Altså... Med den innfallsvinkelen du her legger for dagen, blir jo diskusjonen litt vanskelig. Jeg kjenner godt til situasjonen omkring akkurat den artikkelen, BB. I stedet for å respektere en velkjent, teknisk kyndig anmelder, anser du ham umiddelbart som enten sjåvinist eller svindler, kun fordi han lar seg forundre over sine opplevelser. På denne måten kommer vi neppe videre i en ellers spennende debatt.
Mvh
Håkon Rognlien
Oisann,
Så fort jeg nevner integritet så trekker du opp sjåvinist og svindlerkortet? De objektive målingene hans viser at produktet har elendige kvaliteter. Han kunne valgt å stoppe der men gjør ikke det. Da kan jeg skjønne at det blir diskusjon rundt artikkelen.
Her er en annen koselig test
https://www.dagogo.com/audio-note-dac-5-special-review/
Tenker vi forlater Audio Note her siden trådstarter ikke er interessert i slike produkter med denne uttalesen fra Peter Q:
My view is that digital cannot resemble the original because of the inaccuracies introduced at the point of entry in the digital domain. The errors and omissions introduced by all current and past methods of conversion are so great that, at best, all we get is a card board copy of the original and it is clearly audible, as a quick comparison between a decent turntable and even the most expensive CD replay set up will quickly reveal.
-BB-
Audio Note som merke er ikke poenget, og om Peter Qvortrup kan man med rette si ganske mye, så vi lar den debatten ligge.
Saken var: Martin Colloms var og er en svært kyndig hifi-tekniker, med flere målinger på CV'n enn de fleste kan drømme om. Derfor er det mer enn drøyt at du uten videre kjennskap til saken inntar en holdning der kun fordommene gjelder som "argument"; han er engelsk, produktet er engelsk, derfor kan vi ikke tro på det.
La meg bare opplyse om at Colloms var oppriktig forundret over det han fant, og ringte fabrikken for å diskutere fenomenet, for rett og slett skaffe seg mer kunnskap om saken. Bemerk at han ikke begrenset seg i sitt ordvalg når han forklarer målingene, særlig sterkere enn
forferdelig kan det ikke sies. Allikevel, altså, var han voksen nok til å innrømme at han sto overerfor en
ren gåte. Jeg synes det oppleves litt underlig at man ikke en gang ønsker å forholde seg til selve problemstillingen, altså hvorfor noen av oss finner den typen gjengivelse (og non-feedback, for den del), så klart mer
musikalsk korrekt enn leading edge, forvrengningsfri elektronikk.
Jeg finner det både rimelig og greit at noen liker andre løsninger bedre, det jeg er litt mer forvirret over, er at noen ikke en gang ønsker å høre det.
Mvh
Håkon Rognlien