steinost
Æresmedlem
Hvor ligger den innstillingen Vidar ?
Takk for oppklaringen, godt du følger med Dette er vel hvordan det bør se ut hvis man er interessert i å lytte til kildematerialet og ikke rommetSteiner viser IR og den er negativ å går sikkert ned til -100%. Du Vidar viser ETC
Jeg viser også ETC
Vis vedlegget 579265
Det som er så fint med det er at det er en fin metode for å få med mye rom på det jeg hører.Takk for oppklaringen, godt du følger med Dette er vel hvordan det bør se ut hvis man er interessert i å lytte til kildematerialet og ikke rommetSteiner viser IR og den er negativ å går sikkert ned til -100%. Du Vidar viser ETC
Jeg viser også ETC
Vis vedlegget 579265
Er det ikke bare at ETC holder seg på positiv side som er forskjellen?Hvis du er opptatt av risetime og "skarpheten" i hovedpulsen så burde du heller se direkte på pulsen enn ETC. Etc blurrer til impulser...
Litt vanskelig å få full oversikt av det som skjer rett etter pulsen når det vises med så langt vinduet. -0.5ms til 5-10ms er mer passe. Høyden kan også gå fra 100% til -100%
Nei, det er et syntetisk signal som er ment å vise energiforløpet på en mer korrekt måte. En slags sum av den reelle og imaginære pulsen om jeg husker rett. For egen del ser jeg ingen ting i ETC som jeg ikke ser i en impulsrespons. Førstnevnte er tettere, mer mettet, når du feks ser impulsen med dB på x-aksen, men impulsresponsen viser alt. Hvis du f.eks lurer på hvor ren hovedpulsen er, så er ETC imo lite egnet da den gir artifakter i tilknytning til hovedpulsen.Er det ikke bare at ETC holder seg på positiv side som er forskjellen?Hvis du er opptatt av risetime og "skarpheten" i hovedpulsen så burde du heller se direkte på pulsen enn ETC. Etc blurrer til impulser...
Vis vedlegget 579329
Har også en preringing som kommer og går vet ikke hva det skyldes? Noen som vet? Mistenker klokkemismatch? Mindre ved 96hz samplingInnlegg 1688 fra The Shy er nok med DSP samt min. Alternativt denne visningen, med for mye preringing (ikke den jeg bruker, men det jeg fant)
Vis vedlegget 579433
Alt mitt er med dSP.Kan noen legge ut en puls med DSP inkludert?
Der kan du se. Jeg tar det som et kompliment at tipset funket - og at du står inne for det du hører.Det var hørbart, men det ble borte etter en runde med AL5.0 og din foreslåtte korreksjonsprosedyre
Når man står med dritt helt til haka, er det lurt å ikke henge med hueAlt mitt er med dSP.Kan noen legge ut en puls med DSP inkludert?
Alt anet låter jo dritt:>}
For mye Møllers tran?Alt mitt er med dSP.Kan noen legge ut en puls med DSP inkludert?
Alt anet låter jo dritt:>}
Hva mener du med at det kommer og går? Er det slik at du føler det er noe hørbart der innimellom? Bruker du FIR-korreksjon?Har også en preringing som kommer og går vet ikke hva det skyldes? Noen som vet? Mistenker klokkemismatch? Mindre ved 96hz samplingInnlegg 1688 fra The Shy er nok med DSP samt min. Alternativt denne visningen, med for mye preringing (ikke den jeg bruker, men det jeg fant)
Vis vedlegget 579433
Utgangspunktet for pre-ring i denne størrelsesorden både i tid og amplitude er at den er godt hørbar, men her har du 5 perioder innenfor 0,25ms. Dette skulle tilsvare 20kHz, og ser derfor ut som litt vel hard korreksjon ved 20kHz for å kompensere for avrullingen i toppen av diskanten. Det er nok en ganske unødvendig korreksjon da de færreste noen sinne hører 20kHz, men så vil de jo da heller ikke høre selv voldsomme mengder pre-ring ved 20kHz.Innlegg 1688 fra The Shy er nok med DSP samt min. Alternativt denne visningen, med for mye preringing (ikke den jeg bruker, men det jeg fant)
Vis vedlegget 579433
Har du noen lagrede bilder på hvordan det bør og ikke bør være. Å se på dette, er vel for de fleste intetsigende. Opplys en blasfemisk sjel.Jeg ser vi har en trend der vi har fått et enormt fokus på impulsrespons i mange tråder. Siden dette handler om målinger med REW generelt er det et par ting jeg har lyst til å påpeke.
For det første, vi kan ikke se på impulsrespons og vurdere lydkvalitet ut fra den. Med "se på" mener jeg nettopp det, med øynene. Men vi kan bruke impulsresponsen til å lete etter visse fenomener. Man kan for eksempel i en del tilfeller se om man har feil på fasen på en eller flere drivere, man kan i noen tilfeller se feil timing mellom drivere, man kan se ringing, pre ring osv. Hovedregelen er at ørene våre er ekstremt følsomme for alt som ligger til venstre for hovedpulsen, og langt mindre følsomme for alt som ligger til høyre for hovedpulsen. Men impulsresponsen er ikke en fremstillingsmetode som er veldig lett å tolke visuelt. Mange impulsresponser som visuelt ser totalt krise ut kan låte fortreffelig. Det sier seg selv at om man kunne lage en høyttaler med perfekt impulsrespons ville det vært optimalt, men det er ikke teknisk mulig, og da må man vurdere om tiltakene for å oppnå helt perfekt impulsrespons er egnet til formålet. De største problemene med dette er som regel mangel på global gyldighet (at regnestykket stemmer over et stort område), at det som ser voldsomt ut med det blotte øyet kanskje ikke er så alvorlig, mens det man har fått i bytte, men som ikke synes så godt, kanskje er mer hørbart, at den aktuelle korreksjonen kun er gyldig med en gitt kombinasjon av signal, nivå osv i høyttalerne og slike ting. Vi har et prinsipp innen driverkonstruksjon som ikke er så altfor godt kjent. Det går ut på at veldig mange kompenserende tiltak som reduserer harmonisk forvrengning gjør intermodulasjonsforvrengningen værre. Dette er såkalte kompenserende tiltak. Så lenge man ikke har et system med begrensede inn/utganger, for eksempel en forsterker der man sender ett signal inn, tar ett signal ut, og kan korrigere med en såkalt closed loop, så bør man tenke seg nøye om før en går hardt til verks, og ikke minst hvordan man benytter impulsrespons for visuell tolkning.
Frekvensrespons er interessant, og det er iofs vannfall også, men ikke for en hver pris. En av de tingene som er svært viktig er at om vi måler frekvensrespons og gater periodisk ved for eksempel bare én signalperiode, også øker vi til 2, 3, 4, 5 osv, kanskje opp til 10 eller 20, så får vi et innblikk i hvordan de ulike frekvensområdene utvikler seg fra signalet starter, til høyttaleren har "stabilisert seg", og videre til kasse/baffel, og senere rommet har blandet seg inn. 20 perioder ved 10kHz er forøvrig bare 34cm, så der burde vi ikke ha nevneverdig med innblanding fra rommet. Men å studere denne utviklingen kan være nyttig.
Ellers vil jeg oppfordre folk til å studere wavelets nøye. Sett det opp til å ha bare 10dB mellom "tak og gulv", normaliser kurven til peak, slå på 3D-effekten, slå på group delay, og sett grenseverdiene for tid før og etter hovedpulsen så korte at man studerer oppførselen til høyttaleren og ingen ting annet. Ved 500-2kHz har jeg fått god visualisering med -2ms og +10ms. Dette er interessant å studere når man korrigerer høyttaleren, og det gir også et visst bilde av hvordan vi opplever høyttalerens egenlyd. Imidlertid kamuflerer dette selve frekvensresponsen, men man kan her altså EQ-e for å korrigere group delay. Trekker man et EQ-punkt med høy Q ned går GD ned, og trekker man et tilsvarende punkt opp går GD opp. Primært kan man si at man sjelden avslører noen betydelige områder som bør EQ-es opp med denne metoden, men man finner gjerne noen som må ned. Man står da typisk igjen med en klangbalanse som er litt ute å kjøre. Dette tar man inn ved å EQ-korrigere selve høyttalere med punkter som har lav Q, og her skal man ikke bekymre seg altfor mye for små avvik i frekvensresponsen, men heller se på det litt større bildet.