Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og personbiltrafikken står for ca. 20% av Norges samlede CO2-utslipp. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er de 20% som skal ta hele støyten.
    Det er i betydelig grad realativt greit å oppnå det samme (=forflytte seg) på andre måter enn med personbil - den trenger heller ikke å være fossildrevet. I alle fall i noenlunde urbane strøk. Bilisme har også store lokale eksternaliteter i form av arealbeslag til veier og parkering, støy, lokal forurensing osv. Å legge til rette for at folk skal forflytte seg fritt med bil krever også enorme investeringer så på en eller annen måte er det ønskelig å begrense etterspørselssiden (igjen først og fremst i urbane strøk).

    CO2-utslipp er langtfra den eneste gurnnen til at bilister står laglig til for hugg.
    Vet jo ikke helt hvordan det arter seg i Oslogryta, men her ute i mer perifere strøk av Vestlandet kjører kollektivtrafikken på de samme veiene, over de samme broene og gjennom de samme tunellene som personbiltrafikken. De skal tydeligvis bare ikke betale for det, for det skal bilistene gjøre. Virker litt bakvendt for meg.

    mvh
    Trikken og bussene har noen egne traseer i Oslo, men det er T-banen som virkelig tar unna trafikken med sine 118 millioner reisende i 2017. T-banen har nå 101 stasjoner og 80 kilometer skinnegang.

    Sjekker vi wikipedia er det følgende planer;
    Ruter ønsker å utvide kapasiteten blant annet for være forberedt på befolkningsvekst i området. Befolkningen i Oslo og omland er ventet å øke til 2 millioner innen 2040. Oslo har vanskelig og til dels lite egnet byggegrunn med svært varierende grunnforhold med blant leire, kvikkleire, alunskifer og fast fjell. T-bane utbygging må også ta hensyn til grunnvannet. I deler av Oslo er det 80 meter ned til fast fjell.

    Følgende forlengelser ble vedtatt i mai 2012 og mai 2017 som del av Oslopakke 3:

    8 km lange Fornebubanen fra Majorstuen til Fornebu, med nye stasjoner på Skøyen, Vækerø, Lysaker, Telenor Arena, Flytårnet og Fornebu senter. Reisetid Stortinget-Fornebu senter blir 17 minutter.
    5 km forlengelse av Furusetbanen fra Ellingsrudåsen til Ahus med stopp underveis på Skårer og Solheim. Reisetid Stortinget-Ahus blir 28 minutter.
    5 km ny sentrumstunnel fra Majorstuen til Tøyen via Bislett, St. Olavs plass, Stortinget, Youngstorget og Grünerløkka. Denne planen innebærer tilkobling til eksisterende nett ved Majorstuen, Stortinget og Tøyen stasjoner; mens Bislett, Youngstorget, St. Olavs plass og Grünerløkka blir nye stasjoner. Planen er å la noen tog gå i eksisterende tunnel fra Majorstuen til Stortinget og videre via Grünerløkka; mens andre tog skal gå i ny tunnel Majorstuen-Stortinget og videre østover i eksisterende tunnel. Stortinget vil da danne et kryss i T-banenettet og dette vil ifølge Ruter gi best kapasitet. Antatt byggestart er 2024, med ferdigstillelse i 2030. Kostnadene er anslått til 17,4 milliarder kroner.

    Disse prosjektene står på Ruters liste over prosjekter som gjennomføres hvis «nærmere analyse viser godt forhold mellom nytte og kostnader»;

    2 km forlengelse av Røabanen fra Østerås til Hosle.
    4 km forlengelse av Østensjøbanen, forlengelse fra Mortensrud til Stensrud, med nye stasjoner på Bjørndal og Gjersrud.
    3 km forbindelse mellom Furuset på Furusetbanen og Stovner på Grorudbanen, spesielt aktuelt hvis det blir bane til Ahus fordi beboerne i Grorud bydel sogner til Ahus.
    3 km forbindelse mellom Økern på Grorudbanen og Trosterud på Furusetbanen, med nye stasjoner ved Alna jernbanestasjon og Alna senter.
    1,5 km forbindelse mellom Ensjø og Carl Berners plass for å muliggjøre trafikk over ringen i stedet for gjennom sentrum. En slik forbindelse eksisterer i dag, men kun for tog fra Ensjø.
    I langtidsplanen mot 2060 skisserer Ruter også mer ekspansive utvidelser:

    Indre T-banering, når den nye sentrumstunnellen står ferdig, en tunnel som går fra Nybroa holdeplass på den nye sentrumstunnellen via Grünerløkka, Torshov, Sagene og Ullevål sykehus til den nye holdeplassen på Bislet. Dette vil inkludere noen av de mest befolkningstette områdene i Oslo.
    Konvertering av trikkelinje 19 til t-bane. Trikkelinje 19 går i dag til Ljabru via Holtet (vedtatt forlengelse til Hauketo). Ved konvertering vil den kobles på t-banen mellom Grønland og Tøyen og få en holdeplass ved Galgeberg eller Kværnerbyen før den vil følge traseen til trikken. En forlengelse til Holmlia/Ingierstrand vil også være aktuelt.
    Konvertering av trikkelinjen fra Skøyen til Bekkestua til T-bane (Kobles på Fornebubanen ved Skøyen)
    7 km linje fra Lommedalen via Bærums verk, Rykkinn, Kolsås og Bærum sykehus til Sandvika togstasjon der deler av strekningen går på Kolsåsbanen. Samtidig forlengelse av Røabanen til Bærums verk. En slik linje vil både knytte Kolsåsbanen og Røabanen sammen med hverandre og knytte dem til kollektivknutepunktet Sandvika.
    10 km fjordtunnel fra Fornebu til Nesodden
    15 km ringbane fra Stovner til Ahus via Skjetten, Olavsgaard, Kjeller og Lillestrøm
    I dag er samlet trasélengde 80 km, skulle alle disse planer gjennomføres vil nesten dobles til over 140 km og passere Stockholm som har 110 km tunnelbane.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Vet jo ikke helt hvordan det arter seg i Oslogryta, men her ute i mer perifere strøk av Vestlandet kjører kollektivtrafikken på de samme veiene, over de samme broene og gjennom de samme tunellene som personbiltrafikken. De skal tydeligvis bare ikke betale for det, for det skal bilistene gjøre. Virker litt bakvendt for meg.
    Folk bør ha incentiver til å reise kollektivt fremfor å bruke bilen. Kostnad ved det ene kontra det andre er i så måte et rimelig opplagt virkemiddel. Ute i veldig perifere strøk gir nok kollektivtransport begrenset til negativ mening i utslippssammenheng - er ikke spesielt rasjonelt med en stor, fin buss med 5-10 passasjerer. Nå er det ganske lenge siden jeg kjørte buss i utkant-Norge, men da jeg drev med denslags stusset jeg over hvor lavt belegg det var.

    Rutebusser er fritatt for bompenger også i Oslo. Noe annet ville etter min mening være utstudert toskete.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og nå kjøper Helse Sørøst tilbake boligblokker som det borgerlige byrådet dumpet for å snyte staten i 2001. Tigangeren for investorene.....
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kommentarfeltet på vg.no leverer varene nok en gang

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Opzvyw/bom-cecilie-starter-nye-aksjoner-men-ber-folk-roe-seg

    edit: Må være logget inn for å se det
    Der står det mye rart. Måtte le av han her, som nok ikke mener det han skriver, siden det var Albert Nordengen som var ordfører dengang. Dess mindre man vet, jo hissigere blir man.

    Skjermbilde 2019-05-29 kl. 10.38.16.jpg

    Bomringen ble vedtatt i 1986, med borgerlig flertall. Den skulle avvikles i 2007. Avviklingen ble vedtatt avviklet av et bystyre med borgerlig flertall.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    "The responsible for the sacking of those who have been sacked have been sacked"

    (Monty Pyton selvsagt, men kunne like gjerne vært styre & stell her)​
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Aftenposten registrerer at Frp har full panikk. Den store transportplanen til Solvik-Olsen er blitt gjemt vekk, siden de over 1 billion dyre tiltakene tross alt skal finansieres og der over halvparten skulle gå til vei. Bommotstanderne skulle ha stor bomfinansiering, selvsagt. Nå har Frp valgt å ikke fokusere på at første trasé i planen, Tvedestrand/Arendal, er blitt ferdig. Skulle tro det var fine greier å vise til før valget.

    Bompengepanikken har nå ført til at Stenersen ønsker å skrote Fornebubanen (som man har diskutert i 23 år), samt trekke Oslo ut av Oslopakke 3.

    Aftenposten avrunder:
    https://www.aftenposten.no/meninger...nposten-mener-Frp-vettskremt-av-bomprotestene

    Skjermbilde 2019-05-31 kl. 06.31.22.jpg

    Det var andre tider, noen år tilbake.

    Skjermbilde 2019-05-31 kl. 08.10.49.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vet jo ikke helt hvordan det arter seg i Oslogryta, men her ute i mer perifere strøk av Vestlandet kjører kollektivtrafikken på de samme veiene, over de samme broene og gjennom de samme tunellene som personbiltrafikken. De skal tydeligvis bare ikke betale for det, for det skal bilistene gjøre. Virker litt bakvendt for meg.
    Nå er det ganske lenge siden jeg kjørte buss i utkant-Norge, men da jeg drev med denslags stusset jeg over hvor lavt belegg det var.
    Eg har heller ikkje køyrt buss i utkant-Noreg på lange tider. Det er så sjeldan det går buss dit eg skal.
    .
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Nok er nok!

    I tillegg har bompengemotstandarane fleire saker. Den viktigste er kampen for å forureine vederlagsfritt. I Norge har vi altså eit stort system som tar livet av litt over eit hundretal menneske i året, står for om lag ni millionar tonn CO2-ekvivalentar utslepp, gjev born astma og luftvegsplager, fragmenterer og øydelegg naturmangfaldet, og er Norge si største kjelde til mikroplastutslepp. Og no vil nokon i tillegg til dette at ein skal betale pengar for å bruke systemet! Eg snakkar så klart om vegane og bompengane.

    Lat meg altså få forklare det litt meir inngåande. Dei som styrer i Norge vil altså at dei som bruker vegar til å køyre bil, også skal betale for vegar til å køyre bil på! Eg blir så provosert at eg får lyst til å køyre sakte på innfartsvegen til ein norsk by og rope NOK er NOK!

    Greitt nok å stanse klimaendringar og forureining. Men det må ikkje bli for mykje av det gode. Vi må ikkje stanse miljøproblema i for stor grad. Eg kan godt vere med på prinsippet om at forureinar skal betale. Men då kan dei andre forureinarane betale først. Som til dømes Kina.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fakta om de nye bommene i Oslo.

    Totalt er det nå 83 bommer i og rundt Oslo

    En ny indre bomring plasseres langs veiene i Ring 2.

    Det kommer en ny bomring ved bygrensen til Romerike og Follo.

    Dagens Osloring vil bestå, men satsene settes ned.

    Det blir betaling begge retninger i den indre ringen og i Osloringen.

    I bommene på bygrensen blir det bare betaling inn mot byen.

    Elbiler må betale i bommene, men betydelig mindre enn bensin- og dieselbiler.

    Har du bombrikke øker rabatten fra 10 til 20 prosent.

    Med Autopass-avtale betaler du bare for én passering i timen, inne i Oslo, og én passering i timen, over bygrensen.

    Etter 120 passeringer på én måned, i den indre bomringen, og 60 ganger i ringen på bygrensen, kjører du gratis.

    90 prosent av inntektene fra bommene, som blir minimum 25 milliarder kroner fram til 2036, skal gå til kollektiv, gang og sykkel.

    Hensikten med det nye bomsystemet, er at flere skal være med på å betale penger til vei- og kollektiv-utbyggingen i Oslo-området. I dag er det bare rundt halvparten av bilistene som kjører i Oslo som betaler bompenger. Med det nye systemet vil tre av fire bilister måtte betale, sier Tone Hansen Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Fjellinjen AS.

    Hun peker på at det er mulig å slippe billigere unna, dersom du tar noen smarte valg.
    - Med Autopass-avtale betaler du bare for én passering i timen inne i Oslo og én passering i timen over bygrensen. I tillegg øker rabatten du får med Autopass-brikke fra 10 til 20 prosent, forteller Finstad
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    https://www.nettavisen.no/okonomi/b...-som-har-minst-rammes-hardest/3423691736.html


    "Hele det norske skattesystemet bør vris fra overdreven avgiftsbruk til mer proporsjonal og progressiv beskatning. Derfor er bompengene det første vi bør endre. Veier er ikke en vare vi kan velge å bruke eller ei, det er et offentlig gode både folk og bedrifter er avhengig av å bruke.

    Å finansiere veier med regressiv beskatning, der de fattige betaler mest, er blodig urettferdig og måtte føre til reaksjoner. Det rare er ikke at bompenge-opprøret kom, men at det kom først i 2019."
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bortsett fra at formålet med bomringen i Oslo er å begrense trafikken, ikke finansiere noe. At man bruker pengene på å finansiere alternativer er sånn sett et gode.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fæle DN:
    https://www.dn.no/leder/samferdsel/...enger-gar-til-a-bygge-sykkelveier/2-1-610591?

    I alt rabalderet om bompenger er det opptil flere av de frustrerte bilistene som geberder seg over at ikke alle pengene de betaler, går til å bygge nye og større veier med plass til enda flere biler som kan kjøre enda fortere.

    Svaret er: Bompenger i byområdene handler om mer enn å bygge vei. Det handler om å skape byer som ikke er overfylt av trafikk. Det handler om å sikre byer der luften ikke er helseskadelig. Det handler om å regulere mengden biler på de veiene som faktisk bygges slik at de ikke blir stående og stampe i en evig kø.

    Bilister som tror pengene går til noen andre når bompenger finansierer satsing på buss, bybane, trikk og t-bane eller sykkelveier, tar feil. Også de som kjører bil, har glede av at alternativene til å velge bil bygges ut. Slik ryddes det plass på veiene. Kapasiteten på veiene kan bedres ved å bygge større veier inn til byene. Eller den kan bedres ved å bedre alternativene slik at færre velger å kjøre bil. Det første alternativet fungerer dårlig fordi bedre veier vil gi flere biler. Køen vil ikke forsvinne, den vil bare stå i flere filer. Og bysentrum blir ikke større av at veiene til sentrum blir bredere.

    Bompenger handler altså ikke bare om å investere i vei. Det handler om å bedre alternativet til bil. Og det handler om å rasjonere mengden biler av hensyn til bymiljø og luftkvalitet. Det er en fordel også for bilistene. Slik må også fremtidig veiprising fungere. Det må sørge for finansiering av mer enn vei og for riktig prising der belastningen er størst. Arealet er begrenset. Miljøbelastningen må ned. Derfor må bilister være med på å betale.

    Lokale politikere blant annet i Drammen-området løper nå fra avtaler de har inngått. De peker på staten i stedet. Men staten kan ikke overta alle disse regningene. Så når lokalpolitikerne rundt Drammen sier nei til bom, sier de også nei til en viktig veitunnel, nei til flere bussavganger, nei til flere elektriske busser og ja til dyrere bussbilletter. Blir det bedre for bilistene av det? Nei.

    Det er også et valg å ta. Men da må de være ærlige og si det som det er, nemlig at de velger dårligere byer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke mange pensjonister på sykkel i Oslo, men henne og hennes venninner kan du støte på i en sykkelvei:)
    f38666b9e84fdec1163cdd61d65ef6fd.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg har prøvd å bedre på humøret til bompengemotstandere med å påpeke at de kan se på det som betaling for at andre ikke står i veien for de på bilveien, men det er pedagogisk krevende. Det hadde strengt tatt vært morro om alle som reiser kollektivt, sykler, går og løper tok bilen en dag bare for å illustrere poenget. En slags koordinert voksenopplæring i elementære sammenhenger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.

    Du mener i fult alvor at vi skal ha et system der uønsket adferd er forbeholdt de som har råd til det? Altså veier for de rike.
    Du glemmer at brukerne av veien har allerede betalt. Siden 1960 har bilbrukere betalt flere ganger kostnadene vei og traffikal infrastruktur.
    De fleste andre land har ikke bilavgifter. De har ikke bompenger. De har bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. I tillegg er de mye fattigere enn oss.
    Det er fullt mulig å nå alle traffikale mål uten å drive organisert landeveisrøveri. Andre land klarer det. Og vi har som sagt allerede betalt flere ganger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fæle DN:
    https://www.dn.no/leder/samferdsel/...enger-gar-til-a-bygge-sykkelveier/2-1-610591?

    I


    Forundrer vel ingen. DN er et organ for de med mye penger. Er vel glad til om bermen ikke har råd til å bruke veiene slik at den typisk DN leser slipper kø.
    Infrastruktur skal selvfølgelig finansieres over statsbudsjetted. Det gjør man i resten av verden. Til og med der de ikke har bilavgifter.
    Det er bompenger mange steder man kanskje ikke skulle tro at de drev med slikt. Bangkoks motorveisystem blir finansiert med bompenger, i forhold til inntekt vil jeg tro at prisnivået er ca. det samme som i Oslo. Turnpike'n mellom Miami og Tampa har bomstasjoner.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.

    Du mener i fult alvor at vi skal ha et system der uønsket adferd er forbeholdt de som har råd til det? Altså veier for de rike.
    Du glemmer at brukerne av veien har allerede betalt. Siden 1960 har bilbrukere betalt flere ganger kostnadene vei og traffikal infrastruktur.
    De fleste andre land har ikke bilavgifter. De har ikke bompenger. De har bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. I tillegg er de mye fattigere enn oss.
    Det er fullt mulig å nå alle traffikale mål uten å drive organisert landeveisrøveri. Andre land klarer det. Og vi har som sagt allerede betalt flere ganger.
    Utlandet har som kjent ikke kø heller. Der er det fri flyt på brede fine veier og trafikken flyter sømløst døgnet rundt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I Tyskland har de maut, I Frankrike betaler man også for å kjøre motorveiene, i Sveits blir du loppet for en 500lapp før du har kjørt en meter osvosv. I tillegg er det plenty av europeiske byer som har begrensninger og restriksjoner på kjøring i sentrum
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utlandet har køer, bomstasjoner og bilavgifter. Norge hadde spesielt høye bilavgifter tidligere, men de er kraftig redusert pga. omlegging til co2 og nox avgifter og vektavgifter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.

    Du mener i fult alvor at vi skal ha et system der uønsket adferd er forbeholdt de som har råd til det? Altså veier for de rike.
    Du glemmer at brukerne av veien har allerede betalt. Siden 1960 har bilbrukere betalt flere ganger kostnadene vei og traffikal infrastruktur.
    De fleste andre land har ikke bilavgifter. De har ikke bompenger. De har bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. I tillegg er de mye fattigere enn oss.
    Det er fullt mulig å nå alle traffikale mål uten å drive organisert landeveisrøveri. Andre land klarer det. Og vi har som sagt allerede betalt flere ganger.
    Andre land har:
    - stort sett enklere topografi
    - mye flere folk
    - mye større befolkningstetthet
    - snillere klima

    Husk også på at Norge ikke har vært veldig rike særlig lenge. Og Norge har valgt å bruke enormt med penger på ting andre land ikke har prioritert like høyt. Et passende slagord kunne for eksempel være «Mer vei, mindre NAV». Det kalles prioriteringer.

    Om vi tar de nærmeste naboene - Danmark og Sverige så betaler de mye mer skatt der enn i Norge.

    Men bompengermotstandere har forhåpentligvis oppnådd noe: At gigantomanien nedskaleres en smule.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i Tsjekkia nå. For noen dager siden var jeg en tur i Tyskland. Hvis du beveger deg utenfor de store gjennomfartsårene er det virkelig ikke mye å skryte av. I Tyskland kjørte jeg på kanskje den dårligste veien jeg noen gang har kjørt på. Den lokale veien mellom 2 mindre tettsteder rett sør for Dresden. For 2 dager siden skulle jeg en tur utenfor Praha for å besøke noe familie. De bor noen km utenfor Praha på et typisk pendlersted. De som bor der jobber i Praha og pendler. Veistandarden er elendig. En normal norsk fylkesvei er langt bedre.
    Motorveiene er bedre (selv om da jeg kjørte fra Praha til Brno for noen år siden fant ut at jeg måtte komme meg bort fra motorveien, for maken til elendig vedlikehold har jeg ikke vært borti - hullete og fæl), men så betaler man da også for å kjøre på dem i Tsjekkia. Det samme i Østerrike.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.353
    Antall liker
    1.946
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på bilferie gjennom Europa i fjor og det samme slo meg. Det er en myte at veistandarden er så god i andre land. De fleste land har veldig god standar på motorveier mellom hovedsteder, men ellers er det stort sett det samme overalt. Når det er sagt mener jeg også at standarden på hovedveiene stort sett er det samme. Når utbygging er ferdig, vil man kunne kjøre Kysten fra Bergen, via Stavanger og Kristiansand helt til Øyer (?) på topp motorvei. Trondheim-Øyer blir vel også helt ok og da har man vel stort sett forbundet 90% av befolkningen med 110 sone. Kan noen nevne veier med signifikant bedre standard enn Porsgrunn-Minnesund? Javel har Autobahn flere felt, men vet ikke om veien er bedre. Hirtshals-København har vel også noe svakere kurver, men dette har jo også helt naturlige årsaker. Veiene er bra overalt og om noe er det faktisk utrolig at vi har en slik veistandard i Norge.

    Jeg har kjørt bil i store deler av Europa, Store deler av Australia og Florida og Texas. Kjørt motorsykkel og bil i flere måneder gjennom Asia. Passasjer i flere land i Sør-Amerika. Mener det er en myte at veiene i Norge er så dårlige og tror mye av dette kommer av en forestilling om at det er så mye bedre andre steder. I tillegg ser jeg bomstasjoner (i de fleste land også manuelt bemannet med kontant betaling for å skape maksimal kø) og obligatorisk årsavgift for å i det hele tatt kjøre på veiene i mange land. Jeg kan egentlig ikke forstå at vi har noe å klage over når det gjelder veier eller prising av dette.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har kjørt på fine veier i både Nigeria og Malawi uten at betyr at veistandarden i disse landene er spesielt god ;).
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.487
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var på bilferie gjennom Europa i fjor og det samme slo meg. Det er en myte at veistandarden er så god i andre land. De fleste land har veldig god standar på motorveier mellom hovedsteder, men ellers er det stort sett det samme overalt. Når det er sagt mener jeg også at standarden på hovedveiene stort sett er det samme. Når utbygging er ferdig, vil man kunne kjøre Kysten fra Bergen, via Stavanger og Kristiansand helt til Øyer (?) på topp motorvei. Trondheim-Øyer blir vel også helt ok og da har man vel stort sett forbundet 90% av befolkningen med 110 sone. Kan noen nevne veier med signifikant bedre standard enn Porsgrunn-Minnesund? Javel har Autobahn flere felt, men vet ikke om veien er bedre. Hirtshals-København har vel også noe svakere kurver, men dette har jo også helt naturlige årsaker. Veiene er bra overalt og om noe er det faktisk utrolig at vi har en slik veistandard i Norge.

    Jeg har kjørt bil i store deler av Europa, Store deler av Australia og Florida og Texas. Kjørt motorsykkel og bil i flere måneder gjennom Asia. Passasjer i flere land i Sør-Amerika. Mener det er en myte at veiene i Norge er så dårlige og tror mye av dette kommer av en forestilling om at det er så mye bedre andre steder. I tillegg ser jeg bomstasjoner (i de fleste land også manuelt bemannet med kontant betaling for å skape maksimal kø) og obligatorisk årsavgift for å i det hele tatt kjøre på veiene i mange land. Jeg kan egentlig ikke forstå at vi har noe å klage over når det gjelder veier eller prising av dette.
    Vi trenger IKKE sammenlikne oss med veistandard og bomavgifter i andre land, av den enkle grunn at Norge er annerledes-landet. Inntil for få år siden var ansvaret for fylkesveier på Statens hender. Alle vet at disse veiene fikk fylkene/kommune det økonomiske og praktiske ansvaret for. Med et etterslep i størrelsesorden 100 milliarder NOK. Så ble det en årlig budsjettkamp om penger fra Staten til å OPPRETTHOLDE samme standard av de samme veiene. Løsningen for kommunene ble da å få vedtatt hundrevis av veipakker med tilhørende bommer for å få mer inntekter i felleskassa. Da er disse bommer umoralsk, urettferdig, forkastelig og på grensen til kriminalitet mot bilistene. Derfor unngår jeg bommer om jeg kan og kjøre gjennom Oslo er det helt slutt på for min del.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dere som synes veistandarden i Norge er så god.... ta en tur utenom E6 i Nordland, Troms og Finnmark....helst på de mindre fylkesveiene som har svært stor tungtrafikk ifb med oppdretts- og fiskeindustrien...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg var på bilferie gjennom Europa i fjor og det samme slo meg. Det er en myte at veistandarden er så god i andre land. De fleste land har veldig god standar på motorveier mellom hovedsteder, men ellers er det stort sett det samme overalt. Når det er sagt mener jeg også at standarden på hovedveiene stort sett er det samme. Når utbygging er ferdig, vil man kunne kjøre Kysten fra Bergen, via Stavanger og Kristiansand helt til Øyer (?) på topp motorvei. Trondheim-Øyer blir vel også helt ok og da har man vel stort sett forbundet 90% av befolkningen med 110 sone. Kan noen nevne veier med signifikant bedre standard enn Porsgrunn-Minnesund? Javel har Autobahn flere felt, men vet ikke om veien er bedre. Hirtshals-København har vel også noe svakere kurver, men dette har jo også helt naturlige årsaker. Veiene er bra overalt og om noe er det faktisk utrolig at vi har en slik veistandard i Norge.

    Jeg har kjørt bil i store deler av Europa, Store deler av Australia og Florida og Texas. Kjørt motorsykkel og bil i flere måneder gjennom Asia. Passasjer i flere land i Sør-Amerika. Mener det er en myte at veiene i Norge er så dårlige og tror mye av dette kommer av en forestilling om at det er så mye bedre andre steder. I tillegg ser jeg bomstasjoner (i de fleste land også manuelt bemannet med kontant betaling for å skape maksimal kø) og obligatorisk årsavgift for å i det hele tatt kjøre på veiene i mange land. Jeg kan egentlig ikke forstå at vi har noe å klage over når det gjelder veier eller prising av dette.
    Vi trenger IKKE sammenlikne oss med veistandard og bomavgifter i andre land, av den enkle grunn at Norge er annerledes-landet. Inntil for få år siden var ansvaret for fylkesveier på Statens hender. Alle vet at disse veiene fikk fylkene/kommune det økonomiske og praktiske ansvaret for. Med et etterslep i størrelsesorden 100 milliarder NOK. Så ble det en årlig budsjettkamp om penger fra Staten til å OPPRETTHOLDE samme standard av de samme veiene. Løsningen for kommunene ble da å få vedtatt hundrevis av veipakker med tilhørende bommer for å få mer inntekter i felleskassa. Da er disse bommer umoralsk, urettferdig, forkastelig og på grensen til kriminalitet mot bilistene. Derfor unngår jeg bommer om jeg kan og kjøre gjennom Oslo er det helt slutt på for min del.
    Hvis du har sluttet og kjøre gjennom Oslo så fungerer jo bomringen etter hensikten:)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Dere som synes veistandarden i Norge er så god.... ta en tur utenom E6 i Nordland, Troms og Finnmark....helst på de mindre fylkesveiene som har svært stor tungtrafikk ifb med oppdretts- og fiskeindustrien...

    For noen ganske få år siden var fartsgrensa på E10 gjennom Tjeldsundet satt ned fra 80 til 50 i flere km lengde pga veistandarden. Kjørte du i 80 knuste du felgene.
    Snakket forøvrig med noen Tyskere for en måneds tid siden. De undret seg over hvorfor vi hadde så dårlig veistandard i dette rike landet.....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.353
    Antall liker
    1.946
    Torget vurderinger
    1
    Til siste talere: Selfølgelig er veistandarden dårligere i grisgrendte strøk. På samme måte som du ser det i Danmark, Sverrige, Tyskland, Østerrike, Italia, Asia, USA osv. Tar jeg ikke mye feil, så er også mye annet dårligere også: vareutvalg, kulturtilbud, arbeidsmarked, utdanningsmuligheter osv.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Griskgrendt? Bor vel 150 000 i området. Masse tungtransport av fisk. 2 millioner turister i året. De fleste i bil. Vi snakke om europaveier.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.

    Du mener i fult alvor at vi skal ha et system der uønsket adferd er forbeholdt de som har råd til det? Altså veier for de rike.
    Weld77 ønsker tydeligvis ikke å svare på akkurat det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Dere som synes veistandarden i Norge er så god.... ta en tur utenom E6 i Nordland, Troms og Finnmark....helst på de mindre fylkesveiene som har svært stor tungtrafikk ifb med oppdretts- og fiskeindustrien...
    Poenget er vel først og fremst at den ikke er så veldig mye bedre andre steder, noe mange mener at den er. Det er klart at det er steder den er dårlig og at den trengs opprusting. Da synes jeg man kan gjøre det og ikke bruke masse penger på veier som i utgangspunktet er gode nok. 4-felts vei Trondheim-Oppdal? Hvorfor i alle dager...! Bygg ut jernbanen mellom de store byene slik at man får trailerne bort fra veiene, så slipper man denne enorme utbyggingen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fakta om de nye bommene i Oslo.

    90 prosent av inntektene fra bommene, som blir minimum 25 milliarder kroner fram til 2036, skal gå til kollektiv, gang og sykkel.
    Minst 50% burde gått til andre formål. Som f.eks å begynne å ta inn en større del av etterslepet for oppgradering av vann og avløpssystemet. Å ha rent drikkevann burde være viktigere for folk flest (og helsen) enn f.esk sykkelvei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn