Du trenger ikke å være bekymret for at jeg ikke kjenner til grunnleggende problematikk knyttet til musikkproduksjon, konsumering og avspilling av lyd. Du ble først medlem i 2014, mens brorparten av min aktivitet her på forumet var før dette så du har ikke noe forhold til meg. Du finner sikkert en god del poster i "loudness war" tråden fra min side helt tilbake i 2011 om du leter.Tror du må sette deg litt mer inn i hvordan ting fungerer. Skikkelig godt innspilte plater kan høres helt elendige ut i bilen, fordi de har dynamikk. I filmlyd har man dynamikk. Eldre folk klager på høy lyd i kinosalen, men vil ha forskjell på en stemme som hvisker og en bil som sprenger. Ihjelcompa rock eller pop/rap for den saks skyld høres bra ut i bilen, men ofte forferdelig på et godt anlegg. Det er ikke anlegget sin feil. Selvfølgelig lager man plater som enten «bryter igjennom» på radio eller låter bedre i bilen. Det var slik «the loudness war» startet. Og uansett hvor god teknikeren er under mixing så vil mastringen være avgjørende for det ferdige produktet. Meste laget for å være laget lyttbart? Selvfølgelig! Men kjører du et bra anlegg så vil mye av rocken produsert på 90-tallet til nå høres kjedelig og livløst ut på noen bra hodetelefoner. Det gjelder selvfølgelig hifi-anlegg også.
Før i tiden kunne reklame plutselig bli så høy at man måtte skru ned på tven. Alt vaket så høyt de kunne for å overkjøre de andre reklamene. Samme med mye musikk. Alle er enige om at det ikke høres bra ut. Men selger det så selger det.
Du er inne på temaer som enhver hifientusiast må bite i seg en eller annen gang.
Sist redigert: