Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.
Det er alt for mye forstokket ideologi og for lite pragmatikk når det kommer til samferdsel.
Trafikkforskere påpeker at jo mer vei inn og ut av byer jo flere velger bilen som transportmiddel og etter en tid er det like mye kø som før. At man ikke kan bygge seg ut av køer er velkjent og veldokumentert. Det er strengt tatt du som argumenterer ideologisk og upragmatisk. For empirien sier sånn ca det stikk motsatte av hva du sier.
(du skal slippe å påpeke at ved et eller annet antall felt så blir det ikke køer - det er ikke på listen over aktuelle alternativer å bygge ut i det uendelige).
Jeg er helt enig i at bedre veier alene ikke er løsningen på økende trafikk. Skalerer man det opp stort nok som til LA (som har nesten like mange innbyggere som hele Norge til sammen bare i selve byområdet), så ser man at nesten uansett hvor mange felt man lager på motorveien så vil det i seg selv ikke løse problemet. Og ja, mange vil nok vegre seg mot å kjøre bil i en slik trafikksituasjon mens de egentlig kunne hatt lyst til det om trafikken gled litt bedre.
Men vi kan ikke overføre dette direkte til Norske forhold og tro at det er fånyttes med bedre veier, (siden det bare fører til flere biler). Det handler mer om å finne riktig kapasitet på veinettet, muligheter til omkjøring og alternative ruter når det er kø osv.
Et lokalt eksempel er her i bergensområdet. Her er det som oftest kun én mulighet, og når det er kø, ulykker eller veiarbeid er det ingen annen mulighet enn å stå i køen eller holde seg hjemme. (Hjelper lite med buss også siden de mesteparten av veien ikke har eget spor). Vi ser dagglig kork i rushtiden, spesielt mot Vest, og det er planlagt bedre vei og en ekstra bro til Sotra. Det er helt nødvendig og vil forbedre situasjonen mye. Om vi går noen år tilbake var det sinnssyke køer hver dag til Sandsli og Kokstad ... så bygde man Knappentunnelen og i dag glir trafikken helt greit.
Så vi må bygge ut, forbedrere og øke kapasiteten der det trengs. Men det betyr ikke at man ikke også skal ta andre virkemidler i bruk samtidig, og det finnes mer sympatiske virkemidler enn å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.