Distinctive; helt klart! Kunsten å ratte seg bort i natta er ingen heksekunst og garantert noe de fleste med tilgang til kraftig dsp gjør i både hytt og gevær.
Det diffuse og vanskelige å tolke med målinger er oftest relatert til det som treffer øret/mikrofonen, og har man begrenset forståelse for dsp og/eller psykoakustikk (og fysiske begrensninger i høyttalerene for den del) så spiller man egentlig like mye bingo som med blindkjøp av diverse elektronikk.
Fordelen da er bare at det er enklere å rote seg tilbake til start igjen!
Jeg tror det er minst like viktig for de av oss som driver med dsp-fikling å komme seg ut og lytte til mange forskjellige anlegg slik at man hele tiden oppdaterer referansene sine. Det går ikke lange tiden før man blir vandt til lyden man selv har og skaper sin egen nye "preferanse".
For min del har Duet Audio med alle sine spinnville og vellydende produkter fungert bra som rekalibratører når jeg har trodd jeg har nærmet meg noe. Når jeg "kjente igjen" lyden hos Renaissance audio på Sonus Faber A...bsurdium? (900 000 ++) sammenlignet med egen lyd her forleden uke, så ble jeg egentlig ganske lettet. Har brukt veldig mye tid på kalibrering de siste ukene uten å komme helt i mål, så det var en slags anerkjennelse om at jeg er litt på riktig vei.
(Ikke at det ikke låt bedre hos Roald altså, det var fantastiske høyttalere jeg gjerne ville hatt.)