C
cruiser
Gjest
Over 1500 kroner i dekkslitasje i løpet av et år må man nesten regne med uansett hvor man kjøper dem.
Da jeg hadde Skoda betalte jeg 2000 kroner for 4 nesten ubrukte sommerdekk på felg. De holdt ganske lenge for min del (rundt 10k km kjøring år).Over 1500 kroner i dekkslitasje i løpet av et år må man nesten regne med uansett hvor man kjøper dem.
Litt pussig det da, for Tesla er vel en tyngre bil med mere friksjon mot underlaget?Men sammenlignet med SAAB 9-5 som jeg hadde tidligere så er dekkbudsjettet betydelig redusert med Tesla.
konstant verdi. SikkertDrivstoff, forsikringer mv er helt individuelt og skal ikke med i dette regnestykket.
Kjører kun bra og pålitelige bruktbiler som - har konstant verdi når de får normalt vedlikehold og ettersyn.
Kjørestilen er nok relativt uendret men jeg tror kombinasjonen relativt tung bil, sterk motor og fremhjulsdrift er uheldig sammenlignet med tilsvarende og firehjulsdrift.Litt pussig det da, for Tesla er vel en tyngre bil med mere friksjon mot underlaget?Men sammenlignet med SAAB 9-5 som jeg hadde tidligere så er dekkbudsjettet betydelig redusert med Tesla.
Må være kjørestilen din som er endret?
Blir aldri nye bremseklosser, skiver, oljeskift, foringer, dempere ellernoesomhelst på bilene da, håper ikke jeg møter deg i trafikken med det første.dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.
Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.
Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.
Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.
Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
Selvsagt, rett merke, rett bil, rett vedlikehold...konstant verdi. SikkertDrivstoff, forsikringer mv er helt individuelt og skal ikke med i dette regnestykket.
Kjører kun bra og pålitelige bruktbiler som - har konstant verdi når de får normalt vedlikehold og ettersyn.
Blir aldri nye bremseklosser, skiver, oljeskift, foringer, dempere ellernoesomhelst på bilene da, håper ikke jeg møter deg i trafikken med det første.dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.
Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.
Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.
Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.
Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
Jeg handler alltid off season. Helt genialt. Men slik er det jo i livet, hvis man planlegger så sparer man også mye.Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
Da blir det innkjøp av ullundertøy skjønner jeg. (Brukt del?)En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at kjære hennes 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon av dette koste kr 60.000 - seksti-tusen- !
Kan dette virkelig stemme?
En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at hennes kjære 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon koste kr 60.000 - seksti-tusen- !
Kan dette virkelig stemme?
Nesten.En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at hennes kjære 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon koste kr 60.000 - seksti-tusen- !
Kan dette virkelig stemme?
Jøss, kan jo nesten få en anstendig kabel til den prisen....
Merk at jeg sa ‘anstendig’ - ikke ‘god’.Nesten.En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at hennes kjære 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon koste kr 60.000 - seksti-tusen- !
Kan dette virkelig stemme?
Jøss, kan jo nesten få en anstendig kabel til den prisen....
Hei gutta, trenger litt hjelp til å sortere tankene og veie opp fordeler og ulemper.
Jeg ser etter ny bil og vurderer elbil sterkt. Har den siste tiden testet disse bilene:
Hyundai Ionic - god å kjøre, litt lav, grei baggasjeplass, kort rekkevidde
Hyundai Kona - meget god å kjøre, sprek, fin å gå inn å ut av, litt lite baggasjerom, litt mindre bakseteplass (men ok), lang rekkevidde
KIA e-Niro - et eller annet med bilen vi lånte falt ikke i smak, ellers veldig lik Kona.
VW Golf - meget god å kjøre, fantastiske seter, altfor liten bakseteplass, liten bagasje, kort rekkevidde
Nissan Leaf - god å kjøre, noe med kjørestillingen som ikke falt i smak, medium høyde (OK å komme inn og ut av), medim baksete og bagasjeplass.
Opel Ampera - god å kjøre (må kjøre lenger for å være sikker), meget god bakseteplass, god bagasjeplass, åpen løsning innvendig, litt "billig" løsning på dashbordpaneler, lang rekkevidde
Sålangt er det Kona og Ampera som peker seg ut som mulige kandidater, mest på grunn av rekkevidde.
Har eller planer om å prøve flere biler.
Spørmålene er som følger:
Hvilke andre bør vurderes?
Har du en av bilene og kan du komme med din vurdering av den opp mot mine kommentarer (som ikke nødvendigvis er riktige utifra en kort prøvetur)?
Med tanke på gjensalg, hvilken er best?
Bør man vente? Er det noen nye biler på gang denne høsten?
Før eller siden vil det skje noe med både moms og andre fordeler, noen tanker på når det kan skje?
På forhand takk
Bilen/e mine er i bedre teknisk stand enn din/e. Garantert.Blir aldri nye bremseklosser, skiver, oljeskift, foringer, dempere ellernoesomhelst på bilene da, håper ikke jeg møter deg i trafikken med det første.dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.
Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.
Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.
Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.
Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
Bæsj i bleia igjen.?Blir ikke noe abs sensorer og oljeskift for 500 kroner i årlige vedlikeholdskostnader +1000 kroner til dekk
https://www.calculator.net/math-calculator.htmlBæsj i bleia igjen.?Blir ikke noe abs sensorer og oljeskift for 500 kroner i årlige vedlikeholdskostnader +1000 kroner til dekk
Hvor ofte skifter en ABS sensorer tror du? Første gang i historien for min del.
Neste blir vel at julenissen ikke finnes.https://www.calculator.net/math-calculator.htmlBæsj i bleia igjen.?Blir ikke noe abs sensorer og oljeskift for 500 kroner i årlige vedlikeholdskostnader +1000 kroner til dekk
Hvor ofte skifter en ABS sensorer tror du? Første gang i historien for min del.
Joda, men en halv mill for bil er jo mer enn nok da. Og du må jo opp 100K for å få airbags baki og krok.3 utstyrsnivåer og 499, 560 og 600k.
Personlig hadde jeg lett levd med en noe spartansk utstyrt Audi enn en godt utstyrt bil i et lavere segment.
Du må ikke kjøpe utstyrsnivåer heller. Du kan spesifisere bilen individuelt. Knapt noen biler kan individualiseres mer enn en Audi......3 utstyrsnivåer og 499, 560 og 600k.
Personlig hadde jeg lett levd med en noe spartansk utstyrt Audi enn en godt utstyrt bil i et lavere segment.
Helt sikkert men siden jeg ikke ser slitasje så virker det som unødvendig luksus å skifte dem ut. Nye dekk er dyre. Ønsker ikke å ofte sikkerhet om det kommer til det, men vil ikke bruke penger unødvendig heller.Etter 5 år er det vel på tide å bytte uansett mønsterdybde og synlig slitasje. Skjer litt med gymmikvaliteten og egenskapene på den tiden.