Vinyl priser - skjer'a?

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Posten er et aksjeselskap. De har konkurranse fra andre aktører og slik sett er det konkurranse på fortollingsgebyrer og andre tjenester. Da er prisene regulert av markedet. Staten kan ikke gå inn og drive konkurransevridende subsidiering fordi småkunder synes det er for dyrt å derthandle. Det er meningsløst at offentlige midler skal brukes til å subsidiere folks ønske om småkjøp fra utlandet.
Når Staten eier selskapet, og selskapet driver med innkreving av avgifter til Staten som en rutinemessig del av sin daglige drift, er det naturlig at kostnaden ved dette er noe som inngår i driftsbudsjettet (og ikke noe som kunden må betale ekstra for). Det har ingenting med konkurransevridende subsidiering å gjøre.

Hvis Staten som eier tar til fornuft og fjerner fortollingsgebyret på småpakker som rammes urimelig, er det jo ikke usannsynlig at de andre private speditørene også må konkurransetilpasse seg. Uansett vil jeg tro at de fleste småpakker med små verdier går gjennom det statseide Posten, og ikke mer eksklusive speditører som DHL, Fedex osv.

Velkommen til det frie marked.
Nei, du har misforstått, proteksjonistiske importavgifter og tollmurer er det motsatte av det frie marked.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
dette har intet med konkurranse på er fritt marked å gjøre.

det er ikke opptil meg som mottaker å velge fortollingstilbyder.

som sagt; hvorfor raser ikke prisen ned når en fortoller selv? mest sannsynlig fordi fortollingen i seg selv koster lite.
Men, betaler du noe annet enn evt mva når du fortoller selv? - tror ikke det! Isåfall hva tenker du på? Gebyret er jo prisen for jobben med å gjennomføre.
gjør du fortollingen selv så blir du vel rævkjørt med gebyr okke som.

«Normalt vil transportøren som frakter varen, for eksempel Posten, fortolle varen for deg. Transportøren vil belaste deg med et fortollingsgebyr for denne tjenesten. Hvis du fortoller varen selv kan du unngå fortollingsgebyret til transportøren. I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen.»
https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Posten er et aksjeselskap. De har konkurranse fra andre aktører og slik sett er det konkurranse på fortollingsgebyrer og andre tjenester. Da er prisene regulert av markedet. Staten kan ikke gå inn og drive konkurransevridende subsidiering fordi småkunder synes det er for dyrt å derthandle. Det er meningsløst at offentlige midler skal brukes til å subsidiere folks ønske om småkjøp fra utlandet.
Når Staten eier selskapet Posten, og selskapet driver med innkreving av avgifter til Staten som en rutinemessig del av sin daglige drift, er det naturlig at kostnaden ved dette er noe som inngår i driftsbudsjettet (og ikke noe som kunden må betale ekstra for). Det har ingenting med konkurransevridende subsidiering å gjøre.

Hvis Staten som eier tar til fornuft og fjerner fortollingsgebyret på småpakker som rammes urimelig, er det jo ikke usannsynlig at de andre private speditørene også må konkurransetilpasse seg. Uansett vil jeg tro at de fleste småpakker med små verdier går gjennom det statseide Posten, og ikke mer eksklusive speditører som DHL, Fedex osv.

Velkommen til det frie marked.
Nei, du har misforstått, proteksjonistiske importavgifter og tollmurer er det motsatte av det frie marked.
Når posten er den markedsaktør som er billigst på tolldeklarasjon er såkalt urimelige, hvorfor tar ikke noen av de andre aktørene og forsyner seg av kaka da? Resten av argumentasjonen er meningsløs. Det er normalt at man betaler for den tjenesten man kjøper. Hvorfor skal en som kun sender gods innenlands subsidiere din og min småhandel fra utlandet?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.168
Antall liker
12.774
Sted
Ytterst i havgapet...
At det finnes et gebyr for papirarbeidet med fortolling og MVA er ikke ulogisk i seg selv, - det er størrelsen på gebyrene som er helt åt skogen. Postens 150kr er blant de laveste, men jeg regner da virkelig med at en saksbehandler greier noe mer enn to slike i timen,-- da blir gebyret størrelse interessant..
Forøvrig er den norske ( og de fleste ) tolltariffen en veritabel jungel uten like, - bortimot uforståelig for menigmann, men igjen, - jeg regner da virkelig med at de som utfører denne jobben har både praksis og kompetanse til det de gjør. Jeg har kjøpt deler og dingser fra utlandet i en god mannsalder, og kan faktisk ikke huske at jeg har betalt gebyrer for dette tidligere, - før man begynte med dette tullet med momsfritt beløp og at postbehandling ble "diversifisert" in absurdum til en skog av selskaper.
Til sammenligning fikk jeg forøvrig nettopp to pakker fra USA, - tre transformatorer og et enkelt kabinett.... nettoverdi ca 3700 kr, vekt 14 kg på to pakker i samlet forsendelse.... 840 kr i flyfrakt, - 0 i toll, gebyrer, etc etc - selvsagt mva i tillegg. Knapt to uker fra bestilling til ankomst lokalt..
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Resten av argumentasjonen er meningsløs. Det er normalt at man betaler for den tjenesten man kjøper.
Fortolling/beregning av mva er ikke en tjeneste jeg som kunde kjøper. Det er Staten som kjøper den, eller rettere sagt pålegger den ved tvang. Resten av argumentasjonen er meningsløs.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
hold nå staten utenfor dette.

det eneste vi kan håpe staten greier er å sette opp betalingsautomater - a la det vi har når vi toller inn spriten - når nå fraktselskapene bedriver ågerpriser i et marked som er alt annet enn fritt, upåaktet av hva folk med nylig avlagt eksamen i kapitalismeteorikurs sier her i tråden.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Resten av argumentasjonen er meningsløs. Det er normalt at man betaler for den tjenesten man kjøper.
Fortolling/beregning av mva er ikke en tjeneste jeg som kunde kjøper. Det er Staten som kjøper den, eller rettere sagt pålegger den ved tvang. Resten av argumentasjonen er meningsløs.
Du kan velge hvem som skal fortolle for deg. Meningsløs argumentasjon er ordet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
hold nå staten utenfor dette.

det eneste vi kan håpe staten greier er å sette opp betalingsautomater - a la det vi har når vi toller inn spriten - når nå fraktselskapene bedriver ågerpriser i et marked som er alt annet enn fritt, upåaktet av hva folk med nylig avlagt eksamen i kapitalismeteorikurs sier her i tråden.

Man kan da velge mellom mange aktører som kan foreta transport og fortolling. Hvorfor late som dette ikke er et fritt marked? Posten, postnord, fedex, DHL etc setter prisene ift hva som kundene aksepterer. Er det ikke fritt fordi du ikke liker prisnivået?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Du kan velge hvem som skal fortolle for deg.
??

Ikke lat som. Posten (via deres samarbeidspartnerne), dhl, fedex, postnord etc. Dette må selvfølgelig avtales med avsender, noe annet er ulogisk. Da jeg foresto gruppekjøp på cover så shoppet jeg frakt og fortolling i norge med pickup hos avsender. Fungerte fint det. I et fritt marked etter mine begreper.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Postens fortollingsgebyr er jo som om, i tillegg til all skatten jeg må betale, så skulle jeg betalt et svært gebyr til Skatteetaten for beregning av skatten. Et gebyr som ofte er mye større enn selve skatten.

Spissformuleringsadvarsel: La oss si 500 000 i beskatningsgebyr for alle uansett skattegrunnlag, høres det fornuftig ut for dere avgiftsfanatikere? Hvis du bare tjener nok så blir jo gebyret ubetydelig.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
jeg er mottaker

sender bestemmer mulighet til fraktselskap.
Jeg var også mottaker i covergruppekjøpet. Alternativt avtal forsendelse med avsender. Det har jeg gjort og det fungerer.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Postens fortollingsgebyr er jo som om, i tillegg til all skatten jeg må betale, så skulle jeg betalt et svært gebyr til Skatteetaten for beregning av skatten. Et gebyr som ofte er mye større enn selve skatten.

Spissformuleringsadvarsel: La oss si 500 000 i beskatningsgebyr for alle uansett skattegrunnlag, høres det fornuftig ut for dere avgiftsfanatikere? Hvis du bare tjener nok så blir jo gebyret ubetydelig.
Ikke si det til noen, men i prinsippet betaler du allerede for å få beregnet skatten din. Gebyret kalles inntektsskatt, mva etc. Nå er det også litt forskjell på fundamentale statsfunksjoner og luksusproblematikk i 100-kronersklassen, det skal sies. Hvis du ser på kostnadssiden av inndrivelse av skatt har den delen blitt kraftig automatisert og rasjonalisert helt uten å være konkurranseutsatt. Forstå det den som kan .....
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Ikke si det til noen, men i prinsippet betaler du allerede for å få beregnet skatten din. Gebyret kalles inntektsskatt, mva etc.
Ja, det er klart. Men akkurat nå er det altså denne stykkprismodellen jeg syns er urimelig.

I hvert fall når den medfører at gebyret på beregning av gebyret, er mye større enn selve gebyret. Kafkaesque!
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Forslag til fornuftig ordning:

For å sikre at gebyret på beregning av gebyret er av en rimelig størrelse som har legitimitet i befolkningen, må gebyret på beregning av gebyret ikke overstige 10% av størrelsen på det gebyret som beregnes. Hvis gebyret på beregning av gebyret er 158 kr (flatt gebyr), må da grensen for fritak (momsgrensen) være 6320 kr.
 
Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
Hvilke andre land er det som operer med en slik grense som vi har her i Gnore ??
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.040
Antall liker
14.604
Forslag til fornuftig ordning:

For å sikre at gebyret på beregning av gebyret er av en rimelig størrelse som har legitimitet i befolkningen, må gebyret på beregning av gebyret ikke overstige 10% av størrelsen på det gebyret som beregnes. Hvis gebyret på beregning av gebyret er 158 kr (flatt gebyr), må da grensen for fritak (momsgrensen) være 6320 kr.
Om du synest dette er fornuftig så foreslår jeg at du tenker deg lenge og grundig om
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.040
Antall liker
14.604
Forslag til fornuftig ordning:

For å sikre at gebyret på beregning av gebyret er av en rimelig størrelse som har legitimitet i befolkningen, må gebyret på beregning av gebyret ikke overstige 10% av størrelsen på det gebyret som beregnes. Hvis gebyret på beregning av gebyret er 158 kr (flatt gebyr), må da grensen for fritak (momsgrensen) være 6320 kr.
Om du synest dette er fornuftig så foreslår jeg at du tenker deg lenge og grundig om
 
U

utgatt25555

Gjest
I Sverige har de store aktørene (Post Nord) gått sammen og samler inn moms/toll avgifter til en sum av 10kr nå, det er ikke aktuellt og følge den løsning i Norge er att lese.

10,-kr?....siste bestilling var det ett xtra krav på over 100,-Sek i moms/toll for en plate til innkjöps verdi 150,-

mvh
 
2

2xJ

Gjest
Komplett.no sa at om grensa ble hevet til 500,- så flyttet dem utenlands med engang..
Og med og ha en høyere grense så vil det bli krise for dem norske fysiske butikkene og.. et helt urimelig forslag...
 
U

utgatt25555

Gjest
Det er en merkelig oppfatning at vi skal ha norske lønnsfordeler og «utenlandsk» kostnadsnivå.
Det er en enda merkeligere oppfatning at vi ikke skal få lov til å nyte godt av at ting koster mindre andre steder i verden.
Det som er enda merkeligere at man gjør det man kan for å unngå å ha mulighet for å kjøpe noe lokalt. Som om innbyggerne i et av verdens rikeste land trenger flere økonomiske fordeler.
Rent allment observert ifht Sverige/Norge...
Det klages (som ex) på f.eks bensin til ca 16,-/ltr mens de samtidig villig betaler (mer enn) 60,-/ltr for ferskvann med bobler, det siles mygg og svelges kameler i ett underholdenes omfang-sett utenfra :p

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
jeg er mottaker

sender bestemmer mulighet til fraktselskap.
Joa. Men du er ikke bare mottaker, du er kunde. Du står fritt til å be selger/avsender bruke det for deg beste frakt-/ spedisjonsfirma. Eventuelt velge leverandører som bruker levelige løsninger.

Nå er postens 158,- såpass kjent at det ikke trenger å gjentas.

Men altså. Greia er at posten konkurrerer godt på pris i markedet som det er nå. Som nevnt et par ganger tidligere, så tror jeg fremtiden gir såpass volum at det kommer til å skjerpe konkurransen. Spesielt siden det nå blir et marked for fortolling av forsendelser med lav verdi. Har noen en måte å håndtere dette på som krever svært lite arbeid, og det tror jeg, så kommer noen til å levere det langt under dagens prisnivå.

Min egen netthandling fra utlandet er pr. i dag preget av 'enten under, eller såpass over at det svarer seg med gebyret'. Jeg tror kanskje det er en av de mindre sære og spesielle sidene ved min personlighet.

Jeg kan nevne et par ytterligheter: Fra UK, to par sko og fire bokser skokrem med DHL? Ca. 200,- i frakt, 400,- i fortollingsgebyr, og ca. 400,- i utleggsgebyr. Klær fra UK via DHL og Global-E eller hva de nå heter, ca. 200,- for ekspressforsendelse med forskuddsbetaling av MVA, og 0,- i gebyr ved henting.

Det jeg tror kommer til å bli et problem er egentlig ikke handel fra de store, kanskje ikke en gang de som er registrert som firma i det hele tatt, men først og fremst hobbyselgende privatpersoner på ebay og denslags.

Men kunne vi ikke heller snakke om MVA-fritak på litteratur, og full MVA på de fleste andre kunstformer?
 
Sist redigert av en moderator:

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
801
Antall liker
214
Torget vurderinger
19
Slik jeg for forstår snakkes det kun om å beregne og kreve inn moms for et produkt der verdien står på pakken, da de færreste produkter har toll. Dette gjøres normalt av post i butikk i en matbutikk som selger alt fra sukkertøy til halv gris og tar betalt med full moms, halv moms med mer. De klarer til og med å ta ekstra betalt for pant men å beregne moms på en pakke fra Kina som har verdi NOK 200 klarer de ikke uten å ta betalt NOK 158.

Ingen problem med å betale moms på verdien men finner meg ikke i slike tenk på et tall gebyrer. Dette er politikk og intet annet.
Dette gjøres ikke av post i butikk men sentralt på postterminalen i Oslo. Den stemmer nok ganske ofte ikke den verdien som står på pakkene. Det er en del jobb med dette og at posten vil ha noe betalt for dette skjønner jeg godt.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
11.140
Antall liker
18.574
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Trondmeg, nå har du drevet opplysningstjeneste langt utover hva som kan forlanges. Nå hadde du fortjent en iskold øl og en varm Sinne Eeg :)
He-he, tenkte akkurat det samme :) (Vel nesten, ikke den delen om Sinne Eeg da... )
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.554
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så det er altså proteksjonisme det er snakk om, som jeg sa, - en så høy "skatt" at salget stopper og da mener man at man vil handle det i butikken på hjørnet i stede ? Problemer er vel at den ikke ligger på hjørnet lenger men i et kjøpesenter 10-15 km unna, så da skal jeg altså sette meg i bilen og kjøre 2-3 mil for å handle en overpriset plastboks, om jeg klarer å finne en? Kommer ikke til å skje.
Selvsagt. Eller å gjøre norske butikker konkurransedyktige. Akt etter hvordan du velger å se det. Fortollingsgebyret er selvsagt uforholdsmessig høyt for småvarer.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Om du synest dette er fornuftig så foreslår jeg at du tenker deg lenge og grundig om
Jeg sier ikke at dette er den ENESTE fornuftige løsningen. En annen grei løsning kan være å fjerne hele gebyret (og altså mva fra første krone).

Det som IKKE er en fornuftig løsning, er at når jeg kjøper en vare til 1 krone, så skal staten kreve 25 øre i innførselsavgift (25%) - og deretter kreve 158 kroner i avgift for beregning av de 25 ørene (63200 prosent).

Det jeg syns er ugreit er altså ikke de 25 prosentene, men de 63200 prosentene.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
jeg er mottaker

sender bestemmer mulighet til fraktselskap.
Joa. Men du er ikke bare mottaker, du er kunde. Du står fritt til å be selger/avsender bruke det for deg beste frakt-/ spedisjonsfirma. Eventuelt velge leverandører som bruker levelige løsninger.
det står enhver fritt å spørre. svaret er ikke mitt valg.

har dere tatt eksamen i kapitalismeteori hele gjengen på samme brevskole…
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
har dere tatt eksamen i kapitalismeteori hele gjengen på samme brevskole…
Ja, det at individer har frihet til å disponere sine egne penger til å kjøpe varer på et globalt marked er vel et skrekkeksempel på kapitalismens råskap?
 
Sist redigert:

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
396
Posten Norge AS er et norsk statseid konsern med midlertidig konsesjon til å drive postombæring i Norge og er underlagt Samferdselsdepartementet.

Datterselskap(er) Bring AS.

Østeuropeiske sjåfører for Posten Bring har en timelønn på drøyt 30 kroner. De er ansatt i Bring Trucking, et slovakisk selskap, heleid av Bring Cargo AS, som igjen eies av Posten Norge, statens eget konsern. Bring Trucking betaler sjåførene sine en sum på 5.500 kroner i måneden. En norsk sjåførlønn er på 36.000 kroner i måneden.

Og disse østeuropeiske sjåførene kjører faktisk i Norge.

Så da tror jeg jeg velger og få fortollingen utført av Bring som tydeligvis har vesentlig lavere lønnskostnader enn Posten og dermed kan ta mindre betalt for jobben.
 
Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.498
Antall liker
30.049
Sted
Oslo/Grebbestad
Tullverket.se har info om netthandel.

Handla på nätet från ett annat EU-land

När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon*tull, svensk moms eller andra skatter för varan

Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA eller Kina) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU.

Handla på nätet från ett land utanför EU

När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du alltid betala moms. Du kan också behöva betala tull och eventuellt andra skatter och avgifter. Dessutom ska din vara tulldeklareras. Det här gäller oavsett om varan är ny eller begagnad.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.537
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Det som er enda merkeligere at man gjør det man kan for å unngå å ha mulighet for å kjøpe noe lokalt. Som om innbyggerne i et av verdens rikeste land trenger flere økonomiske fordeler.
Enig med den første delen av innlegget ditt, og jeg prøver også å handle lokalt selv så langt det lar seg gjøre. Helt bevisst handler jeg i nærområdet, iallfall hvis det er en butikk jeg liker og helst vil beholde.

Også delvis enig i den andre delen, vi bor som du sier i et økonomisk paradis hvis vi sammenligner oss med mange andre land. Men prisnivået på varer og tjenester er da også behørig justert inn mot dette, og de aller fleste av oss som kjøper varer og tjenester innenlands er vant til å betale for seg, for å si det sånn. Jeg syns kanskje det virker litt smålig hvis tanken er at vi ikke skal få lov til å handle billig fra utlandet fordi vi bor i et rikt land.
Det er ingen som skal nekte noenting. Hvis man velger å handle utenlands så må man betale det som det koster i frakt og fortolling, ikke noe mer enn det. Er det smålig?
Er det raust å fjerne tollgrensa? Er det generøsitet som er grunnen til at man fjerner noe som sparer alle for denne ekstra administrasjonen og ekstrakostnadene det medfører? Nei, det er fuckings smålig kjiphet og et incentiv for å ikke handle fra utlandet.
 
2

2xJ

Gjest
Hva er konsekvensene om vi øker denne grensen som det er snakk om, og tar bort momsen ? Fordi det skal bli enklere for deg.... OG billigere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.537
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Hva er konsekvensene om vi øker denne grensen som det er snakk om, og tar bort momsen ? Fordi det skal bli enklere for deg.... OG billigere.
Enden på sivilisasjonen som vi kjenner den, antar jeg?
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.529
Antall liker
110.624
Torget vurderinger
23
Fjern hele grensen - meningsløst å subsidiere andre lands varehandel på den måten. Svelg de 158,- eller la være. Moms må en betale uansett, og i anstendige land/bedrifter som driver profesjonelt så er momsen trukket fra ved eksport så dette er tilnærmet et nullsumspill, selvsagt justert for forskjellige mva satser rundt omkring.

Her i Oslo koster det mer i bompenger og parkering enn de skarve 158,- uansett, og det er også langt behageligere å gå de 100 m. til butikken og få utlevert pakken der dersom den er for stor for postkassa.

Slutt med sytinga!!
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
På tide å ta imot globaliseringen med åpne armer, ikke mure oss inne.
Eller i det minste, på tide å bli medlem av EU.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.529
Antall liker
110.624
Torget vurderinger
23
Men det er jo Norge som ER EU! Eneste Utenfor :D
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.040
Antall liker
14.604
På tide å ta imot globaliseringen med åpne armer, ikke mure oss inne.
Minner nok en gang om at Norge er en av verdens åpneste økonomier for forbruksvarer. Kriteriet for denslags er dog ikke hvor mye gebyrer du må betale når du kjøper småting på postordre fra utlandet.

Du kan jo ta deg en tur rundt i butikkene i nærområdet eller i egen bolig å se på hvor mye av tingene du finner som er produsert i Norge. Og hvor vanskelig det var for deg å få tak i varer fra det store landet utlandet i norske butikker.
 
Topp Bunn