Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Måler man en gjennomsnittlig høy nordmann med en gjennomsnittlig stor hjelm i en gjennomsnittlig gokart, hvor høyt blir det, sånn til sammenligning? Kan umulig være så mye lavere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.209
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.

    Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.

    1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?

    2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.

    Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.108
    Antall liker
    40.473
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke med Leaf, men på Tesla er det en innstilling i kontrollpanelet. Den oppførselen du beskriver er formodentlig der for å imitere hva som skjer med en fossilbil med automatgir hvor momentomvandleren gjør at bilen begynner å krype når den settes i D eller R med mindre man har foten på bremsen. Helt unødvendig og ulogisk etter min smak. Se etter innstillinger merket "creep" eller lignende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.

    Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.

    1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?

    2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.

    Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!

    Mvh
    OMF
    Jeg hadde en Leaf :p
    1) Er ikke dette typisk biler som ikke er manuell da? Kan ikke huske at revers var noe spesielt. Nå like jeg ikke automat nettopp pga dette, at jeg ikke har 100% kontroll.
    2) Du har ikke bilen i "eco" modus? Jeg kjørte alltid med eco på, da bilen roer seg ned mer, blir mer som en vanlig bil. Ikke for rask respons.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke med Leaf, men på Tesla er det en innstilling i kontrollpanelet. Den oppførselen du beskriver er formodentlig der for å imitere hva som skjer med en fossilbil med automatgir hvor momentomvandleren gjør at bilen begynner å krype når den settes i D eller R med mindre man har foten på bremsen. Helt unødvendig og ulogisk etter min smak. Se etter innstillinger merket "creep" eller lignende.
    Helt fenomenalt bra funksjon på fossiler når man rygger med henger evt står i kø. Justerer for det meste farten med bremsen og "Schmetter" rett på plass. Fab. Best med V6 og V8 med litt volum.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    OMF

    1. Som Asbjørn sier så har mange el-biler noe som de kaller creep mode, som simulerer en automat. På min I-pace kan jeg velge dette eller styre på gassen. Tror faktisk jeg ville hatt det siste i Drive mens creep i Reverse men det er enten eller så da blir det å styre på gassen.

    2. Nye Leaf har vel noe de kalle E-padal, som om det er noe nytt, BMW i3 har hatt det i 5 år. Har det samme på I-pace og i tillegg så bremser den med regenerering både når du slipper gassen og når du bremser lett, trykker du litt hardere så bremser den med klossene. Synes det fungere suverent men krever litt tilvenning. På I-pace kan det slås av, i alle fall det med å bremse når du går av gassen, vet ikke hvordan det er på Leaf. Kan høres ut som de har et liknende system.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.


    https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
    Bl.a. (google translate)

    Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo bra dyrt, jeg fikk nylig tilbud om å kjøpe norsk Leaf 24kwh for 540 000 yen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo bra dyrt, jeg fikk nylig tilbud om å kjøpe norsk Leaf 24kwh for 540 000 yen.
    ;) ja, det er ikke dyrt det heller, men dette er spennende saker, batteribanker til en fornuftig pris som mates med strøm fra sol,vind og ev. Nett gir jo store muligheter for innsparinger i fordelingsnettet, de vil kunne ta toppene i forbruket og også gjøre strømnettet mer robust. For ikke å snakke om mulighetene det gir i grisgrendte strøk. En hytte eller bolig der det ikke finnes strøm i mils omkrets blir plutselig mye mer fornuftig. Og i større skala kan batteripakker komme inn i nettet og fungere som strømlagre for vind og solkraft, da vil fossile energikilder kunne bli utkonkurrert på pris og vil bare fungere som backupløsninger. .
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.


    https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
    Bl.a. (google translate)

    Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
    Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.
    Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.


    https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
    Bl.a. (google translate)

    Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
    Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.
    Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
    Jeg har ingen tro på at disse skal inn i noen biler, batteriene er for små, de ser helt sikkert for seg disse brukt i andre sammenhenger. Enten er det er å elektrifisere en 20 fots pram, på hytter, som backup på steder med upålitelig strømforsyning eller til å glatte ut topper i nettet. Bruksområdene er nesten ubegrenset.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.


    https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
    Bl.a. (google translate)

    Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
    Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.
    Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
    Jeg har ingen tro på at disse skal inn i noen biler, batteriene er for små, de ser helt sikkert for seg disse brukt i andre sammenhenger. Enten er det er å elektrifisere en 20 fots pram, på hytter, som backup på steder med upålitelig strømforsyning eller til å glatte ut topper i nettet. Bruksområdene er nesten ubegrenset.
    Men - ok, men - veier ikke disse en del? Er det ikke fra kondemnerte Leaf'er? Hvordan skal man klare å håndtere slike i en 20 fots pram (forøvrig en veldig stor pram) eller på ei hytte uten strøm - (hvordan skal man få ladet opp igjen? vindmølle?)

    Jeg vil heller si at bruksområdene er svært begrenset.............
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.


    https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
    Bl.a. (google translate)

    Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
    Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.
    Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
    Jeg har ingen tro på at disse skal inn i noen biler, batteriene er for små, de ser helt sikkert for seg disse brukt i andre sammenhenger. Enten er det er å elektrifisere en 20 fots pram, på hytter, som backup på steder med upålitelig strømforsyning eller til å glatte ut topper i nettet. Bruksområdene er nesten ubegrenset.
    Men - ok, men - veier ikke disse en del? Er det ikke fra kondemnerte Leaf'er? Hvordan skal man klare å håndtere slike i en 20 fots pram (forøvrig en veldig stor pram) eller på ei hytte uten strøm - (hvordan skal man få ladet opp igjen? vindmølle?)

    Jeg vil heller si at bruksområdene er svært begrenset.............
    Sjekk Powerwall til Tesla så skjønner du hva jeg snakker om her.

    Ang. Elektrisk pram..

    https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=51915

    https://www.greenwaves.no/
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Terje - verken Troll 20 eller Vestkapp 20 kan kalles pram. :)
    Såpass vet jeg om båter............ hehe
    Bedriften på Gjeving kjenner jeg litt til.

    Og ang. Florø-bedriften:
    I første omgang er systemet laget for båter med en kapasitet på mellom 100-600 hestekrefter.
    Han sikter seg inn mot mindre, hurtiggående arbeidsbåter (7 til 9 meter), som går korte avstander om gangen. Typisk båter som frakter folk til og fra oppdrettsanlegg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje - verken Troll 20 eller Vestkapp 20 kan kalles pram. :)
    Såpass vet jeg om båter............ hehe
    Bedriften på Gjeving kjenner jeg litt til.

    Og ang. Florø-bedriften:
    I første omgang er systemet laget for båter med en kapasitet på mellom 100-600 hestekrefter.
    Han sikter seg inn mot mindre, hurtiggående arbeidsbåter (7 til 9 meter), som går korte avstander om gangen. Typisk båter som frakter folk til og fra oppdrettsanlegg.
    Jeg vet ikke riktig hvor jeg fikk ordet pram fra:) Mulig det har noe med oppvekstmiljøet på Økern i gamle dager...
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Da er du i høyeste grad tilgitt, Terje :)
    Ingen problem.

    El-motor i båt er spennende og jeg burde jo snarest snakke med de på Gjeving siden de allerede har testet ut i samme båttype som jeg har.
    Men hva skal jeg da gjøre med diesel-Volvco-Penta'en fra 1987, som går og går og går......og fyller tanken på hvert annet år.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Polar 20 er en veldig flott båt.
    Enkel, lett å manøvrere og romslig.
    En nærmest perfekt dagsturbåt om man bor slik til.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.637
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men - ok, men - veier ikke disse en del? Er det ikke fra kondemnerte Leaf'er? Hvordan skal man klare å håndtere slike i en 20 fots pram (forøvrig en veldig stor pram) eller på ei hytte uten strøm - (hvordan skal man få ladet opp igjen? vindmølle?)

    Jeg vil heller si at bruksområdene er svært begrenset.............
    På hytte uten strøm (dvs hytte uten tilkomling til strømnettet), så er elbilbatterier attraktive.

    En setter opp et solcelleanlegg til å sørge for lading, med et aggregat til å ta peaklast og å fylle på i den svarteste vinteren. Solcelleanlegget fyller opp kontinuerlig, mens batteriene sørger for buffer som handterer et forbruk større enn levert effekt, og strøm på natta.

    Dette er helt dagligdags teknologi på hytter og fritidsbåter.

    Når det gjelder vekt, så er elbilbatterier mye lettere enn AGM-batteriene som er det gjense alternativet i dag.

    Jeg har en bank med 4 stykker 140Ah batterier. Det gir en brukbar kapasitet på omlag 4.5kWh (du kan ikke tømme et blybatteri helt - da ryker det fort). Dette veier om lag 120kg. Sammenlign dette med et elbilbatteri på 24kWh. Der kan du utnytte ca 90% av kapasiteten (mao reell kapasitet =21kWh), og dette veier... tja - 2-300kg? Elbilbatteriet vinner med henda på ryggen.

    Johan-Kr
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.982
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Denne hadde jeg likt godt, helt lydløs fart bort til nærmeste bukt og hoppe ut for en frisk dukkert.
    Vis vedlegget 553819

    Polar 20` Elektro
    Men dette er då ein minimalt ombygd Saga 20. Vi hadde ein slik i min oppvekst, og som sekstenåring fekk eg lov å bruke båten på ein ferietur inn heile Nordfjorden, like til Stryn og via Sandane, der eg fylte 15 liter diesel for heile turen. Ein 10 hk Buck brukar marginalt meir enn ein elmotor, ser det ut som. Men det er eit godt skrog på desse båtane. Saga fram til 32-modellen har svært "gjerrige skrog", og det burde vere ein interessant produktgruppe, spesielt for dei som ikkje skal på langtur, men berre "på vannet" , som dei seier, der austpå....


    Veldig lik Saga 20 (også kalla Saga 21, men det er å overdrive), men ser no nokre detaljar som er annleis. Saga 20 har nokre bugs; den låge høgda under presenningen i standardutgåve, der berre småbarn kan stå oppreiste. Dette kan rettast på ved å sette på ein ekstra vindskjerm. Ikkje heilt estetisk, men du verda, så praktisk (vi fekk ettermontert ein slik),
    Det andre eg har å utsetje på Saga 20, er at du ikkje ser over baugen frå styreposisjon - ein må sitte på motorkassa og styre. Vidare kan ein også irritere seg over toppfart på ca 8 mil, men slik er det no ein gong med småsnekker. Skal ein få litt meir fart, må vi over på "verdas mest populære snekke", Saga 27, som har alt, bortsett frå plass til å fiske på. Denne går litt fortare, kanskje 12 mil med heimlengt og medvind., og sjølvsagt rette motor.

    Dei gamle Sagamodellane er utruleg robuste. Sjølv har eg ein 25 LS CC som er 29 år gammal, og har marginal slitasje. Det er svært gode skrog, og dei halvplanande konstruksjonane burde kunne modifiserast til elektrisk drift.
    Elles lurer eg på om hydrogendrift hadde vore meir effektivt, spesielt for båtar som skal langt..?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne hadde jeg likt godt, helt lydløs fart bort til nærmeste bukt og hoppe ut for en frisk dukkert.
    Vis vedlegget 553819

    Polar 20` Elektro
    Men dette er då ein minimalt ombygd Saga 20. Vi hadde ein slik i min oppvekst, og som sekstenåring fekk eg lov å bruke båten på ein ferietur inn heile Nordfjorden, like til Stryn og via Sandane, der eg fylte 15 liter diesel for heile turen. Ein 10 hk Buck brukar marginalt meir enn ein elmotor, ser det ut som. Men det er eit godt skrog på desse båtane. Saga fram til 32-modellen har svært "gjerrige skrog", og det burde vere ein interessant produktgruppe, spesielt for dei som ikkje skal på langtur, men berre "på vannet" , som dei seier, der austpå....


    Veldig lik Saga 20 (også kalla Saga 21, men det er å overdrive), men ser no nokre detaljar som er annleis. Saga 20 har nokre bugs; den låge høgda under presenningen i standardutgåve, der berre småbarn kan stå oppreiste. Dette kan rettast på ved å sette på ein ekstra vindskjerm. Ikkje heilt estetisk, men du verda, så praktisk (vi fekk ettermontert ein slik),
    Det andre eg har å utsetje på Saga 20, er at du ikkje ser over baugen frå styreposisjon - ein må sitte på motorkassa og styre. Vidare kan ein også irritere seg over toppfart på ca 8 mil, men slik er det no ein gong med småsnekker. Skal ein få litt meir fart, må vi over på "verdas mest populære snekke", Saga 27, som har alt, bortsett frå plass til å fiske på. Denne går litt fortare, kanskje 12 mil med heimlengt og medvind., og sjølvsagt rette motor.

    Dei gamle Sagamodellane er utruleg robuste. Sjølv har eg ein 25 LS CC som er 29 år gammal, og har marginal slitasje. Det er svært gode skrog, og dei halvplanande konstruksjonane burde kunne modifiserast til elektrisk drift.
    Elles lurer eg på om hydrogendrift hadde vore meir effektivt, spesielt for båtar som skal langt..?
    Har hatt flere båter, den siste hadde elektrisk påhengsmotor, liten jolle vi brukte på en innsjø, en helt fantastisk opplevelse, gli lydløst gjennom vannet , kan ikke tenke meg noe bedre,:) så en elektrisk drevet saktegående båt er kanonbra etter min mening.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.637
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største aberet med elekrisk båt er lading av batteriene. Hvis en skal ha noe som er større enn en lite gummibåt, og samtidig ha litt fart og rekkevidde - den Polar 20 som det lenkes til har 4x256Ah AGM-batterier. Dette veier omlag 200-240kg. Det er forsåvidt greit nok ift at dette gjør også nytte som ballast, men dette er ikke noe en kan slepe med seg hjem for å lade.

    Om en ikke bruker båten mye, så er det mulig å lade med solcellepaneler, men hovedsakelig er en avhengig av bryggeplass med landstrøm.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.:D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.:D
    Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.:D
    Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.
    Det vet jeg alt om. Min Troll 20 og Volvo Penta 7-9(?) hk diesel går på luft og kjærlighet. Fylte i fjor tror jeg og fortsatt halv tank igjen. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.:D
    Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.
    Det vet jeg alt om. Min Troll 20 og Volvo Penta 7-9(?) hk diesel går på luft og kjærlighet. Fylte i fjor tror jeg og fortsatt halv tank igjen. :)
    Det er ikke snakk om penger eller miljø, dette er en promp i natten. Poenget er stillheten.....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.:D
    Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.
    Det vet jeg alt om. Min Troll 20 og Volvo Penta 7-9(?) hk diesel går på luft og kjærlighet. Fylte i fjor tror jeg og fortsatt halv tank igjen. :)
    Det er ikke snakk om penger eller miljø, dette er en promp i natten. Poenget er stillheten.....
    Litt av sjarmen er jo tøff tøff lyden og surklingen fra kjølevannet ut av eksosen.

    Stillhet på sjøen får du med pram, kajakk og seilbåt og når du hiver dreggen fra sjekta på en deilig plass i skjærgården.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    1.443
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.

    Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.

    1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?

    2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.

    Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!

    Mvh
    OMF
    Jeg har hatt Leaf i 2 år, og ja; unormale ting er normalt på en Leaf 2013. Unormale ting er normalt på Ioniq'n min også, og samme som de to tingene du beskriver om Leaf'n.
    Elbiler har åpenbart en 'tomgangsmodus' som drar biler fremover/bakover når en ikke tråkker på 'gass'pedalen, og overgangen mellom regen-bremsing og bremsekloss-bremsing kan oppleves som et lite 'hull' i oppbremsingen.
    Et annet karakteristisk trekk ved Leaf er at når regenereringen ved bremsing etterhvert blir pulserende, altså under bremse-regenerering når en skulle tro at det kun er regenerering som gir bremseeffekten og ikke bruk av klosser mot skiver, så er dette et tegn på slitte/skeive skiver.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.

    Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.

    1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?

    2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.

    Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!

    Mvh
    OMF
    Jeg har hatt Leaf i 2 år, og ja; unormale ting er normalt på en Leaf 2013. Unormale ting er normalt på Ioniq'n min også, og samme som de to tingene du beskriver om Leaf'n.
    Elbiler har åpenbart en 'tomgangsmodus' som drar biler fremover/bakover når en ikke tråkker på 'gass'pedalen, og overgangen mellom regen-bremsing og bremsekloss-bremsing kan oppleves som et lite 'hull' i oppbremsingen.
    Et annet karakteristisk trekk ved Leaf er at når regenereringen ved bremsing etterhvert blir pulserende, altså under bremse-regenerering når en skulle tro at det kun er regenerering som gir bremseeffekten og ikke bruk av klosser mot skiver, så er dette et tegn på slitte/skeive skiver.
    Ikke elbiler generelt. Ikke på BMW i3 og på Jaguar i-pace kan du velge om du vil ha automat trekk eller ikke.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.

    Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.

    1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?

    2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.

    Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!

    Mvh
    OMF
    Jeg har hatt Leaf i 2 år, og ja; unormale ting er normalt på en Leaf 2013. Unormale ting er normalt på Ioniq'n min også, og samme som de to tingene du beskriver om Leaf'n.
    Elbiler har åpenbart en 'tomgangsmodus' som drar biler fremover/bakover når en ikke tråkker på 'gass'pedalen, og overgangen mellom regen-bremsing og bremsekloss-bremsing kan oppleves som et lite 'hull' i oppbremsingen.
    Et annet karakteristisk trekk ved Leaf er at når regenereringen ved bremsing etterhvert blir pulserende, altså under bremse-regenerering når en skulle tro at det kun er regenerering som gir bremseeffekten og ikke bruk av klosser mot skiver, så er dette et tegn på slitte/skeive skiver.
    Ikke elbiler generelt. Ikke på BMW i3 og på Jaguar i-pace kan du velge om du vil ha automat trekk eller ikke.
    Valgfritt på Tesla også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC
    C

    cruiser

    Gjest
    Mercedes er blitt utrolig harry, og værre skal det bli. Ser ut som no en sjeik eller nyrik kineser har spydd på et stykke papir.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.206
    Antall liker
    10.985
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du vil slippe å se mange av den på veien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.619
    Antall liker
    10.907
    Sted
    Trondheim
    Heldigvis, for den var jo eksepsjonelt stygg.
    Hittil er det BMWs X6 (og en tilsvarende Mercedes) som i mine øyne har hatt tittelen som "den styggeste bilen jeg noen gang har sett". Nå er det kommet en ny kandidat til den tittelen. Denne skal det bli vanskellig å slå.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke si at det er de styggeste, men definitivt de mest vulgære.
    Men ingen av disse er elektriske, så de hører vel hjemme i en annen tråd. Dog, det vil ikke overraske meg om noen prøver å lage elektriske versjoner av disse snart, selv om det er en direkte logisk brist med tanke på hva den aktuelle kundegruppen ønsker seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn