Det har jeg aldri opplevd, hverken på Fylkesbåtane eller over internasjonalt vann.Vet ikke hvordan det er nå men på ferger pleide man å plassere Teslaer fremst mot lemmene, foran lastebiler slik at man kunne dytte de til sjøss når de begynner å brenne....
Mulig de har begynt å slurve med det etterhvert Det var fergemannskap som fortalte dette for noen år siden,Det har jeg aldri opplevd, hverken på Fylkesbåtane eller over internasjonalt vann.Vet ikke hvordan det er nå men på ferger pleide man å plassere Teslaer fremst mot lemmene, foran lastebiler slik at man kunne dytte de til sjøss når de begynner å brenne....
Helt enig, Leaf er en god bil.Det finnes kun én bil som er egnet som elbil... ALT annet er etterligninger.
Foruten min egen Ioniq så tenkte jeg på Lada... Den er alltid Lada, og en slipper på tenke på oppladning i eininga. Meneee, Leaf, selv fra 2011 er jo komfortabel om ikke annet. Min 2012 mod Leaf var en real fillebil, med maks 6 mil på motorvei ved null grader og avslått varmeapparat.Helt enig, Leaf er en god bil.Det finnes kun én bil som er egnet som elbil... ALT annet er etterligninger.
God til hva da, hurtiglade flere ganger på en dag? Google rapidgate...Helt enig, Leaf er en god bil.Det finnes kun én bil som er egnet som elbil... ALT annet er etterligninger.
Flere hundre biler er trolig tapt, og deler av bygget har rast sammen. Brannvesenet frykter at hele bygget skal kollapse, men like før klokken 22 har de fått noe bedre kontroll.
- Vi har en formening om at brannen startet i en eldre dieselbil. Det var en far med små barn som hadde bilen som så røyk fra motoren. Plutselig sto det flammer fra den, forteller politiets innsatsleder på Sola, Frode Kleven til Dagbladet.
Det har tidligere blitt meldt at en elbil kan ha forårsaket brannen, men politiets undersøkelser så langt, som blant annet har bestått av avhør, tyder på at brannen startet i den eldre dieselbilen, som skal ha stått i parkeringshuset første etasje.
Hvorfor det? I Norge og verden ellers finnes det bøtter og spann av Li-Ion batterier i hjem og næringslokaler. Jeg vet ikke hvor mange laptoper, mobiltelefoner, nettbrett osv som ligger slengt rundtomkring i Norge, men det er veldig mange. Disse står i dingser som plugges inn for lading jevnlig og det er ikke slik at det er normalt at det begynner å brenne i slike batterier. Hadde så vært hadde det knapt vært en bygning igjen i landet.Har ett par bitte små batterier til modellbilen til guttungen, de blir oppbevart i brannsikre bokser.
Det er som regel LiPo batterier uten sikkerhetsfunksjoner i den slags batterier til modellhobby og de er gjerne på 11.1V og 6-8Ah. Jeg hadde aldri turt å lade den slags batterier uten en god lader og brannsikker plassering.Hvorfor det? I Norge og verden ellers finnes det bøtter og spann av Li-Ion batterier i hjem og næringslokaler. Jeg vet ikke hvor mange laptoper, mobiltelefoner, nettbrett osv som ligger slengt rundtomkring i Norge, men det er veldig mange. Disse står i dingser som plugges inn for lading jevnlig og det er ikke slik at det er normalt at det begynner å brenne i slike batterier. Hadde så vært hadde det knapt vært en bygning igjen i landet.Har ett par bitte små batterier til modellbilen til guttungen, de blir oppbevart i brannsikre bokser.
Ok, men det har uansett relativt lite med elbilbatterier å gjøre da (som er Li-ion).Det er som regel LiPo batterier uten sikkerhetsfunksjoner i den slags batterier til modellhobby og de er gjerne på 11.1V og 6-8Ah. Jeg hadde aldri turt å lade den slags batterier uten en god lader og brannsikker plassering.
Politiet frykter at et tresifret antall biler har gått tapt i brannen. De fortalte tidlig at brannen trolig startet i en elbil, men det er ikke bekreftet hva som er brannårsaken.
Også parkeringshuset ble påført store skader i brannen. Bilder viser at området nesten ikke er til å kjenne igjen, etter at store deler av parkeringshuset har kollapset.
Kanskje mer praktisk med et springkleranlegg i store fellesgarasjer.Det er bare å få strikkmobilene ut av parkeringsanlegg. Spiller ingen rolle om brannene starter i de eller andre biler om brannen sprer seg.
Det har jeg ikke sagt, ser bare andre har skrevet at brannen startet i en elbil.Det byr på mindre problemer dersom brannen startet i en dieselbil.
Sier du at Danmarksbåter har ikke tåkeanlegg på bildekkene?Tror man skal være glad for at brannen ikke oppstod i en Danmarksbåt eller tilsvarende.
Inne eller ute ?Hva anbefales av hjemmelading og hva må jeg forvente at boks pluss montering vil koste?
Det startet tydeligvis i en gammel dieselbil på korttidsparkeringen.
https://www.dagbladet.no/nyheter/startet-trolig-i-eldre-dieselbil/72003771
- Vi har en formening om at brannen startet i en eldre dieselbil. Det var en far med små barn som hadde bilen som så røyk fra motoren. Plutselig sto det flammer fra den, forteller politiets innsatsleder på Sola, Frode Kleven til Dagbladet.
Det har tidligere blitt meldt at en elbil kan ha forårsaket brannen, men politiets undersøkelser så langt, som blant annet har bestått av avhør, tyder på at brannen startet i den eldre dieselbilen, som skal ha stått i parkeringshuset første etasje.
Er nok et innlegg fra bilindustrien som skjelvet i sine grunnvoller. Elbiler gir færre jobber og bilene krever mindre service. Med andre ord; Det blir billigere for forbrukerne....
Gjør det noe med arbeidsforholdene/utvinningen?Er nok et innlegg fra bilindustrien som skjelvet i sine grunnvoller. Elbiler gir færre jobber og bilene krever mindre service. Med andre ord; Det blir billigere for forbrukerne....
Det gjør det ikke, men jeg mener at problemet overdrives.Gjør det noe med arbeidsforholdene/utvinningen?Er nok et innlegg fra bilindustrien som skjelvet i sine grunnvoller. Elbiler gir færre jobber og bilene krever mindre service. Med andre ord; Det blir billigere for forbrukerne....
Du vet like godt som meg at det er null problem å slukke en vanlig bilbrann, problemet er når det brenner i elbiler.Det brant visst en eldre Opel Zafira i et p-hus i Cork tidligere i høst, med tilsvarende katastrofale konsekvenser der. Sist jeg selv observerte en bilbrann på nært hold var en Opel Astra av tilsvarende årgang. Jeg tror det er samme plattform som Zafira. Brannen startet i dashbordet (tenningslås eller lysbryter), fylte kupeen med svart røyk og spredte seg til motorrommet. Bare å komme seg på lang avstand og ringe 110. Riktignok er det vanskelig å slukke et batteri hvis det først har begynt å brenne, men det eksploderer ikke som en bensintank heller.
https://www.irishexaminer.com/break...emoved-for-specialist-examination-959872.html
Hva med å forby Opel på ferger?
Gassene fra en batteribrann er noe helt annet.Kjøling, kjøling og mer kjøling. Så får de bare frese fra seg. Giftige gasser får du av en bilbrann uansett. En brann av sånt kaliber er ikke noe du oppholder deg i nærheten av om det nå er en bensin/diesel/batteribrann. Det er resten av bilen som utvikler mest giftig røyk uansett.