SUV, med andre ord...113 cm på det høyeste...
Jeg hadde en LeafHar kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.
Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.
1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?
2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.
Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!
Mvh
OMF
Helt fenomenalt bra funksjon på fossiler når man rygger med henger evt står i kø. Justerer for det meste farten med bremsen og "Schmetter" rett på plass. Fab. Best med V6 og V8 med litt volum.Vet ikke med Leaf, men på Tesla er det en innstilling i kontrollpanelet. Den oppførselen du beskriver er formodentlig der for å imitere hva som skjer med en fossilbil med automatgir hvor momentomvandleren gjør at bilen begynner å krype når den settes i D eller R med mindre man har foten på bremsen. Helt unødvendig og ulogisk etter min smak. Se etter innstillinger merket "creep" eller lignende.
ja, det er ikke dyrt det heller, men dette er spennende saker, batteribanker til en fornuftig pris som mates med strøm fra sol,vind og ev. Nett gir jo store muligheter for innsparinger i fordelingsnettet, de vil kunne ta toppene i forbruket og også gjøre strømnettet mer robust. For ikke å snakke om mulighetene det gir i grisgrendte strøk. En hytte eller bolig der det ikke finnes strøm i mils omkrets blir plutselig mye mer fornuftig. Og i større skala kan batteripakker komme inn i nettet og fungere som strømlagre for vind og solkraft, da vil fossile energikilder kunne bli utkonkurrert på pris og vil bare fungere som backupløsninger. .Det er jo bra dyrt, jeg fikk nylig tilbud om å kjøpe norsk Leaf 24kwh for 540 000 yen.
Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
Bl.a. (google translate)
Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
Jeg har ingen tro på at disse skal inn i noen biler, batteriene er for små, de ser helt sikkert for seg disse brukt i andre sammenhenger. Enten er det er å elektrifisere en 20 fots pram, på hytter, som backup på steder med upålitelig strømforsyning eller til å glatte ut topper i nettet. Bruksområdene er nesten ubegrenset.Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
Bl.a. (google translate)
Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
Men - ok, men - veier ikke disse en del? Er det ikke fra kondemnerte Leaf'er? Hvordan skal man klare å håndtere slike i en 20 fots pram (forøvrig en veldig stor pram) eller på ei hytte uten strøm - (hvordan skal man få ladet opp igjen? vindmølle?)Jeg har ingen tro på at disse skal inn i noen biler, batteriene er for små, de ser helt sikkert for seg disse brukt i andre sammenhenger. Enten er det er å elektrifisere en 20 fots pram, på hytter, som backup på steder med upålitelig strømforsyning eller til å glatte ut topper i nettet. Bruksområdene er nesten ubegrenset.Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
Bl.a. (google translate)
Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
Sjekk Powerwall til Tesla så skjønner du hva jeg snakker om her.Men - ok, men - veier ikke disse en del? Er det ikke fra kondemnerte Leaf'er? Hvordan skal man klare å håndtere slike i en 20 fots pram (forøvrig en veldig stor pram) eller på ei hytte uten strøm - (hvordan skal man få ladet opp igjen? vindmølle?)Jeg har ingen tro på at disse skal inn i noen biler, batteriene er for små, de ser helt sikkert for seg disse brukt i andre sammenhenger. Enten er det er å elektrifisere en 20 fots pram, på hytter, som backup på steder med upålitelig strømforsyning eller til å glatte ut topper i nettet. Bruksområdene er nesten ubegrenset.Hva med montering - ut med det gamle, inn med det nye.Batteriprisen er ikke så veldig avskrekkende; (artikkelen er fra Mars 2018, ) ifølge DNBs valutakalkulator er 300.000 Yen 26.000 NOK.
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1113676.html
Bl.a. (google translate)
Nissan resirkulerer brukte “Leaf” -batterier. Tilby 24kWh oppladbart batteri til 300.000 yen, skatt mindre enn halvparten nytt.
Er det plug-and-play eller en noe større jobb?
Jeg vil heller si at bruksområdene er svært begrenset.............
Jeg vet ikke riktig hvor jeg fikk ordet pram fra Mulig det har noe med oppvekstmiljøet på Økern i gamle dager...Terje - verken Troll 20 eller Vestkapp 20 kan kalles pram.
Såpass vet jeg om båter............ hehe
Bedriften på Gjeving kjenner jeg litt til.
Og ang. Florø-bedriften:
I første omgang er systemet laget for båter med en kapasitet på mellom 100-600 hestekrefter.
Han sikter seg inn mot mindre, hurtiggående arbeidsbåter (7 til 9 meter), som går korte avstander om gangen. Typisk båter som frakter folk til og fra oppdrettsanlegg.
På hytte uten strøm (dvs hytte uten tilkomling til strømnettet), så er elbilbatterier attraktive.Men - ok, men - veier ikke disse en del? Er det ikke fra kondemnerte Leaf'er? Hvordan skal man klare å håndtere slike i en 20 fots pram (forøvrig en veldig stor pram) eller på ei hytte uten strøm - (hvordan skal man få ladet opp igjen? vindmølle?)
Jeg vil heller si at bruksområdene er svært begrenset.............
Men dette er då ein minimalt ombygd Saga 20. Vi hadde ein slik i min oppvekst, og som sekstenåring fekk eg lov å bruke båten på ein ferietur inn heile Nordfjorden, like til Stryn og via Sandane, der eg fylte 15 liter diesel for heile turen. Ein 10 hk Buck brukar marginalt meir enn ein elmotor, ser det ut som. Men det er eit godt skrog på desse båtane. Saga fram til 32-modellen har svært "gjerrige skrog", og det burde vere ein interessant produktgruppe, spesielt for dei som ikkje skal på langtur, men berre "på vannet" , som dei seier, der austpå....Denne hadde jeg likt godt, helt lydløs fart bort til nærmeste bukt og hoppe ut for en frisk dukkert.
Vis vedlegget 553819
Polar 20` Elektro
Har hatt flere båter, den siste hadde elektrisk påhengsmotor, liten jolle vi brukte på en innsjø, en helt fantastisk opplevelse, gli lydløst gjennom vannet , kan ikke tenke meg noe bedre, så en elektrisk drevet saktegående båt er kanonbra etter min mening.Men dette er då ein minimalt ombygd Saga 20. Vi hadde ein slik i min oppvekst, og som sekstenåring fekk eg lov å bruke båten på ein ferietur inn heile Nordfjorden, like til Stryn og via Sandane, der eg fylte 15 liter diesel for heile turen. Ein 10 hk Buck brukar marginalt meir enn ein elmotor, ser det ut som. Men det er eit godt skrog på desse båtane. Saga fram til 32-modellen har svært "gjerrige skrog", og det burde vere ein interessant produktgruppe, spesielt for dei som ikkje skal på langtur, men berre "på vannet" , som dei seier, der austpå....Denne hadde jeg likt godt, helt lydløs fart bort til nærmeste bukt og hoppe ut for en frisk dukkert.
Vis vedlegget 553819
Polar 20` Elektro
Veldig lik Saga 20 (også kalla Saga 21, men det er å overdrive), men ser no nokre detaljar som er annleis. Saga 20 har nokre bugs; den låge høgda under presenningen i standardutgåve, der berre småbarn kan stå oppreiste. Dette kan rettast på ved å sette på ein ekstra vindskjerm. Ikkje heilt estetisk, men du verda, så praktisk (vi fekk ettermontert ein slik),
Det andre eg har å utsetje på Saga 20, er at du ikkje ser over baugen frå styreposisjon - ein må sitte på motorkassa og styre. Vidare kan ein også irritere seg over toppfart på ca 8 mil, men slik er det no ein gong med småsnekker. Skal ein få litt meir fart, må vi over på "verdas mest populære snekke", Saga 27, som har alt, bortsett frå plass til å fiske på. Denne går litt fortare, kanskje 12 mil med heimlengt og medvind., og sjølvsagt rette motor.
Dei gamle Sagamodellane er utruleg robuste. Sjølv har eg ein 25 LS CC som er 29 år gammal, og har marginal slitasje. Det er svært gode skrog, og dei halvplanande konstruksjonane burde kunne modifiserast til elektrisk drift.
Elles lurer eg på om hydrogendrift hadde vore meir effektivt, spesielt for båtar som skal langt..?
Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.
Det vet jeg alt om. Min Troll 20 og Volvo Penta 7-9(?) hk diesel går på luft og kjærlighet. Fylte i fjor tror jeg og fortsatt halv tank igjen.Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.
Det er ikke snakk om penger eller miljø, dette er en promp i natten. Poenget er stillheten.....Det vet jeg alt om. Min Troll 20 og Volvo Penta 7-9(?) hk diesel går på luft og kjærlighet. Fylte i fjor tror jeg og fortsatt halv tank igjen.Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.
Litt av sjarmen er jo tøff tøff lyden og surklingen fra kjølevannet ut av eksosen.Det er ikke snakk om penger eller miljø, dette er en promp i natten. Poenget er stillheten.....Det vet jeg alt om. Min Troll 20 og Volvo Penta 7-9(?) hk diesel går på luft og kjærlighet. Fylte i fjor tror jeg og fortsatt halv tank igjen.Men man kommer langt med dieselen i påfyllingsrøret på en Polar 20 så gevinsten er ikke den store.Men en Polar 20 med 2x24 kWh Leaf batterier hjelper veldig, 48kWh batterier burde gi lang brukstid i behagelig fart. Reisen er målet, ikke målet, da kan man ta bil.
Jeg har hatt Leaf i 2 år, og ja; unormale ting er normalt på en Leaf 2013. Unormale ting er normalt på Ioniq'n min også, og samme som de to tingene du beskriver om Leaf'n.Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.
Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.
1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?
2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.
Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!
Mvh
OMF
Ikke elbiler generelt. Ikke på BMW i3 og på Jaguar i-pace kan du velge om du vil ha automat trekk eller ikke.Jeg har hatt Leaf i 2 år, og ja; unormale ting er normalt på en Leaf 2013. Unormale ting er normalt på Ioniq'n min også, og samme som de to tingene du beskriver om Leaf'n.Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.
Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.
1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?
2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.
Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!
Mvh
OMF
Elbiler har åpenbart en 'tomgangsmodus' som drar biler fremover/bakover når en ikke tråkker på 'gass'pedalen, og overgangen mellom regen-bremsing og bremsekloss-bremsing kan oppleves som et lite 'hull' i oppbremsingen.
Et annet karakteristisk trekk ved Leaf er at når regenereringen ved bremsing etterhvert blir pulserende, altså under bremse-regenerering når en skulle tro at det kun er regenerering som gir bremseeffekten og ikke bruk av klosser mot skiver, så er dette et tegn på slitte/skeive skiver.
Valgfritt på Tesla også.Ikke elbiler generelt. Ikke på BMW i3 og på Jaguar i-pace kan du velge om du vil ha automat trekk eller ikke.Jeg har hatt Leaf i 2 år, og ja; unormale ting er normalt på en Leaf 2013. Unormale ting er normalt på Ioniq'n min også, og samme som de to tingene du beskriver om Leaf'n.Har kjørt en 2013 Leaf et par uker nå, og er veldig godt fornøyd med den.
Jeg har 2 kommentarer jeg tenkte å lufte om det er noen andre som har erfaring med bilen/el bil generelt.
1) Jeg synes den er litt hissig i revers når man ikke trykker på gassen. Altså - dette er jo typisk når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Normalt så tenker vel jeg at man regulerer hastigheten med gasspedalen, og hvis jeg slipper denne så stopper bilen, mens med Leafen så oppleverer jeg vel at man må regulere hastigheten med bremsen. Altså med bremsen inne så står bilen i ro og hvis jeg slipper bremsen så går bilen bakover - og for parkeringsbruk er det ikke behov for gassing i det hele tatt..?
2) Jeg synes bremsen av og til kan være litt "ekkel". Vi har en liten bakke ned til huset, og jeg sitter vanlighvis med foten på bremsen når vi kjører ned. Trolig er jeg i "regenereringsmodus" i toppen av bakken, og når bilen får litt mer fart og jeg trykker hardere på pedalen - så er det nesten som om bilen skyter litt fart før den bremser igjen. Trolig fordi regenerering kobler ut litt før bremsene tar grep.
Er dette normalt på Leaf - eller noe jeg burde sjekke før jeg varsler selger om alt OK!
Mvh
OMF
Elbiler har åpenbart en 'tomgangsmodus' som drar biler fremover/bakover når en ikke tråkker på 'gass'pedalen, og overgangen mellom regen-bremsing og bremsekloss-bremsing kan oppleves som et lite 'hull' i oppbremsingen.
Et annet karakteristisk trekk ved Leaf er at når regenereringen ved bremsing etterhvert blir pulserende, altså under bremse-regenerering når en skulle tro at det kun er regenerering som gir bremseeffekten og ikke bruk av klosser mot skiver, så er dette et tegn på slitte/skeive skiver.