U
Utgatt24668
Gjest
Andelen ladbare biler var på 2,3% i 2018 i Europa, og veksten er polynomisk og ikke eksponentiell. Andelen rene el-biler er ca 70% av dette igjen. Hvis vi legger til grunn Tyskland sitt mål om 7-10 millioner el-biler innen 2030 er det mellom 15-20% andel elbiler (hvis vi legger til grunn at de ikke øker andelen biler fram mot 2030).Cobaltprisen stuper, batteriprisene raser også nedover og elbilsalget er i ferd med å eksplodere. Kunne lagt med både linker og grafer, men det burde ikke være nødvendig
Jeg kan godt se for meg at endringer i brukermønste og politiske vedtak kan få el-bilen opp fra startgropen, men det gjenstår å se om dette slår skikkelig an.
Jeg postet tidligere en artikkel som viser utfordringer med mineraler. Asbjørn hadde noen interessante innspill på denne som kan være gode nyheter for el.bilens framtid.
Hvis vi ser på brukermønsteret til f.eks. tyskere så er de avhengig av langdistanse og foretrekker bensin og diesel. Ennå er el-bilene noe dyrere i tillegg i flere land, så hvilke tiltak som må til for å få el-bilen kommersiell gjenstår å se. Danmark er mildt sagt skepsis til den norske e-bil satsningen som eks, selv om den nye regjeringen har noen satsninger på dette området selv.
https://www.nettavisen.no/nyheter/dansk-klimaminister-refser-norsk-elbil-politikk/3423875881.html