Når Staten eier selskapet, og selskapet driver med innkreving av avgifter til Staten som en rutinemessig del av sin daglige drift, er det naturlig at kostnaden ved dette er noe som inngår i driftsbudsjettet (og ikke noe som kunden må betale ekstra for). Det har ingenting med konkurransevridende subsidiering å gjøre.Posten er et aksjeselskap. De har konkurranse fra andre aktører og slik sett er det konkurranse på fortollingsgebyrer og andre tjenester. Da er prisene regulert av markedet. Staten kan ikke gå inn og drive konkurransevridende subsidiering fordi småkunder synes det er for dyrt å derthandle. Det er meningsløst at offentlige midler skal brukes til å subsidiere folks ønske om småkjøp fra utlandet.
Hvis Staten som eier tar til fornuft og fjerner fortollingsgebyret på småpakker som rammes urimelig, er det jo ikke usannsynlig at de andre private speditørene også må konkurransetilpasse seg. Uansett vil jeg tro at de fleste småpakker med små verdier går gjennom det statseide Posten, og ikke mer eksklusive speditører som DHL, Fedex osv.
Nei, du har misforstått, proteksjonistiske importavgifter og tollmurer er det motsatte av det frie marked.Velkommen til det frie marked.