Tonearmkabel for Jelco med XLR

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette vet jeg lite om...

Er det enkelt å lage, evt konvertere en eksisterende tonearmkabel fra ubalansert til balansert?
Tips eller linker mottas med takk!
Evt tips til noen som kan gjøre noe slikt?

O.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
226
Antall liker
327
Torget vurderinger
1
Hei !

Signalet ut fra tonekabel er balansert. Man har 4 pinnekontakter ut fra en pickup. + og - på venstre kanal, og + og minus på høyre kanal. Ubalansert blir det i ettertid da man legger - signalet i sammen med jord.

Du kan enkelt omgjøre din rca plugg til balansert xlr ved og lodde / skru + lederen i rca til + lederen i xlr og - lederen i rca til - lederen i xlr. Pinne nummer 3 i xlr, som er jord, lar du stå ubrukt. Du har egen jordledning fra tonearmskabel.

Du får også kjøpt overgangsplugg fra rca til xlr, men her må du sjekke at ikke - og jordsignalet blir koblet i sammen. Ta multimeter på pipfunksjon, hvis det er signal fra - på rca til både - og jord på xlr, er denne ikke en balansert overgang men kun en rca/xlr overgang. Det må kun være signal mellom minuspolene.

Mvh
Frode
'
 
  • Liker
Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk! Finnes det noen overganger man VET ikke kobler sammen jord? Det hadde jo vært det greieste! Er ikke spesielt flink med loddebolten...

O.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Pinne nummer 3 i xlr, som er jord, lar du stå ubrukt. Du har egen jordledning fra tonearmskabel.
Det er pinne nr 1 som er skjerm, ikkje pinne nr. 3. Det er nok betre å bruka skjermen rundt kabelen som chassisjord i arm/platespelar og i RIAA-forsterkar, enn den separate jordledninga. Om skjermen ikkje er tilkopla fungerer han ikkje som skjerm. Når ein nyttar balansert overføring treng ein ofte ikkje separat jordledning.
Edit: I eldre RIAA-forsterkarar kan pinne 1 vera kopla til signaljord på kretskortet; i slike tilfelle kan det vera best å forbinda skjermen berre til arm/spelar og nytta separat jordledning.

Referanse
[1] EMC Series
 
Sist redigert:

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
226
Antall liker
327
Torget vurderinger
1
Det har du rett i og jeg var litt upresis der. Tanken var at da + og - lederen var brukt var det en 3 pinne igjen som var jord.
Grunnen til at jeg annbefalte og ikke koble til jord på xlr var og ikke få noen jord "loops" da han har egen jording som følger med ledningen som man skrur fast bak på riia.
Hvis man gjør som du sier får man et problem med hensyn til at man trenger 6 ledere og i dag kun har 5. Når man skal ha en ledning mellom platespiller og riia bør denne ha en egen skjerm som en strømpe som både + og - lederen går inne i. Denne bør være kun koblet til en side av kabelen og helst der hvor signalet begynner. Dette for at signal og støy går motsatt vei. Har han rca kabel i dag er denne mest sannsynlig koblet sammen jord og - internt, og da vil det bli vanskelig og få separert jord og - uten om og klippe av i begge ender og lodde på nytt.
Når jeg svarte på dette i går var det ut i fra hvordan jeg selv har det og der er kabelen loddet fast til platespilleren. Hvis trådstarter har rca koblinger på platespilleren har han litt flere muligheter.

Jeg har en Neutrik rca/xlr overgang kjøpt på Elfa. Sjekket den nå. Der er dessverre jord og minus koblet i sammen, og ikke brukbar til ditt formål.

Mvh
Frode
 
  • Liker
Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Noen som kjenner spec på denne? Vil den sikre balansert drift fra en tonearmkabel?

E58496FE-BDA1-44F0-B23F-8D6481D3D0B1.png


O.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
226
Antall liker
327
Torget vurderinger
1
Har ingen erfaring med den overgangen.

For å forstå litt bedre, Har du rca plugger ut fra platespilleren ?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Det har du rett i og jeg var litt upresis der. Tanken var at da + og - lederen var brukt var det en 3 pinne igjen som var jord.
Grunnen til at jeg annbefalte og ikke koble til jord på xlr var og ikke få noen jord "loops" da han har egen jording som følger med ledningen som man skrur fast bak på riia.
Meinte du å bruka berre ein kabel, og så nytta pinne 1 for venstre og pinne 2 for høgre kanal, med felles jord via pinne 1? Det er ei svært dårleg løysing, som ikkje har noko med balansert overføring å gjera. Da er det like bra å nytta phono-kontaktar. Det som bør gjerast her er å bytta ut phono-kontaktane på platespelaren med to XRL-kontaktar, ein for venstre og ein høgre kanal, slik:
pinne 1: skjerm
pinne 2: positiv
pinne 3: negativ
I spelaren bør pinne 1 (skjerm) koplast til arm/chassis. På nokre armer, som Rega, er diverre negativ terminal kopla til chassisjord (UGH!). På dei fleste armer med 5-pols kontakt er den 5. kontakten kopla til armrøret; det er denne som bør koplast til skjermen på kabelen (pinne 1). I RIAA-forsterkaren bør skjermen på kabelen koplast til pinne 1, og da treng ein ingen separat jordkabel. Men eg ville opna RIAA-forsterkaren for å sjekka at pinne 1 er kopla til chassis, og ikkje til signaljord (på kretskortet).

Hvis man gjør som du sier får man et problem med hensyn til at man trenger 6 ledere og i dag kun har 5.
Nei, to leiarar i kvar kabel, pluss skjerm. Det trengst sjølsagt ein separat kabel per kanal.

Dette for at signal og støy går motsatt vei.
"...signal og støy går motsatt vei"? Her trengst det ei forklaring.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
9.192
Antall liker
23.726
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dette for at signal og støy går motsatt vei.
Helt forkert. Det drejer sig om at ha´ en kanals positive og negative fase indeni samme skærm. Derved er der samme støj på begge ledere
som udfases til 0 riaa.

Bolinder... Den med Regas arme er næsten rigtig. Det er kun venstre kanals - (blå) der er lagt til arm-ground. Det er let at skille ad,
hvis du ta´r "pluggen" ud i bunden af armen :)
 
Sist redigert:

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, stemmer. RCA i enden av kabel fra tonearm (vanlig DIN plugg i selve armen) - og har et riaa trinn som har mulighet for balansert inn..Som jeg har lyst til å teste!

O.

Har ingen erfaring med den overgangen.

For å forstå litt bedre, Har du rca plugger ut fra platespilleren ?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Dette for at signal og støy går motsatt vei.
Helt forkert. Det drejer sig om at ha´ en kanals positive og negative fase indeni samme skærm. Derved er der samme støj på begge ledere
som udfases til 0 riaa.
Det som gjer at støyen vert kansellert er at +ve (pinne 2) og -ve (pinne 3) vert ført inn i ein differensialforsterkar, som forsterkar differansen mellom dei to inngangsspenningane, og undertrykkjer commonmodespenningar (spenningar som er like). Ikkje alle differensialforsterkarar undertrykkjer commonmodespenningane like godt.

Bolinder... Den med Regas arme er næsten rigtig. Det er kun venstre kanals - (blå) der er lagt til arm-ground. Det er let at skille ad,
hvis du ta´r "pluggen" ud i bunden af armen :)
Venstre kanal var det vel ja. Er ikkje sikker på kvifor Rega fann på dette, men forbindelsen mellom chassisjord og signal bør fjernast, slik du gjer famlegg om.

Det burde vera tredobbelt MVA (75 %) på utstyr med ubalansert overføring.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
226
Antall liker
327
Torget vurderinger
1
Her var det litt, å forklare :)

Støy og signal går motsatt vei: signalet går fra platespiller mot riia. Hvis sjermen i kabelen kun er koblet oppe ved platespilleren og ikke nede ved riia, går all støy denne skjermen måtte plukke opp motsatt vei av signalet, da det er der oppe jordforbindelsen er.

Skal man ha et balansert signal må man ha 3 ledere i hver kabel, positiv, negativ og jord. For stereo trenger man to ledninger, totalt 6 ledere. Til en phonoledning bør man i tillegg ha en skjerm utenpå hver kabel.

Hvis han har en tonekabel med rca i enden, er denne pluggen trolig/ forhåpentligvis kun koblet med + og - leder inne i kabelen og at minus signalet ikke er koblet sammen med jord. Kun sjermen rundt kabelen er koblet til jord.

Hvis han har rca plugger i enden av platespiller og han tar multimeter på pip og det er forbindelse mellom negativ på rca og jordkabel, kan han ikke få til balanser signal. Da må jord fjernes fra de negative polene på rca inne i spilleren.

Selvfølgelig er det beste og bytte til xlr på spilleren, men det er en stor jobb med størrelsen på de hullene, hvis det er plass eller ønskelig. Ville bare hjelpe til å på en enkel måte å få til balansert signal med det han har i dag.

En rca plugg har kun to kontakter, ergo kan man kun få to separate signaler igjennom en slik plugg, skal du ha jord med og må den gå utenom, da han har en utvendig jordkabel, er det mulig å få til, som jeg ser det :)

Mvh
Frode
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.332
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Til en Jelco tonearm er det aller enkleste å kjøpe en ny armkabel i passe lengde med 5pin tonearm kontakt i den ene enden og XLR kontakt i den andre. Noe ala denne :
https://www.ebay.com/itm/JELCO-JAC-506XLR-Tonearm-Cable-5-Din-to-XLR-Made-in-Japan/272969311426?hash=item3f8e3d24c2:g:V-MAAOSwWCZaJkhr

Det er veldig enkelt å lage et slikt kabelsett selv - en 5 pin tonearm kontakt, to lengder mikrofonkabel og to XLR hann kontakter.

På den tekniske siden så passer ikke begrepet «balansert» til vanlige pickuper som i utgangspunktet er flytende ift jord. «Balansert» viser til signalimpedansene ift jord, og det er ingen fordel med å introdusere et midtpunkt til jord i spolene på pickupen.

mvh
KJ
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Her var det litt, å forklare :)

Støy og signal går motsatt vei: signalet går fra platespiller mot riia. Hvis sjermen i kabelen kun er koblet oppe ved platespilleren og ikke nede ved riia, går all støy denne skjermen måtte plukke opp motsatt vei av signalet, da det er der oppe jordforbindelsen er.
Poenget med skjermen er å skapa eit Farady-bur, som skjermar for elektriske støyfelt, som ofte er høgfrekevente signal. Skjermen bør helst dekka heile lengda av kabelen. Å festa skjermen i berre ein ende er ikkje like godt som tett forbinding i begge endar.

Skal man ha et balansert signal må man ha 3 ledere i hver kabel, positiv, negativ og jord. For stereo trenger man to ledninger, totalt 6 ledere. Til en phonoledning bør man i tillegg ha en skjerm utenpå hver kabel.
Nei, i samband med balansert overføring nyttar ein ikkje jord (signaljord). Chassisjord, som skjermen er kopla til, må ikkje forvekslast med signaljord. Differensialforsterkaren i mottakraen (RIAA-forsterkaren) forsterkar differansen mellom +ve og -ve inngang. Men støyspenninga må vera den same i +ve og -ve leiar for at støyen skal verta kansellert. For å få til dette er det best å nytta tvinna leiarar. Men ein får aldrig heilt lik støyspenning i begge leiarane, og CMRR avtek med frekvensen. Skjermen dempar det elektriske feltet (men ikkje magnetiske felt), men er som oftast ikkje heilt tett i høgfrekvensområdet. Balansert overføring utan skjerm kan i mange tilfelle fungera godt i lågfrekvensområdet (audioområdet), men det er likevel ein føremon å dempa høgfrekvente felt mest muleg, for å stenga ute RF-støy frå forsterkaren (transistorar er ulineære og RF-støy kan verta likeretta og endra arbeidspunktet til transistorane i differensialforsterkaren).

Hvis han har en tonekabel med rca i enden, er denne pluggen trolig/ forhåpentligvis kun koblet med + og - leder inne i kabelen og at minus signalet ikke er koblet sammen med jord. Kun sjermen rundt kabelen er koblet til jord.
Da vil kjeldeimpedansane vera forskjellige for dei to leiarane. Ulik kjeldeimpedans reduserer CMRR, så det er ikkje bra. Saman med ulik geometri på dei to leiarane vil dette føra til ulik støyspenning i dei to leiarane, slik at differensialforsterkaren ikkje kan kansellera støyen.

Hvis han har rca plugger i enden av platespiller og han tar multimeter på pip og det er forbindelse mellom negativ på rca og jordkabel, kan han ikke få til balanser signal. Da må jord fjernes fra de negative polene på rca inne i spilleren.
RCA har ingen plass i samband med balansert overføring.

Selvfølgelig er det beste og bytte til xlr på spilleren, men det er en stor jobb med størrelsen på de hullene, hvis det er plass eller ønskelig. Ville bare hjelpe til å på en enkel måte å få til balansert signal med det han har i dag.
Om tonearma har 5-pols TAC-plug (det er ikkje ein DIN-plugg) kan ein nytta kabel med TAC-plugg i den eine enden og XLR in den andre enden. Her er eit døme: Pro-Ject Connect It Tonearm Cable - 5 Pin DIN To XLR (CC 5P-XLR) - 1.23m.

En rca plugg har kun to kontakter, ergo kan man kun få to separate signaler igjennom en slik plugg, skal du ha jord med og må den gå utenom, da han har en utvendig jordkabel, er det mulig å få til, som jeg ser det :)
Ein RCA-plugg nyttar skjermen på kabelen som den eine leiaren, og vert kopla til signaljord på kretskortet. Problemet med dette er at støyspenninga i skjermen vert ein del av signalet. Med skjerm rundt ein symmetrisk toleiarkabel vert skjermen kopla til chassisjord, som ikkje er det same som signaljord.

Nokre armer, som til dømes eldre SME-armer, arma på Lenco L75, etc., har eit lite koplingsbrett pg da er det lett på montera XLR-kontaktar.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Til en Jelco tonearm er det aller enkleste å kjøpe en ny armkabel i passe lengde med 5pin tonearm kontakt i den ene enden og XLR kontakt i den andre. Noe ala denne :
https://www.ebay.com/itm/JELCO-JAC-506XLR-Tonearm-Cable-5-Din-to-XLR-Made-in-Japan/272969311426?hash=item3f8e3d24c2:g:V-MAAOSwWCZaJkhr

Det er veldig enkelt å lage et slikt kabelsett selv - en 5 pin tonearm kontakt, to lengder mikrofonkabel og to XLR hann kontakter.

På den tekniske siden så passer ikke begrepet «balansert» til vanlige pickuper som i utgangspunktet er flytende ift jord. «Balansert» viser til signalimpedansene ift jord, og det er ingen fordel med å introdusere et midtpunkt til jord i spolene på pickupen.

mvh
KJ
Eg har ein slik kabel mellom ei SME V-arm og ein Aqvox phono 2CI, og det fungerer fint. Kjøpte kabelen her: https://www.shop.back-promo.co.uk/DIN-XLR_Phono_cables/cat4417239_3840767.aspx

Jau, ein pickup har same kjeldeimpedans for +ve og -ve utgang, så det er ei balansert kjelde. Det treng ikkje vera ein jordreferanse i samband med balansert overføring (bland ikkje saman signal- og chassisjord). Det er ei vanleg missoppfatning at spenninga i dei to leiarane må ha same amplitude i høve til "jord". Men det trengst ikkje; det gjir heller ikkje meining når det ikkje er ein jordreferanse. Men utgangsimpedansen må vera den same for dei to utgangane, og det er han i samband med ein pickup. Inngangsimpedansen til differensailforsterkaren må òg vert lik for dei to inngangane. Utgangsimpedansane til sendaren (pickupen) bør vera liten (MC-pickupar har liten kjeldeimpedans) og inngangsimpedansen til differensialforsterkaren bør vera stor, når det er spenningsinngang. Dei aller fleste RIAA-forsterkarane har spenningsinngang, men det finst nokre få unntak. Aqvox 2CI er eit slikt unntak. Han har strauminngang, og da skal inngngsimpedansen vera liten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk til alle for innsikt!
Det er nettopp et riaa trinn med CI (current injection?) teknologi som er bakgrunnen for mitt spørsmål, og ja, vet jeg kan kjøpe en slik kabel ferdig, men når jeg først bestemte meg for å teste CI inngangen, så ville jeg ha det kjapt! Har ikke funnet noen som ikke har relativt lang leveringstid, eller har på lager...prøver et par plugger først, så ser jeg...funker det bestiller jeg eller lager en kabel!

Ole
Til en Jelco tonearm er det aller enkleste å kjøpe en ny armkabel i passe lengde med 5pin tonearm kontakt i den ene enden og XLR kontakt i den andre. Noe ala denne :
https://www.ebay.com/itm/JELCO-JAC-506XLR-Tonearm-Cable-5-Din-to-XLR-Made-in-Japan/272969311426?hash=item3f8e3d24c2:g:V-MAAOSwWCZaJkhr

Det er veldig enkelt å lage et slikt kabelsett selv - en 5 pin tonearm kontakt, to lengder mikrofonkabel og to XLR hann kontakter.

På den tekniske siden så passer ikke begrepet «balansert» til vanlige pickuper som i utgangspunktet er flytende ift jord. «Balansert» viser til signalimpedansene ift jord, og det er ingen fordel med å introdusere et midtpunkt til jord i spolene på pickupen.

mvh
KJ
Eg har ein slik kabel mellom ei SME V-arm og ein Aqvox phono 2CI, og det fungerer fint. Kjøpte kabelen her: https://www.shop.back-promo.co.uk/DIN-XLR_Phono_cables/cat4417239_3840767.aspx

Jau, ein pickup har same kjeldeimpedans for +ve og -ve utgang, så det er ei balansert kjelde. Det treng ikkje vera ein jordreferanse i samband med balansert overføring (bland ikkje saman signal- og chassisjord). Det er ei vanleg missoppfatning at spenninga i dei to leiarane må ha same amplitude i høve til "jord". Men det trengst ikkje; det gjir heller ikkje meining når det ikkje er ein jordreferanse. Men utgangsimpedansen må vera den same for dei to utgangane, og det er han i samband med ein pickup. Inngangsimpedansen til differensailforsterkaren må òg vert lik for dei to inngangane. Utgangsimpedansane til sendaren (pickupen) bør vera liten (MC-pickupar har liten kjeldeimpedans) og inngangsimpedansen til differensialforsterkaren bør vera stor, når det er spenningsinngang. Dei aller fleste RIAA-forsterkarane har spenningsinngang, men det finst nokre få unntak. Aqvox 2CI er eit slikt unntak. Han har strauminngang, og da skal inngngsimpedansen vera liten.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
226
Antall liker
327
Torget vurderinger
1
Her er en tegning over hva jeg mente trådstarter kunne gjøre med det han har.
DSC_0110.jpg


Rca inne i den grønne ringen er som han har det koblet i dag. Xlr i den grønne ringen er hvordan han kan koble ril xlr. Helt til høyere er hvordan det vil være tilkoblet riia.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk! Dette skal jeg teste.

O.
Her er en tegning over hva jeg mente trådstarter kunne gjøre med det han har. Vis vedlegget 574942

Rca inne i den grønne ringen er som han har det koblet i dag. Xlr i den grønne ringen er hvordan han kan koble ril xlr. Helt til høyere er hvordan det vil være tilkoblet riia.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.332
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
ot. for de spesielt interesserte ...
...
Jau, ein pickup har same kjeldeimpedans for +ve og -ve utgang, så det er ei balansert kjelde. Det treng ikkje vera ein jordreferanse i samband med balansert overføring (bland ikkje saman signal- og chassisjord). Det er ei vanleg missoppfatning at spenninga i dei to leiarane må ha same amplitude i høve til "jord". Men det trengst ikkje; det gjir heller ikkje meining når det ikkje er ein jordreferanse. Men utgangsimpedansen må vera den same for dei to utgangane, og det er han i samband med ein pickup. Inngangsimpedansen til differensailforsterkaren må òg vert lik for dei to inngangane. Utgangsimpedansane til sendaren (pickupen) bør vera liten (MC-pickupar har liten kjeldeimpedans) og inngangsimpedansen til differensialforsterkaren bør vera stor, når det er spenningsinngang. Dei aller fleste RIAA-forsterkarane har spenningsinngang, men det finst nokre få unntak. Aqvox 2CI er eit slikt unntak. Han har strauminngang, og da skal inngngsimpedansen vera liten.
Poenget er at en pickup der signalet er flytende ift jord, ikke har noen definert signalimpedans ift jord (enten jord er PE, chassis, signal, PSU, terra firma, ei blomsterpotte og/eller noen annet). Signalimpedansen er definert mellom «+ve» og «-ve», dvs i spolen på PU. Mellom «+ve» eller «-ve» og jord er impedansen udefinert og antatt «høy» / tilnærmet uendelig. Signalet er godt nok differensielt og fungerer brillefint inn i en passende differensiell forsterker.

Det er også mulig å løse litt opp i kravene til lik kildeimpedans, og lik lastimpedans i mottaker og likevel oppnå glitrende CMRR (som er poenget med balansert eller differensiell signaloverføring), jf. That1200. Her er ytelsen i prototypen på en balansert inngangskrest som jeg, Armand og Snikkersisen har kokt i hop : https://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/93376-differensielle-inngangstrinn-en-bittepitteliten-nerdetra-d-12.html#post3029742 CMRR bedre enn 100 dB med 10 ohm ubalanse i kildeimpedans er ikke så ille. Svekkelsen av CMRR oppover i frekvens kan i hovedsak forklares med måten ubalansert kilde samvirker med kapasitansen i signalkablene. I den kretsen er det kun 4 motstander der toleransene er kritiske for glitrende CMRR.

En utfordring med å lage en balansert/differensiell inngang på en phono-forsterker er at det kan være flere ganger så omfattende å oppnå like god støyytelse som en «tilsvarende» ubalansert inngang. Det kan faktisk være litt enklere å lage en differensiell strøminngang som har glitrende støyytelse.

mvh
KJ
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Her er en tegning over hva jeg mente trådstarter kunne gjøre med det han har. Vis vedlegget 574942

Rca inne i den grønne ringen er som han har det koblet i dag. Xlr i den grønne ringen er hvordan han kan koble ril xlr. Helt til høyere er hvordan det vil være tilkoblet riia.
Dette kan fungera, men det er ikkje ei ideell løysing.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
ot. for de spesielt interesserte ...
...
Jau, ein pickup har same kjeldeimpedans for +ve og -ve utgang, så det er ei balansert kjelde. Det treng ikkje vera ein jordreferanse i samband med balansert overføring (bland ikkje saman signal- og chassisjord). Det er ei vanleg missoppfatning at spenninga i dei to leiarane må ha same amplitude i høve til "jord". Men det trengst ikkje; det gjir heller ikkje meining når det ikkje er ein jordreferanse. Men utgangsimpedansen må vera den same for dei to utgangane, og det er han i samband med ein pickup. Inngangsimpedansen til differensailforsterkaren må òg vert lik for dei to inngangane. Utgangsimpedansane til sendaren (pickupen) bør vera liten (MC-pickupar har liten kjeldeimpedans) og inngangsimpedansen til differensialforsterkaren bør vera stor, når det er spenningsinngang. Dei aller fleste RIAA-forsterkarane har spenningsinngang, men det finst nokre få unntak. Aqvox 2CI er eit slikt unntak. Han har strauminngang, og da skal inngngsimpedansen vera liten.
Poenget er at en pickup der signalet er flytende ift jord, ikke har noen definert signalimpedans ift jord (enten jord er PE, chassis, signal, PSU, terra firma, ei blomsterpotte og/eller noen annet). Signalimpedansen er definert mellom «+ve» og «-ve», dvs i spolen på PU. Mellom «+ve» eller «-ve» og jord er impedansen udefinert og antatt «høy» / tilnærmet uendelig. Signalet er godt nok differensielt og fungerer brillefint inn i en passende differensiell forsterker.
Du treng ikkje ein referanse til sikkerheitsjord. Mikrofonar har heller ikkje det.

Det er også mulig å løse litt opp i kravene til lik kildeimpedans, og lik lastimpedans i mottaker og likevel oppnå glitrende CMRR (som er poenget med balansert eller differensiell signaloverføring), jf. That1200. Her er ytelsen i prototypen på en balansert inngangskrest som jeg, Armand og Snikkersisen har kokt i hop : https://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/93376-differensielle-inngangstrinn-en-bittepitteliten-nerdetra-d-12.html#post3029742 CMRR bedre enn 100 dB med 10 ohm ubalanse i kildeimpedans er ikke så ille. Svekkelsen av CMRR oppover i frekvens kan i hovedsak forklares med måten ubalansert kilde samvirker med kapasitansen i signalkablene. I den kretsen er det kun 4 motstander der toleransene er kritiske for glitrende CMRR.
Ja, matching av kapasitans er viktig. På dette området er det forskjell på kabel; ein bør nytta kabel som produsenten publiserer spesifikasjonar på. (Eg har aldrig sett sokalla "High-End"-kablar der toleransen på kapasitansen er oppgjeven, så det er vel helst prisen som er "High-End".) Når det er koplingskondensatorar i inngangen bør òg desse matsjast, men dette aukar prisen og eg kan ikkje hugsa å ha sett data på dette for hifi-utstyr.

Ja, det er muleg å få god CMRR med litt ubalanse i kjeldeimpedanen for +ve og -ve utgang (som på Vera P400/1000), men det beste er at dei er godt matsja (det er tilfellet med ein pickup som kjelde). CMRR er ofte målt ved låge frekvensar. Men over det dominerande knekkpunktet (ofte ca. 100 Hz) vil opensløyfetransferfunksjonen til forsterarane med intern Miller-kompensasjon avta med 6 dB/okt. Da vil òg CMRR avtak med 6 dB/okt. Interferenstøy (ikkje brum) er ofte høgfrekvent og da er det viktig med at CMRR er høg så lagt opp i frekvensområdet som muleg.

En utfordring med å lage en balansert/differensiell inngang på en phono-forsterker er at det kan være flere ganger så omfattende å oppnå like god støyytelse som en «tilsvarende» ubalansert inngang. Det kan faktisk være litt enklere å lage en differensiell strøminngang som har glitrende støyytelse.
Ja, termisk støy i motstandar er proporsjonal med motstandesverdien.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.332
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Siden trådstarter har fått gode råd så kan vi fortsette o.t.

Du treng ikkje ein referanse til sikkerheitsjord. Mikrofonar har heller ikkje det.
Just my point. Men det gjør også at begrepet «balansert» ikke passer helt inn ettersom det henviser til impedansene ift jord.

Ja, matching av kapasitans er viktig. På dette området er det forskjell på kabel; ein bør nytta kabel som produsenten publiserer spesifikasjonar på. (Eg har aldrig sett sokalla "High-End"-kablar der toleransen på kapasitansen er oppgjeven, så det er vel helst prisen som er "High-End".) Når det er koplingskondensatorar i inngangen bør òg desse matsjast, men dette aukar prisen og eg kan ikkje hugsa å ha sett data på dette for hifi-utstyr.
CMRR ytelsen i det inngangstrinnet i det store og hele upåvirket av toleransene i lastkomponentene på inngangstrinnet (før første OPAMP). Det samme med toleransene i koblingskondensatorene, jeg brukte helt vanlige bipolare koblingskondensatorer med +/- 20% toleranse, alle avkoblingskondensatorene på inngangen er vanlige keramiske CGO kondensatorer, og motstandene er std 1% metallfilmmotstander.
Ja, det er muleg å få god CMRR med litt ubalanse i kjeldeimpedanen for +ve og -ve utgang (som på Vera P400/1000), men det beste er at dei er godt matsja (det er tilfellet med ein pickup som kjelde). CMRR er ofte målt ved låge frekvensar. Men over det dominerande knekkpunktet (ofte ca. 100 Hz) vil opensløyfetransferfunksjonen til forsterarane med intern Miller-kompensasjon avta med 6 dB/okt. Da vil òg CMRR avtak med 6 dB/okt. Interferenstøy (ikkje brum) er ofte høgfrekvent og da er det viktig med at CMRR er høg så lagt opp i frekvensområdet som muleg.
Den kretsen kan også oppnå glitrende CMRR med ubalanserte kilder f.eks. 100 ohm og 0 ohm - bedre enn 80 dB opp til ca 3k Hz. Med Balansert kildeimpedans er CMRR bedre enn 80 dB opp til 10k Hz (typisk også opp til 20k Hz og vel så det). Utfordringen er at CMRR-ytelsen blir sterkt påvirket av samvirket mellom ubalansert kildeimpedans og kapasitansen i kablene (selv om kapasitansen i kablene mellom hver signalleder og skjerm er identisk). Jeg har forstått at Vera bruker et liknende inngangstrinn men en mer konvensjonell differensialforsterker.
En utfordring med å lage en balansert/differensiell inngang på en phono-forsterker er at det kan være flere ganger så omfattende å oppnå like god støyytelse som en «tilsvarende» ubalansert inngang. Det kan faktisk være litt enklere å lage en differensiell strøminngang som har glitrende støyytelse.
Ja, termisk støy i motstandar er proporsjonal med motstandesverdien.
Det er ikke bare termisk støy men også støyforsterkingen kan det være utfordrende å holde i sjakk. Dessuten får en dobbelt opp med inngangsstøy dersom en trenger to forsterkere på inngangen.

mvh
KJ
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Trådstarter er lat og har lav kompetanse, men har fått gode råd.

Første test: kjøpte disse overgangene fra Electrocompaniet, plugget i Current Injection-inngangene på RIAA-trinnet, og slo på med stor spenning.
Det var ikke så mye å glede seg til...det kom kun støy. Ikke jordhum, men sus...mye av det. Økende med volum på preamp. Ingen lyd whatsoever.

Dette er muligens som forventet? Uansett, jeg fjernet overgangene og gikk tilbake til single ended, en illusjon og all støy fattigere :)
Mulig jeg forsøker å åpne disse pluggene for å se om det går an å kutte jord i dem (men vil det egentlig hjelpe? kan virke som pin-konfig på disse adapterne er all wrong)...eller vente til jeg har en dedikert tonearmskabel med XLR plugger :) Fra Jelco muligens.

O.
Siden trådstarter har fått gode råd så kan vi fortsette o.t.


Just my point. Men det gjør også at begrepet «balansert» ikke passer helt inn ettersom det henviser til impedansene ift jord.


CMRR ytelsen i det inngangstrinnet i det store og hele upåvirket av toleransene i lastkomponentene på inngangstrinnet (før første OPAMP). Det samme med toleransene i koblingskondensatorene, jeg brukte helt vanlige bipolare koblingskondensatorer med +/- 20% toleranse, alle avkoblingskondensatorene på inngangen er vanlige keramiske CGO kondensatorer, og motstandene er std 1% metallfilmmotstander.

Den kretsen kan også oppnå glitrende CMRR med ubalanserte kilder f.eks. 100 ohm og 0 ohm - bedre enn 80 dB opp til ca 3k Hz. Med Balansert kildeimpedans er CMRR bedre enn 80 dB opp til 10k Hz (typisk også opp til 20k Hz og vel så det). Utfordringen er at CMRR-ytelsen blir sterkt påvirket av samvirket mellom ubalansert kildeimpedans og kapasitansen i kablene (selv om kapasitansen i kablene mellom hver signalleder og skjerm er identisk). Jeg har forstått at Vera bruker et liknende inngangstrinn men en mer konvensjonell differensialforsterker.
En utfordring med å lage en balansert/differensiell inngang på en phono-forsterker er at det kan være flere ganger så omfattende å oppnå like god støyytelse som en «tilsvarende» ubalansert inngang. Det kan faktisk være litt enklere å lage en differensiell strøminngang som har glitrende støyytelse.
Ja, termisk støy i motstandar er proporsjonal med motstandesverdien.
Det er ikke bare termisk støy men også støyforsterkingen kan det være utfordrende å holde i sjakk. Dessuten får en dobbelt opp med inngangsstøy dersom en trenger to forsterkere på inngangen.

mvh
KJ
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
226
Antall liker
327
Torget vurderinger
1
Jeg mistenker at minus og jord blir koblet sammen inne i adapteret, og ville gjort som du foreslår å åpne, og fjerne jordforbindelsen, og prøvd en gang til før du gir deg :)

Mvh
Frode
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, skal teste i kveld tenkte jeg...hvis jeg klarer å få av den kappen! :)

O.
Jeg mistenker at minus og jord blir koblet sammen inne i adapteret, og ville gjort som du foreslår og åpne og fjerne jordforbinnelsen, og prøvd en gang til før du gir deg :)

Mvh
Frode
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.332
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Dersom du har to separate signalledere i den tonearmkabelen du har så tar det ikke lang tid å bytte fra rca til xlr på ledningen.

Mvh
KJ
 
  • Liker
Reaksjoner: Dog
Topp Bunn