Godt innlegg som forklarer en del ting jeg selv har vært litt usikker på. Jeg har også opplevd av bassen ble noe redusert og strammet opp, men også at dynamikken ble bevart samtidig som jeg opplever et økt detaljnivå.
Hvor har du gjemt høyttalerkablene?Stuen vår er nok ikke så stor, dessverre. Den er formet som en litt firkantet U pga et trappehus. Samlet størrelse er 40 kvadratmeter, men det duger i massevis. Bildene viser hvordan det hele er satt opp. Til høyre for høyre høyttaler befinner "bunnen av U-en" seg. Det er bort til spisebord og en krok med masse bøker og en TV med en B&W Panorama lydplanke (på andre siden av trappehuset).
For finne korrekt avstand til hjørnet bak subwoofer, brukte jeg en laserassistert ultralyd avstandsmåler og pythagoras. Jeg målte fra øreposisjon til veggen rett frem og fra det punktet inn til sideveggen. Så er det bare å regne.
Alt i alt er dette en plassering av såvidt store høyttalere som avgir en ganske så høy WAF, enda min kone ikke er opptatt av slikt (etter bl.a. å ha levd med et sett Magnepan stående i stuen i flere år). Det var faktisk hennes forslag å anskaffe 802 ("gjør det mens du har hørselen og økonomien til det").
Veldig viktig å ligge unna dipper siden de som regel er resultat av destruktiv interferens (typisk når et reflektert signal har gått en halv bølgelengde lenger enn direktesignalet har). Smale dipper kan man leve godt med, brede dipper derimot, er det verre med. En bred dipp må skyldes noe annet enn interferens, så slike bør man kunne gå løs på. RP burde gjort det på egenhånd.
Uansett, det er topper som er verst og de kan man ta bort.
Jeg ser at mitt lange innlegg på forrige side kan gi inntrykk av at RP reduserer bassen hos oss, det var utilsiktet. En sammenlikning av Bypass og Focus gir ingen bassnivåendringer av betydning, bare en oppstramming.
P.S. Hvis man lurer på hvor kablene til venstre høyttaler befinner seg, så er svaret at de går i rør i vegg og tak. Audioquestkablene er av en type optimert for slikt. Ikke er de dyre heller. Begge høyttalere har like lange kabler. Overskuddslengden av høyre kabel ligger på gulvet "inne i" bokhyllen.
Vurderer denne i stua hjemme til mine Sonus Faber Sonetto II. Noen som har erfaringer med combo'en Lyngdorf og Sonus Faber. Ser TDAI-1120 leverer 120w pr kanal i 4 ohm, og det burde holde i massevis for meg. Planen er å koble til tv, en Bluray spiller, og på sikt en platespiller samt Tidal via streaming. Ser den ikke har Tidal innebygget, men dette løses vel greit gjennom Chromecast. Valget stod tidligere mellom NAD M10 og Naim Uniti Atom, men nå har som sagt Lyngdorf TDAI-1120 sneket seg inn som en dark horse... Det skader jo heller ikke at den er noen tusenlapper billigere enn konkurrenteneNår er den offisiell. Finere enn jeg trodde, egentlig. Med alt innebygd (Roon, Spotify, nettradio, Chromecast, Airplay mm) er jo dette et glimrende columbi egg for folk med begrenset plass. Liker også at de her har valgt å bruke balansert mikrofoninngang som på TDAI-2170, og ikke minijack som på TDAI-3400. https://lyngdorf.com/lyngdorf-tdai-1120/
Takk for svar. Nå er kravet fra fruen færrest mulig "bokser" på stua, så det blir nok en alt-i-ett boks. Den skal brukes sammen med et sett Sonus Faber Sonetto II og en Lyngdorf BW-3 til de dypeste tonene. Jeg vil tro de 120w pr kanal vil klare å drive de helt greit.Det dukker jo stadig opp brukte 2170 på Finn, så det er også en mulighet. Noe kraftigere, men uten innebygd Airplay etc. Har den selv, og er storfornøyd. Riktignok i kombinasjon med 2400 i biamp-konfigurasjon. Bruker 2170 i toppen og 2400 i bassen med mine PMC Twenty.22. Men regner jo med at 1120 funker bra dersom du har lettdrevne høyttalere (Klipsch, f.eks.) eller aktive suber. Skulle forresten være "Nå er den offisiell" og ikke "når".
Takk for svar. Nå er kravet fra fruen færrest mulig "bokser" på stua, så det blir nok en alt-i-ett boks. Den skal brukes sammen med et sett Sonus Faber Sonetto II og en Lyngdorf BW-3 til de dypeste tonene. Jeg vil tro de 120w pr kanal vil klare å drive de helt greit.Det dukker jo stadig opp brukte 2170 på Finn, så det er også en mulighet. Noe kraftigere, men uten innebygd Airplay etc. Har den selv, og er storfornøyd. Riktignok i kombinasjon med 2400 i biamp-konfigurasjon. Bruker 2170 i toppen og 2400 i bassen med mine PMC Twenty.22. Men regner jo med at 1120 funker bra dersom du har lettdrevne høyttalere (Klipsch, f.eks.) eller aktive suber. Skulle forresten være "Nå er den offisiell" og ikke "når".
Javisst, Eirik V, Telarcs innspilling av Verdis requiem finnes rippet i systemet (Cd'en er i kjelleren), sammen med Telarcs innspilling av Fauré/Duruflé requiem og Carmina Burana fra samme gjeng pluss Ildfuglen (suite-versjon). Den siste ligger tilgjengelig i Tidal. Enig i at Sheffield innspillinger låter bra, men kanskje ikke så engasjerende. Dave Grusin blir veldig smooth på tross av lyden. Harry James Big Band, derimot, det svinger skikkelig.
Et alternativ til Sheffield kan være Yuko Mabuchi Trio Live (Tidal). Skikkelig klubbstemning med fantastisk tight bass og trommer, med en pianoklang som 2L burde studere. Det er en skive som fikk fruen til omtrent å lette fra sofaen! Flott musikk!
Hvis du noen gang er i Oslo-området, Eirik V, så send en PM når Coronaen har gitt seg.
Anleggets forsterkere ser diskret og konevennlige ut, men man skal ikke la seg lure. Litt avhengig hva høyttalerimpedansen egentlig er så ligger max utgangseffekt på 2×900W (antar 8 ohms impedans alle steder) eller opp mot 2×1kW ved litt lavere impedans, DB1 er da 2×500W. Systemet mates fra en egen dedikert 16A kurs. På den står bare DB1, 3400, 2400 og Roon Nucleus, ingen dimmere, kjøleskap eller slike ting. Siden huset ble ferdigstilt i 1984 er det et ujordet strømnett i stuen. Da blir det ingen jordsløyfer om ikke annet.
Tusen takk for meget forståelig og god tilbakemelding!Vegar M, her er noen forslag:
1. Kablingen høres helt Ok ut.
2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.
3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.
4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.
5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.
7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).
8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.
9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.
10. Se 3.
Dersom du kjører bi-amping med 2400, hva bør delay være på inngangen på 2400?Vegar M, her er noen forslag:
1. Kablingen høres helt Ok ut.
2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.
3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.
4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.
5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.
7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).
8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.
9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.
10. Se 3.
Jeg kjører ikke bi-amping etter hva jeg har forstått Jeg kjører kun SUB ut fra 2170 og digital ut til SDA2400 som driver Rubicon 6-høyttalere.Dersom du kjører bi-amping med 2400, hva bør delay være på inngangen på 2400?Vegar M, her er noen forslag:
1. Kablingen høres helt Ok ut.
2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.
3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.
4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.
5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.
7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).
8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.
9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.
10. Se 3.
-et annet tips er dette med forsinkelsestid på subwoofere, som nok typisk vil ligge rundt 6 ms. Jeg har en Focal sub her som jeg har brukt 6 ms delay i årevis, og det har fungert svært bra i hjemmekinoen. Jeg planlegger å koble subwooferen på 2170'en.
Du finner Lyngdorfs bruksanvisning for biamping med 2170 og 2400 her: https://site.currants.info/wp-conte...ith-the-tdai-2170-and-sda-2400-amplifiers.pdfDersom du kjører bi-amping med 2400, hva bør delay være på inngangen på 2400?
Mange takk. En hel bruksanvisning til formålet.Du finner Lyngdorfs bruksanvisning for biamping med 2170 og 2400 her: https://site.currants.info/wp-conte...ith-the-tdai-2170-and-sda-2400-amplifiers.pdfDersom du kjører bi-amping med 2400, hva bør delay være på inngangen på 2400?
Ser at jeg kan gå igjennom litt her ja.Denne dekker ikke alle mulighetene, men den forklarer i hvert fall på lettfattelig vis hvordan du setter opp RoomPerfect: https://m.youtube.com/watch?v=EqwXGBz7TzY
Og det finnes flere: https://m.youtube.com/results?search_query=lyngdorf+roomperfect
Bra. Det er ikke ofte det er klarhet rundt dette fra produsentenes side.Leste litt rundt på AVForum. Om flere andre her inne skulle ha koblet en 2170 til P10 SUB med LFE-inngangen, så fikk vedkommende svar fra Dali selv at delay var 3.0 msec. https://www.avforums.com/threads/lyngdorf-discussion.1580956/post-26997057
Hele meningen med RP er jo at det skal være enkelt. Og ønsker man å "tweake" litt, så bruker man voicing i tillegg. Har man mer avanserte behov som de som beskrives ovenfor, vil jeg tro at PC-baserte proffløsninger som Dirac vil kunne fungere bedre. For disse finnes det også mye litteratur og noen svært aktive brukerforumer.