Gaffa fikser "problemet" med unger. De henger fint på veggen til de klarer å omgåes HT som står på puter
Da forstår de alvoret:=)Gaffa fikser "problemet" med unger. De henger fint på veggen til de klarer å omgåes HT som står på puter
Vis vedlegget 571228
Disse er geniale: https://www.biltema.no/bil---mc/bil...opper/gjennomslagsgummi-universal-2000017973#Tenker prøve dempeputer på mine ht.
Bør jeg gå for SD-puter eller får jeg tak i noe like bra på Biltema el til en brøkdel av prisen?
Hver høyttaler veier ca 70 kg.
Du skriv med soundcare går bassen ned i gulvet.Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet. Kan være litt kult da du føler det litt mer fysisk når du skrur opp volumet og rocker Med myk avdempning så får du ryddigere bass, men også mellomtone og diskant tjener mer på dette. Vanskelig å beskrive, men det oppleves som om lyden liksom blir mer frigjort fra HT og lydbilde større og lyden mer natulig. Dette er min subjektive opplevelse av de jeg har testet. Av de rimeligste myke jeg har testet er Valhalla technologies (tror det het det). Dette er puter som er selvklebende og festes direkte under HT. Kan gjøre HT litt ustabil!
Mener at bassen forplanter seg mer ned i gulvet med Sundcare, men med myk avkobling så opplever jeg at den ikke forplanter jeg ned i gulvet så mye. Vet ikke om du mente «opp i himmelen" som en sarkastisk kommentar, men det er vel det som er problemet med å kommunisere på nett og ikke ansikt til ansikt Som sakt er dette mine erfaringer med de føttene/spiksene jeg har prøvd.Du skriv med soundcare går bassen ned i gulvet.Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet.
Hvor går den med gummi? Opp i himmelen?
Det finnes gitarforstærkre med diskanthorn som er beregnet for akustiske gitarer. Har selv en Hendriksen med piezohorn som kan kobles inn med en volume kontroll. Med en vanlig jazzboks så blir den skrudd noe ned, men det motsatte med en nylonstreng gitar. Forsterkeren har også en parametrisk EQ som er veldig anvendelig her.Stort og interessant tema, kanskje godt utenfor topic i tråden, men likevel. Det du nevner kan ha noe med det å gjøre. Når en basstone starter er det to ting som skjer samtidig, både bølgeformen ved f eks 45 Hz og "envelope" av bølgeformen med hvordan amplituden på de enkelte svingningene utvikler seg i løpet av de første svingningene. Det kan også ses som enslags harmonisk forvrengning eller kompresjon av transienten. Det du nevner har litt betydning for dette, men mindre enn man skulle tro. Dempefaktor har minimal betydning, mens høyttalerelementenes bevegelige masse og motorstyrke (dvs effektivitet) kan ha noe å si, men denne effekten bestemmes stort sett av lytterommet og hvor lang tid det tar å etablere et lydtrykk ved frekvensene for de stående bølgene i lytterommet.Min forståelse av ‘rask bass’ har alltid vært en kombinasjon av liten masse i mange basselementer kombinert med forsterkerens evne til kontroll/dempefaktor?
Så er det egenskaper som induktans i høyttalermotorer, hvor høy induktans antas å gjøre elementene "trege". På en måte stemmer det, siden induktansen inngår i lavpassfilteret som begrenser frekvensgangen oppover, som i sin tur bestemmer hvor fort de kan starte og stoppe, dvs hvor høye frekvenser de kan gjengi. Der er det mer naturlig å se på frekvensgangen direkte. Jeg kan love at en subwoofer som spiller alene med en viss delefrekvens vil låte tung og treg uansett hvilke elementer som står i den. (Prøv selv!)
Personlig tror jeg mest på at "treg bass" handler om overdrevent høy gruppeforsinkelse ved bassfrekvenser, f eks et bassreflekssystem som forsøker å få en for liten kasse til å gå for dypt i frekvens. Det vil bli hørbart hvis forsinkelsen er stor nok. Det vil arte seg som om bassist og trommeslager er litt i utakt, evt at stortromme havner noen millisekunder feil i forhold til skarptromme og cymbal. En bra rytmeseksjon har "groove" med millisekunders presisjon, og "swing" kan f eks være at bassgitaren ligger noen millisekunder forskjøvet i forhold til pulsen på cymbalene. (https://www.duo.uio.no/bitstream/ha...hmic-and-Macro-structural-investigations.pdf) En høyttaler som har ~50 ms gruppeforsinkelse ved 50 Hz kan rote til den rytmen ganske ettertrykkelig, og da blir en tight funk groove gjengitt som noen slappe greier i stedet. Ikke bra. Resonanser i rommet kan også gi en slik (eller enda mye større) gruppeforsinkelse ved enkelte frekvenser.
Dessuten vil presisjonen i transienter langt oppover i frekvens påvirke inntrykket av "rask bass". En bassgitar eller kontrabass har mesteparten av energien i overtoner, ikke i grunntonen som spilles. Hvis du ser på en bassforsterker for elektrisk bassgitar vil den ofte ha ett eller flere fullfrekvenselementer og kanskje et diskantelement i tillegg for å kunne gjengi perkussive effekter. En gitarforsterker har aldri det, men vil rulle av ganske tidlig. (Vokalen på The Buggles' "Video Killed the Radio Star" er gjengitt gjennom en VOX AC30 gitarforsterker. Slik låter den - bare mellomtone.) Derimot er diskantgjengivelsen viktig for å gi riktig inntrykk av bassgitaren. Det kan også tenkes at et hifisystem som har litt for mye nivå i bassen, f eks noen romlende romresonanser, vil låte mer "balansert" og "stramt" hvis det er noen tilsvarende resonanser i øvre mellomtone som legger litt snert på transienter.
Vis vedlegget 564709
Vis vedlegget 564704
Vis vedlegget 564706
Det var sarkastisk ja.Mener at bassen forplanter seg mer ned i gulvet med Sundcare, men med myk avkobling så opplever jeg at den ikke forplanter jeg ned i gulvet så mye. Vet ikke om du mente «opp i himmelen" som en sarkastisk kommentar, men det er vel det som er problemet med å kommunisere på nett og ikke ansikt til ansikt Som sakt er dette mine erfaringer med de føttene/spiksene jeg har prøvd.Du skriv med soundcare går bassen ned i gulvet.Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet.
Hvor går den med gummi? Opp i himmelen?
De egner seg til en 2 åring pluss og stramme opp bassen ganske mye hos meg uten ringing oppover i frekvens. Igjen hos meg. Så da er jeg fornøyd.Gummi forhindrer vibrasjoner å forplante seg lovemusikk.
Dette er enkel fysikk, de høyttalere man gjør dette med får også mindre resonanser.
Alle vibrasjoner blir dempet, noe som er en fordel.
Soundcare er fine de, men egner seg ikke til å dempe vibrasjoner.
Jeg tror de er støpt på Solen. Antakeligvis samme materiale som felgene på Batmobilen og klokken til Rafael Nadal er laget av.
Tusen takk Asbjørn for en fyldig tilbakemelding.Det ser ut som en tykk stålplate. Gir bedre stabilitet, men har lite å si for dempingen. Den viktigste svingemodusen er rett opp og ned, formidlet via vibrasjoner i gulvet, og da gjør dette ingen forskjell. Det er også svingemoduser med vipping i forskjellige retninger. De vil påvirkes av lengden mellom støttepunktene, men disse har generelt lavere svingefrekvenser og er mindre problematiske. Det skal litt av et lydtrykk til for å få gulvet til å svinge i bølger med så kort bølgelengde som avstanden mellom høyttalerben. Og hvis det først gjør det vil den resonansfrekvensen ikke matche høyttalernes lave resonansfrekvenser i vipping. Bare forsøk å rugge litt på den.
Spikes er fortsatt styggedom, med mindre det du forsøker å gjøre er å unngå varige høyttaleravtrykk i et heldekkende gulvteppe av den britiske shaggy dog-sorten. Akustisk skaper det bare trøbbel. White paper hos IsoAcoustics viser det nokså tydelig:
http://www.isoacoustics.com/wp-content/uploads/2018/10/White-Paper-Hifi-and-Pro.pdf
Vis vedlegget 578404
Legg merke til resonanstoppene ved ca 300 og ca 450 Hz.
Outriggers burde være mulig å få tak i hos din lokale hifipusher.Jeg benytter soundcare på mine høyttalere i dag, men har planer om å gå til innkjøp av IsoAcoustics Gaia.
Ideelt sett ønsker jeg også å få disse litt ut fra høyttalerene ved bruk av såkalte outriggers.
Har gjort utallige søk på outriggers men det ser ikke ut til at noen norske forhandlere fører slike produkter.
I mitt hode bør denne løsningen sørge for en bedre demping og ikke minst stabilitet. Hva mener de «voksne» om dette?
Vis vedlegget 578392 Vis vedlegget 578393
Det ser ut som en tykk stålplate. Gir bedre stabilitet, men har lite å si for dempingen. Den viktigste svingemodusen er rett opp og ned, formidlet via vibrasjoner i gulvet, og da gjør dette ingen forskjell. Det er også svingemoduser med vipping i forskjellige retninger. De vil påvirkes av lengden mellom støttepunktene, men disse har generelt lavere svingefrekvenser og er mindre problematiske. Det skal litt av et lydtrykk til for å få gulvet til å svinge i bølger med så kort bølgelengde som avstanden mellom høyttalerben. Og hvis det først gjør det vil den resonansfrekvensen ikke matche høyttalernes lave resonansfrekvenser i vipping. Bare forsøk å rugge litt på den.
Spikes er fortsatt styggedom, med mindre det du forsøker å gjøre er å unngå varige høyttaleravtrykk i et heldekkende gulvteppe av den britiske shaggy dog-sorten. Akustisk skaper det bare trøbbel. White paper hos IsoAcoustics viser det nokså tydelig:
http://www.isoacoustics.com/wp-content/uploads/2018/10/White-Paper-Hifi-and-Pro.pdf
Vis vedlegget 578404
Legg merke til resonanstoppene ved ca 300 og ca 450 Hz.
https://soundgarden.no/svs-soundpat...k?nosto=nosto-page-category1-fallback-nosto-1Takk for utfyllende svar, vil nok vurdere noe mykt og dempende...
Det svenske magasinet Hifi & musik hadde test av føtter for en liten tid tilbake med b.la Soundcare og Gaia. Jeg har ikke magasinet, men kanskje mulig å lese på nett!
Vis vedlegget 578420
Faksimilen har jeg fått tilsendt av en kamerat. Edit: Mener han sa at Soundcare ikke kom så dårlig ut!
Hey Hey Hey, looking good.https://soundgarden.no/svs-soundpat...k?nosto=nosto-page-category1-fallback-nosto-1Takk for utfyllende svar, vil nok vurdere noe mykt og dempende...
Bruker disse på høytalerstativene. Stabilt og dempende.
De hadde passet perfekt til Spendor høytalerne dine??????
Jeg bruker disse fra Clas’ern, deles enkelt i fire og to i høyden, da har du myk avkobling for bare kr 150 ??????
https://www.clasohlson.com/no/Vibrasjonsdempere/p/Pr309687000
Jeg har prøvd litt forskjellig.Dempeføtter, og da tenker jeg som utgangspunkt på tunge saker laget av selvbyggere, der er det masse å få tak i som ikke koster skjorta og nødvendigvis må virke etter sin hensikt.
Allikevel, er det noen som vet og/eller har prøvd slikt for tungt hi-fi utstyr - altså fra hi-fi leverandører - og som med hånda på hjertet kan hevde dette er bedre til sitt bruk?
Godt å høre at det var stor forbedring med lite penger En ting å være obs på - jeg har brukt disse under platespiller i 2-3 måneder. Tok bort spilleren i dag, og mønstrene fra mattene viste igjen på benken. De hadde altså farget av. Vet ikke hvor hardt det sitter, men gikk ikke av med gni med fingrene. Ingen krise på benken min, sikkert verre på parketten din...Vipa har fulgt tips fra jaybill og vært på clas ohlson og kjøpt gummi matte.
Tror dette er en av de beste tweaks jeg har gjort.
Har testet litt med basstung musikk (billie Eilish og cohen, you want it darker). Strammere bass med mer "atakk"
For å bruke en floskel, synes høyttalerne forsvant litt og lydbildet ble bredere.
Synd at jeg ikke har måleutstyr (og heller ikke hadde vist hvordan jeg skulle brukt det)
Får detta tror jeg funka!
Vis vedlegget 578712 Vis vedlegget 578713
Diskré utseende også
Åsså 150 spenn æ gett...