Z
Det å påstå at "vi har den beste politkken" er vel ikke så veldig forskjellig fra det andre partier påstår.Lettere arrogant med "Vi har den beste politikken på de temaene velgerene bryr seg om". (fra det lekkede notatet i artikkelen i DN).
Det er noe underlig å ha en strategi som essensielt sier at de som ikke stemmer på oss vet ikke sitt eget beste. Uansett hva disse hersens velgerene nå måtte bry seg om rundtomkring i landet så har AP den beste politikken. For det står i et internt notat.
Utad, nei. Men innad burde man muligens være noe mer realitetsorientert. Nå var dette riktignok bare en bisetning under punkt 9 på et enkelt tema. Jeg mistenker imidlertid sterkt at et slikt tankesett sitter fastere i AP enn andre steder.Det å påstå at "vi har den beste politkken" er vel ikke så veldig forskjellig fra det andre partier påstår.
Ja, det er grunnen til at kløen blir ekstra intens. De oppfører seg som om det var stortingsvalg.Det er lokalvalg så du bør konsentrere deg om de lokale kandidatene og deres lokale partiprogram - blås i Erna og Jonas nå.
Forsåvidt, men mitt poeng var først og fremst det hårreisende i at noen i den sentrale partiorganisasjonen lekker notater med valgkampstrategi, spesielt når de er egnet til å skape floker både med et tenkt samarbeidsparti og med partiets sponsorer:Lettere arrogant med "Vi har den beste politikken på de temaene velgerene bryr seg om". (fra det lekkede notatet i artikkelen i DN).
Det er noe underlig å ha en strategi som essensielt sier at de som ikke stemmer på oss vet ikke sitt eget beste. Uansett hva disse hersens velgerene nå måtte bry seg om rundtomkring i landet så har AP den beste politikken. For det står i et internt notat.
Så er det bare det at det ikke finnes en grasrot. Om noe er det betydelig større sprik mellom de diverse grasrøttene rundt om i landet enn i politikken blant de nasjonalt relevante partiet. Det er jo nettopp dette som har gjort Venstre til alle partisplittelsers mor.Også Erna og kumpanene har nå flere ganger i de siste klaget sin nød over at "velgerne forstår ikke politikken vår"... Gjelder forøvrig også AP....
Erkjennelsen av at det er nettopp det folket gjør, - forstår, - og ikke vil ha, er totalt fraværende. Man kaller alle andre partier, og SP i særdeleshet, for populister, uten å ta inn over seg at populisme faktisk bertyr - "å lytte til folket" - noe ingen av de større partiene gjør. Nettopp det enkle faktum at man gir blanke faen i hva folk flest mener, men lener seg til tenketankene og deres teoretiske ideologier, blir deres bane, da kontaken med grasrota i partiene er borte på alle plan.
Det deltakende demokrati betyr mer enn bare å sitte i velgersofaen og zappe mellom politiske kanaler og syte over hva politikerne har gjort for dem den siste tiden.Grasrot og grasrot... når velgerne ikke vil ha den politikken et parti fører, som må være det soleklare svaret når partiers oppslutning faller, - er det da velgerne eller partiene som er dumme?
Tøv. Alle veier bør finansieres over statsbudsjettet. Det klarte man før. Det klarer man fremdeles i de fleste andre land. Det finnes enkle svar på enkle spørsmål....Mest sannsynlig velgerne. Jeg tipper forståelsen for samfunnets kompleksitet er langt høyere blant politikere flest enn for folk flest. Man kan få inntrykk av at det finnes enkle løsninger på alt, men det gjør det sjelden.
bompengepartiet er kanskje det klareste enksempelwt på det. Folk går med stor iver inn for en politikk som garantert vil gjøre der helt jævlig (subsidiært veldig dyrt) å være bilpendler i Oslo. Men der skjønner de åpenbart ikke selve.
I rest my case.Tøv. Alle veier bør finansieres over statsbudsjettet. Det klarte man før. Det klarer man fremdeles i de fleste andre land. Det finnes enkle svar på enkle spørsmål....
I rest my case.Tøv. Alle veier bør finansieres over statsbudsjettet. Det klarte man før. Det klarer man fremdeles i de fleste andre land. Det finnes enkle svar på enkle spørsmål....
I rushtiden i Oslo er veikapasitet et knapt gode. Derfor blir det kø. Bompenger angriper etterspørselssiden for produktet "veikapasitet" og virker derfor begrensende på trafikken. Uten bompenger blir det flere biler på veien og mer kø - ergo en dårlige deal for de mest bilfanatiske i Oslo. Like fullt ivrer de stort for dette konseptet. Å bruke mange titalls milliarder på at flere skal kjøre i rushet uten å måtte stå i kø gir ingen mening, følgelig må man begrense etterspørselen. Folk som har vært dumme nok til å bosette seg et sted der de må pendle med bil daglig får bare leve med dårskapen sin. Det er prisen, både i tid og penger, på å ville bo usentralt med stasjonsvogn, hund, hage og barn samtidig som man forventer å kunne forsyne seg av byens tilbud av godt betalte jobber og annet. Det er ingen grunn til å late som et slikt valg ikke har konsekvenser, for det har det og det bør det ha. Andre løser det på andre måter - mindre BOA men kunne flanere rolig til jobben og trenger ikke å ha to biler til 50-80k / stk / år. Alt henger sammen med alt.
Min pendling koster i snitt et par joggesko og et sett nye sykkeldekk en gang i året. La oss si 1600 kroner. Alternativet å bo i suburbia og bruke bilen ville koste la oss si 60.000 / år. Kan finansiere mye bolig for den differansen. Ca 3 millioner kroner på dagens rentenivå for at vi klarer oss evig lenge med en bil.
Rundkjøringen på CB er jo genial. Snart bare busser, nyttekjøretøy, og bønder i byen (les: Valentino og de) som kjører der. De innfødte har skjønt greia.
Forøvrig er det plagsomt at rikspolitirikerstøy tar oppmerksomheten fra lokale saker. Alt for partitilhørigheteten synes å være mantraet.
Hvilke «fleste andre land» er det som klarer seg uten bompenger? Jeg har kjørt mye rundt i Europa, Asia, Australia, USA og noe i Mellom-Amerika og mener jeg har sett stort sett lik bompengebruk over alt.Tøv. Alle veier bør finansieres over statsbudsjettet. Det klarte man før. Det klarer man fremdeles i de fleste andre land. Det finnes enkle svar på enkle spørsmål....Mest sannsynlig velgerne. Jeg tipper forståelsen for samfunnets kompleksitet er langt høyere blant politikere flest enn for folk flest. Man kan få inntrykk av at det finnes enkle løsninger på alt, men det gjør det sjelden.
bompengepartiet er kanskje det klareste enksempelwt på det. Folk går med stor iver inn for en politikk som garantert vil gjøre der helt jævlig (subsidiært veldig dyrt) å være bilpendler i Oslo. Men der skjønner de åpenbart ikke selve.
Mulig det stemmer, men noe slikt står ikke i min lærebok i køteori. Ifølge den vil lengden av køen være proporsjonal med en faktor 1/(1-q) hvor q er forholdet mellom trafikk og kapasitet. Med andre ord, når trafikken nærmer seg kapasiteten og q går mot 1 eksploderer kølengden mot uendelig. Hvordan folk tilpasser seg endringer i kapasitet er nok et annet fag.I henhold til køteori så vil økt kapasitet øke bruken av veiene og man er like langt.
Ingen av disse landene har bilavgifter (argumentet er at blistene skal betale for veien. Vi har allerede betalt. Flere ganger). Bompengene er gjerne på veier der det finnes alternative ruter.Hvilke «fleste andre land» er det som klarer seg uten bompenger? Jeg har kjørt mye rundt i Europa, Asia, Australia, USA og noe i Mellom-Amerika og mener jeg har sett stort sett lik bompengebruk over alt.