Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.

    Du mener i fult alvor at vi skal ha et system der uønsket adferd er forbeholdt de som har råd til det? Altså veier for de rike.
    Weld77 ønsker tydeligvis ikke å svare på akkurat det.
    Det er en naturlig konsekvens av å bruke prismekanismen her som alt annet. Det er for øvrig meningsløst å spille offerkortet. Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil eller to biler uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter. Det er ikke så lett å se hvilke andre måter man skal begrense bilbruken i urbane strøk på. I alle fall ikke ved å fjerne den marginale kostnaden ved å kjøre dit eller bygge enda mer vei slik at det er plass til enda flere biler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter.
    :confused:
    Går ut fra at du i fullt alvor ikke mener dette, eller lever du i en så forenklet, kategorisk oppfatning av Oslos befolkning?
    Enten har du penger nok og kan foreta deg alt du ønsker, eller så er du så fattig at du ikke har råd til noe:confused:

    Den samme forenkling virker du å ha mht folks mulighet til å sykle på jobb. Du gir til tider inntrykk av å tro at alle har en statisk 8-16 "kontorjobb" i Oslo sentrum - og ikke har andre gjøremål i løpet av en hverdag enn å komme seg til/fra jobb.

    Det er mulig din hverdag er slik - men den er i såfall på ingen måte allmengyldig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Det er en naturlig konsekvens av å bruke prismekanismen her som alt annet. Det er for øvrig meningsløst å spille offerkortet. Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil eller to biler uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter. Det er ikke så lett å se hvilke andre måter man skal begrense bilbruken i urbane strøk på. I alle fall ikke ved å fjerne den marginale kostnaden ved å kjøre dit eller bygge enda mer vei slik at det er plass til enda flere biler.
    Saken er at de fleste lønnsmotakere ikke har råd til en ekstra månedslønn i utgifter pr. år. Og argumentet om at brukeren skal betale holder ikke. Vi har betalt. Flere ganger utgiftene. De er nettopp de som har råd til bil nr. 2 og kanskje 3 som ikke betaler (elbiler). En helt hodeløs politikk og det er patetisk og se hvordan det hele politiske establishement nærmet flykter fra bompengevedtakene de har vært så for inntil nylig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Går ut fra at du i fullt alvor ikke mener dette, eller lever du i en så forenklet, kategorisk oppfatning av Oslos befolkning?
    Enten har du penger nok og kan foreta deg alt du ønsker, eller så er du så fattig at du ikke har råd til noe:confused:
    .
    Han lider nok av det samme som politikerne: Monetær fartsblindhet. Det skjer når man har mer penger enn man klarer å bruke, og ikke tar inn over seg at en slik tilstand ikke deles av flertallet...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter.
    :confused:
    Går ut fra at du i fullt alvor ikke mener dette, eller lever du i en så forenklet, kategorisk oppfatning av Oslos befolkning?
    Enten har du penger nok og kan foreta deg alt du ønsker, eller så er du så fattig at du ikke har råd til noe:confused:

    Den samme forenkling virker du å ha mht folks mulighet til å sykle på jobb. Du gir til tider inntrykk av å tro at alle har en statisk 8-16 "kontorjobb" i Oslo sentrum - og ikke har andre gjøremål i løpet av en hverdag enn å komme seg til/fra jobb.

    Det er mulig din hverdag er slik - men den er i såfall på ingen måte allmengyldig.
    Den typiske bompengebetaler i Oslo er en mann alene i bilen med god økonomi - altså som meg selv om jeg hadde tilhørt den rasen som mener at det er eneste standsmessige måte å bevege seg inn til byen på. Ikke en stakkars barnefamilie som skal kjøre ungene rundt på aktiviteter hele tiden. Som cruiser påpekte for en tid tilbake er det interessant at en stakkar plutselig har blitt en familie med to jobber, kanskje to biler og unger som er med på et tårn av aktiviteter de skal kjøres til og fra. Det er ganske langt unna min oppfatning av hvem det er mest synd på i Oslo.

    Jeg har aldri påstått at alle kan sykle til jobben, kun at mange flere kan enn som gjør det i dag. I motsetning til Oslos politikere tror jeg derimot ikke det er sykkelveier som er svaret. Jeg tror generell latskap og aversjon mot ubehag (som å bli våt) er mye større hindere. Sykkelgarasjen på jobben er ganske slunken når det regner og det til tross for at folk har dusj, garderobeskap og tørkerom tilgjengelig og åpenbart klarer å sykle i finvær i alle fall.

    Og jeg kan faktisk ikke se hvordan man skal trenge å måtte kjøre gjennom bomringen flere ganger daglig i Oslo for å gjøre andre ting enn å komme seg til og fra jobb i sentrum. Det er stort sett ingen bomringer i bydelene som i seg selv er større enn de fleste norske byer og med et omfattende tilbud på aktiviteter og annet. Dessuten går det stort sett offentlig transport over alt hele tiden i Oslo. Dette er et valg man har. Å fremstille det som noe annet synest jeg er merkelig.

    Ellers finner jeg det er underlig å påberope seg retten til å spy ut eksos i fri mundur i Oslo fordi ens egen hverdag er så viktig, tidsklemt og full av ting og skal se ut akkurat som den gjør i dag. Poenget er faktisk å få biler bort fra veiene i Oslo. Dersom dere mener at det ikke burde være et mål i seg selv så er det fritt frem å mene det, men noe særlig mer egoistisk synspunkt enn det er vanskelig å finne. For det er jo faktisk konsekvensen av hva dere argumenterer for. Retten til å forurense helt gratis. Helst enda mer enn før.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor har man ikke moms aksjoner? Det er jo en flat skatt som rammer mange flere, spesielt de fattige.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Kan noen skissere et noenlunde realistisk scenario der hverdagsbilisten "vinner" i Oslo?

    Altnernativene er mellom annet som følger:

    Bomringene fjernes og alt tas over statsbudsjettet -> mye mer kø, høyere skatter på alle men mindre enn hva bompenger koster i dag
    Bygge ut veiene for å få bort køene -> hjelper ikke på køene over tid og i alle fall mye bompenger + årevis med anleggsarbeid med tilhørende kaos
    Ikke bruke pengene på kollektiv/annen tilrettelegging -> flere i bil. Mer kø.
    GPS-basert veiprising -> stort sett same shit, new wrapping. Det blir rimelig nok dyrere å kjøre i Oslo i rushtida enn over Finnmarksvidda pr. km. kjørt.

    Selv om jeg legger all mulig godvilje til klarer jeg ikke å se noe scenario der det blir stadig finere å basere sitt liv i Oslo på bruk av bil. Elbil hjelper en god del enn så lenge rent monetært, men det vil også etter hvert gå over regner jeg med.

    Om man etter å ha tenkt seg hardt og lenge om, vurdert alternativer som elbil, kollektivtransport, sykkel, samkjøring og annet og konkludert med at det ikke finnes noe alternativ til fossilbilen(e) eller nåværende organisering av tilværet så kan jeg anbefale å sette opp et realistisk regnestykke for hva kontantstrømseffekten er av å bytte til en liten og billig kortrekkevidde elbil og så heller leie, bruke bilkollektivet eller annet for de lange kjøreturene man mener å måtte ha gjennom året. Alternativt regne på timelønnen for å måtte ta et ladestopp i ny og ne. Eller hva generell allergi mot elbiler med god rekkevidde og noenlunde normal pris koster pr. år. Om man er villige til å godta noen offer andre steder så er det i høyeste grad et reelt valg hvor mye bompenger man betaler.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
    Poenget ser ut til å være at folk er helt totalt avhengige av bilen for å få dagen til å gå rundt. Da hjelper det ikke med kjøreforbud.

    I helgen kom jeg for øvrig i prat med en fyr som drev ymse næringsvirksomhet rundtomkring. Han sa at det generelle fenomenet i byer nå er at totalomsetningen holdes noenlunde jevn, men sammensetningen av den endrer seg til dels mye. Det blir mindre og mindre detaljhandel, men det blir kompensert av en økning i servicetilbudet i form av spisesteder, serveringssteder og dets like.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det skal brukes 137 milliarder kroner i Oslo på bl.a. veiutbyggingsprosjekter som E18 vestover og E6 Klemetsrud-Ulven, samt finansiering av store kollektivtiltak som Fornebubanen og sentrumstunnel under Oslo sentrum. Mye av pengene skal også brukes på nye T-banevogner og drift av kollektivtrafikken. Bompengene står for 74 milliarder kroner, som utgjør en bompengeandel på 59 prosent. 79 prosent av bompengene brukes på kollektivtiltak og prosjekter for syklende.

    Det skal brukes 29 milliarder kroner i Bergen på bl.a. Ringveg øst, som i tillegg vil få sin egen bompengeordning. Bybane til Fyllingsdalen og Åsane, tunneler, og et bedret kollektivsystem mellom sentrum og Bergen vest.
    Totalt 25 av de 29 milliardene skal brukes på utbygging av Bybanen samt på sykkel, gange og framkommelighet for kollektivtrafikk. Fire milliarder brukes på veitiltak. Bompengene står for 11 millarder av totalsummen på 29 milliarder.

    Fjernes bompengene så vil ikke disse inntektene erstattes med offentlige midler. Det forstår alle med IQ høyere enn skostørrelsen de bruker. Konsekvensen er at de som er mot lokal finansiering ved hjelp av bomstasjoner stemmer for et betydelig dårligere bymiljø, med økt trafikk, kø, trafikkulykker og dårligere luft.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
    Poenget ser ut til å være at folk er helt totalt avhengige av bilen for å få dagen til å gå rundt. Da hjelper det ikke med kjøreforbud.

    I helgen kom jeg for øvrig i prat med en fyr som drev ymse næringsvirksomhet rundtomkring. Han sa at det generelle fenomenet i byer nå er at totalomsetningen holdes noenlunde jevn, men sammensetningen av den endrer seg til dels mye. Det blir mindre og mindre detaljhandel, men det blir kompensert av en økning i servicetilbudet i form av spisesteder, serveringssteder og dets like.
    En rekke tettsteder som reduserer biltrafikk opplever faktisk økt omsetning, men omstillingen tar tid.

    Butikker i sentrum av Oslo som opplever omsetningssvikt har nok lettere for å peke på trafikkomlegging enn på den egentlige årsaken:

    https://www.prisjakt.no
    amazon.com
    ebay.com

    og hundrevis av nettbutikker, for et hvilket som helst vareslag.

    Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner at jeg er annerledes. Jeg liker å gå i butikker. Det er noe helt annet å gå i en bokhandel og se i bøkene og bli inspirert enn å handle dem på nettet. Jeg synes ikke noe om disse bysentra som i praksis er et eneste stort serveringssted.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg skjønner at jeg er annerledes. Jeg liker å gå i butikker. Det er noe helt annet å gå i en bokhandel og se i bøkene og bli inspirert enn å handle dem på nettet. Jeg synes ikke noe om disse bysentra som i praksis er et eneste stort serveringssted.
    Vi vokste vel begge opp i en butikkverden og likte å rusle i dem. Men etterhvert har leien blitt for høy, lagerplassen for kostbar og kundene har fått andre kjøpevaner. Jeg skulle gjerne sett småbutikker i sentrum, i mengder, og utleiere bør skjønne at det er gunstig for gårdene deres om de gir butikkene bedre betingelser. (Enkelte har skjønt det).

    Omstillingen tar tid. Brick&Mortar stores har vært under beleiring i lang tid, etter at netthandel kom. Enkelte byer gir nå gunstigere betingelser til gårdeiere som gir butikker gunstigere betingelser, nettopp fordi de vil ha "walkable neighborhoods" med småbutikker. F.eks. premieres nå gård/grunneiere i USA som fjerner parkeringsørkener foran butikker og heller oppfører småbutikker o.a.

    Og det er mengder av steder i Oslo der det er gjennomført trafikkdempende tiltak der det yrer med småbutikker.

    Selv klarer jeg ikke å opphisse meg over at Polo Ralph Lauren for Kids ikke klarte å etablere seg midt i Oslo.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den typiske bompengebetaler i Oslo er en mann alene i bilen med god økonomi - som mener at det er eneste standsmessige måte å bevege seg inn til byen på. Ikke en stakkars barnefamilie som skal kjøre ungene rundt på aktiviteter hele tiden. Som cruiser påpekte for en tid tilbake er det interessant at en stakkar plutselig har blitt en familie med to jobber, kanskje to biler og unger som er med på et tårn av aktiviteter de skal kjøres til og fra. Det er ganske langt unna min oppfatning av hvem det er mest synd på i Oslo.
    En noe "merkelig" stigmatisering, og igjen et eksempel på at du har en holdning som tilsier at menneskegrupper kun kan deles inn i to kategorier - de som er lik deg, og de som ikke er lik deg.

    Jeg har aldri påstått at alle kan sykle til jobben, kun at mange flere kan enn som gjør det i dag. I motsetning til Oslos politikere tror jeg derimot ikke det er sykkelveier som er svaret. Jeg tror generell latskap og aversjon mot ubehag (som å bli våt) er mye større hindere. Sykkelgarasjen på jobben er ganske slunken når det regner og det til tross for at folk har dusj, garderobeskap og tørkerom tilgjengelig og åpenbart klarer å sykle i finvær i alle fall.
    Ikke uenig, selv om det er et vesentlig mer sammensatt bilde.


    ...å spy ut eksos i fri mundur...
    = Loslitt "populistutsagn";)

    Poenget er faktisk å få biler bort fra veiene i Oslo. Dersom dere mener at det ikke burde være et mål i seg selv så er det fritt frem å mene det, men noe særlig mer egoistisk synspunkt enn det er vanskelig å finne. For det er jo faktisk konsekvensen av hva dere argumenterer for. Retten til å forurense helt gratis.
    I og med at du siterer meg med dette svaret: Jeg vet ikke helt hvem "dere" er, og jeg representerer på ingen måte noe "gruppering" verken her inne, eller i andre sammenhenger. Mine ytringer og meninger er i så måte mine - og kun mine:).

    Retten til å forurense gratis (ved å bruke bil) er vel en sannhet med så store modifikasjoner at det egentlig ikke er noe nevneverdig argument. Man betaler jo allerede avgifter i form av engangsavgift, årsavgift og drivstoffavgift. Ingen andre forurensende ting man foretar seg er i nærheten av å være så avgiftsbelagt som bilbruk.

    Å stimulere til reduksjon av biltrafikken er fornuftig. Å bruke så mye penger på tilrettelegging for bruk av sykkel er totalt ufornuftig.
    Selv om den nye bomring-løsningen i Oslo nå fremstår som mer rettferdig (ved at fler nå må betale) har den fortsatt usosiale utslag, og man burde klare å komme frem til en enda mer rettferdig måte å belaste bilistene på.

    Det er en rekke yrkesgrupper og arbeidsforhold som ikke muliggjør bruk av kollektiv transport. Kostnaden ved økte avgifter må dekkes inn - og vil i så måte evt direkte og indirekte munne ut i økte priser på varer og tjenester. I og for seg greit nok.

    Samtidig er det jo også slik at Oslo´s bilister (og de som kjører igjennom Oslo, indirekte har bidratt til å betale for-, og fremover vil betale for at OBOS og andre utbyggere skal får tilgang til flere attraktive tomter de kan berike seg ytterligere på. Kanskje ikke helt sosialt - om man tenker den tanken helt ut;).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Ikke jeg heller, fela. Det er viktig å ha en blanding - ikke bare det samme hele veien. Det er for såvidt trivelig i Markveien på Grünerløkka. Problemet der er jo først og fremst at man risikerer å bli nedkjørt av en syklist for de følger sjelden skilting og trafikkregler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Retten til å forurense gratis (ved å bruke bil) er vel en sannhet med så store modifikasjoner at det egentlig ikke er noe nevneverdig argument. Man betaler jo allerede avgifter i form av engangsavgift, årsavgift og drivstoffavgift. Ingen andre forurensende ting man foretar seg er i nærheten av å være så avgiftsbelagt som bilbruk.
    Ingen av disse kostnadene angriper fenomenet at Oslo eller andre byer har en mye høyere tetthet av folk og biler enn andre steder. De avgiftene du viser til er de samme om man bor i Indre Troms (hvor det ikke er så veldig nøye hva folk gjør siden de uansett ikke er så mange - hverken på veiene eller beboere) eller om man bor i pendleravstand fra Oslo. Det er en fundamental forskjell på bytrafikk og annen trafikk. Et system som skal adressere denne problemstillingen må nødvendigvis angripe kjøring i Oslo eller andre byer helt spesifikt. Friheten til å eksosforurense Oslo har du ikke betalt for når du kjøper en bil i Norge. Den betaler du for i det du passerer bomringen og evt om du må leie en dyr parkeringsplass for å ha et sted å sette bilen. Dette er en av flere grunner til at det er utstudert toskete å ta det over skatteseddelen. Det er ikke uvesentlig hvor kjøringen finner sted.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Retten til å forurense gratis (ved å bruke bil) er vel en sannhet med så store modifikasjoner at det egentlig ikke er noe nevneverdig argument. Man betaler jo allerede avgifter i form av engangsavgift, årsavgift og drivstoffavgift. Ingen andre forurensende ting man foretar seg er i nærheten av å være så avgiftsbelagt som bilbruk.
    Ingen av disse kostnadene angriper fenomenet at Oslo eller andre byer har en mye høyere tetthet av folk og biler enn andre steder. De avgiftene du viser til er de samme om man bor i Indre Troms (hvor det ikke er så veldig nøye hva folk gjør siden de uansett ikke er så mange - hverken på veiene eller beboere) eller om man bor i pendleravstand fra Oslo. Det er en fundamental forskjell på bytrafikk og annen trafikk. Et system som skal adressere denne problemstillingen må nødvendigvis angripe kjøring i Oslo eller andre byer helt spesifikt. Friheten til å eksosforurense Oslo har du ikke betalt for når du kjøper en bil i Norge. Den betaler du for i det du passerer bomringen og evt om du må leie en dyr parkeringsplass for å ha et sted å sette bilen. Dette er en av flere grunner til at det er utstudert toskete å ta det over skatteseddelen. Det er ikke uvesentlig hvor kjøringen finner sted.
    Har du eksempler der annen form for forurensing har særavgifter (tilleggsavgifter) for forurensing lokal i Oslo?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
    Og det mener du med hånd på hjertet er en god, miljøvennlig løsning?
    Overhodet ikke, men det er blitt slik. Ta det opp med selskapene som leverer tjenestene. Supermarked tok livet av småbutikker. Kjøpesentra tok livet av småbutikker. Netthandel med gratis frakt tar livet av småbutikker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Har du eksempler der annen form for forurensing har særavgifter (tilleggsavgifter) for forurensing lokal i Oslo?
    Nei, kommer ikke på noen i farten. Men det er fra neste år(?) forbudt med oljefyr i Oslo, for eksempel. Før eller siden tar de vel tak i cruisetrafikken også får man håpe.

    Som vi har vært inne på står biltrafikken laglig til for hugg, hvilket er noe av grunnen til at den rammes mye. Det mest sentrale er at for det underliggende behovet - å komme seg til og fra byen - eksisterer i svært stor grad alternativer, med offentlig transport som det mest åpenbare. Det er også enkelt å angripe ved at det er lett å registrere når noen kjører inn (og nå også ut) av bomringene. Og forurensing er bare en av flere ting. Enorme kostnader ved å ta unna stadig økende trafikk en annen, beslagleggesle av areal til vei og parkering en annen. Bortkastet tid i køer som vokser. Listen over grunner for å redusere biltrafikken inn og ut av og innad i Oslo er ganske lang. Jeg ser ganske mye som tyder på at den jevne sinte bilist ikke helt ser fordelene ved at flest mulig andre velger noe annet enn bilen. Det er litt rart å se på at de med usedvanlig engasjement i praksis ivrer for å gjøre sitt eget tilvære som bilist betydelig mer miserabelt, om enn noe rimeligere.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
    Den kom til meg i posten, jeg kalibrerte den for 5 gram og kontrollveide med små lodd jeg hadde. Formidable greier, den var pålitelig til to desimaler.

    Her inne ble kjøpet kommentert med "kinamikk", "ville gå i stykker, "var ikke identisk med tilsvarende vekt i salg i norsk HiFi-butikk".

    I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper -- og der ligger problemet for småbutikkene, greit illustrert.

    Vekten virker fortsatt, syv år etter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
    Og det mener du med hånd på hjertet er en god, miljøvennlig løsning?
    Overhodet ikke, men det er blitt slik. Ta det opp med selskapene som leverer tjenestene. Supermarked tok livet av småbutikker. Kjøpesentra tok livet av småbutikker. Netthandel med gratis frakt tar livet av småbutikker.
    Det er det småbutikkene må forstå ved å tilby utkjøring av varer. Fordelen med kjøpmannen på landet er jo for mange det at han leverer varene på døra.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skulle tro du hadde kjøpt en biodynamisk kortreist vekt laget på en lokal støl av ei buddeie i bunad?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
    Den kom til meg i posten, jeg kalibrerte den for 5 gram og kontrollveide med små lodd jeg hadde. Formidable greier, den var pålitelig til to desimaler.

    Her inne ble kjøpet kommentert med "kinamikk", "ville gå i stykker, "var ikke identisk med tilsvarende vekt i salg i norsk HiFi-butikk".

    I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper -- og der ligger problemet for småbutikkene, greit illustrert.

    Vekten virker fortsatt, syv år etter.
    og du får den til 49 kr inkludert frakt bare fordi Vesten har inngått stutdumme avtaler. Posten taper penger på å levere pakken til deg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
    Poenget ser ut til å være at folk er helt totalt avhengige av bilen for å få dagen til å gå rundt. Da hjelper det ikke med kjøreforbud.

    I helgen kom jeg for øvrig i prat med en fyr som drev ymse næringsvirksomhet rundtomkring. Han sa at det generelle fenomenet i byer nå er at totalomsetningen holdes noenlunde jevn, men sammensetningen av den endrer seg til dels mye. Det blir mindre og mindre detaljhandel, men det blir kompensert av en økning i servicetilbudet i form av spisesteder, serveringssteder og dets like.
    En rekke tettsteder som reduserer biltrafikk opplever faktisk økt omsetning, men omstillingen tar tid.

    Butikker i sentrum av Oslo som opplever omsetningssvikt har nok lettere for å peke på trafikkomlegging enn på den egentlige årsaken:

    https://www.prisjakt.no
    amazon.com
    ebay.com

    og hundrevis av nettbutikker, for et hvilket som helst vareslag.

    Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.


    De næringdrivende sier at butikkdøden skyldes bompenger, dårligere tilgjengelighet og manglende parkeringsplasser. Dette er opplagt; biler kjører ikke tomme i byen for egen skyld. I bilen er det folk som benytter byens tilbud av varer og tjenester. Fjerner du bilen, får du færre kunder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Som et plaster på såret for oss elbilister som nå må betale bompenger innimellom ser Ruter på at folk som går eller sykler i rushtiden kan få "betalt" i form av gratisbilletter for kollektivtrafikken for at de ikke belaster kollektivnettet i rushtiden.

    https://www.aftenposten.no/osloby/i/...ratisbilletter

    De vet at det virker, men ikke hvor mye det koster og det skal de finne ut av.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig.
    Norge har jo etter krigen i utgangspunktet vært et "bilfiendtlig" land, men en rekke restriksjoner, forbud, særavgifter og særordninger.

    Frem til 1960 var det i praksis forbudt å eie privatbil i Norge. Kun de som fikk innvilget kjøpetillatelse (kun et par %) kunne eie og bruke bil.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
    Den kom til meg i posten. I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper
    Litt OT, men her synes jeg det lyser litt dbl.moral:cool:

    Du står jo langt frem som representant for at de som ikke velger miljøvennlige alternativ skal betale for sine "synder" - og du er blant de som klart har uttalt å være villig til å betale ekstra (eller akseptere ulemper) for å velge miljøvennlige alternativ.

    Så har du kjøpt en vekt på eBay - sendt fra Kina. Denne forsendelsen ble eksklusivt emballert, fraktet til Norge med fly - og videre som separat pakke med eksosspyende lastebil til Valdres - og for alt jeg vet kjørt til døra med bil av postmannen.

    Du gir inntrykk av å være "kry" av å ha spart et par hundrelapper på det fremfor å kunne ha gått til butikken og kjøpt den i form av et mer miljøvennlig alternativ, men til høyere pris. Joda, du var på tidspunktet i Valdres, men det var nok ikke noe akutt behov, og det virker uansett som om du er temmelig frekvent i Oslo, der du kunne ruslet til butikken og kjøpt den.

    Det er flere andre her inne med det samme miljøengasjementet som virker å handle på tilsvarende måte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvor ble det av vippevekta til Ortofon?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
    Den kom til meg i posten. I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper
    Litt OT, men her synes jeg det lyser litt dbl.moral:cool:

    Du står jo langt frem som representant for at de som ikke velger miljøvennlige alternativ skal betale for sine "synder" - og du er blant de som klart har uttalt å være villig til å betale ekstra (eller akseptere ulemper) for å velge miljøvennlige alternativ.

    Så har du kjøpt en vekt på eBay - sendt fra Kina. Denne forsendelsen ble eksklusivt emballert, fraktet til Norge med fly - og videre som separat pakke med eksosspyende lastebil til Valdres - og for alt jeg vet kjørt til døra med bil av postmannen.

    Du gir inntrykk av å være "kry" av å ha spart et par hundrelapper på det fremfor å kunne ha gått til butikken og kjøpt den i form av et mer miljøvennlig alternativ, men til høyere pris. Joda, du var på tidspunktet i Valdres, men det var nok ikke noe akutt behov, og det virker uansett som om du er temmelig frekvent i Oslo, der du kunne ruslet til butikken og kjøpt den.

    Det er flere andre her inne med det samme miljøengasjementet som virker å handle på tilsvarende måte.
    Om 10 år går transporten med jernbane fra Kina til Europa, lastebilen spyr ikke ut eksos, den går på hydrogen eller batterier og postmannen kommer innom en gang i uka med sin lille elektriske mopedbil made in Norway. Det ordner seg etterhvert.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
    Den kom til meg i posten. I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper
    Litt OT, men her synes jeg det lyser litt dbl.moral:cool:

    Du står jo langt frem som representant for at de som ikke velger miljøvennlige alternativ skal betale for sine "synder" - og du er blant de som klart har uttalt å være villig til å betale ekstra (eller akseptere ulemper) for å velge miljøvennlige alternativ.

    Så har du kjøpt en vekt på eBay - sendt fra Kina. Denne forsendelsen ble eksklusivt emballert, fraktet til Norge med fly - og videre som separat pakke med eksosspyende lastebil til Valdres - og for alt jeg vet kjørt til døra med bil av postmannen.

    Du gir inntrykk av å være "kry" av å ha spart et par hundrelapper på det fremfor å kunne ha gått til butikken og kjøpt den i form av et mer miljøvennlig alternativ, men til høyere pris. Joda, du var på tidspunktet i Valdres, men det var nok ikke noe akutt behov, og det virker uansett som om du er temmelig frekvent i Oslo, der du kunne ruslet til butikken og kjøpt den.

    Det er flere andre her inne med det samme miljøengasjementet som virker å handle på tilsvarende måte.
    Du burde fokusere på sak og konsentrere deg om det og kanskje bruke litt mer tid på ball kontra mann?

    Jeg var overhodet ikke "kry" over å ha spart noen hundrelapper.

    Det som ble påpekt var hvorfor småbutikker i sentrum har vansker med å finne marginene de trenger for å betale for å ha småbutikker i sentrum. Jeg kunne brukt mange eksempler, men valgte en anekdote som jeg hadde direkte erfaring med:

    Samme produkt, til 49 kroner vs 700 kroner. Dekningsbidraget som en butikk trenger skapes med marginer. Så lenge man ikke hadde enkel adgang til å bestille over nettet kunne importør av en vare sette pristerskel for denne, slik at vedk., som grossist eller detaljist, fikk det til å gå rundt.
    Nå kan kunder enkelt omgå denne barrieren, ved å bestille produktet fra andre leverandører, ofte til betydelige besparelser.

    Dermed forsvinner marginene.

    Og det ser vi jevnt over for de fleste vareslag: stort prispress, lekkasjesalg fra andre tilbydere og butikker som blir showroom for kunder som skal finne rett størrelse, før de bestiller varen fra utlandet, eller fra en tilbyder som har et lager på låven i Farsund, i stedet for å betale for lagerplass i sentrum.

    Var det så vanskelig å forstå, eller var det helt umulig for deg å se prinsippet i dette?

    At butikker skylder på bompenger og parkeringsplasser, uten å vise til den enorme økningen i nettsalg, skyldes at de håper å kunne gjøre noe med det første, mens de har gitt opp å gjøre noe med netthandelen. Men det er sistnevnte som dreper butikkene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Jeg tipper at etter hvert vil det bli mer "in" og kjøpe mindre ting og folk innser at de har mer enn nok av alt og midlene kan rettes mer mot tjenester, opplevelser og dets like. Rent anekdotisk ser jeg klare tegn på dette i min omgangskrets. Folk har alt de trenger og mere til og mye av ting til barn blir kjøpt og solgt brukt på finn.no. Mitt bidrag til den typiske detaljhandelen i år er et par slalombriller og de vil dukke opp i statistikken for den Østerriske detaljhandelen. Slalomutstyr til ungene ble kjøpt på finn, ting de har vokst ut av er solgt på finn, digitalpianoet de fikk i felles bursdagsgave ble kjøpt på finn osvosv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om 10 år går transporten med jernbane fra Kina til Europa, lastebilen spyr ikke ut eksos, den går på hydrogen eller batterier og postmannen kommer innom en gang i uka med sin lille elektriske mopedbil made in Norway. Det ordner seg etterhvert.
    Denne handelen var nå allerede gjort - og slik er nå engang gjeldende praksis den dag i dag også, og en god tid fremover;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Var det så vanskelig å forstå, eller var det helt umulig for deg å se prinsippet i dette?
    Over hodet ikke vanskelig å forstå, eller å se prinsippet - og hva den "tradisjonelle" varehandelen har for utfordringer mht fremtidige omstillinger.
    Allikevel - om man hyppig bestiller småforsendelser over nettet fra f.eks Kina pr i dag kan man ikke akkurat skilte med at man tenker miljø tvers igjennom:).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om 10 år går transporten med jernbane fra Kina til Europa, lastebilen spyr ikke ut eksos, den går på hydrogen eller batterier og postmannen kommer innom en gang i uka med sin lille elektriske mopedbil made in Norway. Det ordner seg etterhvert.
    Denne handelen var nå allerede gjort - og slik er nå engang gjeldende praksis den dag i dag også, og en god tid fremover;)
    Vi må slutte å kjøpe billig dritt vi ikke trenger. En nåletrykksvekt er viktig og til den prisen fela betalte så er det vanskelig å si nei.;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn