Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gaffa fikser "problemet" med unger. De henger fint på veggen til de klarer å omgåes HT som står på puter ;)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Takker for alle tips så langt.

    Produkter som IsoAcoustics Gaia og feks Spiral Groove er sikkert bra, men synes prisene er alt for høye. 10-15k er mye mer enn jeg er villig til å betale for nå.
    Kanskje de er verdt pengene, men legger uansett ikke ut slike summer uten å vite det sikkert. Tenker det bør finnes produkter som er like bra til en vesentlig rimeligere penge.

    Vil også det skal se ok ut, så feks vaskemaskinunderlag er heller ikke aktuelt. Selv om tipset i og for seg er bra.

    HT er gjenget så føtter som skal skrues i er en mulighet. Tror det er 8 mm, uten å si det helt sikkert. Vekten er 75 kg pr stk.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet. Kan være litt kult da du føler det litt mer fysisk når du skrur opp volumet og rocker:) Med myk avdempning så får du ryddigere bass, men også mellomtone og diskant tjener mer på dette. Vanskelig å beskrive, men det oppleves som om lyden liksom blir mer frigjort fra HT og lydbilde større og lyden mer natulig. Dette er min subjektive opplevelse av de jeg har testet. Av de rimeligste myke jeg har testet er Valhalla technologies (tror det het det). Dette er puter som er selvklebende og festes direkte under HT. Kan gjøre HT litt ustabil!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet. Kan være litt kult da du føler det litt mer fysisk når du skrur opp volumet og rocker:) Med myk avdempning så får du ryddigere bass, men også mellomtone og diskant tjener mer på dette. Vanskelig å beskrive, men det oppleves som om lyden liksom blir mer frigjort fra HT og lydbilde større og lyden mer natulig. Dette er min subjektive opplevelse av de jeg har testet. Av de rimeligste myke jeg har testet er Valhalla technologies (tror det het det). Dette er puter som er selvklebende og festes direkte under HT. Kan gjøre HT litt ustabil!
    Du skriv med soundcare går bassen ned i gulvet.
    Hvor går den med gummi? Opp i himmelen?

    Med å bruke gummi der gummi "sig" 1.5 til 2mm under vekten av høyttaler, vil en få det ned mot ca 7 Hz som ikke er hørbart.
    Med spike, heves det oppover i frekvens. Her kan det forekomme ringing i hørbare frekvenser. Sier ikke det er hørbart, men ofte er det hørbart.
    På mine soundcare er det heldigvis ikke hørbart på mine høyttalere i mitt trehus. Noe det heller ikke var da høyttalerne tidligere stod i en sementblokk i Bergen. Men nå vet jeg ikke om disse beina er knall, men for meg og forgje eier, er dette Bra.

    Altså gummi foretrekkes pga det flyttes ned i frekvens.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet.
    Du skriv med soundcare går bassen ned i gulvet.
    Hvor går den med gummi? Opp i himmelen?
    Mener at bassen forplanter seg mer ned i gulvet med Sundcare, men med myk avkobling så opplever jeg at den ikke forplanter jeg ned i gulvet så mye. Vet ikke om du mente «opp i himmelen" som en sarkastisk kommentar, men det er vel det som er problemet med å kommunisere på nett og ikke ansikt til ansikt:) Som sakt er dette mine erfaringer med de føttene/spiksene jeg har prøvd.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Min forståelse av ‘rask bass’ har alltid vært en kombinasjon av liten masse i mange basselementer kombinert med forsterkerens evne til kontroll/dempefaktor?
    Stort og interessant tema, kanskje godt utenfor topic i tråden, men likevel. Det du nevner kan ha noe med det å gjøre. Når en basstone starter er det to ting som skjer samtidig, både bølgeformen ved f eks 45 Hz og "envelope" av bølgeformen med hvordan amplituden på de enkelte svingningene utvikler seg i løpet av de første svingningene. Det kan også ses som enslags harmonisk forvrengning eller kompresjon av transienten. Det du nevner har litt betydning for dette, men mindre enn man skulle tro. Dempefaktor har minimal betydning, mens høyttalerelementenes bevegelige masse og motorstyrke (dvs effektivitet) kan ha noe å si, men denne effekten bestemmes stort sett av lytterommet og hvor lang tid det tar å etablere et lydtrykk ved frekvensene for de stående bølgene i lytterommet.

    Så er det egenskaper som induktans i høyttalermotorer, hvor høy induktans antas å gjøre elementene "trege". På en måte stemmer det, siden induktansen inngår i lavpassfilteret som begrenser frekvensgangen oppover, som i sin tur bestemmer hvor fort de kan starte og stoppe, dvs hvor høye frekvenser de kan gjengi. Der er det mer naturlig å se på frekvensgangen direkte. Jeg kan love at en subwoofer som spiller alene med en viss delefrekvens vil låte tung og treg uansett hvilke elementer som står i den. (Prøv selv!)

    Personlig tror jeg mest på at "treg bass" handler om overdrevent høy gruppeforsinkelse ved bassfrekvenser, f eks et bassreflekssystem som forsøker å få en for liten kasse til å gå for dypt i frekvens. Det vil bli hørbart hvis forsinkelsen er stor nok. Det vil arte seg som om bassist og trommeslager er litt i utakt, evt at stortromme havner noen millisekunder feil i forhold til skarptromme og cymbal. En bra rytmeseksjon har "groove" med millisekunders presisjon, og "swing" kan f eks være at bassgitaren ligger noen millisekunder forskjøvet i forhold til pulsen på cymbalene. (https://www.duo.uio.no/bitstream/ha...hmic-and-Macro-structural-investigations.pdf) En høyttaler som har ~50 ms gruppeforsinkelse ved 50 Hz kan rote til den rytmen ganske ettertrykkelig, og da blir en tight funk groove gjengitt som noen slappe greier i stedet. Ikke bra. Resonanser i rommet kan også gi en slik (eller enda mye større) gruppeforsinkelse ved enkelte frekvenser.

    Dessuten vil presisjonen i transienter langt oppover i frekvens påvirke inntrykket av "rask bass". En bassgitar eller kontrabass har mesteparten av energien i overtoner, ikke i grunntonen som spilles. Hvis du ser på en bassforsterker for elektrisk bassgitar vil den ofte ha ett eller flere fullfrekvenselementer og kanskje et diskantelement i tillegg for å kunne gjengi perkussive effekter. En gitarforsterker har aldri det, men vil rulle av ganske tidlig. (Vokalen på The Buggles' "Video Killed the Radio Star" er gjengitt gjennom en VOX AC30 gitarforsterker. Slik låter den - bare mellomtone.) Derimot er diskantgjengivelsen viktig for å gi riktig inntrykk av bassgitaren. Det kan også tenkes at et hifisystem som har litt for mye nivå i bassen, f eks noen romlende romresonanser, vil låte mer "balansert" og "stramt" hvis det er noen tilsvarende resonanser i øvre mellomtone som legger litt snert på transienter.

    Vis vedlegget 564709

    Vis vedlegget 564704

    Vis vedlegget 564706
    Det finnes gitarforstærkre med diskanthorn som er beregnet for akustiske gitarer. Har selv en Hendriksen med piezohorn som kan kobles inn med en volume kontroll. Med en vanlig jazzboks så blir den skrudd noe ned, men det motsatte med en nylonstreng gitar. Forsterkeren har også en parametrisk EQ som er veldig anvendelig her.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gummi forhindrer vibrasjoner å forplante seg lovemusikk.
    Dette er enkel fysikk, de høyttalere man gjør dette med får også mindre resonanser.
    Alle vibrasjoner blir dempet, noe som er en fordel.
    Soundcare er fine de, men egner seg ikke til å dempe vibrasjoner.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det finnes jo et hav av produsenter av ulike føtter der ute. Noen føtter som ikke koster all verden, men som er gjenget er Audiophysic sine standardføtter (myk avkobling). Min erfaring med div. Spikes og myk avkobling er at med f.eks Soundcare så rydder du opp i bassen, men viberasjonene går som andre påpeker ned i gulvet.
    Du skriv med soundcare går bassen ned i gulvet.
    Hvor går den med gummi? Opp i himmelen?
    Mener at bassen forplanter seg mer ned i gulvet med Sundcare, men med myk avkobling så opplever jeg at den ikke forplanter jeg ned i gulvet så mye. Vet ikke om du mente «opp i himmelen" som en sarkastisk kommentar, men det er vel det som er problemet med å kommunisere på nett og ikke ansikt til ansikt:) Som sakt er dette mine erfaringer med de føttene/spiksene jeg har prøvd.
    Det var sarkastisk ja.
    Som du og hva Steinost beskriver oppleves det ofte.
    Asbjørn har beskrevet ganske bra før hvordan dette virker.

    Ellers er det bare å prøve selv. Gummi koster lite rundtom.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gummi forhindrer vibrasjoner å forplante seg lovemusikk.
    Dette er enkel fysikk, de høyttalere man gjør dette med får også mindre resonanser.
    Alle vibrasjoner blir dempet, noe som er en fordel.
    Soundcare er fine de, men egner seg ikke til å dempe vibrasjoner.
    De egner seg til en 2 åring pluss og stramme opp bassen ganske mye hos meg uten ringing oppover i frekvens. Igjen hos meg. Så da er jeg fornøyd.
    Jadda har hatt gummi og dempeskum tilpasset kg, under de før, så hvet nøyaktig hvordan det er :)
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Outriggers

    Jeg benytter soundcare på mine høyttalere i dag, men har planer om å gå til innkjøp av IsoAcoustics Gaia.
    Ideelt sett ønsker jeg også å få disse litt ut fra høyttalerene ved bruk av såkalte outriggers.

    Har gjort utallige søk på outriggers men det ser ikke ut til at noen norske forhandlere fører slike produkter.
    I mitt hode bør denne løsningen sørge for en bedre demping og ikke minst stabilitet. Hva mener de «voksne» om dette?

    17542F0A-E5FF-48B5-B3D2-7DF13D1BEC04.jpg
    C7D309AB-7FDF-4866-BDCB-F1DBDD1145F7.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som en tykk stålplate. Gir bedre stabilitet, men har lite å si for dempingen. Den viktigste svingemodusen er rett opp og ned, formidlet via vibrasjoner i gulvet, og da gjør dette ingen forskjell. Det er også svingemoduser med vipping i forskjellige retninger. De vil påvirkes av lengden mellom støttepunktene, men disse har generelt lavere svingefrekvenser og er mindre problematiske. Det skal litt av et lydtrykk til for å få gulvet til å svinge i bølger med så kort bølgelengde som avstanden mellom høyttalerben. Og hvis det først gjør det vil den resonansfrekvensen ikke matche høyttalernes lave resonansfrekvenser i vipping. Bare forsøk å rugge litt på den.

    Spikes er fortsatt styggedom, med mindre det du forsøker å gjøre er å unngå varige høyttaleravtrykk i et heldekkende gulvteppe av den britiske shaggy dog-sorten. Akustisk skaper det bare trøbbel. White paper hos IsoAcoustics viser det nokså tydelig:
    http://www.isoacoustics.com/wp-content/uploads/2018/10/White-Paper-Hifi-and-Pro.pdf
    Annotation 2020-04-05 113830.jpg


    Legg merke til resonanstoppene ved ca 300 og ca 450 Hz. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skiftet baseplate med integrerte ”outriggers" på mine høyttalere for et drøyt år siden. De ble stødigere, men jeg hørte ingen forskjell på lyden. Testet også original føttene (ikke spikes) mot noen crTech føtter (myk avdempning) og da kunne en lett høre forskjell.

    518C704B-846C-46AA-95A6-385A2B847F42.jpeg
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som en tykk stålplate. Gir bedre stabilitet, men har lite å si for dempingen. Den viktigste svingemodusen er rett opp og ned, formidlet via vibrasjoner i gulvet, og da gjør dette ingen forskjell. Det er også svingemoduser med vipping i forskjellige retninger. De vil påvirkes av lengden mellom støttepunktene, men disse har generelt lavere svingefrekvenser og er mindre problematiske. Det skal litt av et lydtrykk til for å få gulvet til å svinge i bølger med så kort bølgelengde som avstanden mellom høyttalerben. Og hvis det først gjør det vil den resonansfrekvensen ikke matche høyttalernes lave resonansfrekvenser i vipping. Bare forsøk å rugge litt på den.

    Spikes er fortsatt styggedom, med mindre det du forsøker å gjøre er å unngå varige høyttaleravtrykk i et heldekkende gulvteppe av den britiske shaggy dog-sorten. Akustisk skaper det bare trøbbel. White paper hos IsoAcoustics viser det nokså tydelig:
    http://www.isoacoustics.com/wp-content/uploads/2018/10/White-Paper-Hifi-and-Pro.pdf
    Vis vedlegget 578404

    Legg merke til resonanstoppene ved ca 300 og ca 450 Hz. :rolleyes:
    Tusen takk Asbjørn for en fyldig tilbakemelding.
    Jeg velger å tro at IsoAcoustics likevel blir litt bedre enn de soundcare pluggene som sitter på i dag.
    Det hadde vært morsomt å vite om soundcare har tilsvarende målinger for dette.
    IsoAcoustics hadde også et bilde som viste en mer utflating på intern resonans, men dette er vel muligens bare et triks ifm markedsføring.

    Ja, outriggers er i utgangspunktet bare tykke stålplater som gjør at føttene blir bredere. De er likevel nærmest tilsynelatende umulig å få kjøpt i Norge. Det ser ut til at jeg må kjøpe slikt i utlandet eller kanskje få stanset ut noen fra en tykk plate.
    Mulig at de ikke har noen effekt utover mye bedre stabilitet, men det er i grunnen viktig nok for meg, samt at det ser bedre ut da :)
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg benytter soundcare på mine høyttalere i dag, men har planer om å gå til innkjøp av IsoAcoustics Gaia.
    Ideelt sett ønsker jeg også å få disse litt ut fra høyttalerene ved bruk av såkalte outriggers.

    Har gjort utallige søk på outriggers men det ser ikke ut til at noen norske forhandlere fører slike produkter.
    I mitt hode bør denne løsningen sørge for en bedre demping og ikke minst stabilitet. Hva mener de «voksne» om dette?

    Vis vedlegget 578392 Vis vedlegget 578393
    Outriggers burde være mulig å få tak i hos din lokale hifipusher.

    Duet, Renaissance Audio eller andre burde kunne hjelpe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Soundcare er bare stålspikes på en metallplate, holdt sammen av en plastboks. Du kan gå ut fra at de oppfører seg som alle andre stålspikes. Eventuell forskjell fra disse skyldes bare møbelfilten under bunnplaten. Trekk fra 2-3 dB på kurven for spikes ovenfor, og så er du ganske nær.
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Outriggers burde være mulig å få tak i hos din lokale hifipusher.

    Duet, Renaissance Audio eller andre burde kunne hjelpe.[/QUOTE]

    Takker, jeg må muligens ta en ringerunde da det ikke kommer frem på de hjemmesidene som jeg har sett på så langt.
    Det er mulig å få kjøpt plater, men dette anser jeg dessverre som et for dyrt alternativ Ut fra høyttalerene sin verdi.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Burde være en enkel sak å lage på et oppegående mekanisk verksted etc. Hvis du ikke får napp.

    Gaia er jo heller ikke billig akkurat. Det finnes billigere alternativ som jeg tipper gjør jobben.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det svenske magasinet Hifi & musik hadde test av føtter for en liten tid tilbake med b.la Soundcare og Gaia. Jeg har ikke magasinet, men kanskje mulig å lese på nett!

    FA9A239B-810F-479F-B7D1-4B8C1CB5A6B9.jpg


    Faksimilen har jeg fått tilsendt av en kamerat. Edit: Mener han sa at Soundcare ikke kom så dårlig ut!
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som en tykk stålplate. Gir bedre stabilitet, men har lite å si for dempingen. Den viktigste svingemodusen er rett opp og ned, formidlet via vibrasjoner i gulvet, og da gjør dette ingen forskjell. Det er også svingemoduser med vipping i forskjellige retninger. De vil påvirkes av lengden mellom støttepunktene, men disse har generelt lavere svingefrekvenser og er mindre problematiske. Det skal litt av et lydtrykk til for å få gulvet til å svinge i bølger med så kort bølgelengde som avstanden mellom høyttalerben. Og hvis det først gjør det vil den resonansfrekvensen ikke matche høyttalernes lave resonansfrekvenser i vipping. Bare forsøk å rugge litt på den.

    Spikes er fortsatt styggedom, med mindre det du forsøker å gjøre er å unngå varige høyttaleravtrykk i et heldekkende gulvteppe av den britiske shaggy dog-sorten. Akustisk skaper det bare trøbbel. White paper hos IsoAcoustics viser det nokså tydelig:
    http://www.isoacoustics.com/wp-content/uploads/2018/10/White-Paper-Hifi-and-Pro.pdf
    Vis vedlegget 578404

    Legg merke til resonanstoppene ved ca 300 og ca 450 Hz. :rolleyes:

    Har ikke tenkt så mye på dette temaet tidligere. Spikes kom med høyttalere kjøpt brukt i 2018.
    Ser slik ut i dag :

    15860856252118271288618474578705.jpg


    Hva tror du jeg oppnår ved å sette de rett på gulvet?

    Mvh Vidar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør ikke så mye forskjell. Mekanisk er denne løsningen med spikes på plater lik en Soundcare Superspike, minus plastboksen rundt. Den gjør i prinsippet ikke så mye annet enn å overføre vibrasjoner udempet mellom høyttaler og gulv, men vil ha en resonansfrekvens i mellomtonen som vist i grafen. Hvor hørbar den resonansen eventuelt er og om du foretrekker lyden med eller uten er ikke så godt å si.

    Hvis du demonterer spikes og setter høyttalerne rett på gulvet får du fortsatt ingen demping, bare direkte overføring av vibrasjonene mellom høyttaler og gulv. Resonansfrekvensen vil komme litt høyere i frekvens ettersom høyttalerne da vil stå på den enda stivere bunnplaten, men alle mekaniske forbindelser vil uansett ha en eller annen resonansfrekvens.

    Alternativet er myk avkobling som flytter resonansfrekvensen ned under audiobåndet. Min tommelfingerregel er å bruke gummidingser på minst 15-20 mm tykkelse som er såpass myke at de presses sammen 1,5-2,0 mm under tyngden av høyttaleren. Da får du en resonansfrekvens ved 12-15 Hz, dvs under audiobåndet, og du får vibrasjonsdemping gjennom hele audiobåndet. Gummidingsene kan i prinsippet være hva som helst som oppfyller de kravene, enten det er ment for audio eller ikke.
     
    Sist redigert:

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Det svenske magasinet Hifi & musik hadde test av føtter for en liten tid tilbake med b.la Soundcare og Gaia. Jeg har ikke magasinet, men kanskje mulig å lese på nett!

    Vis vedlegget 578420

    Faksimilen har jeg fått tilsendt av en kamerat. Edit: Mener han sa at Soundcare ikke kom så dårlig ut!

    Det er mulig at soundcare kommer godt ut, men de er jo ikke på langt nær så lekre som IsoAcoustics Gaia.. :)
    Dessuten har jeg jo allerede soundcare. Alltid moro med noe nytt, hehe
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil funke helt fint. Jeg har slike under radonavskilleren på hytta. De demper bråket effektivt. Som jaybill ville jeg kuttet dem i fire og lagt to biter i høyden for å få det mykt nok under en høyttaler. Selv har jeg også brukt dørstoppere med en M6 bolt og stoppskive gjennom. Bare å skru rett på gjengene for spikes.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dempeføtter, og da tenker jeg som utgangspunkt på tunge saker laget av selvbyggere, der er det masse å få tak i som ikke koster skjorta og nødvendigvis må virke etter sin hensikt.

    Allikevel, er det noen som vet og/eller har prøvd slikt for tungt hi-fi utstyr - altså fra hi-fi leverandører - og som med hånda på hjertet kan hevde dette er bedre til sitt bruk?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    En ting jeg har lurt på: hva anbefales til demping på teppe? Og er det nødvendig? Jeg er så heldig(?) at jeg i tillegg må ha to ben på parkett og to på teppe...
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Gummidemping a la clas

    Vipa har fulgt tips fra jaybill og vært på clas ohlson og kjøpt gummi matte.
    Tror dette er en av de beste tweaks jeg har gjort.
    Har testet litt med basstung musikk (billie Eilish og cohen, you want it darker). Strammere bass med mer "atakk"
    For å bruke en floskel, synes høyttalerne forsvant litt og lydbildet ble bredere.
    Synd at jeg ikke har måleutstyr (og heller ikke hadde vist hvordan jeg skulle brukt det)
    Får detta tror jeg funka!

    IMG_20200406_195738.jpg
    IMG_20200406_195720.jpg


    Diskré utseende også ;)

    Åsså 150 spenn æ gett...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dempeføtter, og da tenker jeg som utgangspunkt på tunge saker laget av selvbyggere, der er det masse å få tak i som ikke koster skjorta og nødvendigvis må virke etter sin hensikt.

    Allikevel, er det noen som vet og/eller har prøvd slikt for tungt hi-fi utstyr - altså fra hi-fi leverandører - og som med hånda på hjertet kan hevde dette er bedre til sitt bruk?
    Jeg har prøvd litt forskjellig.
    Soundcare Superspikes - aldri igjen. Husker ikke om jeg kastet dem eller om de ligger i en skuff et sted.
    SolidTech Discs of Silence - fungerte bra, men det var fiklete greier og tok mye plass. Gikk på bruktbørsen etterhvert.
    Sorbothan-domer fra KAB Acoustics - fungerte bra, har fortsatt fire slike under hver hylleplate i racket (se signaturtråden).

    Virkemåten i racket var forøvrig inspirert av SolidTechs Rack of Silence, men jeg har aldri prøvd et slikt selv. Jeg ser generelt ingen grunn til at produkter fra «audiofile» merker skal være noe bedre enn DIY på dette området. Dette er enkle greier, og man finner langt mer gjennomarbeidede løsninger for vibrasjonskontroll i andre områder enn audio.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Vipa har fulgt tips fra jaybill og vært på clas ohlson og kjøpt gummi matte.
    Tror dette er en av de beste tweaks jeg har gjort.
    Har testet litt med basstung musikk (billie Eilish og cohen, you want it darker). Strammere bass med mer "atakk"
    For å bruke en floskel, synes høyttalerne forsvant litt og lydbildet ble bredere.
    Synd at jeg ikke har måleutstyr (og heller ikke hadde vist hvordan jeg skulle brukt det)
    Får detta tror jeg funka!

    Vis vedlegget 578712 Vis vedlegget 578713

    Diskré utseende også ;)

    Åsså 150 spenn æ gett...
    Godt å høre at det var stor forbedring med lite penger :) En ting å være obs på - jeg har brukt disse under platespiller i 2-3 måneder. Tok bort spilleren i dag, og mønstrene fra mattene viste igjen på benken. De hadde altså farget av. Vet ikke hvor hardt det sitter, men gikk ikke av med gni med fingrene. Ingen krise på benken min, sikkert verre på parketten din...
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bare å plassere et passende stykke papir, stoff el.l. under hver av dem så er den risken fjernet. I tillegg blir det lettere å flytte eller vri på høyttalerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn