JENO
Hi-Fi freak
Don Keele bruker 0,5" diskanter som står tett i tett for å få kontroll opp til 16kHz i sine CBT. Med avstanden mellom diskantene i dette designet skulle man vel tro at det ble en del lobing oppover i frekvens? Mulig Stereophile sin måling ikke har høy nok oppløsning til å vise dette?Jeg deler ikke alle hans syn innen faget, men du verden så mye spennende Steve Mowry har å komme med når det gjelder tanker om spredningskontroll:
https://www.linkedin.com/in/steve-mowry-0959176/detail/recent-activity/posts/
Ellers burde jo Kii nevnes samtidig, de gjør jo langt på vei det samme, bare lenger ned i frekvens.
En liten kommentar til konstruksjoner med en diskant omgitt av flere. Det er sikkert en del som kjenner til CBT-prinsippet? Se for dere at man har en halvkule, og monterer diskantene i denne slik at den i midten står lenger frem enn de rundt. Dette gir jo en velkjent spredningskontrollerende effekt. Om man deler passivt slik at diskanten i midten går hele veien ned til for eksempel 1k, men diskantene rundt begynner å bremse ved 3-4kHz betyr det at man må ha en spole i serie med disse. En slik spole vil representere en ganske konstant forsinkelse, som da altså bare rammer diskantene rundt. Denne forsinkelsen er rimelig konstant, og er sammenliknbar med en løpetidsforsinkelse. Dette gir en virtuell kule da forsinkelsen ikke rammer diskanten i midten.
De modellene som bruker diskanter med større chassis vil jo få lobing enda lenger ned i frekvens:
Uansett kult hvis dette arrayet funker så bra som testene tilsier, og prisen er jo også meget edruelig i motsetning til mye annet i bransjen.
Edit: Når jeg leser artiklene du har linket til, er det jo tydelig at mannen vet hva han driver med. Det tøyset om membranvekt osv tror jeg bare er en avledningsmanøver ift kopiister osv.
Sist redigert: