KrazyIvan#
Hi-Fi freak
Hei ikke at jeg har kjennskap til din Holfi .Ja, magi må vi holde på noen armlengders avstand!Det er riktig at en DIY'er ikke behøver å tenke på kommersielle avveininger og derfor kan komme opp med cost-no-object-løsninger som er bedre enn det en kommersiell produsent ville valgt, men da må man først forstå hvordan dingsen fungerer og eksakt hva som vil fungere bedre i den aktuelle kretsen.
En ting man ihvertfall ikke bør prøve på er å ukritisk bytte ut elektrolyttkondensatorer med "bedre" foliekondensatorer. Ja, en polypropylen foliekondensator er bedre på noen måter, men den er også såpass mye større for samme komponentverdi at man ender opp med lange komponentben eller "skjøteledninger" til digre kondensatorer utenfor kortet, og da har man tilført så mye parasittisk induktans og resistans at den eventuelle vinningen forlengst har gått opp i spinningen, og man risikerer ustabilitet i forsterkerkretsene i tillegg. Da er man på katastrofelisten hos Audiomix.
Mitt råd: Ikke rør Panasonic'ene. Det er ingen ting i veien med dem. Bytte av motstander kan være en bedre tanke, men karbonmotstandene på kortet (beige) er formodentlig der av en grunn. Ja, metallfoliemotstander har mindre egenstøy, men det er ikke opplagt for meg hvorfor konstruktøren valgte å bruke karbon i stedet. Det er neppe av hensyn til utsalgspris, siden det er brukt metallfoliemotstander andre steder i kretsen (blågrå). Jeg ville forsikret meg om at jeg forsto hvorfor konstruktøren hadde brukt karbon og hva jeg ville oppnå med å bytte til noe annet før jeg hadde tatt frem loddebolten. Det kan være så enkelt som at de aktuelle verdiene ikke var tilgjengelige som metallfilm da, men er det nå, og i så fall vil det være en likefrem oppgradering. Eller det kan hende at det er andre grunner. Se her: http://www.resistorguide.com/carbon-composition-resistor/
Jeg stemmer nok også for en enkel kosmetisk oppfriskning av en utmerket preamp, heller enn modding etter prøve-og-feile-metoden.
Personlig fikk jeg litt -blod på tann- etter modding av en Tilårskommen Music Angel, med en god meget god musikalsk oppgradering etter skifte av kondensatorer i inngangsdelen av ampen.... (vet det ikke kan sammenliknes med Holfi’n som jo er ett klasse produkt..)
Deretter byttet jeg ut stock caps i mine Zu Omen med Mundorf. Her for litt siden dumpet jeg like godt inn Radian 475 BE drivere som erstatning for original tweeterne.
Hittil har jeg utelukkende gode erfaringer med modding....
Interessant diskusjon dette da, og registrerer at det er mange meninger, som spriker en del....
Det som gjør at jeg synes DIY er morro er jo å gjøre egne erfaringer. Siden jeg selv jobber som ingeniør (dog ikke elektro) vet jeg utmerket godt at «mange gode komponenter» langt fra garanterer ett bra sluttresultat. Mye av ett godt design tilkommer en konstruktørs erfaring hvordan komponenter fungerer -sammen-.
Men igjen, om en ikke prøver, lærer en heller ikke....
Gitt en innkjøpspris på 3000kr for denne preen, er jeg vel villig til å prøve litt.
Funker det ikke, vel.... inn med originale komponenter igjen
men deler av din erfaring med modding såfremt man følger en viss strategi . men hva som kan kalles sunn fornuft og ikke kommer vel ann på hvem man spørr, uansett så syns jeg halve morroa med denne hobbyen er jo nettop det å ha noe form for diy /noe å pusle med /jobbe med i søken om det bedre. det er jo ingen hobby uten litt plunder, driver selv gradvis med en rør dac nå og jeg har hørt endringer som har vært viktige for det totale bildet sålangt. hadde nok ikke gitt store utslaget på målinger skulle ikke forundre meg at den måler dårligere nå enn den orginalt ville gjort hehe. men hva betyr det egentlig om den rent følelsesmessis treffer bedre?og etter ørene å dømme høres bedre
jeg kan også forøvrig også gå god for kaisei serien til audio note i signalveien helst den bi polare varianten den vil øke oppløsningen på en ``naturlig og ren måte`` som Oura også nevnte, skal snart også prøve meg med noen audio note tanalum non magnetic motstandere så får en se hvordan det utarter seg . vil også tro at dem er laget med mye strengere tolleranser en de normale carbon motstanderne fra archol og allen bradley olign. og tolleransene komponentene seg imellom er vel noe av det viktigste for stabil og ren levering av signalene etter mitt syn i allefall når jeg har målt audio note kaisei kondensatorene så har dem stort sett vært innunder 1% av hverandre kontra mye orginal standard vare på 20% så mye av forbedringen opp i kvalitet ligger vel mye i det.
Mvh Ivan
Sist redigert: