Hva menes med "toppene?Hei maxmekker.Har selv 2 stk BW2. Jeg foretrekker å referere om dem som bass kasser, ikke sub. Dette pga at dem kan deles helt opp til 800 Hz. Da jeg har gulvstående høyttalere for tiden, deler jeg ved 200 Hz. Med Lyngdorf Tdai 3400, er det helt sømløst med resten. Fikk mye mer ro i lyden, mer trykk, spesielt på lavt volum i forhold til tidligere.
Skulle det bli for lite, er det bare å kaste 2 til inn i systemet. Fungerer bra på film også, men dem som er skal ha virkelig mye risting og brak, kan sikkert velge andre subber. For disse stopper på rundt 23-25 Hz nedover, som noen kanskje synes er for lite.
Lyngdorf BW2 sub er veldig musikalsk, kjenner det rister litt i sofaen på selv lave volum, men det blir ikke overdrevet.
Så planen på sikt er å få et par gode stativhøyttalere og kanskje dele helt mot 400 Hz. Det funker som ei kule. Anbefaler disse basene på det sterkeste.
Har samme 3400 som deg, men litt usikker på match med Audio Physics virgo3, som jeg også har..
Ser du omtaler LD subbene positivt, har vurdert 2 slike.
Har du testet de med vegghengt Lyngdorf?
Selv bruker jeg dem sammen med Sonus Faber Olympica 2. Dette fungerer svært bra. Når det gjelder toppene til Lyngdorf hører jeg dem ofte. Har en kjenning som har MP 50 pluss flere effektforsterkere fra Lyngdorf. De har samme effekt som 3400. Han deler på 3-400 Hz og bruker 2 stk BW2 pluss toppene. Helt utrolig hvor sømløst og stort det spiller. Lån/ kjøp deg et par og test. Kjøper du dem hos HiFi klubben får de levere dem tilbake om dem ikke lever opp til forventningene.
Med det menes Lyngdorf MH-2.Hva menes med "toppene?Hei maxmekker.Har selv 2 stk BW2. Jeg foretrekker å referere om dem som bass kasser, ikke sub. Dette pga at dem kan deles helt opp til 800 Hz. Da jeg har gulvstående høyttalere for tiden, deler jeg ved 200 Hz. Med Lyngdorf Tdai 3400, er det helt sømløst med resten. Fikk mye mer ro i lyden, mer trykk, spesielt på lavt volum i forhold til tidligere.
Skulle det bli for lite, er det bare å kaste 2 til inn i systemet. Fungerer bra på film også, men dem som er skal ha virkelig mye risting og brak, kan sikkert velge andre subber. For disse stopper på rundt 23-25 Hz nedover, som noen kanskje synes er for lite.
Lyngdorf BW2 sub er veldig musikalsk, kjenner det rister litt i sofaen på selv lave volum, men det blir ikke overdrevet.
Så planen på sikt er å få et par gode stativhøyttalere og kanskje dele helt mot 400 Hz. Det funker som ei kule. Anbefaler disse basene på det sterkeste.
Har samme 3400 som deg, men litt usikker på match med Audio Physics virgo3, som jeg også har..
Ser du omtaler LD subbene positivt, har vurdert 2 slike.
Har du testet de med vegghengt Lyngdorf?
Selv bruker jeg dem sammen med Sonus Faber Olympica 2. Dette fungerer svært bra. Når det gjelder toppene til Lyngdorf hører jeg dem ofte. Har en kjenning som har MP 50 pluss flere effektforsterkere fra Lyngdorf. De har samme effekt som 3400. Han deler på 3-400 Hz og bruker 2 stk BW2 pluss toppene. Helt utrolig hvor sømløst og stort det spiller. Lån/ kjøp deg et par og test. Kjøper du dem hos HiFi klubben får de levere dem tilbake om dem ikke lever opp til forventningene.
Høyttalermatching er jo viktig. Min erfaring med TDAI2200 er at forsterkeren lyder litt mer stresset på noen innspillinger hvis den må "slite" litt. I mitt eget system har jeg bare brukt 2200 til å drive fra ca 200 hz og oppover. Og da spiller det varmt og oppløst og med fylde i toppen. Lydolf nevnte at selv på sine B&W 802D som krever mye effekt, så ble 3400 litt snau i effekten selv med subwoofer som vel har blitt delt mellom 80 og 140 hz. Så han kjøpte en SDA2400 til bare å drive 8 toms bassene, selv om de ikke spiller dypbassen i hans system. Hvis jeg husker riktig. Og han sier at 3400 låter enda mer avslappet og oppløst når den nå bare driver mellomtonene og diskant.Hva kan være god høyttalermatch med tdai 3400?
Har du planer om å måle litt og flytte høyttalerne litt fram og tilbake? Kjenner du Room EQ Wizard (REW) ?Vis vedlegget 637500
Hei Lyngdorf venner.
Kan ikke si annet en at jeg er knall fornøyd med denne forsterkeren
Har hatt den i ca 6mnd og blir bare mere og mer glad i denne boksen.
Får ta en ny runde med korreksjonen til høsten, også skal jeg lese igjennom alle info i denne tråden for å prøve å få mest mulig optimalt utfall
Markussen
EDIT: Oppdaterte til siste versjon av software; 1.1.0, og alt virket som før. Så da satser jeg på at dette er løst på software-sida fra Lyngdorf.Bruker Apple TV til å strømme tv og har koblet denne med HDMI rett i 3400. Dette er en brukervennlig løsning, der jeg slår på og av tv, Apple TV og 3400 med Apple fjernkontroll. I tillegg til å velge kanaler og justere lyd. Veldig brukervennlig og problemfritt, helt til Lyngdorf lanserer ny software. Da mister jeg all kontakt med 3400. Mer spesifikt, kan ikke styre 3400 via Apple fjernkontroll, men cd, streaming, spotify etc virker som normalt. Etter en fabrikk-reset og ny kalibrering virker alt som før.
Har vært i kontakt med teknisk hos Lyngdorf og de svarer at det er Apple som ikke følger standard her (selvsagt svarer de det).
Begynner å ane et mønster, for det er samme utfall etter SW1.01, 1.02, 1.03 og nå 1.04. Så begynner å bli en liten rutine hver gang Lyngdorf slipper ny FW.
Andre som kjører samme løsning og som opplever det samme?
Du bør absolutt skaffe deg en Umik-1 målemikrofon og starte med REW. Ikke bli sjokkert eller skuffet over hvor vilt frekvensgangen svinger, spesielt i bassen.ja, har fått inn litt forskjellige ting i rommet etter jeg utførte sist måling. også har jeg litt lyst til å flytt litt på høyttalerne.(sideveis)
Har hørt om REW men ikke brukt det eller satt meg veldig inn i det. Hadde vært morsomt å fått målt litt i rommet å optimaliser mest mulig før man kjører på med romkorreksjon.
Er ganske begeistret for PMC hjemme og
Høres ut om en plan å skaffe meg en slik mic hadde jo vært hyggelig når samfunnet åpnes igjen om noen ville Lært/vist meg hvordan man tolker målinger og hva man kan gjøre for å få mest mulig optimaliser plassering og i forhold til lyd.Du bør absolutt skaffe deg en Umik-1 målemikrofon og starte med REW. Ikke bli sjokkert eller skuffet over hvor vilt frekvensgangen svinger, spesielt i bassen.
Lyngdorfs anbefaling om å ha høytalere tett mot vegg gir mening da det gir mindre variasjoner i bassen fra 50-150Hz( plassering nærmere vegg flytter svingingene høyere opp i frekvens) som er et bedre utgangspunkt, og så tar Lyngdorf( og andre Room EQ program) og demper den økte bassresponsen om nødvendig. se her
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/rew-målinger.79532/post-3084569
Avstanden på 54-184cm er målt fra front av høyttaler så 54cm gir bare 20cm mellom høyttaler og vegg.
Testen av 1120 likte jeg å lese. Den får meg bare til å se enda mer frem til den faktisk dukker opp i butikk. Jeg har en plan om å starte med 1120 og en stk BW-2 sammen med mine Sonus Faber Sonetto II. Håper det blir en bra kombo. Ved å benytte BW-2, så kan jeg jo dele opp mot 600 hz ved behov. Er også litt spent på RoomPerfect som jeg har hørt mye bra om.Fint at du henviste til disse testene.
Jeg tenker mange ganger at noen anmeldere skriver mye om historien til firmaet og diverse tekniske ting. Men veldig lite om hvordan produktet låter. Hvilken type musikk har de hørt på.? Nå henviste testen i Stereo til to plater. Men jeg syntes selv at det var en tynn test. Forsterkeren får jo en veldig flott omtale. Men mange av mulighetene til 3400, som nettopp er årsaken til at flere av oss kjøper et slikt produkt, blir ikke omtalt. Stereo skal ha ros for at de har gjort målinger av 3400. Det undrer meg stort at dempingsfaktoren i 4 ohm ved 63 hz og 1 kz bare er på 22! Nå har jeg ikke den største tekniske peilingen, men dempingsfaktoren betyr vel mye for hvor godt en forsterker kan styre et basselement. Min gamle Crown K2 som jeg brukte i bassen hadde en eksepsjonelt høy dempingsfaktor på 3.000! Mulig at den lave dempingsfaktoren på Lyngdorf sine forsterkere har vært avgjørende for hvor godt en høyttaler passer til forsterkeren eller ikke. Om den låter stresset hvis den sliter med en vanskelig impedanskurve, f.eks. Dette var virkelig overraskende. Jeg må finne ut hva dempingsfaktoren på min 2200 er.
Over til 1120.
Her er en anmeldelse av en kar med en usedvanlig rik bakgrunn fra alt som har med lyd og bilde å gjøre. Han vet hva han snakker om og vet hva god lyd er, etter å ha jobbet i lydstudioer med topp lydanlegg og akustikk. For en god måte å presentere et produkt på! Grundig og lett å forstå. Anmelderen hadde ikke høye forventninger til Lyngdorf 1120, som driver MH-2 topper og BW-2 aktive basser. Han ble mildt sagt forbløffet over hvor allsidig 1120 var. Og at ved å bruke små høyttalere drevet av 1120 og aktive basser som BW-2 så kunne han spille høyere enn han kunne forestille seg med topp lydkvalitet. 1120 gikk aldri i kne uansett hvor høyt han spilte. Den slipper jo å drive bassene. Ser man listen over hvor mye forskjellig musikk han testet anlegget på, skjønner i alle fall jeg at han her karen har testet grundig. Rett og slett imponerende.
1120 med MH-2 og BW-2 ser ut til å være en topp kombinasjon og tar opp liten plass. Det skulle ha vært interessant å vite hvor store eller dyre høyttalere man må opp i for å kunne spille med tilsvarende lydkvalitet og samtidig gå ned mot 23hz i bassen.
Hilsen Eirik.
Slik jeg forstår det, kan en ikke sammenligne dempingsfaktor mellom klasse A, AB og klasse D forsterkere. Det ligger i klasse D sin natur at dempingsfaktor er lav. Mer om dette her: https://www.soundonsound.com/techniques/what-class-d-amplificationFint at du henviste til disse testene.
Jeg tenker mange ganger at noen anmeldere skriver mye om historien til firmaet og diverse tekniske ting. Men veldig lite om hvordan produktet låter. Hvilken type musikk har de hørt på.? Nå henviste testen i Stereo til to plater. Men jeg syntes selv at det var en tynn test. Forsterkeren får jo en veldig flott omtale. Men mange av mulighetene til 3400, som nettopp er årsaken til at flere av oss kjøper et slikt produkt, blir ikke omtalt. Stereo skal ha ros for at de har gjort målinger av 3400. Det undrer meg stort at dempingsfaktoren i 4 ohm ved 63 hz og 1 kz bare er på 22! Nå har jeg ikke den største tekniske peilingen, men dempingsfaktoren betyr vel mye for hvor godt en forsterker kan styre et basselement. Min gamle Crown K2 som jeg brukte i bassen hadde en eksepsjonelt høy dempingsfaktor på 3.000! Mulig at den lave dempingsfaktoren på Lyngdorf sine forsterkere har vært avgjørende for hvor godt en høyttaler passer til forsterkeren eller ikke. Om den låter stresset hvis den sliter med en vanskelig impedanskurve, f.eks. Dette var virkelig overraskende. Jeg må finne ut hva dempingsfaktoren på min 2200 er.
Over til 1120.
Her er en anmeldelse av en kar med en usedvanlig rik bakgrunn fra alt som har med lyd og bilde å gjøre. Han vet hva han snakker om og vet hva god lyd er, etter å ha jobbet i lydstudioer med topp lydanlegg og akustikk. For en god måte å presentere et produkt på! Grundig og lett å forstå. Anmelderen hadde ikke høye forventninger til Lyngdorf 1120, som driver MH-2 topper og BW-2 aktive basser. Han ble mildt sagt forbløffet over hvor allsidig 1120 var. Og at ved å bruke små høyttalere drevet av 1120 og aktive basser som BW-2 så kunne han spille høyere enn han kunne forestille seg med topp lydkvalitet. 1120 gikk aldri i kne uansett hvor høyt han spilte. Den slipper jo å drive bassene. Ser man listen over hvor mye forskjellig musikk han testet anlegget på, skjønner i alle fall jeg at han her karen har testet grundig. Rett og slett imponerende.
1120 med MH-2 og BW-2 ser ut til å være en topp kombinasjon og tar opp liten plass. Det skulle ha vært interessant å vite hvor store eller dyre høyttalere man må opp i for å kunne spille med tilsvarende lydkvalitet og samtidig gå ned mot 23hz i bassen.
Hilsen Eirik.
Og her: https://www.audiosciencereview.com/...measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/Markussen, Jeg er desverre i 3 dobbelt risikogruppe mht Corona, men det er mye å lære i REW tråden og i denne her:
https://www.audiosciencereview.com/...om-measurement-tutorial-for-dummies-part-1.4/
Såpass ja, det er ikke braMarkussen, Jeg er desverre i 3 dobbelt risikogruppe mht Corona, men det er mye å lære i REW tråden og i denne her:
https://www.audiosciencereview.com/...om-measurement-tutorial-for-dummies-part-1.4/
Enda en l
Hei.
Kan svare meg selv på denne. Lyngdorf har bekreftet at high end analogmodulen også i TDAI 3400 leveres med RIAA trinn (MM), selv om det i skrivende stund ikke fremkommer slik på hjemmesiden deres.Ser på hjemmesiden til Lyngdorf at man nå kan få TDAI 2170 med RIAA trinn i den såkalte high end analog modulen. Finner ingen slik info om TDAI 3400. Noen som vet om det er en tilgjengelig opsjon også på den?
Lyngdorf driver og sysler med mulig automatisk avstandsmåling har de fortalt meg.
Bruker BW2 sub fra Lyngdorf i mott oppsett med 3400. Det spiller utrolig bra. Kalibrerte også et oppsett med bare hovedhøyttalere også. Da merket jeg fort hvor mye det har å si med de ekstra kreftene som en får med å kjøre 2+2. Lyden var kjempebra med Sonus Faber Olympica 2 alene, men med subbene fra Lyngdorf fikk jeg mer detaljer i bassen, et større lydbilde og ikke minst en helt annen ro i lyden. Alt høres mye mer avslappet og rolig ut. Får bare lyst til å spille høyere og høyere. Men heldigvis gir Lyngdorf subbene god fylde og bra trøkk selv ved lavt volum.I en tråd der bl.a 3400 blir diskutert(Audio Science Review), nevnes det at Peter Lyngdorf, Lars Risboe og Bruno Putzey har dannet firmaet Purifi Audio. Putzey er konstruktøren bak Ncore forsterkerne. Det nevnes der at Steinway Lyngdorf skal bruke Ncore teknologi framover. Og kanskje den nye MXA-8400 også bruker Ncore? Den virker i alle fall å bruke en annen teknologi enn forsterkerne Lyngdorf har laget før. Da er de vel ikke fulldigitale lenger? Blir spennende å se.
Min gamle 2200 ble markedsført som en powerdac. Samme som Millennium. Ikke en separat forsterkerdel og dac. Kanskje de nyere modellene er delte, siden noen sier de bruker separat DAC på 3400? Forstår i så fall ikke vitsen med separat DAC, hvis signalet likevel skal gjennom DACen i 3400. Eller at han som heter Amir målte tekniske data kun fra DACen i 3400. Jeg har nå fått skaffet med en ekstra 2200, så jeg ser fram til å få testet denne sammen med W-210 hjørnebassene.
Hei Maxmekker,Bruker BW2 sub fra Lyngdorf i mott oppsett med 3400. Det spiller utrolig bra. Kalibrerte også et oppsett med bare hovedhøyttalere også. Da merket jeg fort hvor mye det har å si med de ekstra kreftene som en får med å kjøre 2+2. Lyden var kjempebra med Sonus Faber Olympica 2 alene, men med subbene fra Lyngdorf fikk jeg mer detaljer i bassen, et større lydbilde og ikke minst en helt annen ro i lyden. Alt høres mye mer avslappet og rolig ut. Får bare lyst til å spille høyere og høyere. Men heldigvis gir Lyngdorf subbene god fylde og bra trøkk selv ved lavt volum.
Noen som har testet Tdai 3400 mot B&W 805d3? Har byttet ut Olympica 2 og venter på B&W 805 og spent på hvordan det kan fungere? Hørt 1 nevne at det kan oppstå faseproblemer mellom sub og topp siden B&W meg bekjent har første ordens filter mellom diskant mellomtone? Noen tanker rundt dette?