Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Man trenger jo ikke være idealist for dette og alle tilpasser seg
    Ja, alle tilpasser seg sånn omtrentlig til det som til dels passer en selv. Og, samtidig "suboptimaliserer" de fleste så det holder - og har på langt nær med seg hele miljøregnskapet i all sin "miljøbevisste" prakt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.

    Det er alt for mye forstokket ideologi og for lite pragmatikk når det kommer til samferdsel.
    Trafikkforskere påpeker at jo mer vei inn og ut av byer jo flere velger bilen som transportmiddel og etter en tid er det like mye kø som før. At man ikke kan bygge seg ut av køer er velkjent og veldokumentert. Det er strengt tatt du som argumenterer ideologisk og upragmatisk. For empirien sier sånn ca det stikk motsatte av hva du sier.

    (du skal slippe å påpeke at ved et eller annet antall felt så blir det ikke køer - det er ikke på listen over aktuelle alternativer å bygge ut i det uendelige).
    Jeg er helt enig i at bedre veier alene ikke er løsningen på økende trafikk. Skalerer man det opp stort nok som til LA (som har nesten like mange innbyggere som hele Norge til sammen bare i selve byområdet), så ser man at nesten uansett hvor mange felt man lager på motorveien så vil det i seg selv ikke løse problemet. Og ja, mange vil nok vegre seg mot å kjøre bil i en slik trafikksituasjon mens de egentlig kunne hatt lyst til det om trafikken gled litt bedre.

    Men vi kan ikke overføre dette direkte til Norske forhold og tro at det er fånyttes med bedre veier, (siden det bare fører til flere biler). Det handler mer om å finne riktig kapasitet på veinettet, muligheter til omkjøring og alternative ruter når det er kø osv.

    Et lokalt eksempel er her i bergensområdet. Her er det som oftest kun én mulighet, og når det er kø, ulykker eller veiarbeid er det ingen annen mulighet enn å stå i køen eller holde seg hjemme. (Hjelper lite med buss også siden de mesteparten av veien ikke har eget spor). Vi ser dagglig kork i rushtiden, spesielt mot Vest, og det er planlagt bedre vei og en ekstra bro til Sotra. Det er helt nødvendig og vil forbedre situasjonen mye. Om vi går noen år tilbake var det sinnssyke køer hver dag til Sandsli og Kokstad ... så bygde man Knappentunnelen og i dag glir trafikken helt greit.

    Så vi må bygge ut, forbedrere og øke kapasiteten der det trengs. Men det betyr ikke at man ikke også skal ta andre virkemidler i bruk samtidig, og det finnes mer sympatiske virkemidler enn å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå har vi tross alt ikke Europas dårligste veier lenger. Vi har faktisk passert Albania.
    Veiene i Albania er ikke så ille som man vil ha det til i reklamen (ikke noe som får en vestlending til å reagere i alle fall). Det står verre til med jensbanesektoren der, der har løvetannen tatt over sporene. Forøvrig et artig land å reise rundt i, anbefales. Her ser man gjenfødelse i kommunismens ruiner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva koster det å pendle med bil? 10.000,- eller 20.000, - hver måned ? Uansett veldig mye penger ut av netto lønn. De som greier seg uten bil eller kanskje kjører scooter eller motorsykkel sparer en bøtte penger. Kan lett gå ned 150.000 -200.000,- året uten å bli fattigere. Det betyr at en deltidsjobb eller en dårligere betalt jobb nærmere bosted er realistiske alternativer. Gevinsten blir formidabel, mer fritid og et bedre liv i høyre felt:) Alt for mange gir full gass i venstre feltet og jobber seg halvt ihjel. Er ikke lommer i likskjorta er det noe som heter og det er jaggu meg riktig. Har inntrykk av at mange her inne er rundt 50 +/- er det ikke da på tide å dra i brekket og nyte det siste årene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Men vi kan ikke overføre dette direkte til Norske forhold og tro at det er fånyttes med bedre veier, (siden det bare fører til flere biler). Det handler mer om å finne riktig kapasitet på veinettet, muligheter til omkjøring og alternative ruter når det er kø osv.
    Etter at de har brukt 40(?) milliarder på ny E18 vest for Oslo antar TØI etc at det tar ca 2 år før køene er like store som de er i dag. Det blir riktig nok bedre for kollektiv og syklister om man skal tro planene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva koster det å pendle med bil? 10.000,- eller 20.000, - hver måned ? Uansett veldig mye penger ut av netto lønn. De som greier seg uten bil eller kanskje kjører scooter eller motorsykkel sparer en bøtte penger. Kan lett gå ned 150.000 -200.000,- året uten å bli fattigere. Det betyr at en deltidsjobb eller en dårligere betalt jobb nærmere bosted er realistiske alternativer. Gevinsten blir formidabel, mer fritid og et bedre liv i høyre felt:) Alt for mange gir full gass i venstre feltet og jobber seg halvt ihjel. Er ikke lommer i likskjorta er det noe som heter og det er jaggu meg riktig. Har inntrykk av at mange her inne er rundt 50 +/- er det ikke da på tide å dra i brekket og nyte det siste årene?
    .. og hvordan nyter man dem. Raske biler, bo greit nok, reis mye, lytt godt, spis godt, rus deg etter behov og lyst, jobb så lite som du har råd til og bruk tiden på deg selv, venner og opplevelser. Lik og del om du vil posere litt.

    "Is a God to live in a dog? No! but the highest are of us. They shall rejoice, our chosen: who sorroweth is not of us."
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva koster det å pendle med bil? 10.000,- eller 20.000, - hver måned ? Uansett veldig mye penger ut av netto lønn. De som greier seg uten bil eller kanskje kjører scooter eller motorsykkel sparer en bøtte penger. Kan lett gå ned 150.000 -200.000,- året uten å bli fattigere. Det betyr at en deltidsjobb eller en dårligere betalt jobb nærmere bosted er realistiske alternativer. Gevinsten blir formidabel, mer fritid og et bedre liv i høyre felt:) Alt for mange gir full gass i venstre feltet og jobber seg halvt ihjel. Er ikke lommer i likskjorta er det noe som heter og det er jaggu meg riktig. Har inntrykk av at mange her inne er rundt 50 +/- er det ikke da på tide å dra i brekket og nyte det siste årene?
    .. og hvordan nyter man dem. Raske biler, bo greit nok, reis mye, lytt godt, spis godt, rus deg etter behov og lyst, jobb så lite som du har råd til og bruk tiden på deg selv, venner og opplevelser. Lik og del om du vil posere litt.
    Stryk raske biler så er vi der:D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Om man realitetsorinterer de argeste bompengemotstanderene i Oslo en smule så er standpunktet essensielt dette:

    - Vi godtar å betale bompenger så lenge pengene brukes på å bygge mer vei. Da vil vi, mot samme betaling som i dag, få gleden av at enda flere kan stå ca like mye i kø som i dag og i tillegg har vi stått fryktelig mye mer i kø i de årelange anleggsperiodene det nødvendigvis medfører å utvide hovedtrafikkårene mens trafikken fortsatt skal rulle å gå.

    Høres veldig lurt ut.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva koster det å pendle med bil? 10.000,- eller 20.000, - hver måned ? Uansett veldig mye penger ut av netto lønn. De som greier seg uten bil eller kanskje kjører scooter eller motorsykkel sparer en bøtte penger. Kan lett gå ned 150.000 -200.000,- året uten å bli fattigere. Det betyr at en deltidsjobb eller en dårligere betalt jobb nærmere bosted er realistiske alternativer. Gevinsten blir formidabel, mer fritid og et bedre liv i høyre felt:) Alt for mange gir full gass i venstre feltet og jobber seg halvt ihjel. Er ikke lommer i likskjorta er det noe som heter og det er jaggu meg riktig. Har inntrykk av at mange her inne er rundt 50 +/- er det ikke da på tide å dra i brekket og nyte det siste årene?
    .. og hvordan nyter man dem. Raske biler, bo greit nok, reis mye, lytt godt, spis godt, rus deg etter behov og lyst, jobb så lite som du har råd til og bruk tiden på deg selv, venner og opplevelser. Lik og del om du vil posere litt.
    Stryk raske biler så er vi der:D
    Da mangler du en opplevelse i verktøykassen. Å kjøre fort på bortoverbane er ikke moro, det er bare en film på >>, men det å kunne forflytte seg plutselig fra her til der tilfører en selvfølgelighet som er vanskelig å forklare uten å ha opplevd det. Teleportering i << er kanskje et hint.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva koster det å pendle med bil? 10.000,- eller 20.000, - hver måned ? Uansett veldig mye penger ut av netto lønn. De som greier seg uten bil eller kanskje kjører scooter eller motorsykkel sparer en bøtte penger. Kan lett gå ned 150.000 -200.000,- året uten å bli fattigere. Det betyr at en deltidsjobb eller en dårligere betalt jobb nærmere bosted er realistiske alternativer. Gevinsten blir formidabel, mer fritid og et bedre liv i høyre felt:) Alt for mange gir full gass i venstre feltet og jobber seg halvt ihjel. Er ikke lommer i likskjorta er det noe som heter og det er jaggu meg riktig. Har inntrykk av at mange her inne er rundt 50 +/- er det ikke da på tide å dra i brekket og nyte det siste årene?
    .. og hvordan nyter man dem. Raske biler, bo greit nok, reis mye, lytt godt, spis godt, rus deg etter behov og lyst, jobb så lite som du har råd til og bruk tiden på deg selv, venner og opplevelser. Lik og del om du vil posere litt.
    Stryk raske biler så er vi der:D
    Da mangler du en opplevelse i verktøykassen. Å kjøre fort på bortoverbane er ikke moro, det er bare en film på >>, men det å kunne forflytte seg plutselig fra her til der tilfører en selvfølgelighet som er vanskelig å forklare uten å ha opplevd det. Teleportering i << er kanskje et hint.
    Been there, done that;) raske biler, sykler og båter. Men det tilhører fortiden. Nå går det mest i god mat,drikke og musikk.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.

    Det er alt for mye forstokket ideologi og for lite pragmatikk når det kommer til samferdsel.
    Trafikkforskere påpeker at jo mer vei inn og ut av byer jo flere velger bilen som transportmiddel og etter en tid er det like mye kø som før. At man ikke kan bygge seg ut av køer er velkjent og veldokumentert. Det er strengt tatt du som argumenterer ideologisk og upragmatisk. For empirien sier sånn ca det stikk motsatte av hva du sier.

    (du skal slippe å påpeke at ved et eller annet antall felt så blir det ikke køer - det er ikke på listen over aktuelle alternativer å bygge ut i det uendelige).
    Jeg er helt enig i at bedre veier alene ikke er løsningen på økende trafikk. Skalerer man det opp stort nok som til LA (som har nesten like mange innbyggere som hele Norge til sammen bare i selve byområdet), så ser man at nesten uansett hvor mange felt man lager på motorveien så vil det i seg selv ikke løse problemet. Og ja, mange vil nok vegre seg mot å kjøre bil i en slik trafikksituasjon mens de egentlig kunne hatt lyst til det om trafikken gled litt bedre.

    Men vi kan ikke overføre dette direkte til Norske forhold og tro at det er fånyttes med bedre veier, (siden det bare fører til flere biler). Det handler mer om å finne riktig kapasitet på veinettet, muligheter til omkjøring og alternative ruter når det er kø osv.

    Et lokalt eksempel er her i bergensområdet. Her er det som oftest kun én mulighet, og når det er kø, ulykker eller veiarbeid er det ingen annen mulighet enn å stå i køen eller holde seg hjemme. (Hjelper lite med buss også siden de mesteparten av veien ikke har eget spor). Vi ser dagglig kork i rushtiden, spesielt mot Vest, og det er planlagt bedre vei og en ekstra bro til Sotra. Det er helt nødvendig og vil forbedre situasjonen mye. Om vi går noen år tilbake var det sinnssyke køer hver dag til Sandsli og Kokstad ... så bygde man Knappentunnelen og i dag glir trafikken helt greit.

    Så vi må bygge ut, forbedrere og øke kapasiteten der det trengs. Men det betyr ikke at man ikke også skal ta andre virkemidler i bruk samtidig, og det finnes mer sympatiske virkemidler enn å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
    som å stjele fra alle som er ute å kjører
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stryk raske biler så er vi der:D
    Da mangler du en opplevelse i verktøykassen. Å kjøre fort på bortoverbane er ikke moro, det er bare en film på >>, men det å kunne forflytte seg plutselig fra her til der tilfører en selvfølgelighet som er vanskelig å forklare uten å ha opplevd det. Teleportering i << er kanskje et hint.
    Been there, done that;) raske biler, sykler og båter. Men det tilhører fortiden. Nå går det mest i god mat,drikke og musikk.
    Jepps, vi kommer alle der. Mat, drikke og musikk overlever rullatorens epoke. Litt som golf vs. 400. hinderløp, eller snooker vs. Super G.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
    Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?
    Walter Kulash er en raring, men han har rett og få i USA vet mer enn ham om trafikkplanlegging. Han ser ut som om han har kommet til foredraget i en tidsmaskin, fra 1960-tallet.

    Gjestemedlem burde sette seg ned og se dette foredraget. Kulash er vittig og innsiktsfull. Og så slipper man å komme med så mye sludder, etter å ha lært litt om veiplanlegging fra en som har vært USAs mest ettertraktede fikser av elendig trafikkflyt.

    Jeg skal se den. Et godt foredrag er verdt en time. Så får vi ta det derfra. Trafikkflyt er et interessant fagområde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Om man i dag velger å bosette seg et stykke unna Oslo for å få hus m/ hage osv men har ambisjoner om å jobbe i sentrum eller omegn og ser for seg å pendle med bil så kan det være greit å tenke over at man kjemper imot en av de sterkeste trendene i tiden - bruk av privatbil til daglig pendling på kortere distanser i urbane strøk. Det er omtrent umulig å skissere et scenario der det over tid blir mer behaglig å være bilist i eksempelvis Oslo. Dette helt uavhengig av politisk farge på byråd eller sittende regjering. Folketetallet vokser og det kommer aldri til å bli bygget ut hovedtrafikkårer som er mye større en i dag - og uansett er det snakk om tiår frem i tid og mye lidelse på veien dit. Å aktivt velge å stampe i rushtrafikken i dag betyr å kaste bort en betydelig del av dagen på å forflytte seg fra A til B og det kommer aldri til bli bedre. Uansett hvor gøy man synest det er å kjøre bil tviler jeg sterkt på at noen synest det er gøy å stå i kø. Man kan bli forledet til å tro at om man bare kjøper seg en liten elbil så blir det bra. Det blir det kanskje noen få år, men etter hvert blir det fiskale bortfallet så stort at det må kompenseres på andre måter. Og en elbil lager akkurat like mye kø som en bil som går på bensin eller diesel.

    Parkeringsplassene som er fjernet i Oslo sentrum kommer neppe tilbake. Bompenger forsvinner ikke. Køene vil ikke bli borte. Deal with it.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.721
    Antall liker
    31.260
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det skall bygges ett gigantiskt parkerings anlegg i forbindelse med nye Regjerings kvartalet. Milliard prosjekt som starter neste år, bare og få sig jobb der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Det er et vanlig resonnement og det baserer seg på den fundamentale misforståelse at det skal være noe samsvar mellom særavgifter på bil, bompenger og investeringer og vedlikehold av vei. Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok. Alternativt begrense de mye gjennom billig bil eller elbil. Deretter bruke bilen så lite som mulig.

    Det er fint om folk prises ut av veien. Det er en stor del av hensikten. At det rammer skjevt mhp inntekt er som det må bli. Eksternaliteter ved bilbruk er ganske invariante for lønna til den som sitter i bilen. Dette i urbane strøk hvor kapasitet er en begrensende faktor. På landet stiller det seg noe annerledes.

    Som vist over er bompenger det eneste det er empiri for at funker i praksis. Mer vei gjør det ikke. Det er også sentralt å huske på at kanalisering av midler til bedre sykkelveier, mer kollektivtilbud osv også gjør det hyggeligere å være bilist siden flere velger andre transportmidler. En rushtidsbilist har stor egeninteresse av at så få som mulig tar bilen.

    Dette er ufattelig arrogant og litt enkelt, arrogant belærende om andre sin hverdag du ikke vet noe om, fint om folk prises ut av veien :rolleyes: Om alle sluttet å kjøre bil hva blir da det neste som skal beskattes?

    Bilen er en melkeku som politikere trenger siden de ikke klarer å kontrollere utgiftene
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Om du mistet lapppen i morgen ville da hele tilværet rast sammen eller hadde du funnet en løsning på ting?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Om du mistet lapppen i morgen ville da hele tilværet rast sammen eller hadde du funnet en løsning på ting?
    Om det skjedde ville min arbeidsgiver besørget sjåfør i arbeidstiden og på fritiden kjører jeg ikke rundt på måfå, men hverken du eller jeg representerer behovet andre måtte ha, og som sagt bilen er en melkeku de trenger, så hva skal beskattes i stedet om de oppnådde det de "ønsker"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg har da aldri vært uenig i at det er en melkeku. Men man har stort sett svært stor innflytelse på hvilken innstilling melkemaskinen skal stå på.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har da aldri vært uenig i at det er en melkeku. Men man har stort sett svært stor innflytelse på hvilken innstilling melkemaskinen skal stå på.
    Mnja....
    Pr dato - om du isolerer det kun til bil vs alternativer, stemmer det jo.
    Men om de bilrelaterte inntektene reduseres så mye som målene tilsier blir problemet at vi ikke vet hvilke ku(er) som skal melkes fremover. Det eneste vi vet er at det er omtrent samme mengde som skal leveres.

    Det hjelper jo lite om du justerer innstillingen på maskinen tilkoblet den ene spena, når de kommer og kobler til en annen på den andre;)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Man kan gjøre et søk på Siv Jensen og "det skal lukte asfalt" -- hun vil at det skal lukte asfalt i hele landet.

    Det koster.

    Og da må man betale for all den veibyggingen som Freppere ligger og drømmer om.

    Og da blir det så dumt som dette:

    Samferdselsministeren ber Oslo om å snu på kronene for å redusere bompengene. Selv går altså FrP og Høyre inn for to motorveiprosjekter i Oslo som til sammen krever opptil 36 milliarder (!!!) kroner i bompenger. Dette er bompenger MDG er mot.

    Det aller dummeste er at disse pengene blant annet skal gå til en motorvei (E18 vestkorridoren) som i følge forskerne er ulønnsom og vil gi mer kø, kork og kaos på sikt. La oss heller bruke pengene på bedre kollektivtilbud!
    Frps skjulte bompengebombe:

    https://www.dagbladet.no/nyheter/beskylder-frp-for-a-sitte-pa-skjult-bompengebombe/71113729?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fra lederartikkelen i venstrefeministblekka dn.no:
    https://www.dn.no/samfunn/politikk/bompenger/samferdsel/prisen-for-asfalt/2-1-609878

    Selvsagt er infrastruktur viktig, men er det virkelig mange ganger viktigere enn grunnskolen? Enn barnehagene våre?

    Og hva slags samferdsel skal vi prioritere?

    For kostnadene for de svært ulønnsomme E39-prosjektene Hordfast og Møreaksen kunne vi fremskyndet så å si samtlige jernbaneprosjekter i resten av landet, som for eksempel Intercity innen 2030, Oslotunellen og Ringeriksbanen. Det hadde vært en mer fremtidsrettet prioritering, som ikke minst ville kommet langt flere innbyggere til gode.

    Regjeringen har også valgt Porsche-versjonen av transportplanen i stedet for Volvo, noe som har drevet kostnadene for fellesskapet opp. I planen gikk regjeringen bort fra Riksvegutredningen fra 2015, som la til grunn en hovedvekt av to- og trefelts veier og laget sin egen «motorvegplan» hvor landet skulle pepres med firefeltsveier med fartsgrense på 110 km/t. Denne endringen har ifølge regjeringens egne tall økt kostnadene fra 644 milliarder til 1105 milliarder kroner (2016-kroner).


    ...

    Regjeringen skrev også at endringen ville innebære økt biltrafikk, økte klimagassutslipp og vesentlige inngrep i natur og omgivelser. Og til alt overmål er det beregnet til å være samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

    Man kan selvsagt mene det er viktig å kjøre på firefelts motorvei i hele landet, men da må man også være villig til å forsvare sluttregningen, enten den kommer i form av bompenger eller i form av at man må prioritere mye hardere i statsbudsjettet.

    Historiens dom over denne transportplanen vil være hard. Det er store summer som nå brukes på feilinvesteringer, på sementmonumenter fra ei tid da alvoret i klimaendringene ikke hadde sunket inn. I stedet for å bruke planen til å gjøre byområdene mer miljøvennlige, kompakte og moderne, er det lagt opp til nye store investeringer i store motorveier inn mot og mellom byene. Men det er allerede i og rundt de store byene vi kjører mest bil, og all forskning viser at med flere og bredere veier blir det mer bilkjøring
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.151
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    E39 må være skoleeksemplet på et totalt virkelighetsfjernt, ultrapopulistisk, pegeslukende symbolprosjekt. Men teneke på nytt, og sny?? Hå-neida!! Politikere tar da ikke til vett...!!!!??
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Bompenger skal gjøre 3 ting:

    1: redusere trafikken i bysentra (positivt)
    2: forbedre veier der det er nødvendig (positivt)
    3: bygge 4-feltsveier der det ikke er nødvendig (negativt)

    Hvis man hadde kuttet ut pkt. 3 som i tillegg til bompengene også krever store offentlige bevilgninger, ville man kunne redusert bompengene i pkt. 2, evt forsert forbedringene (rassikring av veier, tuneller der det trengs etc...).
    Pkt. 1 ville ikke påvirkes, da hensikten her er å redusere trafikken og skaffe penger til utbygging av kollektivtrafikk, og å redusere bompengene har vil ikke ha den ønskete effekten.

    Det som virkelig gjør at bompengene øker og det pretter opp bompengestasjoner over alt er FrP og ingen andre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.263
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så til de grader enig i felas sitat fra dn!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.263
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sorry. Fra weld! Ikke bærekraftig. Ikke fremtidsrettet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det var ingen lederartikkel ser jeg nå, men et innlegg fra Kari Elisabeth Kaski, stortingsrepresentant for SV. Men uansett, poengene er ikke mindre gyldige av den grunn.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.291
    Antall liker
    31.091
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fra lederartikkelen i venstrefeministblekka dn.no:
    https://www.dn.no/samfunn/politikk/bompenger/samferdsel/prisen-for-asfalt/2-1-609878

    Selvsagt er infrastruktur viktig, men er det virkelig mange ganger viktigere enn grunnskolen? Enn barnehagene våre?

    Og hva slags samferdsel skal vi prioritere?

    For kostnadene for de svært ulønnsomme E39-prosjektene Hordfast og Møreaksen kunne vi fremskyndet så å si samtlige jernbaneprosjekter i resten av landet, som for eksempel Intercity innen 2030, Oslotunellen og Ringeriksbanen. Det hadde vært en mer fremtidsrettet prioritering, som ikke minst ville kommet langt flere innbyggere til gode.

    Regjeringen har også valgt Porsche-versjonen av transportplanen i stedet for Volvo, noe som har drevet kostnadene for fellesskapet opp. I planen gikk regjeringen bort fra Riksvegutredningen fra 2015, som la til grunn en hovedvekt av to- og trefelts veier og laget sin egen «motorvegplan» hvor landet skulle pepres med firefeltsveier med fartsgrense på 110 km/t. Denne endringen har ifølge regjeringens egne tall økt kostnadene fra 644 milliarder til 1105 milliarder kroner (2016-kroner).


    ...

    Regjeringen skrev også at endringen ville innebære økt biltrafikk, økte klimagassutslipp og vesentlige inngrep i natur og omgivelser. Og til alt overmål er det beregnet til å være samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

    Man kan selvsagt mene det er viktig å kjøre på firefelts motorvei i hele landet, men da må man også være villig til å forsvare sluttregningen, enten den kommer i form av bompenger eller i form av at man må prioritere mye hardere i statsbudsjettet.

    Historiens dom over denne transportplanen vil være hard. Det er store summer som nå brukes på feilinvesteringer, på sementmonumenter fra ei tid da alvoret i klimaendringene ikke hadde sunket inn. I stedet for å bruke planen til å gjøre byområdene mer miljøvennlige, kompakte og moderne, er det lagt opp til nye store investeringer i store motorveier inn mot og mellom byene. Men det er allerede i og rundt de store byene vi kjører mest bil, og all forskning viser at med flere og bredere veier blir det mer bilkjøring
    -Og personbiltrafikken står for ca. 20% av Norges samlede CO2-utslipp. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er de 20% som skal ta hele støyten.

    mvh
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De to andre store syndebukkene er olje og gass produksjon og industri. Det er hvertfall noen som mener man skal gjøre noe med den første.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Og personbiltrafikken står for ca. 20% av Norges samlede CO2-utslipp. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er de 20% som skal ta hele støyten.
    Det er i betydelig grad realativt greit å oppnå det samme (=forflytte seg) på andre måter enn med personbil - den trenger heller ikke å være fossildrevet. I alle fall i noenlunde urbane strøk. Bilisme har også store lokale eksternaliteter i form av arealbeslag til veier og parkering, støy, lokal forurensing osv. Å legge til rette for at folk skal forflytte seg fritt med bil krever også enorme investeringer så på en eller annen måte er det ønskelig å begrense etterspørselssiden (igjen først og fremst i urbane strøk).

    CO2-utslipp er langtfra den eneste gurnnen til at bilister står laglig til for hugg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.151
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her nordpå er det jo tildels ville diskusjoner om snøscootere.... Fritidsbåttrafikken sørafor må jo står for en god del i sommerhalvåret. Er vel stort sett bare fri blås på alt av båtmotorer..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.291
    Antall liker
    31.091
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og personbiltrafikken står for ca. 20% av Norges samlede CO2-utslipp. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er de 20% som skal ta hele støyten.
    Det er i betydelig grad realativt greit å oppnå det samme (=forflytte seg) på andre måter enn med personbil - den trenger heller ikke å være fossildrevet. I alle fall i noenlunde urbane strøk. Bilisme har også store lokale eksternaliteter i form av arealbeslag til veier og parkering, støy, lokal forurensing osv. Å legge til rette for at folk skal forflytte seg fritt med bil krever også enorme investeringer så på en eller annen måte er det ønskelig å begrense etterspørselssiden (igjen først og fremst i urbane strøk).

    CO2-utslipp er langtfra den eneste gurnnen til at bilister står laglig til for hugg.
    Vet jo ikke helt hvordan det arter seg i Oslogryta, men her ute i mer perifere strøk av Vestlandet kjører kollektivtrafikken på de samme veiene, over de samme broene og gjennom de samme tunellene som personbiltrafikken. De skal tydeligvis bare ikke betale for det, for det skal bilistene gjøre. Virker litt bakvendt for meg.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn