Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    1
    Når en opplever stille partier på musikk, gjerne under 70 db, som blir avbrutt med for eksempel trommeslag på 130 db, ja da synes jeg det oppleves dynamisk.

    Noe som også hjelper på følelsen av dynamikk er den totale stillhet i ettertid. Kort etterklang i rommet i hele frekvensområdet er viktig.
    Ja, det ikke bare oppleves dynamisk, det er dynamisk. Alternativt såpass retningsbestemte høyttalere at det ikke blir mye energi i romklangen på den måten.

    Perfekt impulsrespons er også viktig.
    Det er min hypotese også, men der kan jeg nok ikke støtte meg på Toole, for å si det slik.
    Impulsrespons og kort etterklang jepp, når det gjelder energien som tilføres rommet er jo den uavhengig av hvor bredt høyttalerne sprer
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vi antar at vedkommende forstår hva ordet «dynamikk» betyr gir det en viss mening, i det minste ingeniørmessig. Dynamikk er spennet mellom svakest mulige og sterkest mulige signal. For passive høyttalere er det ikke så mye som kan eller behøver gjøres med «svakest mulige». Det er tilnærmet ingen termisk støy i noe med 5,6 ohm resistans. Det er forsterkere og kilder som definerer støygulvet og begrensningen den veien.
    Støynivået frå ein passiv høgtalar er nok i stor grad bestemt av utstrålt akustisk støy, på grunn av at interne ståande bølgjer set kabinettveggane og membranen i rørsle. Denne rørsla vil vera bestemt av modane i kabinettveggane og i membranen, og korleis resonansfrekvensane deira stemmer med resonansfrekvensane til dei interne modane. Ulik avstiving av kabinettet vil endra modemønstret og dermed korleis kabinettet strålar. Etter som kabinettveggane ofte har stort areal skal det ikkje så stor aksellerasjon til (utstråla effekt er proporsjonal med aksellerasjonen) før støynivået til høgtalaren aukar. Denne støyen er modulert av inngangssignalet til høgtalaren, så han endrar seg i takt med musikken. Q-verdien til dei ulike modane vil vera med på å bestemma kor snøgt vibrasjonane, og dermed støyen, døyr ut. For transient musikk, som til dømes piano, vil denne typen støy koma rett etter kvar anslag på klaviaturet, slik at kvar transient vert etterfylgd av eit stort antal (lik talet på modar) eksponensielt avtakande støypulsar. Støyen frå kabinettet vil stråla frå alle flater, men mest frå dei med størst areal. Denne typen støy er det ikkje så rett fram å måla og eg har ikkje sett ein einaste høgtalarprodusent som spesifiserer signal-til-støy-tilhøvet. (Som F. Toole seier, spesifiserer dei heller ikkje så mykje anna matnyttig.)
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Når en opplever stille partier på musikk, gjerne under 70 db, som blir avbrutt med for eksempel trommeslag på 130 db, ja da synes jeg det oppleves dynamisk.

    Noe som også hjelper på følelsen av dynamikk er den totale stillhet i ettertid. Kort etterklang i rommet i hele frekvensområdet er viktig.

    Perfekt impulsrespons er også viktig.
    130 dB? Da er du ved smertegrensa. Om du har for vane å lytta ved slike lydtrykksnivå vil det snøgt gå ut over hørselen, spesilet i diskantområdet. Etter ei stund treng du kanskje ikkje dikatdrivarar. Skal fylgja med på finn.no...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.439
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Trist og se at enkelte mener at vi ikke lenger skal bruke ørene når vi nyter musikk men måleutstyr.
    Altså måler det ikke bra så kan det liksom ikke låte topp.
    Hadde Kii Three her og merkelig nok så foretrekker jeg flere passive systemer som har hvert innom her. Hvordan er det mulig ?
    Kjørte med Anthem rtr her og justerte etter "perfekte " målinger men jo bedre målinger jo kjedeligere låt det!
    Nei tror det lureste er å bruke ørene så en nyter den lyden en selv liker
    Jeg føler ikke dette beviser noe annet enn at tolkning av målinger ikke er noe man kan gjøre bare ut fra intuisjon. Det krever en viss erfaring.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.439
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.439
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Impulsrespons og kort etterklang jepp, når det gjelder energien som tilføres rommet er jo den uavhengig av hvor bredt høyttalerne sprer
    Hmm, det ble veldig feil. Kan du ha misforstått hva impulsrespons er?

    La oss si du tar ut et vannfallsdiagram i REW. Så gjør du spredningen bredere. Da vil du få mer etterslep i vannfallsdiagrammet. All informasjonen i vannfallsdiagrammet finnes også i impulsresponsen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Toole understreker flere steder at to ører og en hjerne prosesserer lyd på en helt annen måte enn en målemikrofon og en frekvensanalysator, og at den endelige kvalitetsbedømmelsen må gjøres i en subjektiv lyttetest. Sånn sett er Toole subjektivist. :)
    Se der - du kan hvis du vil! :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.465
    Antall liker
    17.055
    Sted
    Langesund
    Når en opplever stille partier på musikk, gjerne under 70 db, som blir avbrutt med for eksempel trommeslag på 130 db, ja da synes jeg det oppleves dynamisk.

    Noe som også hjelper på følelsen av dynamikk er den totale stillhet i ettertid. Kort etterklang i rommet i hele frekvensområdet er viktig.

    Perfekt impulsrespons er også viktig.
    130 dB? Da er du ved smertegrensa. Om du har for vane å lytta ved slike lydtrykksnivå vil det snøgt gå ut over hørselen, spesilet i diskantområdet. Etter ei stund treng du kanskje ikkje dikatdrivarar. Skal fylgja med på finn.no...
    Nei, har ikke til vane å holde meg der oppe, og det finnes så og si ingen innspillinger som er ok å spille så høyt. Hørselen er gjennomsnittlig til alderen vil jeg tro og ruller brått av ved 13-14khz. Trenger vel diskant noen år til;)
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Impulsrespons og kort etterklang jepp, når det gjelder energien som tilføres rommet er jo den uavhengig av hvor bredt høyttalerne sprer
    Hmm, det ble veldig feil. Kan du ha misforstått hva impulsrespons er?

    La oss si du tar ut et vannfallsdiagram i REW. Så gjør du spredningen bredere. Da vil du få mer etterslep i vannfallsdiagrammet. All informasjonen i vannfallsdiagrammet finnes også i impulsresponsen.
    Ja, all informasjonen i vassfalldiagrammet finst i impulsresponsen, men det stemmer ikkje at vassfallsdiagrammet vert strekt ut i tid (meir etterslep) når strålemønstert er breidt. Strålemønstret er 3D spatialt, og er ikkje avhengig av tidsaksen.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Når en opplever stille partier på musikk, gjerne under 70 db, som blir avbrutt med for eksempel trommeslag på 130 db, ja da synes jeg det oppleves dynamisk.

    Noe som også hjelper på følelsen av dynamikk er den totale stillhet i ettertid. Kort etterklang i rommet i hele frekvensområdet er viktig.

    Perfekt impulsrespons er også viktig.
    130 dB? Da er du ved smertegrensa. Om du har for vane å lytta ved slike lydtrykksnivå vil det snøgt gå ut over hørselen, spesilet i diskantområdet. Etter ei stund treng du kanskje ikkje dikatdrivarar. Skal fylgja med på finn.no...
    Nei, har ikke til vane å holde meg der oppe, og det finnes så og si ingen innspillinger som er ok å spille så høyt. Hørselen er gjennomsnittlig til alderen vil jeg tro og ruller brått av ved 13-14khz. Trenger vel diskant noen år til;)
    Det var godt å høyra. Men eg hadde sett fram til å få kloa i billige diskanar....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.439
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Impulsrespons og kort etterklang jepp, når det gjelder energien som tilføres rommet er jo den uavhengig av hvor bredt høyttalerne sprer
    Hmm, det ble veldig feil. Kan du ha misforstått hva impulsrespons er?

    La oss si du tar ut et vannfallsdiagram i REW. Så gjør du spredningen bredere. Da vil du få mer etterslep i vannfallsdiagrammet. All informasjonen i vannfallsdiagrammet finnes også i impulsresponsen.
    Ja, all informasjonen i vassfalldiagrammet finst i impulsresponsen, men det stemmer ikkje at vassfallsdiagrammet vert strekt ut i tid (meir etterslep) når strålemønstert er breidt. Strålemønstret er 3D spatialt, og er ikkje avhengig av tidsaksen.
    Dersom spredningen er bredere er den totale energien også større. Så lenge man ikke endrer nedre grense i vannfallsdiagrammet, og ikke endrer etterklangstiden, så må jo nødvendigvis dette slå ut i at det tar lenger tid før energien er lav nok til å havne under grenseverdien i vannfallsdiagrammet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.463
    Antall liker
    39.559
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Støynivået frå ein passiv høgtalar er nok i stor grad bestemt av utstrålt akustisk støy, på grunn av at interne ståande bølgjer set kabinettveggane og membranen i rørsle. Denne rørsla vil vera bestemt av modane i kabinettveggane og i membranen, og korleis resonansfrekvensane deira stemmer med resonansfrekvensane til dei interne modane. Ulik avstiving av kabinettet vil endra modemønstret og dermed korleis kabinettet strålar. Etter som kabinettveggane ofte har stort areal skal det ikkje så stor aksellerasjon til (utstråla effekt er proporsjonal med aksellerasjonen) før støynivået til høgtalaren aukar. Denne støyen er modulert av inngangssignalet til høgtalaren, så han endrar seg i takt med musikken. Q-verdien til dei ulike modane vil vera med på å bestemma kor snøgt vibrasjonane, og dermed støyen, døyr ut. For transient musikk, som til dømes piano, vil denne typen støy koma rett etter kvar anslag på klaviaturet, slik at kvar transient vert etterfylgd av eit stort antal (lik talet på modar) eksponensielt avtakande støypulsar. Støyen frå kabinettet vil stråla frå alle flater, men mest frå dei med størst areal. Denne typen støy er det ikkje så rett fram å måla og eg har ikkje sett ein einaste høgtalarprodusent som spesifiserer signal-til-støy-tilhøvet. (Som F. Toole seier, spesifiserer dei heller ikkje så mykje anna matnyttig.)
    Ja, det er nok fornuftig å se utstråling fra kabinettet som støy, men jeg tenkte på støygulvet uten signal, og det er veldig, veldig lavt i en passiv høyttaler.

    Jeg tenkte en del på det du beskriver her da jeg bygget mine høyttalere. Jeg forsøkte å drive slik støy så lavt som overhodet mulig. Det involverte effektive elementer med lette membraner for å redusere reaksjonskrefter, myk festing av elementene for å skape en avkobling før kreftene går inn i kabinettet, ekstremt stive indre kabinetter i epoxy-limt aluminium-kryssfinér-aluminium sandwich med innvendig avstivingsmatrise for å legge resonansfrekvensene høyest mulig hvor det både er minst drivkraft og lettest å dempe, og til slutt et ytre kabinett utenpå hele stasen med viskoelastisk constrained layer damping for å hindre eventuelle vibrasjoner å nå frem til flater som kunne stråle til luft. Man kan spille seriøst høyt uten å kjenne tegn til vibrasjon om man legger hånden på kabinettet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Impulsrespons og kort etterklang jepp, når det gjelder energien som tilføres rommet er jo den uavhengig av hvor bredt høyttalerne sprer
    Hmm, det ble veldig feil. Kan du ha misforstått hva impulsrespons er?

    La oss si du tar ut et vannfallsdiagram i REW. Så gjør du spredningen bredere. Da vil du få mer etterslep i vannfallsdiagrammet. All informasjonen i vannfallsdiagrammet finnes også i impulsresponsen.
    Ja, all informasjonen i vassfalldiagrammet finst i impulsresponsen, men det stemmer ikkje at vassfallsdiagrammet vert strekt ut i tid (meir etterslep) når strålemønstert er breidt. Strålemønstret er 3D spatialt, og er ikkje avhengig av tidsaksen.
    Dersom spredningen er bredere er den totale energien også større. Så lenge man ikke endrer nedre grense i vannfallsdiagrammet, og ikke endrer etterklangstiden, så må jo nødvendigvis dette slå ut i at det tar lenger tid før energien er lav nok til å havne under grenseverdien i vannfallsdiagrammet.
    Utstråla effekt kan uttrykkast
    P = (|U|^2)Ra,
    der U er volumhastigheita [m^3/s] og Ra er realdelen av strålingsimpedansen [Pa s/m^3]. Utstråla lydtrykk på grunn av ein mode mode fell av som
    p = p0e^(-zeta omega_n t),
    der zeta = 1/(2Q) er dempingsfaktoren, omwga_n er udempla resonansfrekvens (eigenfrkvens) [rad/s] og t er tid . Tida det tek for utstråla effekt frå ein mode er redusert med eit visst antal dB, er uavhengig av totalt utstråla effekt og i kva retning effekta er stråla.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Støynivået frå ein passiv høgtalar er nok i stor grad bestemt av utstrålt akustisk støy, på grunn av at interne ståande bølgjer set kabinettveggane og membranen i rørsle. Denne rørsla vil vera bestemt av modane i kabinettveggane og i membranen, og korleis resonansfrekvensane deira stemmer med resonansfrekvensane til dei interne modane. Ulik avstiving av kabinettet vil endra modemønstret og dermed korleis kabinettet strålar. Etter som kabinettveggane ofte har stort areal skal det ikkje så stor aksellerasjon til (utstråla effekt er proporsjonal med aksellerasjonen) før støynivået til høgtalaren aukar. Denne støyen er modulert av inngangssignalet til høgtalaren, så han endrar seg i takt med musikken. Q-verdien til dei ulike modane vil vera med på å bestemma kor snøgt vibrasjonane, og dermed støyen, døyr ut. For transient musikk, som til dømes piano, vil denne typen støy koma rett etter kvar anslag på klaviaturet, slik at kvar transient vert etterfylgd av eit stort antal (lik talet på modar) eksponensielt avtakande støypulsar. Støyen frå kabinettet vil stråla frå alle flater, men mest frå dei med størst areal. Denne typen støy er det ikkje så rett fram å måla og eg har ikkje sett ein einaste høgtalarprodusent som spesifiserer signal-til-støy-tilhøvet. (Som F. Toole seier, spesifiserer dei heller ikkje så mykje anna matnyttig.)
    Ja, det er nok fornuftig å se utstråling fra kabinettet som støy, men jeg tenkte på støygulvet uten signal, og det er veldig, veldig lavt i en passiv høyttaler.

    Jeg tenkte en del på det du beskriver her da jeg bygget mine høyttalere. Jeg forsøkte å drive slik støy så lavt som overhodet mulig. Det involverte effektive elementer med lette membraner for å redusere reaksjonskrefter, myk festing av elementene for å skape en avkobling før kreftene går inn i kabinettet, ekstremt stive indre kabinetter i epoxy-limt aluminium-kryssfinér-aluminium sandwich med innvendig avstivingsmatrise for å legge resonansfrekvensene høyest mulig hvor det både er minst drivkraft og lettest å dempe, og til slutt et ytre kabinett utenpå hele stasen med viskoelastisk constrained layer damping for å hindre eventuelle vibrasjoner å nå frem til flater som kunne stråle til luft. Man kan spille seriøst høyt uten å kjenne tegn til vibrasjon om man legger hånden på kabinettet. :)
    Ja, slike kabinett vil gamle Noreg ha!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.439
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Ja, all informasjonen i vassfalldiagrammet finst i impulsresponsen, men det stemmer ikkje at vassfallsdiagrammet vert strekt ut i tid (meir etterslep) når strålemønstert er breidt. Strålemønstret er 3D spatialt, og er ikkje avhengig av tidsaksen.
    Dersom spredningen er bredere er den totale energien også større. Så lenge man ikke endrer nedre grense i vannfallsdiagrammet, og ikke endrer etterklangstiden, så må jo nødvendigvis dette slå ut i at det tar lenger tid før energien er lav nok til å havne under grenseverdien i vannfallsdiagrammet.
    Utstråla effekt kan uttrykkast
    P = (|U|^2)Ra,
    der U er volumhastigheita [m^3/s] og Ra er realdelen av strålingsimpedansen [Pa s/m^3]. Utstråla lydtrykk på grunn av ein mode mode fell av som
    p = p0e^(-zeta omega_n t),
    der zeta = 1/(2Q) er dempingsfaktoren, omwga_n er udempla resonansfrekvens (eigenfrkvens) [rad/s] og t er tid . Tida det tek for utstråla effekt frå ein mode er redusert med eit visst antal dB, er uavhengig av totalt utstråla effekt og i kva retning effekta er stråla.


    Det er i prinsippet ikke noe galt i verken konklusjonen din eller matematikken, men du blander allikevel et par ting som gjør at påstanden din fra tidligere ikke blir korrekt.

    Du blander først relativt og absolutt nedre grenseverdi. Dersom vi øker lydtrykket som trigger en resonans med 6dB vil vi også ligge 6dB høyere etter at en viss tid har gått. Dersom grensa vår er satt på fast 40dB, og vi opprinnelig paserte denne grenseverdien etter 100ms med smal spredning, vil vi ligge på 46dB etter 100ms, og det vil dermed gå ytterligere tid før vi er nede på 40dB.

    Også glemmer du nok en gang at dette er romakustikk og ikke elektriske signaler. La oss si at vi har et lydtrykk på 100dB on axis. Vi øker lydtrykket off axis, men beholder det opprinnelige on-axis. Det betyr at diagrammet vårt starter ved samme lydtrykk som tidligere, derfor er det heller ingen grunn til å flytte terskelverdien for hva som kommer med i diagrammet.

    Dermed vil en økning av lydtrykket off axis bidra til at det tar lenger tid for lyden å klinge ut, relativt til direktelyden som jo er den vi må sammenlikne med.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.625
    Antall liker
    25.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Toole understreker flere steder at to ører og en hjerne prosesserer lyd på en helt annen måte enn en målemikrofon og en frekvensanalysator, og at den endelige kvalitetsbedømmelsen må gjøres i en subjektiv lyttetest. Sånn sett er Toole subjektivist. :)
    Se der - du kan hvis du vil! :cool:
    Hint hint
    Her kommer det med teskje
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.465
    Antall liker
    17.055
    Sted
    Langesund
    Når en opplever stille partier på musikk, gjerne under 70 db, som blir avbrutt med for eksempel trommeslag på 130 db, ja da synes jeg det oppleves dynamisk.

    Noe som også hjelper på følelsen av dynamikk er den totale stillhet i ettertid. Kort etterklang i rommet i hele frekvensområdet er viktig.

    Perfekt impulsrespons er også viktig.
    130 dB? Da er du ved smertegrensa. Om du har for vane å lytta ved slike lydtrykksnivå vil det snøgt gå ut over hørselen, spesilet i diskantområdet. Etter ei stund treng du kanskje ikkje dikatdrivarar. Skal fylgja med på finn.no...
    Nei, har ikke til vane å holde meg der oppe, og det finnes så og si ingen innspillinger som er ok å spille så høyt. Hørselen er gjennomsnittlig til alderen vil jeg tro og ruller brått av ved 13-14khz. Trenger vel diskant noen år til;)
    Det var godt å høyra. Men eg hadde sett fram til å få kloa i billige diskanar....
    Det kommer nok likevel et par ut på torget etter hvert, da jeg har to sett. Selv om jeg er meget fornøyd nå, må nok Satori TW29 BN-B vike for den nyinnkjøpte Bliesma T-34 B. Billig?? nei det tror jeg ikke;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    1
    Impulsrespons og kort etterklang jepp, når det gjelder energien som tilføres rommet er jo den uavhengig av hvor bredt høyttalerne sprer
    Hmm, det ble veldig feil. Kan du ha misforstått hva impulsrespons er?

    La oss si du tar ut et vannfallsdiagram i REW. Så gjør du spredningen bredere. Da vil du få mer etterslep i vannfallsdiagrammet. All informasjonen i vannfallsdiagrammet finnes også i impulsresponsen.
    Det er du som legger sammen disse to tingene jeg bekrefter at jeg er enig i de to første men ikke det siste.
    All akustisk energi avgitt fra høyttaler er tilført rommet helt uavhengig av spredning.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    1
    For noen er det ut over gjennomsnittet at den er helt gjennomsiktig
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hva legger dere i kort etterklangstid? på hvilke frekvenser?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det kommer nok likevel et par ut på torget etter hvert, da jeg har to sett. Selv om jeg er meget fornøyd nå, må nok Satori TW29 BN-B vike for den nyinnkjøpte Bliesma T-34 B. Billig?? nei det tror jeg ikke;)
    Hvor langt ned deler du BlieSMa diskanten?
    Har du vært igjennom det meste av norske/danske topp diskanter før du havnet på denne?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hos med jobber Lynx Aurora 8 som en meget morosam preamp.
    Javel - hvilke egenskaper har denne ut over «gjennomsnittet?»
    Preamp modul Aurora...Spec

    • THD+N (1kHz, -1dBFS, 20kHz filter)
    • -113dB (0.00022%)
    • Dynamic Range (A-weighted, -60dBFS method)
    • 119dB
    • Frequency Response (Deviation over 20-20kHz band, -1dBFS)
    • ±0.010dB max.
    • Crosstalk (Adjacent channel, -1dBFS, 1kHz)
    • -138dB max.
    • Common Mode Rejection (-1dBFS, 60Hz and 1kHz)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.168
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er for mikrofonforsterkeren - altså en analog inngang til Aurora.

    "Preampedelen" er bare de analoge utgangene.

    Her er output (Dette er riktignok den nye versjonen)
    https://www.lynxstudio.com/products/aurora-n/

    Line Out (includes D/A Conversion)

    THD+N: ‐108dB @1kHz, ‐1dBFS, 20kHz filter, +20 dBu trim

    Dynamic range: 120dB, A‐weighted, ‐60dBFS signal method

    Frequency response: ±0.025dB, 20–20kHz

    Crosstalk: ‐130dB maximum @ 1kHz, ‐1dBFS signal

    Full‐scale trim settings: +6dBV, 20dBu
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er for mikrofonforsterkeren - altså en analog inngang til Aurora.

    "Preampedelen" er bare de analoge utgangene.

    Her er output (Dette er riktignok den nye versjonen)
    https://www.lynxstudio.com/products/aurora-n/

    Line Out (includes D/A Conversion)

    THD+N: ‐108dB @1kHz, ‐1dBFS, 20kHz filter, +20 dBu trim

    Dynamic range: 120dB, A‐weighted, ‐60dBFS signal method

    Frequency response: ±0.025dB, 20–20kHz

    Crosstalk: ‐130dB maximum @ 1kHz, ‐1dBFS signal

    Full‐scale trim settings: +6dBV, 20dBu
    ...Tilfelle The Sky har Karaoke :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Det er for mikrofonforsterkeren - altså en analog inngang til Aurora.

    "Preampedelen" er bare de analoge utgangene.

    Her er output (Dette er riktignok den nye versjonen)
    https://www.lynxstudio.com/products/aurora-n/

    Line Out (includes D/A Conversion)

    THD+N: ‐108dB @1kHz, ‐1dBFS, 20kHz filter, +20 dBu trim

    Dynamic range: 120dB, A‐weighted, ‐60dBFS signal method

    Frequency response: ±0.025dB, 20–20kHz

    Crosstalk: ‐130dB maximum @ 1kHz, ‐1dBFS signal

    Full‐scale trim settings: +6dBV, 20dBu
    ...Tilfelle The Sky har Karaoke :D
    The Shy har i alle fall ikke

    ellers uteblir et svar om etterklangstid i #3421
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kort etterklang; maks akustikk og glava, bånn gass på FIR filtre, så får en vannfall slik som Tor viser rundt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    I praksis er vel dette at en vil minimere rombidraget.
    Altså ekko.

    Om en ikke da har ekko i hue, da er vel byggskum greia.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    etterklang defineres i millisekunder :rolleyes:
    da lurer jeg på hvor få millisekunder som regnes som kort...
    i min stue er det litt over 30 på 63hz og rundt 44 på resten bortsett fra på 500 er det rundt 50
    måle mafiaen har garantert et forhold til dette og skjønner spørsmålet....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En må også ha nivå for å få dette i sammenheng.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    definer kort etterklang...
    https://no.wikipedia.org/wiki/Etterklangstid

    Ser jo ut som om LMC har veldig kort etterklangstid, dersom vi skal tro tallene som angis på Wiki. Der nevnes jo 500 millisekunder (0,5 sek) som "normalt" i et møblert hjem.
    jeg har sikkert husket feil enheter....målte dette for noen år siden og mine måle verdier gir en relativt tørr bass og godt kontrollert resten, med ønskelig noe mere i mellomtonen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ble målt av en akustiker for noen år siden
    store vindusflater tørker opp bassen ganske mye, men det låter ikke overdempet i mine ører
    jeg spiller i et åpent volum på ca 250kubikkmeter
    hos meg var det jevnt hele veien (440) bortsett fra tørr nederste bass(300)og litt lenger utklingning(500) rundt 500Hz som passer meg bra
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.465
    Antall liker
    17.055
    Sted
    Langesund
    etterklang defineres i millisekunder :rolleyes:
    da lurer jeg på hvor få millisekunder som regnes som kort...
    i min stue er det litt over 30 på 63hz og rundt 44 på resten bortsett fra på 500 er det rundt 50
    måle mafiaen har garantert et forhold til dette og skjønner spørsmålet....
    De gamle tallene har jeg sett før og gi vel ikke mening i hele tatt. Hvor stort fall er det på de respektive millisekundene ? Er det to db eller 60 db?
    Fryktelig kort i hvert fall
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.067
    Antall liker
    13.656
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    etterklang defineres i millisekunder :rolleyes:
    da lurer jeg på hvor få millisekunder som regnes som kort...
    i min stue er det litt over 30 på 63hz og rundt 44 på resten bortsett fra på 500 er det rundt 50
    måle mafiaen har garantert et forhold til dette og skjønner spørsmålet....
    De gamle tallene har jeg sett før og gi vel ikke mening i hele tatt. Hvor stort fall er det på de respektive millisekundene ? Er det to db eller 60 db?
    Fryktelig kort i hvert fall
    nå har jeg allerede sagt at jeg må ha tatt feil måle enhet
    hva er etterklangstiden hos deg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn