Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men gulrøttene koster i en tid det spares både her og der. .

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Joda, men gulrøttene koster i en tid det spares både her og der. .
    Svien fra sparetiltak er minimal i forhold til det andre som kommer om vi ikke gjør adskillig mer enn vi gjør i dag, noe som synes nærmest umulig....

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I går fikk jeg endelig tildelt garasjeplass. Jeg har ikke elbil ennå, men det må jo skje på et eller annet tidspunkt.
    Strømuttakene i garasjen er ikke tiltenkt lading av elbil. Jeg leser litt om ladetyper, og ser at man med type 2 skal ladeboksen kunne definere hvor mye strøm den har tilgjengelig. Er dette noe man kan justere på enheten eller kjøper man bare en boks som er predefinert til x ampere eller watt eller hva det nå er man spesifiserer?

Tanken er om det er mulig å sette opp en ekstremt lav ladestyrke. For meg som maksimalt bruker bilen en gang i uka, så gjør det ingenting om det tar fem døgn å lade den opp til et akseptabelt nivå. Med andre ord stikk motsatt av hva alle andre ønsker seg når de skal lade bilene sine. De vil jo lade fortest mulig.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er vanlig med dip switcher hvor du setter grensen i boksen, sånn var Tesla boksen jeg monterte hjemme. Men de fleste biler har jo justerbar ladestyrke i bilen så å sette dip switcher stort under kursens kapasitet ser jeg ikke poenget med.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I går fikk jeg endelig tildelt garasjeplass. Jeg har ikke elbil ennå, men det må jo skje på et eller annet tidspunkt.
    Strømuttakene i garasjen er ikke tiltenkt lading av elbil. Jeg leser litt om ladetyper, og ser at man med type 2 skal ladeboksen kunne definere hvor mye strøm den har tilgjengelig. Er dette noe man kan justere på enheten eller kjøper man bare en boks som er predefinert til x ampere eller watt eller hva det nå er man spesifiserer?

Tanken er om det er mulig å sette opp en ekstremt lav ladestyrke. For meg som maksimalt bruker bilen en gang i uka, så gjør det ingenting om det tar fem døgn å lade den opp til et akseptabelt nivå. Med andre ord stikk motsatt av hva alle andre ønsker seg når de skal lade bilene sine. De vil jo lade fortest mulig.
    Få en elektriker til å sette opp en slik og dokumenter overfor styret at den er låst til 6A.

https://ladefabrikken.no/produkt/eo-mini/

Med 6A så lader du ca. 1 mil i timen:). Og det duger greit hvis du bare bruker bilen en gang i uka.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med 6A så lader du ca. 1 mil i timen:). Og det duger greit hvis du bare bruker bilen en gang i uka.
    Det duger vel til det meste av kjøring. Plugger du i bilen klokken 2100 om kvelden, så har du ladet deg opp 10 mil til klokken 0700 dagen etterpå.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    De med dieselbiler sliter også..
    Hva er det vi med dieselbil sliter med?
    Det er ikke knapphet på diesel slik det har blitt knapphet på parkeringslading, og det er fortsatt gunstigere å beholde dieselbilen fremfor å svi av 300.000 på elbil for å spare 20.000 i året på diesel, trafikkforsikringsavgift og redusert bomavgift. Sist jeg ladet hos Fortum hurtiglader så kostet strømmen mer kr/mil jf kroner/mil i dieselforbruk på Outlanderen min.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det duger vel til det meste av kjøring. Plugger du i bilen klokken 2100 om kvelden, så har du ladet deg opp 10 mil til klokken 0700 dagen etterpå.
    Men det er det ingen som tror på, alt dreier seg om størst mulig batteri og lader. Inkompetansen er nærmest uendelig....

• Liker
    Reaksjoner: MML

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.824
    Sted
    Trondheim
    Men det er det ingen som tror på, alt dreier seg om størst mulig batteri og lader. Inkompetansen er nærmest uendelig....
    Det er da noen av oss som tror på det. For meg er det innlysende at hvis man bare skal bruke bilen til småkjøring, kan man kjøpe hvilken som helst elbil. De holder i massevis. Nå er jo bilene som tar oss t/r hytta uten å hurtiglade på veien også kommet i et fornuftig prisleie. Det er jo bare for de som virkelig skal kjøre langt og har dårlig tid der det kan være noen problemer enda. Og dem er det egentlig svært få av.

Jeg er av dem som stort sett bare bruker bilen til langkjøring. I det daglige går jeg (eller tar bussen hvis været er for håpløst). Nå er biler med høy ladehastighet (som etter min mening er det viktigste) kommet såpass ned i pris og det er mange å velge mellom, så min neste bil blir helt sikkert en elbil. (Jeg er bare redd for at hvis jeg kjøper en elbil vil jeg gå mindre og dermed få mindre mosjon - da må man vel ha et medlemsskap på et treningsstudio i tillegg, og det blir dyrt i lengden ;) )

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er ikke knapphet på diesel slik det har blitt knapphet på parkeringslading, og det er fortsatt gunstigere å beholde dieselbilen fremfor å svi av 300.000 på elbil for å spare 20.000 i året på diesel, trafikkforsikringsavgift og redusert bomavgift. Sist jeg ladet hos Fortum hurtiglader så kostet strømmen mer kr/mil jf kroner/mil i dieselforbruk på Outlanderen min.
    Skjønte du ikke det utifra teksten på bildet over?

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Je skjønner itt'no' Je... Men jeg ser nu at det handlet om vinter og sne, som Wenche Myhre synger om. :)

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Je skjønner itt'no' Je... Men jeg ser nu at det handlet om vinter og sne, som Wenche Myhre synger om. :)
    Pakk med bensin...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Fyll gjerne opp dieselbilen din med bensin og legg ut på langtur over fjellet. Tror ikke du kommer noe særlig lenger med spade og ekstra mat..

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er da noen av oss som tror på det. For meg er det innlysende at hvis man bare skal bruke bilen til småkjøring, kan man kjøpe hvilken som helst elbil. De holder i massevis. Nå er jo bilene som tar oss t/r hytta uten å hurtiglade på veien også kommet i et fornuftig prisleie. Det er jo bare for de som virkelig skal kjøre langt og har dårlig tid der det kan være noen problemer enda. Og dem er det egentlig svært få av.

Nå er biler med høy ladehastighet (som etter min mening er det viktigste)
    100% enig i dette. For langkjøring er det tilgang på ladestasjoner og ladehastighet som er viktig. Også her er det biler med nok batterikapasitet tilgjengelig etter hvert. Ladestasjoner og ladehastighet er jeg mer i stuss på, men 150 kW/h mellom for eksempel 20 og 80% på en batteripakke på 100 kWh og et forbruk på 2 kWh/mil gir 30 mil på 25 minutters lading. Det holder også om man skal langt, og gir fornuftige pauser.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Begynner å bli mer og mer å velge i.

Er ikke spesielt begeistret for verken eksteriør eller interiør av det Mercedes skrur sammen om dagen, men rent teknisk er nye GLE 350 DE nok et skritt i retning ny familiebil for oss.

Opp til ti mil på fulladet batteri og en moderne, effektiv diesel for de lange turene høres langt bedre ut for en romslig familiebil enn en liten turbomatet bensin som sluker syv liter eller mer så snart Duracell-pakken i hanskerommet er svidd av etter noen lyskryss.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har aldri hatt sansen for hybrider med 2 komplette drivverk, har mistanke om at disse spyttes ut av produsentene for å holde liv i gearkassse- og motorfabrikkene. De er jo nærmest som gullgåsa for verkstedene, mye å holde orden på i en slik. Hybrid som drives kun med elektrisk motor er langt bedre, da har bilen en liten hjelpemotor som lader batteriene når de nærmer seg slutten. Bl.a.BMW i3 Ex. var konstruert slik.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi det sies at det var en elbil til lading som tok fyr, selv om det ikke er bekreftet ennå (noen sier det startet i korttidsparkeringen), og fordi det nettopp var en diskusjon om hvorvidt et P-hus kan kollapse som følge av en brann i elbiler. Det får vi snart vite. :eek:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Videoen kan ligne en glødebrann i et stort batteri under bilen...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.563
    Dersom det viser seg at lading av el-bil startet brannen, eller at brann i elbiler eskalerte brannen, kan det bli interessant å se hva det fører med seg av regelendringer for el-biler.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.830
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke første gang el bil tar fyr dessverre , EL og salting av veier er nok heller ikke en god kombinasjon på sikt .

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utviklingen ruller uansett videre, men de som får elbiler og ladestasjoner i garasjekjellere under leilighetskomplekser får nok vann på mølla nå....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er definitivt elektrolytt som brenner, men det er så mange biler i brann at det er vanskelig å si hvor det startet.

Brannbilene var for høye til å komme inn i P-huset. D’oh...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.879
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøpte meg en billig elbil idag. Første elbil for meg. En 3.5år gammel "norsk" Mercedes B klasse ;) 1.5 år garanti igjen og tenker å ha den ca i et år eller noe.
    Gammel teknologi, Uten hurtiglading etc. men har kjørt de før og er gode å kjøre, samt rommelige.

Gamle dieselaudien har sine sider og dama trenger noe i mellomtiden.

Bruken skal være t/r Lørenskog/Gardermoen. Det bør være innenfor? Lading i egen garasje hver natt. I tillegg kanskje noe småkjøring i området, levering av unger, inn til Oslo og tilbake..
    Håper den rekker til det.
    1 eier, gammel mann og var helt strøken. Kjørti overkant av 50k. Så helt ny ut. Under 140k var prisen. Nyprisen da han kjøpte den var visst ca 350k??? Mye tap kan man si.

finnkode=167100053

Så da brukes 2020 på å sette istand dieselen til salg, kvitte seg med den og denne og finne ut hva vi trenger de neste årene på transportfronten.
    Ønsker primært å klare oss med en bil. Jeg kjører stort sett MC så lenge det er tørt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer, er det ikke Tesla som hjalp Mercedes med den der?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.879
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Aner ikke :) Er helt blank og var et impulskjøp deluxe etter at deler av eksosen til audien datt av natt til søndag fra Gardermoen og dama ble litt fortvilet...

Prøvekjørte foresten en Tesla 3 på nyttårsaften.
    Var en fin bil å kjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.563
    Det er definitivt elektrolytt som brenner, men det er så mange biler i brann at det er vanskelig å si hvor det startet.

Brannbilene var for høye til å komme inn i P-huset. D’oh...
    Brann i et batteri er mer å sammenligne med en kortslutning med lysbue enn en reaksjon mellom oksygen og hydrokarbon.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brann i et batteri er mer å sammenligne med en kortslutning med lysbue enn en reaksjon mellom oksygen og hydrokarbon.
    Ikke helt. Det kan starte ved en intern kortslutning, men en brann som dette er elektrolytten som brenner på vanlig måte i kontakt med luft. Elektrolytten består av litiumsalter i et tregtflytende organisk løsemiddel, f eks etylenkarbonat. Flammene og røyken man ser er når dette brenner i luft. Det kan sammenlignes med brennende asfalt eller lignende. Det eksploderer ikke som en overopphetet bensintank, men det er vrient å slukke, blant annet fordi litiumsaltene vil frigjøre hydrogen i kontakt med vann, og det hele reagerer nokså dårlig på en liten vannskvett. Man kan ikke slukke det litt halvhjertet, men må virkelig gå inn for å kjøle det ned med mye vann.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Utviklingen ruller uansett videre, men de som får elbiler og ladestasjoner i garasjekjellere under leilighetskomplekser får nok vann på mølla nå....
    Man både bør og skal være klart bevisst over at det med el-biler både i garasjeanlegg og parkeringshus er innført et helt nytt og annet risikoelement mht brann. Og - disse batteriene er svært vanskelige å slukke.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke hvordan det er nå men på ferger pleide man å plassere Teslaer fremst mot lemmene, foran lastebiler slik at man kunne dytte de til sjøss når de begynner å brenne....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Men, i P-hus, garasjer osv ville jeg holdt særdeles godt øye med ladesystemer. Jeg TROR faeinmeg ikke at disse er spesielt bra, over 1 cam....

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.249
    Torget vurderinger
    4
    Det er I dette omraadet det er landing for elbiler

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes kun én bil som er egnet som elbil... ALT annet er etterligninger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn