Når en forordning implementeres må den uansett vektes mot norsk tilgrensende lovverk - og her har man rom til å begrense en hel del. Det er helt nødvendig for å unngå ytterligere tapping av våre oppsparte midler og redusere oljeavhengigheten.Innstramminger i ordningene må til, karensdager, reduserte ytelser over hele fjøla, men å begynne å tukle med EØS avtalens hovedpunkter er farlig.
Det er nok riktig, men vi risikerer økt trygdeeksport nå, og mindre sannsynlighet for å få dem tilbake i jobb i Norge.Hva består angsten til politikere først og fremst i? At norske nordmenn skal stikke til et behagelig land hvor pengene rekker mye lengre og aldri komme seg i arbeid i Norge igjen eller at utenlandske arbeidere skal være i arbeid i Norge noen få år for å så stikke av og så sitter Norge med regninga?
Med mindre man blir uføretrygdet er det vel ingen ytelser som er evigvarende (dvs frem til pensjonen tar over). Nå er AAP tidsbegrenset og satsene for sosialhjelp rekker ikke veldig langt selv i et lavkostland.
Jeg sitter også med en følelse av dette. Nå blir det skapt en stemning der alle forventer å få tilbake det ene og det andre men så viser det seg at det også er andre krav som skulle vært oppfylt. Jeg tror en del kommer til å bli skuffet.Mange av de som mister AAP blir tatt på manglende tiltak og ikke at de har vært i Spania og på denne måten har nav mange saker på sin side, ettersom de har brukt «riktig» paragraf i lovverket (tiltak) og ikke utenlandsoppholdet i seg selv.
Den artikkelen blir ikke populær i Frp-koloniene i Spania.Her har vi i hvert fall en som har skjønt det - dvs både konsekvensen av de innstramningene som nå må til, og konsekvensen av å være medlem av EU uten innflytelse (aka EØS):
Velkommen til galehuset EØS
Har ikke inntrykk av annet. Men artikkelen er tett på utblåsing orkan styrke og føler mer enn den kjenner saken, syns jeg.Om du er i tvil om det - jeg er sterk EU tilhenger.
Litt morsomt hvordan Frp møter seg selv i døren her.Frp kolonien får vel vurdere et annet parti
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...rtidige-nav-klienter-maa-oppholde-seg-i-norge
De begrunner avslag oftere på manglende tilgjengelighet og tiltak. Dette må skjerpes ytterligere uansett.Er litt spent på hva som skjer når støvet har lagt seg litt og sakene evt kommer opp på nytt. Da kan vel fort NAV stå på sitt, bare med en annen lovanvendelse enn at man har vært utenlands. NAV har jo ikke noe akutt behov for å være populære og skal ikke gjenvelges og de fleste skjønner jo hva som egentlig har skjedd her i en del av tilfellene og de politiske signalene er relativt klare "Finn en annen måte for å slippe å betale denne støtten".
Ja, men de spørst hva de gjør med de gamle sakene som har vært omtalt. Jeg er rimelig sikker på at NAV mener at en stor andel av de ikke hadde rett på å få utbetalt støtten (man må jo mellom annet ha gitt feil opplysninger på skjemaet) så det blir spennende om de står på sitt fortsatt, i alle fall i en del av sakene.De begrunner avslag oftere på manglende tilgjengelighet og tiltak. Dette må skjerpes ytterligere uansett.
Tja, det fremstår som ganske at hensikten har vært å lure NAV i de grelleste tilfellene. I enkelte av sakene er det snakk om mange hundre tusen kroner - det må jo nødvendigvis bety at man har vært i utlandet over svært lang tid mens man har forsøkt å innbille NAV at man fortsatt er i Norge. Da er hensikten rimelig åpenbar synest jeg. Det er vel ingen som tror at alt dette har vært gjort i god tro og uten å kjenne regelverket i alle de 2000+ sakene det gjelder?^ Vi får bare håpe at det finnes noen andre lover og regler som trygdesvindlerene kan dømmes for?
For n`te gang, det er ikke det det dreier seg om, saken er at folk har blitt dømt uten å ha brutt gjeldende regelverk.Tja, det fremstår som ganske at hensikten har vært å lure NAV i de grelleste tilfellene. I enkelte av sakene er det snakk om mange hundre tusen kroner - det må jo nødvendigvis bety at man har vært i utlandet over svært lang tid mens man har forsøkt å innbille NAV at man fortsatt er i Norge. Da er hensikten rimelig åpenbar synest jeg. Det er vel ingen som tror at alt dette har vært gjort i god tro og uten å kjenne regelverket i alle de 2000+ sakene det gjelder?^ Vi får bare håpe at det finnes noen andre lover og regler som trygdesvindlerene kan dømmes for?
Hvis manglende tilstedeværelse for tiltak ikke er tilstede så går dette gjerne hånd i hånd med utenlandsopphold - unntaket er korte reiser. Derfor er nok omfanget av skandaler begrenset ettersom nav legger til grunn både utenlandsopphold og tilstedeværelse + tiltak i Norge.For n`te gang, det er ikke det det dreier seg om, saken er at folk har blitt dømt uten å ha brutt gjeldende regelverk.Tja, det fremstår som ganske at hensikten har vært å lure NAV i de grelleste tilfellene. I enkelte av sakene er det snakk om mange hundre tusen kroner - det må jo nødvendigvis bety at man har vært i utlandet over svært lang tid mens man har forsøkt å innbille NAV at man fortsatt er i Norge. Da er hensikten rimelig åpenbar synest jeg. Det er vel ingen som tror at alt dette har vært gjort i god tro og uten å kjenne regelverket i alle de 2000+ sakene det gjelder?^ Vi får bare håpe at det finnes noen andre lover og regler som trygdesvindlerene kan dømmes for?
Selvsagt, men det er ganske vanlig å bare vise at ett av kravene ikke er oppfylt. Poenget mitt er at om saken kommer opp på nytt kan andre krav bli gjeldende - dvs med en annen bevisførsel, om du vil. Dom for å ha vært i utlandet forsvinner selvsagt.ESA stiller noen spørsmål: https://mm.aftenposten.no/dokumente... benefits, work assessment allowance and .pdf
For all del, jeg er for å slå ned på trygdesvindel, men da må man håndheve de reglene som faktisk gjelder. Argumentet om at «de har sikkert ikke overholdt andre regler heller» hører hjemme i Knoll & Tott, ikke i en rettsstat. Man kan ikke straffe folk for å ha gjort noe som er tillatt, og man kan ikke ha lover som samtidig både tillater og forbyr samme handling. Dette er fortsatt ekstremt alvorlig.
Hvis man har vært 20 år i utlandet på midlertidig stønad så har noe åpenbart gått galt, både hos nav og mottaker. Hvis den type saker skal vurderes/behandles på nytt er det naturlig å se på om også andre forpliktelser er brutt.ESA stiller noen spørsmål: https://mm.aftenposten.no/dokumente... benefits, work assessment allowance and .pdf
For all del, jeg er for å slå ned på trygdesvindel, men da må man håndheve de reglene som faktisk gjelder. Argumentet om at «de har sikkert ikke overholdt andre regler heller» hører hjemme i Knoll & Tott, ikke i en rettsstat. Man kan ikke straffe folk for å ha gjort noe som er tillatt, og man kan ikke ha lover som samtidig både tillater og forbyr samme handling. Dette er fortsatt ekstremt alvorlig.
Det sa jeg ikke og det tror jeg du skjønner. Det er flere ting som potensielt er galt selv om å ha vært i utlandet i seg selv ikke var det. Kravet for å få ytelser er jo langt mer enn å ha vært i Norge i stønadsperioden og det er det ingen endring på.^Du mener, bur dem inn, de har sikkert gjort noe galt
Du sa: Poenget mitt er at om saken kommer opp på nytt kan andre krav bli gjeldende - dvs med en annen bevisførsel,Det sa jeg ikke og det tror jeg du skjønner. Det er flere ting som potensielt er galt selv om å ha vært i utlandet i seg selv ikke var det. Kravet for å få ytelser er jo langt mer enn å ha vært i Norge i stønadsperioden og det er det ingen endring på.^Du mener, bur dem inn, de har sikkert gjort noe galt
Vi snakker ikke 20 år men utlandsopphold over 1-2 uker - da det er kritisk med tiltak på kort sikt for å komme tilbake i jobb. Dessuten har man maks 3 år med AAP - utvidelse har normalt blitt gitt ved kronisk sykdom der man har avventet å stemple noen arbeidsufør. Det er ikke reversibelt og svært dyrt for samfunnet, slik at man prøver alle mulige behandlinger før man går så langt. Dette «smutthullet» blir vesentlig strammet inn fra 1.1.2020. Etter 3 år er det slutt, eller du har klart å bli arbeidsufør.Hvis man har vært 20 år i utlandet på midlertidig stønad så har noe åpenbart gått galt, både hos nav og mottaker. Hvis den type saker skal vurderes/behandles på nytt er det naturlig å se på om også andre forpliktelser er brutt.ESA stiller noen spørsmål: https://mm.aftenposten.no/dokumente... benefits, work assessment allowance and .pdf
For all del, jeg er for å slå ned på trygdesvindel, men da må man håndheve de reglene som faktisk gjelder. Argumentet om at «de har sikkert ikke overholdt andre regler heller» hører hjemme i Knoll & Tott, ikke i en rettsstat. Man kan ikke straffe folk for å ha gjort noe som er tillatt, og man kan ikke ha lover som samtidig både tillater og forbyr samme handling. Dette er fortsatt ekstremt alvorlig.
Jo det gjør vi.. han er har åpenbart tidligere gått på en av de midlertidige ordningen som ble slått sammen til AAP, deretter AAP.Vi snakker ikke 20 år men utlandsopphold over 1-2 uker - da det er kritisk med tiltak på kort sikt for å komme tilbake i jobb. Dessuten har man maks 3 år med AAP - utvidelse har normalt blitt gitt ved kronisk sykdom der man har avventet å stemple noen arbeidsufør. Det er ikke reversibelt og svært dyrt for samfunnet, slik at man prøver alle mulige behandlinger før man går så langt. Dette «smutthullet» blir vesentlig strammet inn fra 1.1.2020. Etter 3 år er det slutt, eller du har klart å bli arbeidsufør.Hvis man har vært 20 år i utlandet på midlertidig stønad så har noe åpenbart gått galt, både hos nav og mottaker. Hvis den type saker skal vurderes/behandles på nytt er det naturlig å se på om også andre forpliktelser er brutt.ESA stiller noen spørsmål: https://mm.aftenposten.no/dokumente... benefits, work assessment allowance and .pdf
For all del, jeg er for å slå ned på trygdesvindel, men da må man håndheve de reglene som faktisk gjelder. Argumentet om at «de har sikkert ikke overholdt andre regler heller» hører hjemme i Knoll & Tott, ikke i en rettsstat. Man kan ikke straffe folk for å ha gjort noe som er tillatt, og man kan ikke ha lover som samtidig både tillater og forbyr samme handling. Dette er fortsatt ekstremt alvorlig.
Igjen - hvis dette er riktig, så er det så direkte sløvt og idiotisk fra NAVs side, at det er nesten så fyren fortjener det han har fått.....men også -358.000 på 20 år.... i snitt 17.400 pr år....??
De har nok stillt krav til aktivitet, men nav har ikkesp mye annet enn meldekortet basere seg på om man faktisk har deltatt på aktiviteten.Deler av denne diskusjonen minner mer om et partimøte i FRP enn en logisk diskusjon om lov og rett. Hvis noen i det hele har gått 20 år på tiltak, hvilket i seg selv virker umulig, så bør man virkelig stille spørsmål om ikke NAV er den største synderen. Dernest er det reglene som skal følges, også juridisk. Om NAV ikke har stilt krav om aktivitet i en eller annen form i løpet av de fire år som normalt gjelder for tiltak, så er faktisk det igjen feil av NAV, og ikke klienten. Fire år er ett år med ledighetstrygd og evt tre år med AAP,- dette er det systemet har som "normalen". Loven gjelder, og om klienten har bodd i en gamme i indre Billefjord eller på en playa i Spania tror jeg egentlig er uvesentlig, og jeg tror ikke akkurat dette problemet med utenlandsopphold egentlig er problemet. Det omfatter antageligvis nokså få, men det utelukker selvsagt ikke at de som er urettmessig dømt som kriminelle skal ha sin oppreisning. Hvor stort omfanget er både for det ene og det andre kommer nok for en dag.
Det hyles "ulv - ulv" over en lav sko om trygdeeksport, men hva omfatter det? Pensjonister og evt uføretrygdede har faktisk ingen boplikt i Norge, og kan motta sine ytelser hvor som helst i verden. At diverse ytelser har økt dramatisk i de seinere år, forstår de alle fleste, men da bør man kanskje sette seg inn i hvilke ytelser det omfatter. Da finner man en dramatisk økning i alle slags ytelser til unge uføre, og midlertidige ytelser til en stadig økende andel av unge med diverse problemer, man finner også en kraftig økning i ytelser til utenlandske arbeidstakere som arbeider i Norge, - som barnetrygd, sosialstønad, ledighetstrygd osv, - også dette som en del av EØS-lovverket. Jeg har også store betenkeligheter med mye av dette, men det er neppe AAP"-slackere på stranda i Spania som er årsaken til trygdeeksplosjonen. De med kjennskap til beregningsreglene vet også at det slett ikke er topplønninger som utbetales, så mye av denne ropingen minner mest om en slags heksejakt.
Det mest åpenbare er at den som sender det inn er pliktig til ikke å jugeEt av spørsmålene på meldekortene er nettopp om man har deltatt i aktivitet, - hvis man da svarer "ja" uten at det medfører riktighet, - hvem har da kontrollansvaret?
Som jeg sier - de har til nå utvidet ved kronisk sykdom - men denne muligheten fjernes til nyåret. Å være over lang tid i Spania er åpenbart et brudd fordi man beviselig ikke er i Norge og utfører nødvendige tiltak for å komme tilbake i jobb. Dommen er derfor riktig.Jo det gjør vi.. han er har åpenbart tidligere gått på en av de midlertidige ordningen som ble slått sammen til AAP, deretter AAP.Vi snakker ikke 20 år men utlandsopphold over 1-2 uker - da det er kritisk med tiltak på kort sikt for å komme tilbake i jobb. Dessuten har man maks 3 år med AAP - utvidelse har normalt blitt gitt ved kronisk sykdom der man har avventet å stemple noen arbeidsufør. Det er ikke reversibelt og svært dyrt for samfunnet, slik at man prøver alle mulige behandlinger før man går så langt. Dette «smutthullet» blir vesentlig strammet inn fra 1.1.2020. Etter 3 år er det slutt, eller du har klart å bli arbeidsufør.Hvis man har vært 20 år i utlandet på midlertidig stønad så har noe åpenbart gått galt, både hos nav og mottaker. Hvis den type saker skal vurderes/behandles på nytt er det naturlig å se på om også andre forpliktelser er brutt.ESA stiller noen spørsmål: https://mm.aftenposten.no/dokumente... benefits, work assessment allowance and .pdf
For all del, jeg er for å slå ned på trygdesvindel, men da må man håndheve de reglene som faktisk gjelder. Argumentet om at «de har sikkert ikke overholdt andre regler heller» hører hjemme i Knoll & Tott, ikke i en rettsstat. Man kan ikke straffe folk for å ha gjort noe som er tillatt, og man kan ikke ha lover som samtidig både tillater og forbyr samme handling. Dette er fortsatt ekstremt alvorlig.
https://www.nrk.no/norge/_staale__-_-nav-tok-fra-meg-alt-eg-eigde-1.14763599
Man blir ikke dømt til å betale tilbake 500-600 som gjelder i noen av tilfellene ved å reise til Syden ei uke.