Det har jeg også kommet fram til helt på egenhånd, så der er vi absolutt enige.Frykten for målinger ligger i frykten for at det vi gleder oss over lar seg trivialisere.Jo, tror nok du er inne på noe her.
Allikevel, skjønner du, vil rabulisten i meg tvilholde på at det finnes en "magi" der ute, en som vi ikke helt vet hvor kommer fra, men når den er der, så kjenner vi den øyeblikkelig igjen.
Og du får f... ikke lov til å ta fra meg livsløgnen, Snickers!
Nå er det heldigvis ikke så fryktelig farlig om noen avslører hifi-løgnene, tror det er et ekstremt mindretall som er villige til å starte terroraksjoner fordi noen har målt kablene hans.
Men den dagen vi kan måle hvilke bølger i hjernen som skaper menneskets religiøse overbevisning, og samtidig vise at de kommer fra innsiden av eget hode, da blir det livlig i en del leire rundt omkring...
Så jeg fortsetter å tviholde på mine magiteorier, og så sprer jeg det som en gal.
Mvh
Håkon Rognlien
Hifi-evangelist
Ja hvor god er Chromecast ? Ta en titt bak anleggene til OHC da til du bli overrasket over at flere anlegg i x hundretusen og million klassen benytter Chromecast Audio med optisk utgang for å strømme TIDAL til Dac og resten av high/end oppsettet.Nå tenkte jeg mest på jubelen her inne over hvor god Chromecasten er.Hvis du kjøper en dongel til noen få 100-lapper, og velger å bruke DAC-en i den, så kan man lure på hvor mye du anstrenger deg for å få god lyd.Havner 'erfaring med Chromecast vs. diverse high End DAC'er' innenfor kategorien 'hvem som har noe å fare med', eller anses det som irrelevant?Tror de fleste som leser her skjønner hvem som har noe å fare med.
Mange kvalifiserte synsere her inne uttaler seg jo skråsikkert og diskvalifiserende om produkter de aldri har hørt.
Disse slipper i hvert fall utgiftsposten som en svindyr Mola Mola målemonster-DAC utgjør >
Har flere Chromecast liggende som normalt brukes til Youtube-casting.
Hva meg bekjent så er ikke Chromecast hyllet som dac, men det er sagt at hvis man streamer data fra Chromecast til en fornuftig designet dac (som undertrykker jitter fra Chromecast) så har man en transparent løsning.Kommentaren ang. jitter er jeg enig i, men 'helt grei streamer' må du gjerne utdype hvor du har fra.Ingen har sagt at Chromecast er fantastisk bra, nok en stråmann fra deg. Det som er sagt er at hvis man har en DAC som fikser litt jitter så er Chromecast en helt grei streamer.Nå tenkte jeg mest på jubelen her inne over hvor god Chromecasten er.Hvis du kjøper en dongel til noen få 100-lapper, og velger å bruke DAC-en i den, så kan man lure på hvor mye du anstrenger deg for å få god lyd.
Disse slipper i hvert fall utgiftsposten som en svindyr Mola Mola målemonster-DAC utgjør >
Har flere Chromecast liggende som normalt brukes til Youtube-casting.
Hvorfor sitere meg?Havner 'erfaring med Chromecast vs. diverse high End DAC'er' innenfor kategorien 'hvem som har noe å fare med', eller anses det som irrelevant?Tror de fleste som leser her skjønner hvem som har noe å fare med.
Mange kvalifiserte synsere her inne uttaler seg jo skråsikkert og diskvalifiserende om produkter de aldri har hørt.
Ok.Hvorfor sitere meg?Havner 'erfaring med Chromecast vs. diverse high End DAC'er' innenfor kategorien 'hvem som har noe å fare med', eller anses det som irrelevant?Tror de fleste som leser her skjønner hvem som har noe å fare med.
Mange kvalifiserte synsere her inne uttaler seg jo skråsikkert og diskvalifiserende om produkter de aldri har hørt.
Har ingen erfaring med Chromecast, og ikke har jeg til vane og direkte disse dyrt utstyr. Har jo hørt en hel del dyrt og det er mange ganger det spiller under pari, men det er så og si aldri utstyrets feil, bare måten det er satt opp på.
Hvis du faktisk leste rangeringen ville du sett at den høyest rangerte forsterkeren, Benchmark AHB2, er en klasse AB/B- eller AB/H-hybrid. På lave effekter opererer den i klasse A. Noen av oss ser den som en liten utfordring til å lodde sammen noe med enda bedre ytelser. Samme type styringssløyfe som i NCore eller Eigentakt, men rundt en klasse AB chipamp i stedet for en klasse D-krets burde gjøre jobben. Da unngår man en del av feilkildene som ligger i klasse D og i AB/H-hybriden, men får heller ikke den samme energieffektiviteten ved middels og høye effekter. Den tredje dårligste i listen, Dayton DTA Pro, er derimot en klasse D-forsterker. Funder litt over det.Synes det er en litt tendensiøs sammenligning fra Amir når man sammenstiller måledata fra ulike forsterkertopologier rangert etter målt ytelse. Hvilken informasjon er det? Alle «vet» at klasse-D er i øvre ende av skalaen og singel-end og rør i den nederste enden av skalaen. Hva skal jeg bruke denne informasjonen til? Kaste SE topologien på bålet?
Eller kanskje det er du som har skjønt poenget og undertegnede som snubler rundt steder han ikke skulle værtJeg er på HFS hovedsaklig for å dele mine opplevelser/begeistring og ikke (kun) for å få kjøperåd i form av linker til målegrafer på ASR.
Innser dog at dette kan være interessant for flere. Teknikk er også interessant.
Å lese om andres erfaringer og veien til målet virker å være helt irrelevant her inne for enkelte (med unntak av DIY).
Mulig jeg ikke har skjønt poenget med å henge på et HiFi forum?
Som vanlig kommer Asbjørn med ett viktig og saklig innlegg. Ett innlegg som helt klart viser nytten av tester som blant annet Audio Science Review utfører. Jeg har lenge hatt ett øye til Benchmark sin forsterker, helt siden den kom for flere år siden. Det er ingen tvil om at den representerer ett godt øyeblikk for objektivistene. Dersom dette også er ett ledd i utviklingen av forsterkere med styring som gjør de litt uavhengig av klasse så er dette helt klart riktige steg og riktig retning.Hvis du faktisk leste rangeringen ville du sett at den høyest rangerte forsterkeren, Benchmark AHB2, er en klasse AB/B- eller AB/H-hybrid. På lave effekter opererer den i klasse A. Noen av oss ser den som en liten utfordring til å lodde sammen noe med enda bedre ytelser. Samme type styringssløyfe som i NCore eller Eigentakt, men rundt en klasse AB chipamp i stedet for en klasse D-krets burde gjøre jobben. Da unngår man en del av feilkildene som ligger i klasse D og i AB/H-hybriden, men får heller ikke den samme energieffektiviteten ved middels og høye effekter. Den tredje dårligste i listen, Dayton DTA Pro, er derimot en klasse D-forsterker. Funder litt over det.Synes det er en litt tendensiøs sammenligning fra Amir når man sammenstiller måledata fra ulike forsterkertopologier rangert etter målt ytelse. Hvilken informasjon er det? Alle «vet» at klasse-D er i øvre ende av skalaen og singel-end og rør i den nederste enden av skalaen. Hva skal jeg bruke denne informasjonen til? Kaste SE topologien på bålet?
Hva du gjør med dine SE-dingser er opp til deg, men det skader sjelden å forsøke å forstå hva man holder på med. For meg fungerer det ofte bedre enn å irritere seg over at noen presenterer objektive fakta uten hensyn hverken til prislapp eller til hvor oppskrytte dingsene er blant selverklærte autoriteter. Your mileage may vary, selvsagt.
At dere kanskje ikke har utstyr som rettferdiggjør dac'en, eller har en egen smak. Heldigvis er det fritt i valg av utstyrMålingene til Amir plager ikke meg i det hele tatt. Har testet den dac’en som hittil har målt best, og det som plager meg er at den ikke låter best. Dette får meg til å tenke på om det er noen parameter som ikke viser på målingene, men som i praksis har betydning. Lånte samme målemonster dac’en til en kamerat uten å si noe om lyden, bare at den låt bra. Han konkluderte på linje med meg. Hva forteller dette oss ?
Hvilken DAC var det og på hvilke områder synes du den kom til kort?Målingene til Amir plager ikke meg i det hele tatt. Har testet den dac’en som hittil har målt best, og det som plager meg er at den ikke låter best. Dette får meg til å tenke på om det er noen parameter som ikke viser på målingene, men som i praksis har betydning. Lånte samme målemonster dac’en til en kamerat uten å si noe om lyden, bare at den låt bra. Han konkluderte på linje med meg. Hva forteller dette oss ?
Sannsynligvis ingen hørbar forskjell whatsoever. Det er bare å grovregne: Vi har gjerne et sted rundt 30-35 dB bakgrunnsstøy i lytterommet, fallende med frekvens, og spiller med kanskje 85 dB gjennomsnittsvolum og 100 dB i toppene. Da er signal/støy-forholdet i rommet 100-30 = 70 dB. CD-mediet har en nominell SNR på 96 dB, mer hvis noise shaping er brukt ved mastring, og man kan trygt gå ut fra at toppene på opptaket ligger ved 0 dBFS. Da er støygulvet på opptaket et sted rundt 0 dB SPL i lytterommet hvis man spiller så høyt som 100 dB i toppene. Om støygulvet i elektronikken ligger 9 eller 10 dB under det igjen har kun akademisk betydning.Vil virkelig SNR på 110dB låte bedre enn SNR på 109dB? Og i så fall, hvor mye "bedre", sett opp mot for eksempel mer høyfrekvent støy som er typisk i (gammel) klasse-D men som filtreres ut i målingene? Eller forskjellige former for forvrenging?
Da har jeg misforstått. Det var en D70 ja.Var ikke det D70?
Men det er vel ikke den som har målt best hos Amir?
At dere kanskje ikke har utstyr som rettferdiggjør dac'en, eller har en egen smak. Heldigvis er det fritt i valg av utstyrMålingene til Amir plager ikke meg i det hele tatt. Har testet den dac’en som hittil har målt best, og det som plager meg er at den ikke låter best. Dette får meg til å tenke på om det er noen parameter som ikke viser på målingene, men som i praksis har betydning. Lånte samme målemonster dac’en til en kamerat uten å si noe om lyden, bare at den låt bra. Han konkluderte på linje med meg. Hva forteller dette oss ?
Ref. din analogi; Det er ingen som er uenig i at bilen som er raskest rundt NBR (med samme sjåfør) har best ytelse eller best kjøreegenskaper, men kanskje en annen bil allikevel oppleves å ha bedre handling og kjøregleden gjør at man muligens vurderer denne som best basert på ens erfaring med den aktuelle bilparken?Jeg forstår ikke helt hvorfor noen tydeligvis irriterer seg grønne over at Amir gjør disse testene og sier det som han ser det, helt uavhengig av produsentreklame og selverklærte gullørers lyttetester. Det blir som å kritisere at noen publiserer listen over rundetider på Nürburgring med kommentarer til hvordan den enkelte bilmodellen oppfører seg ved Fuchsröhre og Schwedenkreuz. Nei, min Tesla Model S eller Mazda MX-5 ligger ikke på toppen av den listen, og hva så? Skulle jeg liksom gå inn for å forby publisering av en slik liste og bittert kritisere de som tar seg bryderiet med å gjøre det? Det gjør jo ikke bilene hverken mer eller mindre egnet til mine formål. Trabant og Ford Transit ligger heller ikke på topp, mildt sagt, men sannelig er det ikke noen som har testet dem også på Nordschleife. Jeg ser heller ikke hvorfor det skulle være et argument for ikke å publisere listen.
Eller er dette «fake news» også?
https://www.roadandtrack.com/car-culture/g6413/nurburgring-lap-records/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times
Nei, om det er 109 eller 110 dB spelar ingen rolle. Akademikarar vil nok ikkje henga seg opp i det; det er vel helst selgarar som vil framheva slike ting.Om støygulvet i elektronikken ligger 9 eller 10 dB under det igjen har kun akademisk betydning.
Ser at du har gått ut frå atDet er likevel verdt å merke seg at antall bits oppløsning i kjeden kan anslås som (SNR - 1,76)/6,02.
Det betyr at en komponent med 109 dB SNR har 17,8 bits oppløsning. Det holder til CD-kvalitet, men ikke så mye mer.
Det har du òg rett i. Det er svært vanskeleg å bygga småsignalforsterkarar med SNR over 120 dB. For effektforsterkarar er det enda vanskelegare. Trur ikkje det finst, for då ville nok salgsavdelinga ha slega på stortromma. Det er artig å merka seg at mange DA-omformarar som vert selde som "32-bit". 32 bit vil svara til eit SNR på 183 dB! 32-bits DA-omformarar eksisterer berre i skallen til selgarar, og kundane dei innbiller at slike DA-omformarar finst. Det 32-bit betyr er vel at arithmetikken i lågpassfiltret i desimatoren arbeider med 32 bit. Det er det rett fram å produsera, men SNR er likevel ikkje betre enn ca. 120 dB. Sjølv om ein tenkjer seg at ein kunne laga ein 32-bits DA-omformar ville det ikkje vera så mykje hjelp i det så lenge inngangssignalet er på 24 bit.Det er ikke noe stort poeng å bruke penger på 24-bits hirez-innspillinger hvis avspillingskjeden ikke kan gjengi det. Slikt vil jeg gjerne vite om komponentene i kjeden, slik at man ikke ser seg blind på at det står "24/96" på dem. Det er ennå ingen DAC'er som er i stand til å gjengi 24 bits oppløsning, og heller ingen effektforsterkere.
Ja, det er korrekt at jeg brukte den vanlige formelen for ENOB, men med SNR i stedet for SINAD. Det forutsetter strengt tatt at signalet er så svakt at all forvrengning ligger nede i støygulvet, noe som er tilfelle for de beste komponentene i Amirs tester i den testen som er utgangspunkt for rangeringen.Ser at du har gått ut frå at
SNR = 6B + 1.76 dB,
der B er talet på bit. Det stemmer for sinussignal, men musikk har gaussisk amplitudefordeling, og da lyt ein trekkje frå 8.5 dB, så
SNR = 6B - 8.5 dB,
24 bit svarar då til SNR = 135 dB (sjølv om det med støyforming er det ikkje heilt så enkelt). Så ein treng 20 bit for å nå eit SNR på 110 dB. CD har eit SNR på berre 87.5 dB for musikk.
Da slår jeg i så fall et slag på tromma for Vera sin nye forsterker som har 15uV støy og maks signal før klipping på 56V. Det gir et forholdstall på 3700000 og SNR på 131,6dB.Det er svært vanskeleg å bygga småsignalforsterkarar med SNR over 120 dB. For effektforsterkarar er det enda vanskelegare. Trur ikkje det finst, for då ville nok salgsavdelinga ha slega på stortromma.
På de fleste enkeltparametre bør man forholde seg til en slags grenseverdi for hva som er greit. Når avvikene blir for store bør man rett og slett kunne tillate seg å si at produktet er ubrukelig.Jeg har egentlig ikke noe problem med ASR, og iallfall ikke noe problem med at komponenter blir målt og vurdert utfra objektive, kvantifiserbare kriterier.
Der det lugger litt for meg er når man bruker vurderingene fra ASR som "bevis" på at f.eks. en DAC er dårlig og en annen DAC er perfekt, selv om man ikke kanskje ikke har hørt produktene det er snakk om, og inntar en dogmatisk holdning om at lyttetester nesten er unødvendige fordi målingene forteller alt man trenger å vite om hvordan et produkt spiller musikk.