hmm..Ja, rare greier...Nesten rart det låter såpass som det gjør...
Nei, det jeg vil frem til er jo at man ikke så lett kan lese egenskapene til en membran ut fra en tabell. Hadde det vært så enkelt ville jo en storformat Be-driver med 100mm membran hatt oppbrytning på 160kHz, mens den samme med aluminium skulle hatt oppbrytning på ca 60kHz. En 1" dome skulle hatt oppbrytning 4 ganger høyere.
Sånn er det heldigvis ikke i praksis, det er jo andre forhold enn bare membranmaterialet selvsagt - bl.a. utforming,spole, oppheng osv. - men MITT poeng er at den relative forskjellen mellom materialene er interessant. Og det er ganske store hørbare forskjeller på eks. mylar, alu, titan og Be hva lyd/måledata gjelder. Og her synser jeg ikke.
I praksis har en aludome typisk oppbrytning mellom 20 og 30kHz, avhengig av formen. Da skulle det ikke være mulig å få en soft dome til å komme i nærheten av 20kHz.
Det hersker vel ikke veldig stor uenighet om dette, bortsett fra i subwoofere.Sånn er det heldigvis ikke i praksis, det er jo andre forhold enn bare membranmaterialet selvsagt - bl.a. utforming,spole, oppheng osv. - men MITT poeng er at den relative forskjellen mellom materialene er interessant. Og det er ganske store hørbare forskjeller på eks. mylar, alu, titan og Be hva lyd/måledata gjelder. Og her synser jeg ikke.
For en som er så interessert! Men i sin største fortvilelse IKKE vet hva en resinbehandling er!? Så blir dagen ulidelig lang - inntil det er forklartHar ikke så mye å bidra med i et allerede gjennomtenkt prosjekt, men kan nevne at PHL audio har flotte papirmembraner hvor de resinbehandler membranene på en eller begge sider.
Resin, info hentet fra netter:For en som er så interessert! Men i sin største fortvilelse IKKE vet hva en resinbehandling er!? Så blir dagen ulidelig lang - inntil det er forklartHar ikke så mye å bidra med i et allerede gjennomtenkt prosjekt, men kan nevne at PHL audio har flotte papirmembraner hvor de resinbehandler membranene på en eller begge sider.
Dette er ganske interessant synes jeg. Det handler jo til en stor del om tradeoff mellom demping og Q. Vi vet at alle membraner bryter opp på en eller annen måte ved en eller annen frekvens. PHL skriver følgende:Her en link til PHL databladet som beskriver litt generelt om behandlingen av membranen.
https://en.toutlehautparleur.com/media/catalog/product/datasheet/phl/6030_6090.pdf
Det er det, men dette er en dvc med 2x 16 ohm spoler. Den kan kobles som 32 eller 8 ohm. Skal man ha flere i parallell er det kjekt med 32 ohm. 8 drivere i parallell kan drives med en helt vanlig forsterker.Re på 31,7? det var høyt
Spennende! Allsidig element?
Blir spennende å se om produksjons eksemplarer overholder det her, ser jo flott ut !
Om noen ønsker å følge tråden på DIYAudio er det en link her: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/341825-birth-15-inch-woofer.htmlJumping resonance treshold and suspension:
A less known non linearity effect in speaker drivers is is jumping resonance as a result of suspension stiffness increasing with amplitude.
The effect is described in this Wikipedia article:
Nonlinear resonance - Wikipedia
A good illustration of this is the foldover effect. It looks like this:
The curve shows the systems tendency to be resonant. There are several things happening here. First off all, we can see that the width of the treshold decreases with amplitude. This means the system has an increasing Q with amplitude. If we make two identical drivers, except for the suspension being less compliant on one than the other, the one with the highest Fs will also have the highest Q. This is what we clearly see in this diagram.
Secondary, if wee look at the top of the curve, we can see that it ends around +500Hz. So at 300Hz, we can get a skipping effect. As the amplitude goes above ~7 the unit leaves the resonant part. This means the efficiency of the system will be slightly reduced compared to below the treshold. At an amplitude around 30, the system has an efficiency that is lower than at an amplitude of 40. The system amplitude might actually be both 30 and 40 at the same input signal.
So imagine the input signal being dynamic, varying from 0 to 40, the efficiency will vary through the period, jumping in a non linear matter. This leads to higher frequency components being added to the response.
In a real life speaker driver, the resonance shift will not be several octaves. The amount of shift will depend on how progressive the suspension is. An other interesting fact is where in the drivers working range the resonance can be found. Moving Fs in the low end of the working range will both increase amplitude around Fs, but also reduces the frequency and therefore the audibility of the harmonic components. One idea could be to reduce Fs to an octave below the low end (Fb) of the system, but it could also mean a system with reduced stability that copes less well with DC components. Moving Fs up an octave or two will increase distortion audibility, and it will add resonant behavior around 50-120Hz, leading to a less desirable impulse response. In addition to that, resonant behavior also affects higher frequencies and adds intermodulation distortion.
There are basically two different sources of capacitive effect in the simplified speaker model. One is the suspension, the other one is the internal box volume. We can not do much with the box, other than to decide its size. I could, off course set the box volume to 10 000 liters, but it wold not be a practical solution. Many people would probably say the selected 150 liters is too big as well, but that is the chosen compromise.
Then we should turn our focus to the suspension itself, and here we have some choices to make, two of them being especially important for the effect of jumping resonances:
1: The compliance of the suspension decides the drivers Fs. It also decides how well the driver controls DC components in the driver. By selecting a motor geometry that removes DC components we are left with a more free choice of Fs. We could lower it to an extremely low number, but it could create some issues with the midbass, as well as making the driver vulnerable to transients. A well balanced response is what we get when Fs is placed around 20-25Hz. However, the combined resonance is 48Hz, so the box dominates the capacitive components. So at low excursion, the suspension contributes very little to the total resonance.
2: The progressiveness of the suspension is another factor. If the suspension is very progressive, it will quickly become the dominant capacitive factor. Achieving a constant compliance over a large excursion range is therefore a crucial goal. The easiest way to achieve this is to use suspension with fairly long excursion capacity. The spider has a large outer diameter of 8 inches, and, off course, a 3 inch inner diameter. The distance from the bobbin to the edge of the suspension area on the spider is 60mm. The surround is not that wide. It has around 35mm between inner and outer fixed points, which is not bad either, but far from the 60mm of the spider. If the surround is stiffer than the spider, it will become the dominant capacitive component of the suspension. But since it is not as wide as the spider, it will also typically be more progressive. Therefore, the spider should be the stiffer suspension component, while the surround should be the softer one.
Jeg vil også legge til at om man har en maks tilgjengelig forsterkereffekt på rundt 500W er det allikevel vanlig å regne med at snitteffekten ikke overstiger omkring 1/8 av dette. Det betyr 62,5W i praksis, som altså er det man må regne med i praksis er maksimal gjennomsnittlig effekt på disse bassene med foreslått kasse og tuning.There are some rare occations where the coils is very short, and air is not moving very much through the gap. We often focus on the coil diameter, but doubling the diameter really does not do much more to cope with heating than doubling the length of the coil. Anyway, what I meant to say is that the sensitivity does not necessarily solve this, even with a 4 inch coil, if the coil is very short.
The surface area of this coil is around 160sqcm. The Beyma 15k200 has 66sqcm. The crazy BMS 18N862 actually has 160sqcm voice coil surface, and it has 267g Mms to drag around. That one probably has some degree of forced air cooling, but it is rated at 1500W AES noise. My driver will have lower class wire to get less gap between the windings (thinner insulation), and therefore not be able to handle the same amount of heat. But using 1000W AES to simulate heating properties is probably not that far from the truth.
Det hadde jo egentlig vært kjempekult om du skiftet ut BMS-ene og kunne si noe om hvordan du opplevde forskjellen.Vis vedlegget 551448
Simulerer bra i kassa mi også ser det ut til. Nå håper jeg på realisering. Og at produksjons modellene holder samme spec
Det hadde vært veldig gøy. Det elementet du skisserer her ser veldig bra ut. Jeg er jo i tillegg en nysgjerrig figur. Derfor lurer jeg også på hvordan BMS-ene vil stå seg mot dine elementer. Lurer noe voldsomt å ser duDet hadde jo egentlig vært kjempekult om du skiftet ut BMS-ene og kunne si noe om hvordan du opplevde forskjellen.Vis vedlegget 551448
Simulerer bra i kassa mi også ser det ut til. Nå håper jeg på realisering. Og at produksjons modellene holder samme spec
Du har forresten en ulest e-post
Det hadde vært veldig gøy. Det elementet du skisserer her ser veldig bra ut. Jeg er jo i tillegg en nysgjerrig figur. Derfor lurer jeg også på hvordan BMS-ene vil stå seg mot dine elementer. Lurer noe voldsomt å ser duDet hadde jo egentlig vært kjempekult om du skiftet ut BMS-ene og kunne si noe om hvordan du opplevde forskjellen.Vis vedlegget 551448
Simulerer bra i kassa mi også ser det ut til. Nå håper jeg på realisering. Og at produksjons modellene holder samme spec
Du har forresten en ulest e-post
Kassa er på 180L. Du får lure inn en kasse på 150L under horna dine Kan bli mye moro ut av såntHvor stor er basskassa di nikko03
Min er bare 112 liter og for liten til denne 15"
Nå er det jo ganske mange som har meldt sin interesse allerede, så noe i den duren må det vel nesten bli. Det har ballet på seg litt, og er litt tidlig å si ennå, men jeg tror vi snakker rundt omkring 5k pr stk når alt er på plass. Jeg antydet vel noe lavere i starten på tråden, men magnetene har vokst en del kan man si. Det gjemmer seg ikke langt i fra en kilo med neodymium inni der. Til å begynne med var planen en ganske stor ferrittmagnet, som er myye billigere. Resten er vel omtrent som det var i starten.Blir det noe "group-buy" på denne driveren?
Har du en estimert pris på den?
Nei, det er ikke så enkelt. Altså, man lærer jo noe for hver driver man utvikler, og det tar man med seg videre, men for det første må man jo finne membran, opphengsbølge, spider osv. Så må man jo ta en vurdering på om motoren skal dimensjoneres likt, eller om det skal bli enda litt kraftigere saker. Jeg vet om et chassis jeg kunne tenke meg å bruke på en 18". Det har 233mm spider, og gir 5cm x-mech en vei. Men det har fint lite ventilering under spider så jeg ville byget innfestingen til motoren annerledes. Da ender man fort med at ingen av delene passer om hverandre.Hvis du skulle ha laget et tilsvarende 18" driver, kan du skalere opp konstruksjonen ganske enkelt eller blir det nesten som å designe en ny en?