Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Var det så vanskelig å forstå, eller var det helt umulig for deg å se prinsippet i dette?
    Over hodet ikke vanskelig å forstå, eller å se prinsippet - og hva den "tradisjonelle" varehandelen har for utfordringer mht fremtidige omstillinger.
    Allikevel - om man hyppig bestiller småforsendelser over nettet fra f.eks Kina pr i dag kan man ikke akkurat skilte med at man tenker miljø tvers igjennom:).
    Nei, men det får du ta opp med din skriftefar eller noe slikt, siden du har slik hang til å tillegge meg denslags. Min ene nåletrykksvekt bestilt på eBay, overraskende nok tilsendt meg fra Kina selv om jeg bestilte fra et firma i UK, skal jeg klare å leve med.

    Fokusér på sak, du.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En viktigere årsak til at endel butikker forsvinner er at det ikke er behov eller bruk for dem. Når de tar 14 gangen på et produkt så er de ikke annet enn et fullstendig unødvendig fordyrende mellomledd. De bør ikke bli mer savnet enn bemannede heiser og fysiske bomstasjoner med lønnsarbeidere i en luke som skal grafse til seg folks penger.

    Tiden og teknologien har løpt i fra endel konsepter og en sentimental lengsel etter eldre tiders resurssløseri og meningsløs sysselsetting er intet godt svar på noe. I dag man man med en 3D-printer selv lage ting som bemannede spesialbutikker man fysisk må reise til og betale store summer for. Trist synes sikkert nostalgikerne, men det er alt i alt ressursbesparende og miljøvennlig. Det samme gjelder det å selv bestille varer til postkassen i stedet for å behøve fysiske lokaler, bemanning og all den unødvendige logistikk og ressursbruk det medfører.

    Vi skal være glad for denne utviklingen og spille på lag med den, og ikke ønske oss tilbake til tungvinte og forbrukerfiendtlige tider, selv om det henger aldri så mye grønnskap og nostalgi som møllspist bakteppe.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Allikevel - om man hyppig bestiller småforsendelser over nettet fra f.eks Kina pr i dag kan man ikke akkurat skilte med at man tenker miljø tvers igjennom:).
    ... siden du har slik hang til å tillegge meg denslags. Min ene nåletrykksvekt bestilt på eBay, overraskende nok tilsendt meg fra Kina selv om jeg bestilte fra et firma i UK, skal jeg klare å leve med.

    Fokusér på sak, du.
    Øm tå? Du har tidvis litt lett for å dra på deg skorpe. En "hang til" er vel kanskje å ta i her , eller...?
    Er ikke teksten i dette innlegget du siterer her sak? Jeg omtaler handling(er) i generelle termer.


    Samtidig - i en debatt som dreier seg mye om miljø må det jo være rom for å bringe på banen at debattanter (og da i generelle termer, selv om det var relativt enkelt å eksemplifisere gjennom ditt innlegg i dette tilfelle.) som fremstår som særdeles miljøbevisste og miljøfokuserte, kanskje ikke har helt rent mel i posen allikevel i alle sine handlinger når det kommer til stykket. Det er på langt nær nok å skilte med at man sykler til jobben, dersom en rekke av ens øvrige handlinger ikke er spes. miljøvennlige.

    Spesielt mht å spare noen kroner (kjøpe billig) kommer miljøaspektet fort i andre rekke (bevisst/ubevisst) hos en del personer.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    7.993
    Jeg tipper at etter hvert vil det bli mer "in" og kjøpe mindre ting og folk innser at de har mer enn nok av alt og midlene kan rettes mer mot tjenester, opplevelser og dets like. Rent anekdotisk ser jeg klare tegn på dette i min omgangskrets. Folk har alt de trenger og mere til og mye av ting til barn blir kjøpt og solgt brukt på finn.no. Mitt bidrag til den typiske detaljhandelen i år er et par slalombriller og de vil dukke opp i statistikken for den Østerriske detaljhandelen. Slalomutstyr til ungene ble kjøpt på finn, ting de har vokst ut av er solgt på finn, digitalpianoet de fikk i felles bursdagsgave ble kjøpt på finn osvosv.
    Man kan jo alltids håpe. Kjøper og selger en del selv, da spesielt ting som ungene vokser fra. Alt jeg selger under et par tusinger priser jeg bevisst blant de laveste tilbud jeg finner for samme produkt. Og så driter jeg i å svare alle dekksparkerne. Av rent prinsipp har jeg også avblåst handler når kjøper alt står på døren og forsøker å prute ned en avtalt pris, så slipper jeg også å høre fra dem igjen.

    Det er heldigvis nok av skikkelige folk med dannelsen i orden også på nettet. Et par med barn noen år yngre enn mine har det etterhvert blitt mange handler med. Det koster meg ikke mer tid enn å svare ja på spørsmål som «hvis X fortsatt er tilgjengelig, passer det at jeg kommer innom torsdag i åttetiden?».

    Så får heller de som har tid og lyst leke basar.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Allikevel - om man hyppig bestiller småforsendelser over nettet fra f.eks Kina pr i dag kan man ikke akkurat skilte med at man tenker miljø tvers igjennom:).
    ... siden du har slik hang til å tillegge meg denslags. Min ene nåletrykksvekt bestilt på eBay, overraskende nok tilsendt meg fra Kina selv om jeg bestilte fra et firma i UK, skal jeg klare å leve med.

    Fokusér på sak, du.
    Hårsår, eller øm tå? En "hang til" er vel kanskje å ta i, eller...?
    Er ikke teksten i dette innlegget du siterer her sak? Jeg omtaler handling(er) i generelle termer.
    Ikke hårsår. Bare lurer på hvorfor du har så vanskelig for å diskutere sak og må ta omveien om dine motdebattanters livsstil, med sleivspark. Ta en kikk på dine innlegg.

    Min oppfatning av saken:

    Før var bysentra fulle av småbutikker og virksomheter. Hvite-, brunevarer var oppstykket på mange ulike salgspunkt; tilsvarende for de fleste varekategorier. Du hadde slakter, fiskehandler, grønnsakshandler, bakere, smådetaljister, jernvarehandlere (som igjen var oppdelt i en haug kategorier, fra køkkentøi til byggevarer), osv. Herresko/barnesko/damesko -- ulike typer sko i ulike typer forretninger, etc.

    Så kom supermarkeder, kjøpesentere og store kjeder, alle var som en vortex for disse småbutikkene og sugde inn varekategoriene til salgssteder på størrelse med hangarer.

    Samtidig opplevde utleiere at leieinntektene falt pga alle småbutikkene som forsvant. De kompenserte ved å forsøke å oppgradere leieobjektet til "high-street" standard, der det var mulig, eller ved å øke leien for de få som forsøkte å holde stand mot utviklingen.

    Det kom flere kjøpesentra, samtidig som folk kjøpte seg mer enn én bil i familien. Brått ble mange mobile og kunne dra til ulike steder for å gjøre innkjøp.

    Deretter kom netthandel og tilbyderne skjønte at frakt var en faktor, der man kunne tilby gratis frakt ved kjøp over visse nivåer. Fordi netthandeltilbydere ikke har høye lagerkostnader og i tillegg har høy grad av automatisering i plukk og pakking, oppnådde de likevel gode marginer, sammenlignet med pressede småbutikker i sentrum.

    Har man fulgt med på utviklingen i noen år, samt sittet i en del medlemsmøter i Oslo handelsstands forening, vil man ha et bedre bilde av utviklingen enn: Faen ta de jævla rødgrønne som har fjernet parkeringsplasser i sentrum, det tar livet av butikker.

    Byer er i transformasjon nå. Ved å slenge ut biler skaper man faktisk bedre betingelser for nettopp det mange synes å savne, små virksomheter som etablerer seg på gateplan igjen, der det er mulig. Det er en spennende utvikling. I mange land er den nådd mye lenger enn her, men vi ser allerede positive effekter, bl.a. ved renere luft, flere mennesker i gatene (fremfor biler), og større handelsaktivitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.263
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner irritasjonen over en del latterlig prising og ikke minst inkompetent butikkpersonale. Samtidig er norske lønninger en del av norsk utjevningspolitikk som gjør at mange norske lønnstakere kan kjøpe varer som mange ikke kan i andre land, og bidra til å holde hjulene i gang. Skulle bare ønske det ikke var overpriset importræl butikkene førte. Kjøp norsk og kjøp kvalitet når det er mulig!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Norge har også høyt lønnsnivå som gjør det mer krevende å ha personale til stede.

    Jeg var for et par års tid siden i Düsseldorf på guttetur. Byen har ca like mange innbyggere som Oslo, men forskjellen i sentrum var enorm. Det krydde av små nisjebutikker for alt mulig rart i tillegg til det obligatoriske lasset av serveringssteder og lignende.

    Sentrum av Tyskerdorf var for øvrig på ingen som helst måte tilrettelagt for biler.

    Det er også viktig å være klar over at i sentrum-sentrum av Oslo bor det nesten ingen folk i motsetning til i de fleste andre hovedsteder. Det er et sted man jobber og går ut - ikke et levende lokalmiljø. I det som defineres som "sentrum" - stort sett sammenfallende med området innenfor Ring 1 bodde det i 2015 kun like over 1000 personer (!)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror fortsatt at netthandel til sjuende og sist kommer til å presse leiekostnader ned i sentrum, og forhåpentligvis kan åpne for små entusiastforretninger hvor kompetent kundeveiledning er en reell verdi.

    Pickupvekter tror jeg fortsatt vil komme fra Kina, enten de sendes enkeltvis derfra til den enkelte, eller i containere som splittes i Europa, sendes til importører, så til detaljhandlere, og så fraktes hjem til den enkelte av den enkelte. At det første skal være noen stor miljøsynd i forhold til det andre kan jeg ikke helt forstå.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Norge har også høyt lønnsnivå som gjør det mer krevende å ha personale til stede.

    Jeg var for et par års tid siden i Düsseldorf på guttetur. Byen har ca like mange innbyggere som Oslo, men forskjellen i sentrum var enorm. Det krydde av små nisjebutikker for alt mulig rart i tillegg til det obligatoriske lasset av serveringssteder og lignende.

    Sentrum av Tyskerdorf var for øvrig på ingen som helst måte tilrettelagt for biler.

    Det er også viktig å være klar over at i sentrum-sentrum av Oslo bor det nesten ingen folk i motsetning til i de fleste andre hovedsteder. Det er et sted man jobber og går ut - ikke et levende lokalmiljø. I det som defineres som "sentrum" - stort sett sammenfallende med området innenfor Ring 1 bodde det i 2015 kun like over 1000 personer (!)
    Tyskernes handelslaug gjør nok sitt for å bevare en klokere butikkstruktur i bysentra enn hva vi har gjort. Se på Hegdehaugsveien/Bogstadveien. Det er mange parkeringsmuligheter i området og i tillegg godt kollektivtilbud dit. Likevel sliter butikkene og det mest fordi man satset på at dette skulle bli en paradegate for dyre merkevarer. Hvorfor? Pga utleiernes urealistisk høye leienivåer.
    I stedet for å forsøke å få til en blanding av tilbud har man laget en gate der man i tillegg ønsker å tiltrekke turister som er på jakt etter "noe dyrt". Det åpner og lukker butikker med jevne mellomrom i gaten og de som overlever selger ræl over flere etasjer (H&M, Clas Ohlsson, osv). Man kan alltids håpe dette er en raptus og at det blir mer nyansert etterhvert. I deler av byen etablerer unge entreprenører seg med virksomheter, men de finner ikke på å gjøre det midt i sentrum eller i HHV/BV.

    Mitt inntrykk er at ganske mange er lei av å gå i kjøpesentra og bli konstant salgspåvirket.
    Folk vil ha en mer avslappet kjøpsopplevelse. Og som enkelte i tråden er innom har også folk "kjøpt fra seg". Fremvekst av bruktsalg via finn og andre løsninger (mengder av apps/nettsteder for brukttøy) har skapt nye muligheter. Trenden med å kjøpe brukttøy av god kvalitet (fremfor plastskiten stinn av acryl/polyester/polyamider i salg overalt, der sømmer er limt og ikke sydd) griper om seg.

    Dette skaper også muligheter, for den som følger med.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    7.993
    Det er også viktig å være klar over at i sentrum-sentrum av Oslo bor det nesten ingen folk i motsetning til i de fleste andre hovedsteder. Det er et sted man jobber og går ut - ikke et levende lokalmiljø. I det som defineres som "sentrum" - stort sett sammenfallende med området innenfor Ring 1 bodde det i 2015 kun like over 1000 personer (!)
    Man burde gjøre det billigere for næringsvirksomhet på gateplan og dyrere fra andre etasje opp. Få advokatkontorer og denslags ut av sentrum, og beboere tilbake inn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Allikevel - om man hyppig bestiller småforsendelser over nettet fra f.eks Kina pr i dag kan man ikke akkurat skilte med at man tenker miljø tvers igjennom:).
    ... siden du har slik hang til å tillegge meg denslags. Min ene nåletrykksvekt bestilt på eBay, overraskende nok tilsendt meg fra Kina selv om jeg bestilte fra et firma i UK, skal jeg klare å leve med.

    Fokusér på sak, du.
    Øm tå? Du har tidvis litt lett for å dra på deg skorpe. En "hang til" er vel kanskje å ta i her , eller...?
    Er ikke teksten i dette innlegget du siterer her sak? Jeg omtaler handling(er) i generelle termer.


    Samtidig - i en debatt som dreier seg mye om miljø må det jo være rom for å bringe på banen at debattanter (og da i generelle termer, selv om det var relativt enkelt å eksemplifisere gjennom ditt innlegg i dette tilfelle.) som fremstår som særdeles miljøbevisste og miljøfokuserte, kanskje ikke har helt rent mel i posen allikevel i alle sine handlinger når det kommer til stykket. Det er på langt nær nok å skilte med at man sykler til jobben, dersom en rekke av ens øvrige handlinger ikke er spes. miljøvennlige.

    Spesielt mht å spare noen kroner (kjøpe billig) kommer miljøaspektet fort i andre rekke (bevisst/ubevisst) hos en del personer.
    Et smålig og bedritent innlegg etter min mening.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Jeg stusset også på saken. Skjønner forsåvidt at det er kjipt for henne, men lurer egentlig på hva hun regnet med å få som svar. "Ja - siden du kontaktet oss her skal du selvsagt få fritak" ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hun har jo strengt tatt et poeng i det med at kollektivt ikke passer for alle.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Pickupvekter tror jeg fortsatt vil komme fra Kina, enten de sendes enkeltvis derfra til den enkelte, eller i containere som splittes i Europa, sendes til importører, så til detaljhandlere, og så fraktes hjem til den enkelte av den enkelte. At det første skal være noen stor miljøsynd i forhold til det andre kan jeg ikke helt forstå.
    Å kaste én plastpose i havet kan heller ikke karakteriseres som noen stor miljøsynd, men når tilstrekkelig mange gjør det blir jo saken en annen.

    Pickup-vekten dukket opp som et eksempel (som utilsiktet dessverre ble sårt reagert på uten å klare/ønske å se både ironien og poenget i case´n) på en endring i befolkningens handlingsmønster parallelt med et miljøengasjement.

    Om man, som mange gjør, handler mye på nett fra utlandet fraktes store deler av dette inn til Norge med fly, og da naturlig nok i separate enkeltforsendelser, som igjen lastes om x-antall ganger før det tilslutt havner hjem i den enkeltes postkasse/postkontor/post i butikk osv.

    Dette "nye" handelsmønsteret er pr. dato mindre miljøvennlig enn å rusle/sykle/ta kollektiv transport til en butikk/et utleveringssted der varepartiene gjennom hele logistikkjeden er distribuert og levert i større sampakkede "batcher".

    La oss, som Dørum var så flink til - ta et hverdagseksempel:):
    Om 200 av oss, bosatt i Oslo, kjøper 40 nye LP plater hver i år = 8000 stk og hver og en av oss separatbestiller hver enkelt av disse på nett for levering hjem fra f.eks USA og England (fordi de tilfeldigvis var billigst der) der slike forsendelser går med fly, fremfor at vi ruslet innom Dipper´n og handlet de der - som får disse levert som en del av større leveranser.

    Så kan man jo enkelt akkumulere opp tilsvarende handelsmønster fra ti-tusener av mennesker, for en haug ulike varer, og da begynner det brått å utgjøre en forskjell.
    Det finnes sikkert statistikker/estimater for hvor mange flyvninger og distanser dette totalt sett representerer.

    Samtidig blir det jo et snev ironisk når personer som gjør en betydelig andel slike kjøp i løpet av et år, samtidig står "fremst i rekken" og eksempelvis fronter flyskam som et kjempefint tiltak for miljøet. Og - for å presisere: Jeg peker ikke på noen konkrete her inne i så måte.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hun har jo strengt tatt et poeng i det med at kollektivt ikke passer for alle.
    Det er vel hele poenget med bompenger/køprising, skal man gi unntak for alle det ikke passer for er man jo tilbake til start.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Et smålig og bedritent innlegg etter min mening.
    Godt mulig du synes det, uten at jeg direkte forstår hva konkret i innlegget du sikter til. Presiser gjerne. Jeg er både åpen og mottakelig for kritikk:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet det men jeg klarer fortsatt å forstå hennes frustrasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Jeg vet det men jeg klarer fortsatt å forstå hennes frustrasjon.
    Det gjør sikkert den som betjener chatten i Oslo kommune også, men det er uansett ikke poenget. Hele poenget er at man ikke gir fritak, unntak og lignende. Det er faktisk en svært sentral del av poenget at slikt IKKE gis.

    Det er jo mye harme på nettet etter dette visstnok, men jeg luerer på hva de mener hva en chatoperatør i Oslo Kommune skal svare. "Jeg skal ta opp saken din med Raymond/Erna ved første anledning og finne en løsning for deg?"
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Visst er det frustrerende. Politikk er enten floskler, uten egentlig virkning, eller også har det konkrete virkninger.

    Blå-blå og rødgrønne bystyrer har i flere perioder vedtatt reduksjon av biltrafikk, innføring av bommer og økning av parkeringsavgifter. Men det er først nå at dette blir iverksatt slik at man ser store utslag av beslutningene. Tidligere har man skjøvet på iverksettelsen.

    VWs dieseljuks åpnet en mulighet som byer har omfavnet, og ikke bare i Norge. Til det ble avslørt, var billobbyen for sterk og den fikk viljen sin. Nå har man en forklaring på hvorfor byluft er helsefarlig - utslippene lå faktorer over det som ble påstått og bilfabrikantene (ikke bare VW) stod avkledde og uten sin gamle gjennomslagskraft.
    Dermed kan byplanleggere realisere planer de har hatt i skuffen i tiår. Det er ingen statshemmelighet hva som skal til for at byer skal være mer levelige steder å oppholde seg, og gammel vanetenking om at det bare var å stappe dem fulle av biler ga sterkt uheldige konsekvenser.
    Selvsagt skaper det motstand. Det er en stor forandring og mange har mistet retten til å ha stålhesten sin oppstallet gratis ute på gaten, på kommunens bekostning, i tillegg koster det penger å flytte den fra sted til sted, alt etter byens nye målsetninger.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et smålig og bedritent innlegg etter min mening.
    Godt mulig du synes det, uten at jeg direkte forstår hva konkret i innlegget du sikter til. Presiser gjerne. Jeg er både åpen og mottakelig for kritikk:)
    Ikke annet enn at man bør kunne engasjere seg i klima og miljø uten å få på pukkelen hvis man ikke er 100% miljøengel 24/7. Det er et stort sprang fra miljøengel til miljøsvin. Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Du bor tross alt i MDGs forsøkslaboratorium :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Når man leser på nettet i disse tider får man inderlig håpe at folk ikke mister lappen eller av en annen grunn blir forhindret fra å kjøre bil flere ganger om dagen gjennom bomringen i Oslo. For da er det åpenbart bare å legge seg ned for å dø siden hele tilværet er over og ingen alternativer eksisterer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg mista lappen i 5mnd for noen år siden, hassle ja, men jeg døde ikke. Litt reorganisering så gikk det relativt smertefritt selv med små barn. Det mentale med å vite at man ikke kan kjøre var mye værre enn den praktiske biten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er et stort sprang fra miljøengel til miljøsvin. Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Du bor tross alt i MDGs forsøkslaboratorium :cool:
    Selvfølgelig er det stor avstand mellom ytterpunkter - i enhver sammenheng, samtidig som det finnes tilstrekkelig av de (og da sikter jeg IKKE til noen bestemte) som forsøker å fremstå som rene miljøengler og "sole" seg i glansen via enkeltsaker/enkeltelementer, mens de bidrar godt til forurensing av ulik art i andre sammenhenger.
    Tror forøvrig at du skjønner poenget jeg vil frem til i innleggene, selvom du velger å karakterisere de på ditt vis.

    Kabler og politikk blir det fort "opphetet" stemning rundt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    I Oslo regner jeg med at de er de som ikke tidligere stort sett ikke har betalt som er sintest. Det er mange av de i Oslo. På de turene jeg kunne finne på å ta jevnlig vil prisen, om jeg hadde hatt fossilbil, vært lavere enn før alle disse bomstasjonene, eller galgene som aksjonsgruppa kaller de, ble åpnet nå for noen dager siden. Siden bomstasjonene nødvendigvis må stå et sted er det mildt fascinerende at noen gjør et nummer av at de plutselig må gjennom en av sorten for korte turer. Man trenger ikke være et geni for å skjønne at det nødvendigvis må bli slik i Norges tettest befolkede område.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    7.993
    Jeg har for så vidt ikke problemer med å forstå at mange småbarnsforeldre i forstedene er opprørte. Mange har tatt det kanskje viktigste økonomiske steget i livet; valgt å bosette seg der de mener de og ungene kan få best levevilkår i forhold til familieøkonomien, men tatt for gitt i kalkuleringen at med villa kommer både voff og Volvo.

    Jeg skjønner frustrasjonen til disse, også av egen erfaring. Vi flyttet i vinter ut fra den mest sentrale urbanitet til den forstadlige ruralitet. Til et etablert villaområde, men uten bil. Med unger i skole og barnehage fra der vi bodde før så innebærer det at jeg bruker to timer hver morgen på avlevering via offentlig transport på vei til jobb som ellers ville tatt meg en halvtime i bil. Tilsvarende for madammen som plukker dem opp på ettermiddagen.

    Klart det går, og for vår del så er det midlertidig til de begge begynner på ny skole i vår nye bydel til høsten, men det tar på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Det gikk visst ikke så ille alikevel:
    https://e24.no/makro-og-politikk/fj...paa-at-butikkhandelen-ikke-er-skadet/24634415

    Det var mange i handelsnæringen som spådde konkurser og lavere omsetning da Oslo kommune med Miljøpartiet de grønne (MDG) i spissen lanserte miljøplanen «bilfritt byliv», som til sammen har fjernet 700 gateparkeringsplasser i sentrum det siste året.

    Tall fra Institutt for bransjeanalyser viser imidlertid at Oslo sentrum ikke har hatt en større tilbakegang i salget sammenlignet med resten av hovedstaden.

    – Det ble skreket veldig høyt i forkant, men det ser ut til at færre parkeringsplasser i Oslo sentrum ikke har hatt noen særlig innvirkning på handelen, sier leder for Oslo Handelsstandsforening (OHF), Bjørn Næss.

    Han tror frykten for hva færre parkeringsplasser ville føre til har blitt overdrevet. Det til tross for at Næss sier det finnes flere eksempler på bedrifter som har måtte flytte ut av sentrum etter at biltrafikken minket.

    – Men det ble hausset opp mer enn det fortjente.

    Sammenligner med røykeloven
    I 2018 hadde butikkhandelen i Oslo sentrum en vekst på 2,1 prosent. Utenfor sentrum var veksten på 2,2 prosent.

    Men de fleste typiske sentrumsbutikker, som bekledning, gullsmeder, urmakere og bokhandlere gjør det bedre i sentrum, enn utenfor. Til tross for at det er flere hundre færre parkeringsplasser i området.

    – Man kan jo sammenligne det med røykeloven. Da spådde mange at alle restauranter kom til å gå konkurs, men det ble jo aldri effekten, sier Næss og fortsetter:

    – Akkurat som at ingen vil tilbake til røyking inne på restauranter, er det nok ikke mange som vil tilbake til en by med masse biltrafikk
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Selvsagt ikke. Hvorfor skulle Oslo skille seg ut fra alle andre storbyer som har slengt ut biler og gjort det enklere og triveligere for folk til fots å gå omkring i bykjernen?

    Om noen år kommer handelsstanden til å juble over hva det å bli kvitt bilene har ført til. (Dvs. Høyre og Frp har tenkt å gå til kommunevalg på å få tilbake alle parkeringsplassene ...)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vedrørende Oslo: Selv om jeg synes MDG er naive / eventyrere på en rekke områder, så er bilpolitikken innenfor ring1 fornuftig så lenge de legger tilrette for det. Kollektivene i Oslo er god men kan ikke erstatte bilen for mange, og derfor blir bomringen feil, men når unge politikere som bor på grunerløkka utvikler politikk så blir det gjerne slik :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kunne man i tillegg stimulert til at det også ble flere boliger i deler av den eksisterende bygningsmassen og at flere kunne bosette seg i indre sentrum ville også det absolutt bidra til dette levende bysentrum man ser for seg. Det ville trolig også bidra positivt for handelsstanden.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi kan lese i avisene idag at MDG fosser fram på meningsmålingene. I mangel av troverdig miljøpolitikk og samferdsel fra regjeringspartiene så sverger håpefullle velgere til bompengeparti og MDG. Dette er litt skummelt da flere går etter populister til hensyn til lommebok og miljø, og det ser ut til at mange ikke husker eller har opplevd et samfunn med dårlig råd - og har glemt hvor pengene kommer ifra :(
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    du bør klage mindre over at folk ikke vet hvor pengene kommer fra - som om det ikke er en generell sak og ikke hektet på en politisk holdning - enn at de andre (de ansvarlige?) ikke har en troverdig politikk. det er jo i det siste at det mest kritikkverdige er å finne.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.048
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem at Byrådet vil ikke ha biler i det hele tatt. Er ikke så glad i biltrafikk selv, men Vi idioter innenfor ring 2 med bil har noen kronglete valg om man faktisk er «avhengig»av bil. Skulle gjerne kjøpt en el bil men stor mangel på ladepunkter i gata og leiegarasjer som IKKE tillater eller muliggjør lading gjør elbil uaktuelt, hybridbil er jo i stor grad juks med tall. Så den gamle bensinraklet holder stand ennå. Reelt bør jeg flytte fra sentrum og flytte til Bærum og kjøpe Tesla så da blir MDG kvitt både mitt skattebidrag og eiendomsskatt og får enda en bil på E18.
    I utopiens verden har MDG innført nok ladepunkter og pålegg om el lading i garasjer. Da kjøper jeg elbil og fortsetter å bo her med bil. Men vit da at det er heller ikke ønskelig da bilen i seg og trafikk generelt er et problem . Så løsning blir at alle skal over på sparkesykkel Og elektrisk varesykkel uansett vær og føre .

    Hmm mange forvirre de tanker i hodet på en gang . Kanskje jeg bare skal pensjonere meg og flytte til en strandeiendom på Bygdøy eller Snarøen
    Så kan Oslo overlates til de moderne syklistene og delingsbiler el sparkesykkel og kriminelle gjenger på tokt med sine BMW og miljøvennlige alternativ med hettegenser på t-banen .
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kollektiv-kapasiteten er allerede sprengt i rush samt at man må ofte ha bil utenfor ring 1 . Så har vi årstidene som gjør sykkel og el sykkel uaktuelt for de fleste. MDG vil raskt gå på en smell med sin idealistiske tilnærming i Oslo. De elsker bomringer og synes det er OK at mange får nedsatt livskvalitet så lenge det ikke er deres velgere utenfor Grünerløkka. Bompenge-listene er like håpløse i sin tankerekke og ser ikke fordelen med at man bygger ut kollektivt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn