Jepp Asbjørn. Teslas store strategiske fortrinn er ladenettverket som jeg allerede påpekte for et par år siden. Jeg har kjørt Tesla, og verken seter eller støynivå gjør dessverre dette til en bil for meg. Model S (jeg har vært passasjer i 2) var rett og slett et lite trivelig bekjentskap for min kropp og komfortforventninger, vonde seter, ubehagelig grunn sittebrønn, høyt støynivå i kupeen i forhold til det jeg forventer av en bil i den prisklassen, og et stumpt og ukomfortabelt oppsett (men det kan kanskje har vært akkurat den bilen, hva vet jeg?).
Mangelen på et standardisert, alment tilgjengelig høykapasitets ladesystem med tilstrekkelig antall stasjoner er foreløpig et betydelig hinder for adopsjon av elbilen i Europa med mindre man ser for seg at hele Europa skal kjøre Tesla. Det tror jeg ingen ting på.
Jeg har tro på elbilen, men så lenge det bare er Tesla som kan levere varene på den elektriske siden (både på bilen og ladenettverket) så tror jeg det er et stykke igjen.