Distinctive
Æresmedlem
Hva med up-tight eller navlebeskuersk - kan det funke?Nå tror jeg kanskje ikke naziene først og fremst var kjent for sine høye krav til lydgjengivelse, så kanskje vi like gjerne kan droppe den frasen?
Hva med up-tight eller navlebeskuersk - kan det funke?Nå tror jeg kanskje ikke naziene først og fremst var kjent for sine høye krav til lydgjengivelse, så kanskje vi like gjerne kan droppe den frasen?
Fordi det ville vært temmelig selvmotsigende... hvor skulle dem ellers stille ut dyre livstilsprodukter?Hvorfor er ikke Munchen messa fylt opp av kun overlegne klasse-D amper?
Hvis man som udgangspunkt ikke bryder sig om det der er indspillet på ens plader/filer/bånd, er dette et oplagt emne til korrektionJa, målemafiaen ville nok ikke tatt i disse med illtang.Siden det vises til målinger litt lengre opp. Her kan dere se på målingene til Wavac 833 monoblokker til ca 3 000 000 NOK;
I simply can't explain why Michael found its sound so seductive; all I can do is point to the measurable problems or audible idiosyncrasies that must be listened through to hear what it does right.
-BB-
Men jeg får vel bare leve med mine Wavac SH-833 kloner, selv om Hypex nok måler mye bedre
Hvis du allerede har en amp som banker det beste av de beste med panegyriske tilbakemeldinger, til en bagatell av en pris, hvorfor lager du en ny amp da?Jeg mistenker at hvis lytterne ikke hadde sett vidunderet eller fått vite prislappen på forhånd (dvs en normal blindet sensorisk test) ville så godt som alle med normal hørsel foretrekke den forvrengningsfrie gjengivelsen fra f eks en Hypex NCore. Hvorfor ikke alle går den veien - vel, fanden vet, men det ser jo ut som om det er dit vi er på vei, bare veldig langsomt.Hvor mange tror du hadde valgt dine Hypex amper mot Wavac’en under en lytteseanse?
Hvorfor er ikke Munchen messa fylt opp av kun overlegne klasse-D amper?
Kun keiserens nye klær som trenger en oppvåkning?
Hvis ørene sier ‘utmerket’ så klarer jeg meg bra.Hvis man som udgangspunkt ikke bryder sig om det der er indspillet på ens plader/filer/bånd, er dette et oplagt emne til korrektionJa, målemafiaen ville nok ikke tatt i disse med illtang.Siden det vises til målinger litt lengre opp. Her kan dere se på målingene til Wavac 833 monoblokker til ca 3 000 000 NOK;
I simply can't explain why Michael found its sound so seductive; all I can do is point to the measurable problems or audible idiosyncrasies that must be listened through to hear what it does right.
-BB-
Men jeg får vel bare leve med mine Wavac SH-833 kloner, selv om Hypex nok måler mye bedre
Om end noget dyrt i forhold til alternativer...
Man der her sminkebox effekten ved bare 1W, hvordan ser den mon ud når der leveres effekt?
Nazi-lyd hahaha...den var god.Dette innebærer også at hvis man ikke liker sin egen nazi-nøytrale lyd, så betyr dette mindre.Det går vel mer på en grunnleggende idé om hva en hifi-komponent skal gjøre. I min verden skal den formidle et musikksignal mest mulig uskadd fra en innspilling til mine ører via et par høyttalere. Jeg vil høre det produsenten hørte og artisten godkjente. Komponentene skal ikke legge til eller trekke fra noe som helst, og definitivt ikke legge sin egen fargelegging på innspillingen. Da er man over i avdelingen for effektbokser, ikke high fidelity. I min verden er en ting som den Wavac’en helt uinteressant, uansett hva Michael Fremer skriver om den. (MF’s troverdighet er en annen historie. Jeg har lært meg å lese det han skriver som lett underholdning.)
Jeg pleier heller ikke å ta med min egen boks Gastromat-krydder på restaurant for å sette min egen foretrukne smak på alt som kommer ut av kjøkkenet heller. Jeg vil gjerne smake retten slik kokken lagde den, ikke den samme kryddermiksen hver gang uansett kokk og restaurant.
Andre ser tydeligvis annerledes på det:
https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=gastromat&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=4
Altså man må bare innfinne seg med 'å like den' fordi den måler best.
Alternativet blir å ratte seg bort fra nazi-nøytralitet og over til en klangpreferanse man liker - men hva er i så fall forskjellen på et fravik av 'nøytralitet' gjennom å ratte seg bort fra det og å fargelegge/krydre dette gjennom ampen's lydkarakteristikk?
For meg virker dette som semantics og et forknytt forhold til specs.
Jeg er dog enig i at man med fordel kan starte med en objektiv referanse.
Kan årsaken være at vi alle sitt med forskjellige rom og treng da forskjellig elektronikk? Bare synser jeg nå da..Hvorfor ikke alle går den veien - vel, fanden vet, men det ser jo ut som om det er dit vi er på vei, bare veldig langsomt.Hvor mange tror du hadde valgt dine Hypex amper mot Wavac’en under en lytteseanse?
Hvorfor er ikke Munchen messa fylt opp av kun overlegne klasse-D amper?
Kun keiserens nye klær som trenger en oppvåkning?
Ville du sagt at lyd som oppleves som mest mulig likt virkeligheten = nazi-nøytral lyd? Ville du definert ønsket om å komme nærmest mulig å reprodusere virkeligheten som "å like nazi-nøytral lyd"?Dette innebærer også at hvis man ikke liker sin egen nazi-nøytrale lyd, så betyr dette mindre.
Altså man må bare innfinne seg med 'å like den' fordi den måler best.
Alternativet blir å ratte seg bort fra nazi-nøytralitet og over til en klangpreferanse man liker - men hva er i så fall forskjellen på et fravik av 'nøytralitet' gjennom å ratte seg bort fra det og å fargelegge/krydre dette gjennom ampen's lydkarakteristikk?
Jeg tror det henger mest sammen med at noen styrker/svakheter vektes annerledes for noen enn andre og at man bruker elektronikk for å kompensere for fysiske ting som interaksjon mellom høyttaler og rom eller eventuelt dårlige høyttalere og/eller dårlig akustikk.Kan årsaken være at vi alle sitt med forskjellige rom og treng da forskjellig elektronikk? Bare synser jeg nå da..
Hvilke efdekt spiller mest riktig av min MI og Doxa?
MI har kvalitet og stort og flott..noen kaller der kanskje tjukt ? Doxa er mer tynn spillestil.
Jeg tenker selv at det finnes ikke fasit.
Hadde vi mennesker vert samme type robot så hadde vi muligens likt det samme
Å kjøpe komponenter med stor eierglede som skaper hjerte, smerte og lidenskap er vel fremgangsmåten til de som ikke sverger til aktiv DSP. Samme med kabler. Selv om resultatet ikke er gitt og noen tilfeldigheter kan oppstå så får man jo så mye mer på kjøpet selv om investeringen er høy.Gode specs og nøytral gjennomsiktig lyd er medvirkende, OG nødvendig for å løfte lytteopplevelsene til nye høyder i en sammensatt lyd-rigg.
Om en forsterker (eller høyttalere) har store avvik fra ideelle specs, vil den farge lyden på sin egen måte som kanskje passer til en bestemt type musikk, men samtidig låte helt feil på annet musikkmateriale.
Hva er nazi-nøytral?
Selv prøver jeg som best jeg kan å etterstrebe hva jeg selv oppfatter som nøytralt, og skulle jeg ratte meg bort i tåka (med DSP) så har jeg alltids mulighet til å ratte meg tilbake.
Jeg går ut fra at når Distinctive skriver "ratte", er det vel bruk av DSP, EQ eller annet?
Om du fargelegger/krydrer lyden med en forsterker, er du også låst til den fargingen.
Da begrenser seg jo også utvalget av musikk som passer denne lydsignaturen?
For meg virker en slik tilnærming litt merkelig, men det kan være mye jeg ikke har fått med meg av hva og hvordan andre prioriterer/dyrker denne hobbyen.
Jeg velger PRaT foran nazi-nøytralitet hver dag hele uka og to ganger på søndagen, selv om disse begrepene ikke er selvmotsigende!
Takk, for at du lar HFS være et sted for alle, Høvdingen.Edit: Jeg har fjernet det som dette innlegget var en reaksjon på, og derav tok jeg bort dette innlegget også. Mvh Høvdingen
Du kan vente deg et besøk av en "hyggelig" venn av meg BÅ kjøpe komponenter med stor eierglede som skaper hjerte, smerte og lidenskap er vel fremgangsmåten til de som ikke sverger til aktiv DSP. Samme med kabler. Selv om resultatet ikke er gitt og noen tilfeldigheter kan oppstå så får man jo så mye mer på kjøpet selv om investeringen er høy.Gode specs og nøytral gjennomsiktig lyd er medvirkende, OG nødvendig for å løfte lytteopplevelsene til nye høyder i en sammensatt lyd-rigg.
Om en forsterker (eller høyttalere) har store avvik fra ideelle specs, vil den farge lyden på sin egen måte som kanskje passer til en bestemt type musikk, men samtidig låte helt feil på annet musikkmateriale.
Hva er nazi-nøytral?
Selv prøver jeg som best jeg kan å etterstrebe hva jeg selv oppfatter som nøytralt, og skulle jeg ratte meg bort i tåka (med DSP) så har jeg alltids mulighet til å ratte meg tilbake.
Jeg går ut fra at når Distinctive skriver "ratte", er det vel bruk av DSP, EQ eller annet?
Om du fargelegger/krydrer lyden med en forsterker, er du også låst til den fargingen.
Da begrenser seg jo også utvalget av musikk som passer denne lydsignaturen?
For meg virker en slik tilnærming litt merkelig, men det kan være mye jeg ikke har fått med meg av hva og hvordan andre prioriterer/dyrker denne hobbyen.
Jeg velger PRaT foran nazi-nøytralitet hver dag hele uka og to ganger på søndagen, selv om disse begrepene ikke er selvmotsigende!
Eierglede og lidenskap for dyre og kostbare komponenter er IKKE ensbetydende med god lyd. Med det sier jeg ikke at dyre og flotte komponenter nødvendigvis låter dårlig, men pris og utseende er ikke en garanti for at det er et produkt som er teknisk bra, og låter bra.
Du sier også at dette er fremgangsmåten til de som ikke driver med DSP?
Kan du utdype denne?
Du har helt sikkert knall lyd Distinctive, men det har også jeg.
Forskjellen på deg og meg er bare at du kjøper ferdige produkter i høy prisklasse.
Jeg kjøper også de samme dyre produktene som deg.
Men jeg kjøper dem i deler og skrur dem sammen selv, og har selv kontroll på hvordan de skal låte.
Dette gjør at jeg likevel slipper ganske store kostnader.
Lyden min ser ut som en haug med skrot, men eierglede kan være så mangt.
Mange ferdige high-hend produkter låter rett og slett ræva, og mange high-end produkter låter veldig bra.
Kvalitet og lydgjengivelse følger ikke nødvendigvis pris, og spesielt når det gjelder hifi.
Jeg har vært hos alphamale som vel må sies å ha et ganske komplett highend anlegg.
Jeg aner ikke hvor mye penger han har brukt på det, men det er mye mer enn jeg noen gang er villig til å betale.
Lyden hos han er eksemplarisk, og står ikke tilbake for veldig mye annet jeg har hørt.
Riktignok bruker han også DSP, men jeg har også hørt det bypassed, og det låter likevel veldig bra.
Sorry, alpha. Jeg måtte dra frem et eksempel som viser at jeg ikke disser kostbare saker.
Spesielt om man totalt ignorerer anerkjente anmeldere og kjøpere av kunsten for man vet best selv.At noen ønsker å gå på kunstutstilling med solbrillene på er selvsagt deres fulle rett, men når man da velger å blodkrangle om fargene med de som går uten solbriller, blir det hele nokså morsomt.... eller?
Jeg tror du fantaserer.Jeg tror det trengs en oppklaring på hva jeg mener med ‘nazi-nøytralitet’ da det fremstår som nokså klart at noen ikke tar poenget.
Å gjøre noe på ‘nazi-måten’ (i min verden) betyr at man inntar en pedantisk tilnærming til noe (feks. et problem).
I dette tilfellet så stirrer man seg fullstendig blind på enkeltparametre uten å se på helheten. Hvis man henger seg opp i ėn sak som isolert sett er veldig viktig og bare messer om dette helt frakoblet alt annet som betyr noe så håndterer man det på en nazi-måte, altså ekstremt pedantisk.
Acknowledged! Vel, det er et godt poeng. Det er også et poeng at det kan være lurt å ha en pedantisk tilnærming til de største problemene inntil man løser dem.Jeg tror det trengs en oppklaring på hva jeg mener med ‘nazi-nøytralitet’ da det fremstår som nokså klart at noen ikke tar poenget.
Å gjøre noe på ‘nazi-måten’ (i min verden) betyr at man inntar en pedantisk tilnærming til noe (feks. et problem).
I dette tilfellet så stirrer man seg fullstendig blind på enkeltparametre uten å se på helheten. Hvis man henger seg opp i ėn sak som isolert sett er veldig viktig og bare messer om dette helt frakoblet alt annet som betyr noe så håndterer man det på en nazi-måte, altså ekstremt pedantisk.
Når man stadig messer om ‘nøytralitet’ som om dette var det eneste saliggjørende for å beskrive lydkvalitet som man subjektivt trives med - da, så.Jeg tror du fantaserer.Jeg tror det trengs en oppklaring på hva jeg mener med ‘nazi-nøytralitet’ da det fremstår som nokså klart at noen ikke tar poenget.
Å gjøre noe på ‘nazi-måten’ (i min verden) betyr at man inntar en pedantisk tilnærming til noe (feks. et problem).
I dette tilfellet så stirrer man seg fullstendig blind på enkeltparametre uten å se på helheten. Hvis man henger seg opp i ėn sak som isolert sett er veldig viktig og bare messer om dette helt frakoblet alt annet som betyr noe så håndterer man det på en nazi-måte, altså ekstremt pedantisk.
Jeg vet ikke om noen som gjør ting på "nazi-måten" du oppkonstruerer her.
Om jeg skal snakke for meg selv, så bruker jeg gode råvarer som har gode måledata og gode tekniske data fra fabrikk.
Går objektivt tilverks, men ikke uten subjektiv vurdering underveis. Det er det jeg hører, og det jeg liker å høre som får avgjørende betydning for sluttresultatet.
Nå snakker vi slem lyd det liker vi. Jeg sender deg en pling....vs klasse T?
Vis vedlegget 545763
Dette er en såkalt T-amp jeg hentet på posten i dag.
Ikke mange watt, men det trenger jeg heller ikke til 6,5 kilos diskanter med følsomhet på langt over 100 dB.
Vis vedlegget 545765
Spent på hvordan dette vil låte.
Denne har jeg kun på lån inntill en av mine klasse A amper er friskmeldt.
alpha, jeg kommer en tur når det passer deg best.
Jeg har unge-fri i 5 uker.
Bare send meg ett pling
Har skjedd mye i hula mi også siden du var her sist.
Mye slemmere lyd nå enn før.
Og i det oppsettet er det både A/B og klasse D forsterkere. Gjort riktig, kan det komme godlyd ut av det meste av amper.Shy har det vi kaller veldig nøytral lyd med en exstrem oppløsning og trykk.
Exstremt nøytralt kombinert med masse av kapasitet er som å komme til himmelen:=)
Hadde følt meg snytt hvis jeg hadde latt meg lure til kjøp av noe som aldrig engang burde få sett dagens lyd men er det dyrt så låter det sikkert bra! Enkekte foretrekker jo syk forvrenging der artisten ikke kjenner igjen sin egen stemmeJa, målemafiaen ville nok ikke tatt i disse med illtang.Siden det vises til målinger litt lengre opp. Her kan dere se på målingene til Wavac 833 monoblokker til ca 3 000 000 NOK;
I simply can't explain why Michael found its sound so seductive; all I can do is point to the measurable problems or audible idiosyncrasies that must be listened through to hear what it does right.
-BB-
Men jeg får vel bare leve med mine Wavac SH-833 kloner, selv om Hypex nok måler mye bedre
Fordi jeg syntes det var en interessant teknisk utfordring.Hvis du allerede har en amp som banker det beste av de beste med panegyriske tilbakemeldinger, til en bagatell av en pris, hvorfor lager du en ny amp da?Jeg mistenker at hvis lytterne ikke hadde sett vidunderet eller fått vite prislappen på forhånd (dvs en normal blindet sensorisk test) ville så godt som alle med normal hørsel foretrekke den forvrengningsfrie gjengivelsen fra f eks en Hypex NCore. Hvorfor ikke alle går den veien - vel, fanden vet, men det ser jo ut som om det er dit vi er på vei, bare veldig langsomt.Hvor mange tror du hadde valgt dine Hypex amper mot Wavac’en under en lytteseanse?
Hvorfor er ikke Munchen messa fylt opp av kun overlegne klasse-D amper?
Kun keiserens nye klær som trenger en oppvåkning?
Ifølge all forskning er det overveldende sannsynlig at de aller fleste er veldig enig i hva som er god lyd. Det er også min erfaring når jeg leser rundt på forskjellige forum, hifi-blader osv. Vi liker mye av den samme lyden, og mesteparten av ulikhetene kan tilskrives musikksmak, alder og referanser/vaner.Tror egentlig alle er enig jeg.. bare at en tenker forskjellig på ordet nøytralt.
Det er lett å tenke at nøytralt er litt kaldt og for perfekt slik at det ikke engasjerer.
Egentlig er vel nøytralt = ekte?
Ekte for meg er ekte. Dvs som det lyder i virkeligheten fra et instrument før de går inn i en mikrofon.
F.eks en trompet skal låte ekte med all info det inneberer. Så kan en jo krangle om diverse rom/saler då trompeten vil låte forskjellig alt etter som.
Du la kanskje ikke merke til at en annen journalist i samme blad også hadde hørt den, og skrev at:Man skal ikke svelge alt man hører, men når en renommert størrelse (journalist) mener en forsterker er noe av det beste han har hørt og responsen her inne blir at man med nød klarer å høre opphavet til stemmegjengivelsen, så blir det hele bare platt.
Even though MF used the 4 ohm tap with his WATT/Puppies, this equalization will undoubtedly be audible. Mikey says in his review that the Wavac's balance "sounded rich and warm," adding that the bottom end was "fuller" than he was used to. That is what I heard in his system, though it wasn't quite so much that the low frequencies were ponderous as that the high frequencies sounded plateaued down.
Fremer var begeistret, Atkinson var det ikke. Basert på mange års erfaring tror jeg ikke på et ord av det MF skriver, så da står jeg igjen med Atkinson. Hvorfor skal vi tro på den ene «renommerte størrelsen» MF og ikke på den andre «renommerte størrelsen» JA når vi i tillegg vet at MF har det med å fabulere, mens JA begrunner sine synspunkter med objektive måleresultater i tillegg til subjektive lytteinntrykk?I can't explain why Michael found its sound so seductive; all I can do is point to the measurable problems or audible idiosyncrasies that must be listened through to hear what it does right.
Jeg bestrider ikke at Fremer er omstridt, men det jeg synes er spesielt er alle de selvutnevnte størrelsene her inne som avfeier en såpass erfaren kar som Fremer med egne oppfatninger i den reneste Dunning-Kruger stil.Fremer var begeistret, Atkinson var det ikke. Basert på mange års erfaring tror jeg ikke på et ord av det MF skriver, så da står jeg igjen med Atkinson. Hvorfor skal vi tro på den ene «renommerte størrelsen» MF og ikke på den andre «renommerte størrelsen» JA når vi i tillegg vet at MF har det med å fabulere, mens JA begrunner sine synspunkter med objektive måleresultater i tillegg til subjektive lytteinntrykk?
Som vanlig fra deg, Orso; usedvanlig god sagt. Riktig sagt. Fornuftig sagt. Kunnskapsriktig sagt. Og mere til.Man kan på sett og vis si at det er to hovedmåter å bygge et anlegg på:
1. Den tradisjonelle måten med passive høyttalere og hvor man matcher med elektronikk. Her gjelder det å finne elektronikk som passer tonalt til oppsettet. Hva som er bra her vil i stor grad variere fra oppsett til oppsett da folk har forskjellig rom, akustikk, høyttalere og resten av elektronikken skiller. Her gjelder primært prøve og feile metoden til man opplever lyden sitter. Selv om det finnes folk i denne gruppen også som jobber med plassering, integrering av subwoofer, EQ og akustikk så er det gjerne mer begrenset.
2. Anlegg med DSP og ofte aktive høyttalere med forsterker til hvert element. Man kan justere seg enkelt til ønsket klangbalanse med EQ eller ulike plugins for den slags skyld (rør emulator osv). Mørkt, lyst, feit, basstungt, harmonisk forvrengning osv. kan endres veldig enkelt og man har også mulighet til å lage ulike preset til ulik musikk om man ønsker det. I et slikt oppsett så faller tonal matching helt vekk, og de fleste velger derfor elektronikk med lavest mulig forvrengning som fungerer i praksis som pass through. Det gir i grunnen mer kontroll på ønsket tonalitet da man vet at elektronikken ikke farger og kan styre det med DSP alene. I denne gruppen er det også mer vanlig at folk jobber betydelig med plassering, akustikk og bruker som regel eksterne bassløsning for å jevne ut frekvensresponsen.
Disse gruppene snakker forbi hverandre. Innfallsvinkelen og måten man jobber på er totalt forskjellig. Nå det er sagt, så synes jeg det ofte virker som at de i gruppe 1 her ikke forstår gruppe 2 og hvordan de går frem. Bastante uttalelser som at den og den forsterkeren spiller musikk og den andre gjør det ikke viser vel det ganske tydelig.
Det er en utfordring. Og jeg er usikker på om folk flest er villig til å betale for en slik tjeneste. Snickers har drevet noe med det hvor han blant annet bygget høyttalere om til aktiv drift og justerte alt hjemme hos folk. I noen tilfeller fikk han ikke mer enn en flaske cognac/vin e.l., noe som er direkte skammelig IMO med tanke på både tid/reise det tar, kunnskap man har opparbeidet seg over år og ikke minst resultatet. Har f.eks aldri hørt et så bra B&W oppsett etter et par Snickers bygget om til aktiv drift.Men, det eneste som her bekymrer meg - hvor du selv med deg og ditt firma er en løsning der du måtte være ønsket - som følge av det som du sier i avsnitt nr. 2. Jeg deler altså dine synspunkter i avsnitt 2, men bekymrer meg på publikums vegne i form av at svært få (!) evner å justere inn dette selv. Med mindre folk/firmaer som deg selv kommer på besøk, medbringende måleutstyr og solid erfaring.
Er fremtiden å selge slikt utstyr, inkludert justering hjemme hos kunde som en del av kjøpsprisen på produktet? Neste "bekymring" - hvem skal utdanne en slik yrkesgruppe? Vil tro sånne som deg selv ikke gror på trær...
Når dette er sagt, jeg har ikke tro på produkter medfølgende målemikrofoner, at folk godt nok kan nok om dette til å få god nok lyd ut av det. Før i verden kunne man skru mye på bilen sin, bare å glemme slik de har blitt teknisk sett. Jeg vil tro at et high-end anlegg til 100.000 spiller vesentlig (bedre) etter oppsett/justering/akustikk-tiltak av kyndige folk, som du selv driver med i hverdagen Orso.