Tilbakeblikk
Min trofaste Musikal Fidelity M1 budsjett DAC har lenge gjort en hederlig innsats i anlegget gjennom flere år, men har etter hvert begynt å bli moden for utskifting som i 2014 kostet ny rundt kr 5000,-. Og i den forbindelse startet prosessen høsten 2018 med å sondre markedet etter en nyere DAC som kunne elevere den digitale opplevelsen videre oppover mot musikk nirvana.
Veien fremover
I og med tv’n ofte samkjøres via anlegget for ekstra god lyd falt interessen først på NAD sin M51 med HDMI tilkoblinger som også er uvanlig kost å se på en 2 kanals DAC. Tilsvarende NAD’s tilnærming dukket Bryston BDA-3 Digital to Analog Converter opp som ett mulig alternativ med plenty av HDMI innganger, og dermed startet en lengre reise med turen til Lyric Hifi som første kandidat for utlån. Dette var en dac som på papiret som kunne være mer praktisk en NAD M51 med bredere bruksområde som SACD avspilling via HDMI og en Blu-Ray avspiller samt egen driverstøtte til avspillingsprogramvare JRiver Media Center(for bruk av pc/musikk server).
I samme periode lanserte Auralic mange nye spennende produkter som Vega G2 med innebygd streaming funksjon og volumkontroll og dermed gikk turen videre til Duet Audio i Oslo. Samtidig fikk PS Audio mye skryt i hi-fi pressen for sin tilnærming med DirectStream Dac og naturligvis som importør for Norge ble Mala Audio neste stopp. I tillegg dukket muligheten opp til å sammenligne mot eksotiske statement produkter fra både Berkley Audio Design og dcs. Slike sjeldne muligheter er ikke hverdagskost man takker nei til, så Berkley Dac’en ble lånt ut privat av Tommy på forumet og Acoustic Tuning stilte opp med dcs Rossini 2.0.
Tilfeldigheter og flaks hører med, og når skribent RES måtte pakke anlegget ned høst 2019 grunnet storoppussing i heimen var det ikke vanskelig å tjuvlåne hans egen DirectStream Dac + DirectStream Memory Player med Snowmas oppdatering. Altså en bonus runde med PS Audio, og om det kunne bekrefte om musikk opplevelsen korrelerer over tid.
Ser man bort fra pris i første omgang, har den digitale verden gjort ett aldri så lite byks fremover med nye trender som integrering av streaming, nettverksløsning mot musikservere og volumkontroll som igjen åpner ett hav av muligheter, men også problemer med kompatibilitet mot formater og tilkoblinger. De to viktigste software nyhetene er plattformen
ROON for å knytte audio produkter med hverandre og streaming formatet MQA. Av nye innganger, har det kommet RJ45 nettverk, HDMI, I2s og Pro ISL. Naturligvis er det også på sinn plass med en intuitiv skjerm som viser alle praktiske funksjoner/handlinger. Så fra å starte med min gamle trofaste Musikal Fidelity M1 ble det etter hvert klart at en ny dac må kunne følgende….
• Streaming
• MQA
• Roon kompatibel
• Funksjons skjerm
NB! Innebygd volumkontroll er ett pluss så lenge man ikke trenger å koble til flere analoge enheter som typ platespiller osv., utover det er som regel en forforsterker med rikelige innganger og utganger det mest praktiske å koble mot.
Konklusjon
Man spør seg selv om enn blir noe særlig klokere etter å ha spilt på seks forskjellige DAC’er i det samme oppsett i den samme stua med de samme preferansene under en periode på nærmere 12 mnd…Og joda man får definitivt ett fornuftig og ærlig grunnlagt, både til å evaluere lydinntrykk og sammenligne produktene uavhengig av dagsform og måle specs…For min egen del en nyttig fremgangsmåte som minimalisere placebo over tid, dog kanskje ikke like lett å gjennomføre i praksis da utlåne mellom butikk og privat ofte er tidsbegrenset til få dager eller geografisk betinget…ergo, peis på med hjemlån om mulig.
Og hva låt best…Dcs Rossini 2.0 ga totalt sett den beste lydopplevelsen i mitt oppsett uten tvil med PS Audio DirectStream på en hederlig andre plass. Begge produktene skårer også meget høyt på funksjonalitet og brukervennlighet, spesielt dcs sin app Mosaic skiller seg klart ut fra de andre. Produktet som skuffet mest i forhold til pris var faktisk Auralic Vega G2 som mangler liv og sjel, der dcs Rossini på den andre siden graver frem enda mere detaljer og gjenskaper musikk med en unik luftighet og klang som er ekstra snappy og organisk. Berkley på den andresiden hadde en helt spesiell plutselighet, men helheten ble for digital i lyden og litt som Bryston har gått ut på dato på funksjon og ergonomi. I forhold til pris er DirectStream kjempebra valg og har man råd kroner Rossini øverst på handlelisten. Pussignok måler Musikal Fidelity M1 Dac bedre en Direct Stream, selv om sist nevnte dac gjengir musikk på et helt annet og høyere nivå og sånn sett er det en motsetning i forhold til måle data.
Så konklusjonen blir som følger, pris og budsjett er naturlig utgangspunkt å begynne med, samtidig henger det litt sammen å se på funksjonalitet, hvilke behov og ønsker enn har og hva tilfører eie glede. Og hva låter best og hva måler best objektivt sett? Ikke lett å svare på egentlig, kan minne om ligning med to ukjente hvor det ene ikke utelukker det andre, samtidig blir svaret flerfoldig med mange tilnærminger…til slutt handler det faktisk bare ned til egnes preferanser mot kostnytten VS lommeboka og behov.
Tips til fremgansmåte
En grei start for å få oversikt er å lese seg litt opp gjennom mange forskjellige omtaler fra de store engelskspråklige hifi bladene som The Absolute Sound, Stereophile og Hifi-New. Har abonnert fast gjennom mange år og syns nytten og underholdningsverdien er veldig bra da bladene i bredt omfang omtaler det meste fra rimelige budsjett komponenter til dyre eksotiske Statement produkter…med andre ord, noen for enhver smak og lommebok. Alle tre bladene har dedikerte nettsider med masse tester, målinger(Stereophile, HiFi News), musikk tips og artikler tilgjengelig gratis så her kan enn gå bonansa så mye man ønsker. Er man i tillegg ekstra interessert og nysgjerrig på målinger tilbyr nettsiden ASR (Audio Science Review) akkurat det på en del produkter, spesielt i budsjettklassen.
Hifi News
The Absolute Sound
Stereophile
Audio Science Review
Tanker rundt målinger
Utgangspunktet for en god konstruert DAC er flerdelt, den bør måle bra med lavt støygulv, ha rikelig med tilkoblinger og støtte kjente lyd og evt. streaming formater. Den brikken som i dag måler aller best produseres av AKM i Japan, en AK4499 Sigma Delta brikke (Måler bedre enn ESS sin Sabre ES9038PRO) med 4 kanaler og har følgende data:
• Maximum Sampling Frequency, Bit rate : PCM 768kHz/32-bit, DSD 22.4MHz
• SNR : 140dB mono / 137 db stereo
• THD+N : -124dB
Både AKM og ESS brikker har egenlyd ved enkelte frekvenser, slik at ordet transparens egentlig er litt misforstått siden all elektronikk farger lyden til en viss grad, hørbart eller ei.
Så leser man om andre DAC-topologier eksempelvis med NOS, FPGA osv. som subjektivt låter veldig bra, men objektivt sett kan måle svakt på blant annet THD, mens andre topologier designet med Sigma Delta brikke måler veldig bra på samme parameter. Og svaret på det er flerdelt, kompleks og omfattende, men hoved parolen fra et forenklet målestandpunkt er om produktet er transparens, dvs. så lenge en DAC er konstruert riktig er den transparent ved at SN/ratio har en gitt øvre grense verdi… i teorien ligger THD+N rundt -98db eller lavere for Redbook ved 16 bits oppløsning. I praksis er det mange andre forhold som påvirker, som lydvolum, format og bit oppløsning, forsterker, støygulvet fra høyttalere og i rommet man spiller i….Transparens kan i enkelte tilfeller ligge så høyt som -60db i praksis, noe som kan forklare THD målinger ikke alltid korreler med opplevd god lyd.
Andre implementeringer som påvirker lyden er design og utførelse av analog strømforsyning, kretsløsning, kondensatorer og motstandere, klokke frekvenser, samspill i tidsdomenet og i tillegg helheten med digitale filter løsninger, oversampling, bitrate og algoritmer som skal tilpasses topologien. Forhold som transient respons er også teknisk vanskelig å kode og måle grunnet utfordringer med kompresjon i algoritmene som forårsaker pre ekko osv. og da kommer jo naturligvis spørsmålet…hva måles og hva låter best?
En av de eldste High End aktører slik som Esoteric gjør lite nummer av betydningen rundt SN/ratio, isteden har de optimal samspill på helheten. I motsatt retning er det veldig typisk for rimelige DAC’er å ha målefokus på SN/ratio. For å illustrere, så har toppmodellene Grandioso D1X og N-01XD kun S/N ratio på 113db. Undermodellen D-02Xbenytter AKM brikke AK4490 med 121dB (DSD 5.6MHz, 1kHz) og D-05X benytter AKM AK4497 som har 120dB (1kHz, A-Weight), så det viser et interessant side på reel betydning når toppmodellen til Esoteric måler dårligere en undermodellen på SN/ratio.
Måle Summa Summarum
Målinger er i utgangspunktet kjekt å kjenne til, og selv om ikke alt som måles er direkte relatert til opplevd lyd vil målinger fortsatt fortelle oss mye om tekniske egenskaper og hva det kan ha og si for opplevd lyd og det bør alltid være i korrelasjon med å høre/lytte.
Fantastisk stor takk til de som bidro med utlån og bare tilføye alle har vært imøtekommende og stilt opp med topp service.
Acoustic Tuning
Duet Audio
Lyric Hifi
Mala Audio
RES og Tommy
Lytterom med utsikt…That’s all folks og takk for oppmerksomheten.