"Elektroingeniør". Intet mer, intet mindre. Han kan mao. ha spesialisert seg i forskjelige retninger, men har nok kontroll på "strøm" likevel.Elektro ville jeg ha sagt.En elkraftingeniør med andre (og enklere) ord....en leseverdig post av skrevet av en ingeniør med BSEE utdannelse:
Litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet, men først må man jo definere hva man skal måle og hvilke parametre man vil ha "perfekt". Hvis du har en komponent som gjengir informasjonen på platen med så liten forvrengning at den kan defineres som "transparent", og du synes at den f.eks. låter litt "kaldt" og kjedelig (fordi opptaket kanskje gjør det?), men en rørforsterker tilfører litt "varme" og "glød. Den vil høres mer organisk og "musikalsk" ut om du vil. (Selv foretrekker jeg disse tingene.) Du kan utmerket synes dette høre mer ut som virkeligheten, selv om det per definisjon høres mindre ut som det som finnes lagret i kildematerialet/innspillingen. Da ER det jo faktisk slik at du foretrekker den komponenten som tilfører litt farging/forvrengning. Er det ikke? Er det et problem?Hvis en komponent måler perfekt og låter ikke ekte, så kan en ikke si til meg eller andre at du liker forvrengt lyd så det er difor dette produktet ikke passer deg.?*Problemet* er faktisk de som oppfatter det som en fornærmelse at noen påstår at de liker en type farging eller forvrengning av lyden. Hvis man foretrekker noe som ikke "måler perfekt", gjør man jo det, og det er helt uproblematisk.Hvis en sier et produkt som ikke måler perfekt, er bra, blir en stemplet med en gang om at en liker forvrengt lyd. Det er arrogant holdning.
Klarere kan det vel ikke skrives..
En må høre på instrumenter og høre hva ekte lyd er. Denne ekte lyden, måler den perfekt?
Den har blitt diskutert flere ganger før. Disse gir lyd fra seg langt nedover i frekvensområdet hvor vi faktisk hører til tross for hvor dem hevder den deles.En puls eller sinus tone vs. f.eks et rytmisk musikksignal i de øvre oktaver oppfattes ikke på samme måte tror jeg.
Hva man kan høre eller fornemme hvor langt opp er jeg veldig usikker på om kan avgjøres av et sinus sveip.
Hos meg stopper det rundt 13 khz, men hvorfor låter det da mye klarere oppover med denne 5 kilos diskanten:
8-35 khz
vs. en tradisjonell dome med respons til 20 khz.
Rett og slett fordi du liker lyden av den. I enkelte kretser har jeg hørt at den ikke er all verden.Når det gjelder oss gubber som forlengst har passert 50, så tror jeg vi skal være litt forsiktige med å påstå at vi ikke hører over 11,12,14 eller 15 khz.
En puls eller sinus tone vs. f.eks et rytmisk musikksignal i de øvre oktaver oppfattes ikke på samme måte tror jeg.
Hva man kan høre eller fornemme hvor langt opp er jeg veldig usikker på om kan avgjøres av et sinus sveip.
Hos meg stopper det rundt 13 khz, men hvorfor låter det da mye klarere oppover med denne 5 kilos diskanten:
Vis vedlegget 560754
8-35 khz
vs. en tradisjonell dome med respons til 20 khz.
Ja, jeg vet det er et par her på sentralen jeg har stor respekt for, som IKKE liker den, men også andre jeg respekterer like høyt som liker den.Rett og slett fordi du liker lyden av den. I enkelte kretser har jeg hørt at den ikke er all verden.Når det gjelder oss gubber som forlengst har passert 50, så tror jeg vi skal være litt forsiktige med å påstå at vi ikke hører over 11,12,14 eller 15 khz.
En puls eller sinus tone vs. f.eks et rytmisk musikksignal i de øvre oktaver oppfattes ikke på samme måte tror jeg.
Hva man kan høre eller fornemme hvor langt opp er jeg veldig usikker på om kan avgjøres av et sinus sveip.
Hos meg stopper det rundt 13 khz, men hvorfor låter det da mye klarere oppover med denne 5 kilos diskanten:
Vis vedlegget 560754
8-35 khz
vs. en tradisjonell dome med respons til 20 khz.
"Signaltolking", ja. Det hørtes nesten ut som noe markedsføringsavdelingen til Nordost kunne finne på. Et ord jeg ville stemple hele resten av teksten det befant seg i som litt upålitelig på grunn av. Jeg tror ikke jeg ville tatt det i bruk, men det er nå bare meg. "Signalbehandling", kanskje? Det er kanskje mer positivt, og allerede et kjent begrep. Høres mer audiofilt ut enn "EQ" også?Kanskje det kunne være en idé å kalle gjengivelsen for en "tolkning" fremfor en "forvrengning"?
Muligens er det en teknisk mer korrekt beskrivelse å vise til en forvrengning, men når det for mange lyttere oppleves som det motsatte, opplever vi en kognitiv dissonans, og vil som ryggmargsrefleks benekte påstanden om forvrengning.
Jeg tror kanskje jeg vil velge denne betegnelsen framover. En signaltolkning som skaper/gjenskaper/gjengir musikkens naturlige livlighet.
Mvh
Håkon Rognlien
Alternative fakta er inne i tiden.Høres sikkert bedre ut med alternativ tolkning av virkeligheten enn forvrengt virkelighets oppfatning
Poenget jeg har førsøkt å fremlegge, men som fortsatt ikke får gehør hos en del av oss, er dette med en virkelighetsnær gjengivelse, eller la meg refrasere, noe som oppleves som en virkelighetsnær gjengivelse.Tolking meg her og tolking meg der... Det er et uomtvistelig faktum at rørforsterkere måler ut med mer forvrenging en gode transistor forsterkere, - det er rett og slett ikke noe å diskutere. At noen liker det slik er da helt uproblematisk, - eller? Faktaforvrenging ala trumpisme er vi i alle fall ikke tjent med...
Skarptrommer, blåserrekker, orgel...Slå på en skarptromme.
Så finner du ett opptak med det samme.
Låter dette likt?
Her tilgode å høre ett oppsett som klarer dette......eller vent litt.
Det er ett jeg har hørt som klarer det.....nesten.
Men nærmere en det er det vell svært få som klarer.
Dette handler om en ting kapasitet.
Men snakker om hva utstyret måler, men det meste av det vi kaller greit i dag er innenfor.
Men hva med rommet det står i? Er anlegg her inne i million klassen. Men som står under svært dårlige forhold.
Sikkert noen som føler seg såret nå, men skitt au;=)
Det snodige er att der det er godt med kapasitet og godt behandlede rom, låter det tonalt meget bra.
Hva utstyret måler er jeg ikke lengre så opptatt av, så lenge det ikke inneholder en haug av vreng.
Er ikke det muligens helt enkelt fordi du opplever den nevnte gjengivelsen som positiv, mens du opplever begrepet forvrengning som negativt - og dermed er utsatt for en kognitiv dissonans som du ikke er i stand til, eller villig til, å bearbeide? Om så er, vil ikke mere arbeid med egen begrepsoppfatning være mer nærliggende enn å innføre nye og enda mer ullne begreper?Jeg synes på mange måter at begrepet forvrengning ikke passer veldig godt på den gjengivelsen man presenteres for i en god NOS DAC etterfulgt av en forsterker med minimal feedback, uansett hva den tekniske termen måtte være.
Du har helt rett i dine antakelser.Er ikke det muligens helt enkelt fordi du opplever den nevnte gjengivelsen som positiv, mens du opplever begrepet forvrengning som negativt - og dermed er utsatt for en kognitiv dissonans som du ikke er i stand til, eller villig til, å bearbeide? Om så er, vil ikke mere arbeid med egen begrepsoppfatning være mer nærliggende enn å innføre nye og enda mer ullne begreper?Jeg synes på mange måter at begrepet forvrengning ikke passer veldig godt på den gjengivelsen man presenteres for i en god NOS DAC etterfulgt av en forsterker med minimal feedback, uansett hva den tekniske termen måtte være.
Det er fordi at i dagligtale, høres det ut som noe som er "forvrengt", grumsete og stygt. Som f.eks. når et forsterkertrinn overstyres og klipper.... Men i denne sammenhengen betyr det altså bare at signalet *endres*.Jeg synes på mange måter at begrepet forvrengning ikke passer veldig godt på den gjengivelsen man presenteres for i en god NOS DAC etterfulgt av en forsterker med minimal feedback, uansett hva den tekniske termen måtte være.
Helt enig mht rommet folket har anlegget i. Det kjøpes og kjøpes, men ofte ser man store flatskjermer mellom høyttalerne, dårlig plass til sidevegger, ingen eller få akustiske tiltak, sparsomt møblerte rom, glatte vegger, store vindusflater osv osv. I mange tilfeller kan ikke dette spilte optimalt eller få ut potensialet i innkjøpte produkter. Akkurat dette burde "bekymre" mange langt mer enn å diskutere forvrenging, feedback, ikke-feedback osv.Slå på en skarptromme.
Så finner du ett opptak med det samme.
Låter dette likt?
Her tilgode å høre ett oppsett som klarer dette......eller vent litt.
Det er ett jeg har hørt som klarer det.....nesten.
Men nærmere en det er det vell svært få som klarer.
Dette handler om en ting kapasitet.
Men snakker om hva utstyret måler, men det meste av det vi kaller greit i dag er innenfor.
Men hva med rommet det står i? Er anlegg her inne i million klassen. Men som står under svært dårlige forhold.
Sikkert noen som føler seg såret nå, men skitt au;=)
Det snodige er att der det er godt med kapasitet og godt behandlede rom, låter det tonalt meget bra.
Hva utstyret måler er jeg ikke lengre så opptatt av, så lenge det ikke inneholder en haug av vreng.
Hadde besøk av en i går som påsto at trommesporet med Keltner låt akuratt som i øvelseslokalet deres. Men, jeg er nok enig. Det blir i beste fall en god illusjon og ikke the real thing. Likevel mener jeg at man kan komme ganske langt og selvsagt burde etterstrebe dette om man har ambisjoner om optimal lyd.Slå på en skarptromme.
Så finner du ett opptak med det samme.
Låter dette likt?
Her tilgode å høre ett oppsett som klarer dette......eller vent litt.
Det er ett jeg har hørt som klarer det.....nesten.
Men nærmere en det er det vell svært få som klarer.
Dette handler om en ting kapasitet.
Men snakker om hva utstyret måler, men det meste av det vi kaller greit i dag er innenfor.
Men hva med rommet det står i? Er anlegg her inne i million klassen. Men som står under svært dårlige forhold.
Sikkert noen som føler seg såret nå, men skitt au;=)
Det snodige er att der det er godt med kapasitet og godt behandlede rom, låter det tonalt meget bra.
Hva utstyret måler er jeg ikke lengre så opptatt av, så lenge det ikke inneholder en haug av vreng.
For all del, det var ikke min mening å diktere hva du skriver eller ikke skriver i din egen blogg (eller noe annet sted). Jeg stiller meg bare tvilende til hvorvidt adopsjon av mere newspeak er å foretrekke foran bruk av korrekte begreper, kun på basis av en vilkårlig indre begrepsforstyrrelse.Du har helt rett i dine antakelser.
Ettersom jeg skriver i min egen blogg benytter jeg meg av min soleklare rett til å innføre et hvert begrep jeg kan komme til å like!
Dette er helt avhengig av du kobler det opp til og hvilke musikk stykke man lytter til.Poenget jeg har førsøkt å fremlegge, men som fortsatt ikke får gehør hos en del av oss, er dette med en virkelighetsnær gjengivelse, eller la meg refrasere, noe som oppleves som en virkelighetsnær gjengivelse.
Det er 100% korrekt at en del elektronikk er målemessig lengre unna virkeligheten. Samtidig opplever en stor andel av lytterne at de kan være persepsjonsmessig nærmere virkeligheten. Og det er selvsagt ikke et problem.
Så det ble den veien i stede? Like leker best sies det joHadde besøk av en i går som påsto at trommesporet med Keltner låt akuratt som i øvelseslokalet deres. Men, jeg er nok enig. Det blir i beste fall en god illusjon og ikke the real thing. Likevel mener jeg at man kan komme ganske langt og selvsagt burde etterstrebe dette om man har ambisjoner om optimal lyd.Slå på en skarptromme.
Så finner du ett opptak med det samme.
Låter dette likt?
Her tilgode å høre ett oppsett som klarer dette......eller vent litt.
Det er ett jeg har hørt som klarer det.....nesten.
Men nærmere en det er det vell svært få som klarer.
Dette handler om en ting kapasitet.
Men snakker om hva utstyret måler, men det meste av det vi kaller greit i dag er innenfor.
Men hva med rommet det står i? Er anlegg her inne i million klassen. Men som står under svært dårlige forhold.
Sikkert noen som føler seg såret nå, men skitt au;=)
Det snodige er att der det er godt med kapasitet og godt behandlede rom, låter det tonalt meget bra.
Hva utstyret måler er jeg ikke lengre så opptatt av, så lenge det ikke inneholder en haug av vreng.
Jeg er videre enig i mye av det du sier, men kapasitet er bare en av parameterne som må på plass før anlegget du refererer til kan gjengi lyd på en slik måte.
Det ser man, men allikevel har jeg nok opplevelser av enkeltprodukter som korrekt kombinert gjentakende leverer strålende resultater på alle musikkstiler.Dette er helt avhengig av du kobler det opp til og hvilke musikk stykke man lytter til.Poenget jeg har førsøkt å fremlegge, men som fortsatt ikke får gehør hos en del av oss, er dette med en virkelighetsnær gjengivelse, eller la meg refrasere, noe som oppleves som en virkelighetsnær gjengivelse.
Det er 100% korrekt at en del elektronikk er målemessig lengre unna virkeligheten. Samtidig opplever en stor andel av lytterne at de kan være persepsjonsmessig nærmere virkeligheten. Og det er selvsagt ikke et problem.
Hadde det vært slik at disse "forvrengningskomponentene" alltid på alle anlegg og med all musikk låt nærmere virkeligheten, så hadde det vært en hel annen diskusjon. Men slik er det jo ikke. Tvert imot opplever flere at de samme komponentene som oppheves som noe spesielt låter både ullent, innelukket, overdrevent "varmt" osv. og de får en helt annen virkelighets opplevelse med komponenter med super lav forvrengning.
Klarer man ikke å se at et anlegg består av flere faktorer for totalresultatet, så går man blind som nevnt tidligere.
Jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt, men mener dette har vært diskutert før. Bl.a tror jeg Asbjørn har hevdet noe i retning av at det ikke NFB i seg selv som er problemet, men at det i noen tilfeller, selv om det holder THD nede, så resulterer det i at den forvrengingen som slipper gjennom er av høy orden og dermed svært sjenerende. Dermed er det mer ørevennlig med høyere THD med lavere orden på forvrengingskomponentene.Jeg syns det er merkelig at der ikke finnes målinger av at noe negativt skjer med feedback i kretser.Eller er det noen som har sett noe slikt?
Jeg har dessverre bare denne gamle linken fra Audio Note som beskriver,bedre enn jeg klarer å lire av meg,noe av det jeg i praksis opplever som problematisk med utstyr med feedback. https://d1b89e86-9572-4311-9f80-600...d/3e7c3b_fd90b2b629a145709f59efd9116c652c.pdf
Der er mange ting jeg kunne sitert,men her er ivertfall et av områdene jeg finner mest problematisk med feedback
Because all amplifiers have some forward propagation delay, the fed back portion of the output signal will always lag behind the input. There is therefore a constant introduction of "out of date" information into the amplifier. Under transient conditions (which is what music is; transients), this results in the presentation of an error correction signal intended to reduce the distortion of an input signal which has already passed through the amplifier and is either already out of the circuit or well on the way out of the circuit.
En annen artikkel derfra,kanskje litt på siden av temaet i tråden,men ganske interesant: https://d1b89e86-9572-4311-9f80-600...d/3e7c3b_afaac490363a4e3788cf9b1b4c8790ed.pdf
https://www.audionote.co.uk/articles
Jeg er fotball hater, men forstår denneÅ lytte til musikk med klasse-D er som å se kveldens Moldova-Norge i fotball på TV,mens med en fresk rørtriodesak uten feedback er det mer som å vere på Anfield under siste kamp mellom Liverpool og Manchester City !
Var ikke den passelig frekk så vet ikke jeg ?!
Er du sikker på at du har forstått hvilken virkelighet det henvises til av trådstarter? Gud vet hvor mange liveopptredener jag har vært på hvor lyden har vært temmelig luguber, men jeg har aldri vært i tvil om hva jeg hører. Dette handler egentlig lite om rommet.Helt enig mht rommet folket har anlegget i. Det kjøpes og kjøpes, men ofte ser man store flatskjermer mellom høyttalerne, dårlig plass til sidevegger, ingen eller få akustiske tiltak, sparsomt møblerte rom, glatte vegger, store vindusflater osv osv. I mange tilfeller kan ikke dette spilte optimalt eller få ut potensialet i innkjøpte produkter. Akkurat dette burde "bekymre" mange langt mer enn å diskutere forvrenging, feedback, ikke-feedback osv.Slå på en skarptromme.
Så finner du ett opptak med det samme.
Låter dette likt?
Her tilgode å høre ett oppsett som klarer dette......eller vent litt.
Det er ett jeg har hørt som klarer det.....nesten.
Men nærmere en det er det vell svært få som klarer.
Dette handler om en ting kapasitet.
Men snakker om hva utstyret måler, men det meste av det vi kaller greit i dag er innenfor.
Men hva med rommet det står i? Er anlegg her inne i million klassen. Men som står under svært dårlige forhold.
Sikkert noen som føler seg såret nå, men skitt au;=)
Det snodige er att der det er godt med kapasitet og godt behandlede rom, låter det tonalt meget bra.
Hva utstyret måler er jeg ikke lengre så opptatt av, så lenge det ikke inneholder en haug av vreng.
Mange er veldig flinke (!) til å vise frem hva de har stående i evigvarende bildeserier. Noen ganger må jeg nesten smile for meg selv når jeg ser hvor mye penger som er lagt ut i forhold til arbeidsbetingelsene anlegget faktisk har.
Snakker om "å ta ett oppgjør med virkeligheten": Gjøre noe med eget rom, akustikk osv. er også å ta ett oppgjør med egen virkelighet.
JP
Dette utsagnet, som er nevnt flere ganger i denne tråden, tror jeg er relevant. Ett eksempel til: Dersom en forsterker gjør at forvrengningsmønsteret i driveren endrer seg, kan man ikke direkte tillegge forsterkeren dette, men det er allikevel en konsekvens av forsterkeren. Man må derfor se på totalresultatet.Klarer man ikke å se at et anlegg består av flere faktorer for totalresultatet, så går man blind som nevnt tidligere.
Så spørs det hva årsaken er. Om det skyldes at forvrengningen (og det er tross alt det) kler anleggene du har hørt spesielt godt eller/og innspillingene. Eller om du rett og slett foretrekker den type lyd.Det ser man, men allikevel har jeg nok opplevelser av enkeltprodukter som korrekt kombinert gjentakende leverer strålende resultater på alle musikkstiler.Dette er helt avhengig av du kobler det opp til og hvilke musikk stykke man lytter til.Poenget jeg har førsøkt å fremlegge, men som fortsatt ikke får gehør hos en del av oss, er dette med en virkelighetsnær gjengivelse, eller la meg refrasere, noe som oppleves som en virkelighetsnær gjengivelse.
Det er 100% korrekt at en del elektronikk er målemessig lengre unna virkeligheten. Samtidig opplever en stor andel av lytterne at de kan være persepsjonsmessig nærmere virkeligheten. Og det er selvsagt ikke et problem.
Hadde det vært slik at disse "forvrengningskomponentene" alltid på alle anlegg og med all musikk låt nærmere virkeligheten, så hadde det vært en hel annen diskusjon. Men slik er det jo ikke. Tvert imot opplever flere at de samme komponentene som oppheves som noe spesielt låter både ullent, innelukket, overdrevent "varmt" osv. og de får en helt annen virkelighets opplevelse med komponenter med super lav forvrengning.
Klarer man ikke å se at et anlegg består av flere faktorer for totalresultatet, så går man blind som nevnt tidligere.
For de frekvensene det opereres med i audiosammenhen, så skjer alt dette samtidig.Jeg syns det er merkelig at der ikke finnes målinger av at noe negativt skjer med feedback i kretser.Eller er det noen som har sett noe slikt?
Jeg har dessverre bare denne gamle linken fra Audio Note som beskriver,bedre enn jeg klarer å lire av meg,noe av det jeg i praksis opplever som problematisk med utstyr med feedback. https://d1b89e86-9572-4311-9f80-600...d/3e7c3b_fd90b2b629a145709f59efd9116c652c.pdf
Der er mange ting jeg kunne sitert,men her er ivertfall et av områdene jeg finner mest problematisk med feedback
Because all amplifiers have some forward propagation delay, the fed back portion of the output signal will always lag behind the input. There is therefore a constant introduction of "out of date" information into the amplifier. Under transient conditions (which is what music is; transients), this results in the presentation of an error correction signal intended to reduce the distortion of an input signal which has already passed through the amplifier and is either already out of the circuit or well on the way out of the circuit.
En annen artikkel derfra,kanskje litt på siden av temaet i tråden,men ganske interesant: https://d1b89e86-9572-4311-9f80-600...d/3e7c3b_afaac490363a4e3788cf9b1b4c8790ed.pdf
https://www.audionote.co.uk/articles
Eksakt. Tidsforsinkelsen er ikke noe problem ettersom feedbackkretsen responderer på nanosekunder. Ved audiofrekvenser er signalet alle steder samtidig. En feedbackforsterker er en audiokrets som kontrolleres av en RF-krets. Høyttaleren og ørene er båndbreddebegrenset til ca 20 kHz. Feedbackkretsen opererer opp mot 1 MHz, så den responderer lenge før noen hørbar transient har kommet ut av startblokkene.Jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt, men mener dette har vært diskutert før. Bl.a tror jeg Asbjørn har hevdet noe i retning av at det ikke NFB i seg selv som er problemet, men at det i noen tilfeller, selv om det holder THD nede, så resulterer det i at den forvrengingen som slipper gjennom er av høy orden og dermed svært sjenerende. Dermed er det mer ørevennlig med høyere THD med lavere orden på forvrengingskomponentene.Jeg syns det er merkelig at der ikke finnes målinger av at noe negativt skjer med feedback i kretser.Eller er det noen som har sett noe slikt?
Jeg har dessverre bare denne gamle linken fra Audio Note som beskriver,bedre enn jeg klarer å lire av meg,noe av det jeg i praksis opplever som problematisk med utstyr med feedback. https://d1b89e86-9572-4311-9f80-600...d/3e7c3b_fd90b2b629a145709f59efd9116c652c.pdf
Der er mange ting jeg kunne sitert,men her er ivertfall et av områdene jeg finner mest problematisk med feedback
Because all amplifiers have some forward propagation delay, the fed back portion of the output signal will always lag behind the input. There is therefore a constant introduction of "out of date" information into the amplifier. Under transient conditions (which is what music is; transients), this results in the presentation of an error correction signal intended to reduce the distortion of an input signal which has already passed through the amplifier and is either already out of the circuit or well on the way out of the circuit.
En annen artikkel derfra,kanskje litt på siden av temaet i tråden,men ganske interesant: https://d1b89e86-9572-4311-9f80-600...d/3e7c3b_afaac490363a4e3788cf9b1b4c8790ed.pdf
https://www.audionote.co.uk/articles
Bruno Putzey har også en mening om saken:
https://linearaudio.net/sites/linearaudio.net/files/volume1bp.pdf
Mitt innlegg var en kommentar til det jeg siterte. Jeg har vært på mange konserter med dårlig lyd, uten at det har tatt bort hele gleden ved selve konserten. Fra mitt ståsted burde man legge langt mindre vekt på målinger, grafer, feedback osv. og heller legge mer vekt på det som virkelig betyr noe for lyden; Rommet. Mye av det som diskuteres i denne tråden er en avsporing med henvisning til sitater fra konstruktører og eksperter som gjerne diskuterer og belærer ut ifra sitt eget verdensbilde. For meg er ett "oppgjør med virkeligheten" å ta grep med eget anlegg og rom. Så enkelt.Er du sikker på at du har forstått hvilken virkelighet det henvises til av trådstarter? Gud vet hvor mange liveopptredener jag har vært på hvor lyden har vært temmelig luguber, men jeg har aldri vært i tvil om hva jeg hører. Dette handler egentlig lite om rommet.Helt enig mht rommet folket har anlegget i. Det kjøpes og kjøpes, men ofte ser man store flatskjermer mellom høyttalerne, dårlig plass til sidevegger, ingen eller få akustiske tiltak, sparsomt møblerte rom, glatte vegger, store vindusflater osv osv. I mange tilfeller kan ikke dette spilte optimalt eller få ut potensialet i innkjøpte produkter. Akkurat dette burde "bekymre" mange langt mer enn å diskutere forvrenging, feedback, ikke-feedback osv.Slå på en skarptromme.
Så finner du ett opptak med det samme.
Låter dette likt?
Her tilgode å høre ett oppsett som klarer dette......eller vent litt.
Det er ett jeg har hørt som klarer det.....nesten.
Men nærmere en det er det vell svært få som klarer.
Dette handler om en ting kapasitet.
Men snakker om hva utstyret måler, men det meste av det vi kaller greit i dag er innenfor.
Men hva med rommet det står i? Er anlegg her inne i million klassen. Men som står under svært dårlige forhold.
Sikkert noen som føler seg såret nå, men skitt au;=)
Det snodige er att der det er godt med kapasitet og godt behandlede rom, låter det tonalt meget bra.
Hva utstyret måler er jeg ikke lengre så opptatt av, så lenge det ikke inneholder en haug av vreng.
Mange er veldig flinke (!) til å vise frem hva de har stående i evigvarende bildeserier. Noen ganger må jeg nesten smile for meg selv når jeg ser hvor mye penger som er lagt ut i forhold til arbeidsbetingelsene anlegget faktisk har.
Snakker om "å ta ett oppgjør med virkeligheten": Gjøre noe med eget rom, akustikk osv. er også å ta ett oppgjør med egen virkelighet.
JP