundt i en langt kjipere bil i >1 måned uten noen form for kompensasjon? Eller er det greit nok fordi merket ikke begynner på T?
    Ikke hvis bilen du låner er prikk lik den som står på verkstedet.

    Har sluttet å diskutere T etter å ha blitt utsatt for hersking og personangrep på utdannelse og språk inne på T avdeling på elbiforum. Har aldri skjedd meg før på noe fora og folk er stort sett greie men ikke der inne. Det må være lov å diskutere bilen da det er mange potensielle kjøper som ikke vet hva de går til og det går andre steder men ikke der inne, for der er alt halleluja. Noe religiøst over hele greia så nå holder jeg meg unna.
    En annen bruker på det forumet ble tilbudt q2 og det mest fantastiske er at E-tron konket mellom betaling og utlevering.

    Som eier av en 2017 TMS blir jeg mer og mer sikker på at det var et godt valg når jeg ser hva premiumprodusentene faktisk leverer, enten klassisk kundebehandling og mye trøbbel eller 500 liter bagasjerom på en stor SUV.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    'T' raklet blir for meg en US hjemmesnekret "bakgårdsbil" når de "store" nå får opp farten...

    Men det var disse fordømte pisse & spisepausene...
    Det de store har levert er jo ganske halvhjertet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn