Allikevel - om man hyppig bestiller småforsendelser over nettet fra f.eks Kina pr i dag kan man ikke akkurat skilte med at man tenker miljø tvers igjennom
.
... siden du har slik hang til å tillegge meg denslags. Min ene nåletrykksvekt bestilt på eBay, overraskende nok tilsendt meg fra Kina selv om jeg bestilte fra et firma i UK, skal jeg klare å leve med.
Fokusér på sak, du.
Hårsår, eller øm tå? En "hang til" er vel kanskje å ta i, eller...?
Er ikke teksten i dette innlegget du siterer her sak? Jeg omtaler handling(er) i generelle termer.
Ikke hårsår. Bare lurer på hvorfor du har så vanskelig for å diskutere sak og må ta omveien om dine motdebattanters livsstil, med sleivspark. Ta en kikk på dine innlegg.
Min oppfatning av saken:
Før var bysentra fulle av småbutikker og virksomheter. Hvite-, brunevarer var oppstykket på mange ulike salgspunkt; tilsvarende for de fleste varekategorier. Du hadde slakter, fiskehandler, grønnsakshandler, bakere, smådetaljister, jernvarehandlere (som igjen var oppdelt i en haug kategorier, fra køkkentøi til byggevarer), osv. Herresko/barnesko/damesko -- ulike typer sko i ulike typer forretninger, etc.
Så kom supermarkeder, kjøpesentere og store kjeder, alle var som en vortex for disse småbutikkene og sugde inn varekategoriene til salgssteder på størrelse med hangarer.
Samtidig opplevde utleiere at leieinntektene falt pga alle småbutikkene som forsvant. De kompenserte ved å forsøke å oppgradere leieobjektet til "high-street" standard, der det var mulig, eller ved å øke leien for de få som forsøkte å holde stand mot utviklingen.
Det kom flere kjøpesentra, samtidig som folk kjøpte seg mer enn én bil i familien. Brått ble mange mobile og kunne dra til ulike steder for å gjøre innkjøp.
Deretter kom netthandel og tilbyderne skjønte at frakt var en faktor, der man kunne tilby gratis frakt ved kjøp over visse nivåer. Fordi netthandeltilbydere ikke har høye lagerkostnader og i tillegg har høy grad av automatisering i plukk og pakking, oppnådde de likevel gode marginer, sammenlignet med pressede småbutikker i sentrum.
Har man fulgt med på utviklingen i noen år, samt sittet i en del medlemsmøter i Oslo handelsstands forening, vil man ha et bedre bilde av utviklingen enn: Faen ta de jævla rødgrønne som har fjernet parkeringsplasser i sentrum, det tar livet av butikker.
Byer er i transformasjon nå. Ved å slenge ut biler skaper man faktisk bedre betingelser for nettopp det mange synes å savne, små virksomheter som etablerer seg på gateplan igjen, der det er mulig. Det er en spennende utvikling. I mange land er den nådd mye lenger enn her, men vi ser allerede positive effekter, bl.a. ved renere luft, flere mennesker i gatene (fremfor biler), og større handelsaktivitet.