Svien fra sparetiltak er minimal i forhold til det andre som kommer om vi ikke gjør adskillig mer enn vi gjør i dag, noe som synes nærmest umulig....Joda, men gulrøttene koster i en tid det spares både her og der. .
Få en elektriker til å sette opp en slik og dokumenter overfor styret at den er låst til 6A.I går fikk jeg endelig tildelt garasjeplass. Jeg har ikke elbil ennå, men det må jo skje på et eller annet tidspunkt.
Strømuttakene i garasjen er ikke tiltenkt lading av elbil. Jeg leser litt om ladetyper, og ser at man med type 2 skal ladeboksen kunne definere hvor mye strøm den har tilgjengelig. Er dette noe man kan justere på enheten eller kjøper man bare en boks som er predefinert til x ampere eller watt eller hva det nå er man spesifiserer?
Tanken er om det er mulig å sette opp en ekstremt lav ladestyrke. For meg som maksimalt bruker bilen en gang i uka, så gjør det ingenting om det tar fem døgn å lade den opp til et akseptabelt nivå. Med andre ord stikk motsatt av hva alle andre ønsker seg når de skal lade bilene sine. De vil jo lade fortest mulig.
Det duger vel til det meste av kjøring. Plugger du i bilen klokken 2100 om kvelden, så har du ladet deg opp 10 mil til klokken 0700 dagen etterpå.Med 6A så lader du ca. 1 mil i timen. Og det duger greit hvis du bare bruker bilen en gang i uka.
Hva er det vi med dieselbil sliter med?De med dieselbiler sliter også..
Men det er det ingen som tror på, alt dreier seg om størst mulig batteri og lader. Inkompetansen er nærmest uendelig....Det duger vel til det meste av kjøring. Plugger du i bilen klokken 2100 om kvelden, så har du ladet deg opp 10 mil til klokken 0700 dagen etterpå.Med 6A så lader du ca. 1 mil i timen. Og det duger greit hvis du bare bruker bilen en gang i uka.
Det er da noen av oss som tror på det. For meg er det innlysende at hvis man bare skal bruke bilen til småkjøring, kan man kjøpe hvilken som helst elbil. De holder i massevis. Nå er jo bilene som tar oss t/r hytta uten å hurtiglade på veien også kommet i et fornuftig prisleie. Det er jo bare for de som virkelig skal kjøre langt og har dårlig tid der det kan være noen problemer enda. Og dem er det egentlig svært få av.Men det er det ingen som tror på, alt dreier seg om størst mulig batteri og lader. Inkompetansen er nærmest uendelig....Det duger vel til det meste av kjøring. Plugger du i bilen klokken 2100 om kvelden, så har du ladet deg opp 10 mil til klokken 0700 dagen etterpå.Med 6A så lader du ca. 1 mil i timen. Og det duger greit hvis du bare bruker bilen en gang i uka.
Skjønte du ikke det utifra teksten på bildet over?Hva er det vi med dieselbil sliter med?De med dieselbiler sliter også..
Det er ikke knapphet på diesel slik det har blitt knapphet på parkeringslading, og det er fortsatt gunstigere å beholde dieselbilen fremfor å svi av 300.000 på elbil for å spare 20.000 i året på diesel, trafikkforsikringsavgift og redusert bomavgift. Sist jeg ladet hos Fortum hurtiglader så kostet strømmen mer kr/mil jf kroner/mil i dieselforbruk på Outlanderen min.
Nei. Je skjønner itt'no' Je... Men jeg ser nu at det handlet om vinter og sne, som Wenche Myhre synger om.Skjønte du ikke det utifra teksten på bildet over?Hva er det vi med dieselbil sliter med?De med dieselbiler sliter også..
Det er ikke knapphet på diesel slik det har blitt knapphet på parkeringslading, og det er fortsatt gunstigere å beholde dieselbilen fremfor å svi av 300.000 på elbil for å spare 20.000 i året på diesel, trafikkforsikringsavgift og redusert bomavgift. Sist jeg ladet hos Fortum hurtiglader så kostet strømmen mer kr/mil jf kroner/mil i dieselforbruk på Outlanderen min.
Pakk med bensin...Nei. Je skjønner itt'no' Je... Men jeg ser nu at det handlet om vinter og sne, som Wenche Myhre synger om.Skjønte du ikke det utifra teksten på bildet over?Hva er det vi med dieselbil sliter med?De med dieselbiler sliter også..
Det er ikke knapphet på diesel slik det har blitt knapphet på parkeringslading, og det er fortsatt gunstigere å beholde dieselbilen fremfor å svi av 300.000 på elbil for å spare 20.000 i året på diesel, trafikkforsikringsavgift og redusert bomavgift. Sist jeg ladet hos Fortum hurtiglader så kostet strømmen mer kr/mil jf kroner/mil i dieselforbruk på Outlanderen min.
Fyll gjerne opp dieselbilen din med bensin og legg ut på langtur over fjellet. Tror ikke du kommer noe særlig lenger med spade og ekstra mat..Nei. Je skjønner itt'no' Je... Men jeg ser nu at det handlet om vinter og sne, som Wenche Myhre synger om.Skjønte du ikke det utifra teksten på bildet over?Hva er det vi med dieselbil sliter med?De med dieselbiler sliter også..
Det er ikke knapphet på diesel slik det har blitt knapphet på parkeringslading, og det er fortsatt gunstigere å beholde dieselbilen fremfor å svi av 300.000 på elbil for å spare 20.000 i året på diesel, trafikkforsikringsavgift og redusert bomavgift. Sist jeg ladet hos Fortum hurtiglader så kostet strømmen mer kr/mil jf kroner/mil i dieselforbruk på Outlanderen min.
100% enig i dette. For langkjøring er det tilgang på ladestasjoner og ladehastighet som er viktig. Også her er det biler med nok batterikapasitet tilgjengelig etter hvert. Ladestasjoner og ladehastighet er jeg mer i stuss på, men 150 kW/h mellom for eksempel 20 og 80% på en batteripakke på 100 kWh og et forbruk på 2 kWh/mil gir 30 mil på 25 minutters lading. Det holder også om man skal langt, og gir fornuftige pauser.Det er da noen av oss som tror på det. For meg er det innlysende at hvis man bare skal bruke bilen til småkjøring, kan man kjøpe hvilken som helst elbil. De holder i massevis. Nå er jo bilene som tar oss t/r hytta uten å hurtiglade på veien også kommet i et fornuftig prisleie. Det er jo bare for de som virkelig skal kjøre langt og har dårlig tid der det kan være noen problemer enda. Og dem er det egentlig svært få av.
Nå er biler med høy ladehastighet (som etter min mening er det viktigste)
Hvorfor poste denne under "Elbiler" ?
Det er definitivt elektrolytt som brenner, men det er så mange biler i brann at det er vanskelig å si hvor det startet.Videoen kan ligne en glødebrann i et stort batteri under bilen...
Brann i et batteri er mer å sammenligne med en kortslutning med lysbue enn en reaksjon mellom oksygen og hydrokarbon.Det er definitivt elektrolytt som brenner, men det er så mange biler i brann at det er vanskelig å si hvor det startet.Videoen kan ligne en glødebrann i et stort batteri under bilen...
Brannbilene var for høye til å komme inn i P-huset. D’oh...
Mercedes prøvde Teslas teknologi, men forkastet den til fordel for egenutviklet teknologi.Gratulerer, er det ikke Tesla som hjalp Mercedes med den der?
Ikke helt. Det kan starte ved en intern kortslutning, men en brann som dette er elektrolytten som brenner på vanlig måte i kontakt med luft. Elektrolytten består av litiumsalter i et tregtflytende organisk løsemiddel, f eks etylenkarbonat. Flammene og røyken man ser er når dette brenner i luft. Det kan sammenlignes med brennende asfalt eller lignende. Det eksploderer ikke som en overopphetet bensintank, men det er vrient å slukke, blant annet fordi litiumsaltene vil frigjøre hydrogen i kontakt med vann, og det hele reagerer nokså dårlig på en liten vannskvett. Man kan ikke slukke det litt halvhjertet, men må virkelig gå inn for å kjøle det ned med mye vann.Brann i et batteri er mer å sammenligne med en kortslutning med lysbue enn en reaksjon mellom oksygen og hydrokarbon.
Man både bør og skal være klart bevisst over at det med el-biler både i garasjeanlegg og parkeringshus er innført et helt nytt og annet risikoelement mht brann. Og - disse batteriene er svært vanskelige å slukke.Utviklingen ruller uansett videre, men de som får elbiler og ladestasjoner i garasjekjellere under leilighetskomplekser får nok vann på mølla nå....
Fly ogsåDet er I dette omraadet det er landing for elbiler