Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.270
    Antall liker
    9.188
    Torget vurderinger
    1
    Godt innlegg som forklarer en del ting jeg selv har vært litt usikker på. Jeg har også opplevd av bassen ble noe redusert og strammet opp, men også at dynamikken ble bevart samtidig som jeg opplever et økt detaljnivå.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Takk igjen for et utrolig bra innlegg, Lydolf! Dette lærer vi andre dødelige mye av.

    Veldig fint at du tar oss igjennom din spesielle prosedyre med å måle opp rommet. Jeg må nok få modifisert mikrofonstativet slik at jeg kommer nærmere hjørnene i taket. Skal bli spennende å få testet ut dette når jeg omsider kommer meg tilbake til Østerrike. Håper jo at dette skal gi forbedringene med RP som mange andre opplever. Det kan ta sin tid i disse tider.

    Håper at mange får lyttet til mer musikk i disse karantenetidene og at dere er friske.

    Hilsen Eirik.
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    125
    Antall liker
    187
    Lydolf og Eirik V;

    setter stor pris på innleggene deres. Jeg leser det og prøver å sette meg inn i det tekniske, men kommer ofte til kort. Er utdannet innen helsefag, og er en selvutlært røver innen hifi med relativt store tekniske mangler. Det forhindrer meg likevel ikke fra å forsøke å forstå for eksempel mulighetene som ligger i Lyngdorfs forsterkere.
    Når jeg hadde kalibreringsmannen på besøk her, prøvde jeg å følge med på hva han gjorde. Og hva som skjedde med lyden når han justerte inn filtrene på de ulike frekvensområdene. Det var heldigvis ikke særlig med dipper å spore, etter justering av fronthøyttalere og subber. Sånt kan jo i verste fall ta knekken på forsterkere, som Eirik V beskriver.

    Hadde vært fint å sett noen bilder fra dere, på hvordan dere stiller opp anlegget. Lydolf, du beskriver etter det jeg skjønner et stort rom, der høyttalere og sub spiller flott på lag, og at RP ordner resten. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke det skal være slik hjemme hos meg. Rommet mitt er en del mindre enn ditt, så det kan ha noe med saken å gjøre.

    Håper det står bra til med alle i disse krevende tider.
    Vi får gjøre det beste ut av det, og dra frem favorittene på anlegget!
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    RoomPerfect og dynamikk m.m.

    Stuen vår er nok ikke stor, dessverre. Den er formet som en litt firkantet U pga et trappehus. Samlet størrelse er 40 kvadratmeter, men det duger i massevis. Bildene viser hvordan det hele er satt opp. Til høyre for høyre høyttaler befinner "bunnen av U-en" seg. Det er bort til spisebord og en krok med masse bøker og en TV med en B&W Panorama lydplanke (på andre siden av trappehuset).

    For finne korrekt avstand til hjørnet bak subwoofer, brukte jeg en laserassistert ultralyd avstandsmåler og pythagoras. Jeg målte fra øreposisjon til veggen rett frem og fra det punktet inn til sideveggen. Så er det bare å regne.

    Alt i alt er dette en plassering av såvidt store høyttalere som avgir en ganske så høy WAF, enda min kone ikke er opptatt av slikt (etter bl.a. å ha levd med et sett Magnepan stående i stuen i flere år). Det var faktisk hennes forslag å anskaffe 802 ("gjør det mens du har hørselen og økonomien til det").

    Veldig viktig å ligge unna dipper siden de som regel er resultat av destruktiv interferens (typisk når et reflektert signal har gått en halv bølgelengde lenger enn direktesignalet har). Smale dipper kan man leve godt med, brede dipper derimot, er det verre med. En bred dipp må skyldes noe annet enn interferens, så slike bør man kunne gå løs på. RP burde gjort det på egenhånd.

    Uansett, det er topper som er verst og de kan man ta bort.

    Jeg ser at mitt lange innlegg på forrige side kan gi inntrykk av at RP reduserer bassen hos oss, det var utilsiktet. En sammenlikning av Bypass og Focus gir ingen bassnivåendringer av betydning, bare en oppstramming.

    P.S. Hvis man lurer på hvor kablene til venstre høyttaler befinner seg, så er svaret at de går i rør i vegg og tak. Audioquestkablene er av en type optimert for slikt. Ikke er de dyre heller. Begge høyttalere har like lange kabler. Overskuddslengden av høyre kabel ligger på gulvet "inne i" bokhyllen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    En liten fun fact. Veggen midt i mot på det øverste bildet rommer skyvedøren inn til kjøkkenet. Siden skyvedøren går inn i veggen (skyves inn til høyre) så er den veggen ganske tynn og uten avstivninger i det stykket som rommer døren.

    I begynnelsen hadde vi DB1 snudd 90 grader sammenliknet med slik den står nå. Siden DB1 har ett element på hver side, betød det at den stod og "blåste" bass rett inn i den tynne veggen. Jeg begynte å tenke på det da jeg la merke til at bassen var mye mer presis når døren var åpen (inne i veggen) enn når den var lukket. Problemet var at siden DB1 stod veldig tett på den tynne veggen så ble det en stiv luftpute mellom basselementet og veggen. Det var for lite luft til at det ble noe særlig mykhet og kompresjonsmulighet. Veggen drev da og lekte basshøyttaler og det er den ikke noe god til. Resultatet var en uttværet bass når døren var lukket. Med åpen dør var det helt fint fordi skyvedører egentlig er ganske tunge (mye tyngre enn alminnelige boligdører).

    Første fix var da å snu DB1 90 grader så den sluttet å blåse i den litt slaskete veggen. Andre fix var da vi pusset opp stuen (nytt gulv og nytt tak med downlights). Da fikk vi montert en gipsvegg utenpå den gamle veggen, så nå er det bra.

    Den veggen DB1 peker mot nå er mye stivere. Dette er veggen mot trappehuset og der hvor DB1 står der er det en stender som er en del av reisverket i huset så det er ganske stivt.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Først til deg, metallirus. Jeg er beæret hvis du har lært noe av mine innlegg. Jeg har tydelige begrensninger innen spesielt den digitale verdenen. Jeg hadde selv min første TDAI 2200 uten RP og med bare digitale innganger i over 10 år uten å forstå eller å lære meg å bruke DSP innstillingene. Jeg trenger ofte bare at noen må vise meg hva som skal gjøres, og så fikser jeg det greit etterpå. Jeg forsto aldri heller å bruke målesystemet som fulgte med min 2200. Men gi meg et stort analog anlegg med 4-veis el. deling og en haug med separate komponenter, så har jeg roen.

    Jeg har veldig sansen for The Mars Volta selv, så vi kunne nok ha hørt mye musikk i sammen. Men jeg hører mye på prog musikk og ikke metall. Har ellers et stort spenn innen musikksmaken og liker også mye klassisk og jazz. 70-tallet innen pop, rock og prog dekker nok mesteparten av behovet innen de sjangerne. Jeg kjente nok ikke så mange barnesanger før jeg begynte på skolen i 71, men de fleste av Beatles sine sanger kunne jeg pga påvirkning fra eldre søsken.

    Jeg har vært musikkinteressert fra omtrent før jeg kunne gå og snakke, ble jeg fortalt. Og mener jeg har opparbeidet et rimelig godt gehør etter å ha vært på mange konserter oppover årene. Min drømmelyd må være å oppnå lyden jeg hører på mindre musikkscener som vi har i Stavanger under f.eks Maijazz. Har hatt mange fantastiske musikalske og lydmessige opplevelser der sammen med meget lydhøre publikummere. Skulle gjerne vært oftere på konsert i det nye konserthuset vårt og. Hørte en flott solo orgelkonsert på det nye kirkeorgelet. Det er jo en mektig opplevelse uten innblanding av mikrofoner og lydanlegg. Mange hififolk med store subwoofere hadde nok ventet enda mer risting i buksebenene enn det i virkeligheten er. Og lyden jeg hører på livekonserter brer seg mye mer ut i bredden enn i dybden. Der synes jeg mange studioopptak gjør feil. Og kanskje avslører at jeg skulle ha hatt mer bredde i lyden selv?

    Kjekt å se hvordan du har satt opp ditt flotte anlegg, Lydolf. Dine erfaringer har helt klart hjelpet meg videre. Utrolig at du kan ha høyttalerne så tett inn på sideveggene uten vinkling. Og løsningen med subwooferen plassert så langt bak er jo kreativ. Dette fungerer bare ved hjelp av digital teknologi, og ingen virker å være bedre egnet til denne oppgaven enn deg. Og såpass høy delefrekvens med bare én subwoofer er det ikke mange som tenker på. Så praktisk og enkelt å bare trykke på noen knapper for å teste ut hvilke filtere som fungerer best. Det er ganske utrolig at du med et så stort og dynamisk lydbilde bare har noen få små bokser som sender lyden til høyttalerne. Vi kunne og ha lyttet til mye musikk sammen er jeg sikker på. Tror vi begge har Verdi Requiem på Telarc, som har veldig flott lyd. Jeg har og flere CDer fra Sheffield Lab med herlig lyd, men musikken kan bli litt kjedelig der. Generelt har jo klassisk og jazz god lyd uansett.

    Hilsen Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Mobilbilder bil, jobb m.m 187.jpg



    Her ser dere basskassene i hjørnet på mitt musikkrom. De er større enn de ser ut. Omtrent 120 x 75 cm dekker de. Vekten er 140 kg og det er omtrent ingen vibrasjoner uansett lydnivå. Dessverre spiller de lite under 40 hz. Focal Mini Utopia ble kjøpt inn som toppseksjon med tanke på å bare bruke én 2200 med RP. Men jeg foretrakk min gamle seksjon i toppen og solgte disse videre.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Mobilbilder bil, jobb m.m 189.jpg


    Her er toppseksjonen med 2 stk 18 Sound elementer og Mundorf AMT diskant. Disse skal snart se mye bedre ut utseendemessig. Akkurat nå spiller disse uten deling på mellomtonene oppover, og det har gitt mer naturlig gjengivelse av stemmene synes jeg. AMT diskanten er jeg veldig fornøyd med. Var overrasket at jeg klart foretrakk lyden av disse framfor Focal høyttalerne. Disse er og solid laget og veier 28 kg. Ser hele tiden etter ny toppseksjon, men ser hva det blir til. 18 Sound elementene er blant annet brukt i en spesiell og kostbar høyttaler som heter Onda Ligera 168D. Veldig lette pappmembraner og kraftige magneter. Har liggende dyre Mundorf kondensatorer som jeg ikke har fått koblet til enda. Glemmer å ta dem med meg.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Mobilbilder Xcover3 028.jpg


    Her er anlegget da det var i stuen. Gammelt dårlig bilde. Og det fungerte ikke så bra, på tross av at burde være gode forutsetninger med skråvegger, synlige bjelker i taket i stuen og mye luft rundt høyttalerne. Kona mi har jo vært rimelig tolerant med høyttalerne mine. Og de har alltid vært store. Disse skulle uansett få en finere finish. Et stort maleri med lerret henger normalt over TV'en. Det så mer nakent ut enn det pleier å være. Klangen i rommet er normal og ingen problemer med hard lyd. Men for lite dynamikk i bassen. Vinklingen på toppseksjonen kunne justeres i forhold til lytteavstanden og de er laget slik at hvert element treffer øret samtidig.(Var det 286 cm fra høyttalerne spm var idéelt, mon tro?) Delvis kopi av store Focal og Wilson høyttalere. 168 kg og 193 cm høyde. Finishen skulle bli bedre og toppseksjonen ville jeg lage sidedeksler til. Delefilteret i egne kasser på utsiden. Hadde ikke kjøpt disse høyttalerne hvis jeg hadde visst at jeg skulle ha eget lytterom senere.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 576539

    Dårlig bilde igjen. Men denne "lyssjakten" tror jeg er årsaken til problemene i bassen. Sjakten går gjennom kaldloftet og det er ca 4.5 meter til toppen. Da jeg malte stuen for noen år siden merket jeg at bassen ble kraftigere jo lenger jeg gikk opp i stigen. Bestemte meg ganske raskt etterpå å prøve anlegget i rommet som ble ledig da sønnen til kona flyttet ut. Dette er i Østerrike, så det er grunnen til at jeg ikke har kunnet få samme hjelp med tekniske utfordringer som jeg ville ha fått i Stavanger.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 576543

    Bror min fikk laget en stereobenk for mange år siden i sort skifer og av massiv messingaksling. Platene er limt fast til stagene med Sikaflex og det er frest inn spor til O-ringer under. Tror nok vekten på benken er over 100 kg. Tar nok og folierer stagene i sølv for å tilpasse bedre til komponentene. Merkelig å ha så få komponenter i anlegget. På det meste hadde jeg platespiller, separat dac og drivverk, forforsterker, 2x EC 60, 2 x EC 250 DMB og 4 veis el.filter. Er veldig fornøyd med mitt Classé DVD drivverk. Varm og oppløst lyd fra de fleste platene. Ingen problemet med såkalt tynn digitallyd hos meg. Mulig at det kommer en platespiller på toppen igjen på hyllen. Mest for at kona kan spille sine gamle lp-plater med bedre lyd og at hun kanskje vil interessere seg litt mer for lyden. Og K2 forsterkeren er solgt. Prøver å finne en sort 2200 uten RP og AD kort. Hvis det klaffer bra med Lyngdorf W-210 basser i hjørnene som jeg absolutt tror sterkt på, så må jeg nesten 40 år tilbake i tid siden jeg hadde så lite anlegg. Kona maser på at jeg både må bli ferdig med anlegget men og fikse opp rommet. Tenker på å montere spiler i taket nå i sommer. Planlegger og å skaffe et lerret på stativ og en stillegående projektor. Det å se gode livekonserter liker jeg godt, og den beste lyden får jeg på DVD. Tror at en stor TV mellom høyttalerne vil påvirke lyden negativt, men kanskje mindre siden jeg trolig vil dele høyttalerne nærmere 400 hz når de nye bassene er på plass. Faktisk stor sjanse for at basskassene blir saget i mindre deler inne på rommet. De er omtrent umulige å selge og jeg må ha hjelp av 2 personer og sekketralle for å få dem ned fra 3.etg.

    Denne delen av huset ble bygget i 1989, og det er betonggulv og spesielle blokker av teglsten på innvendige og utvendige vegger. De er pusset etterpå. Det er mye luft inni disse. Det fungerer i alle fall godt til å lytte til musikk her. Rommet er 4.95 meter i bredden og 3.65 meter i dybden. Så jeg har god avstand til sidevegger, men sitter jo nær bakvegg. Har tenkt å henge opp et stort gulvteppe vi hadde i stuen før på bakveggen. Da ble det litt hjemme-hos informasjon fra meg og. Prøver å få gjort mye i sommer.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 576543

    Bror min fikk laget en stereobenk for mange år siden i sort skifer og massive messingaksling. Platene er limt fast til stagene med Sikaflex og det er frest inn spor til O-ringer under. Tror nok vekten på benken er over 100 kg. Merkelig å ha så lite anlegg. Er veldig fornøyd med mitt Classé DVD drivverk. Mulig at det kommer en platespiller på toppen. Og K2 forsterkeren er solgt. Prøver å finne en sort 2200 uten RP og AD kort. Med Lyngdorf W-210 basser i hjørnene så må jeg nesten 40 år tilbake i tid siden jeg hadde så lite anlegg. Kona maser på at jeg både må bli ferdig med anlegget men og fikse opp rommet. Tenker på å montere spiler i taket nå i sommer. Planlegger og å skaffe et lerret på stativ og en stillegående projektor. Det å se gode livekonserter liker jeg godt. Tror at en stor TV mellom høyttalerne vil påvirke lyden negativt, men kanskje mindre siden jeg trolig vil dele høyttalerne nærmere 400 hz når de nye bassene er på plass. Faktisk stor sjanse for at basskassene blir saget i mindre deler inne på rommet. De er omtrent umulige å selge og må ha hjelp av 2 personer for å få dem ned fra 3.etg.

    Denne delen av huset ble bygget i 1989, og det er betonggulv og spesielle blokker av teglsten på innvendige og utvendige vegger. De er pusset etterpå. Det er mye luft inni disse. Det fungerer i alle fall godt til å lytte til musikk her. Rommet er 4.95 meter i bredden og 3.65 meter i dybden. Så jeg har god avstand til sidevegger, men sitter jo nær bakvegg. Har tenkt å henge opp et stort gulvteppe vi hadde i stuen før på bakveggen. Da ble det litt hjemme-hos informasjon fra meg og. Prøver å få gjort mye i sommer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.270
    Antall liker
    9.188
    Torget vurderinger
    1
    Stuen vår er nok ikke stor, dessverre. Den er formet som en litt firkantet U pga et trappehus. Samlet størrelse er 40 kvadratmeter, men det duger i massevis. Bildene viser hvordan det hele er satt opp. Til høyre for høyre høyttaler befinner "bunnen av U-en" seg. Det er bort til spisebord og en krok med masse bøker og en TV med en B&W Panorama lydplanke (på andre siden av trappehuset).

    For finne korrekt avstand til hjørnet bak subwoofer, brukte jeg en laserassistert ultralyd avstandsmåler og pythagoras. Jeg målte fra øreposisjon til veggen rett frem og fra det punktet inn til sideveggen. Så er det bare å regne.

    Alt i alt er dette en plassering av såvidt store høyttalere som avgir en ganske så høy WAF, enda min kone ikke er opptatt av slikt (etter bl.a. å ha levd med et sett Magnepan stående i stuen i flere år). Det var faktisk hennes forslag å anskaffe 802 ("gjør det mens du har hørselen og økonomien til det").

    Veldig viktig å ligge unna dipper siden de som regel er resultat av destruktiv interferens (typisk når et reflektert signal har gått en halv bølgelengde lenger enn direktesignalet har). Smale dipper kan man leve godt med, brede dipper derimot, er det verre med. En bred dipp må skyldes noe annet enn interferens, så slike bør man kunne gå løs på. RP burde gjort det på egenhånd.

    Uansett, det er topper som er verst og de kan man ta bort.

    Jeg ser at mitt lange innlegg på forrige side kan gi inntrykk av at RP reduserer bassen hos oss, det var utilsiktet. En sammenlikning av Bypass og Focus gir ingen bassnivåendringer av betydning, bare en oppstramming.

    P.S. Hvis man lurer på hvor kablene til venstre høyttaler befinner seg, så er svaret at de går i rør i vegg og tak. Audioquestkablene er av en type optimert for slikt. Ikke er de dyre heller. Begge høyttalere har like lange kabler. Overskuddslengden av høyre kabel ligger på gulvet "inne i" bokhyllen.
    Hvor har du gjemt høyttalerkablene?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Det forsøkte jeg å skrive i innlegget du siterer:

    P.S. Hvis man lurer på hvor kablene til venstre høyttaler befinner seg, så er svaret at de går i rør i vegg og tak. Audioquestkablene er av en type optimert for slikt. Ikke er de dyre heller. Begge høyttalere har like lange kabler. Overskuddslengden av høyre kabel ligger på gulvet "inne i" bokhyllen.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Javisst, Eirik V, Telarcs innspilling av Verdis requiem finnes rippet i systemet (Cd'en er i kjelleren), sammen med Telarcs innspilling av Fauré/Duruflé requiem og Carmina Burana fra samme gjeng pluss Ildfuglen (suite-versjon). Den siste ligger tilgjengelig i Tidal. Enig i at Sheffield innspillinger låter bra, men kanskje ikke så engasjerende. Dave Grusin blir veldig smooth på tross av lyden. Harry James Big Band, derimot, det svinger skikkelig.

    Et alternativ til Sheffield kan være Yuko Mabuchi Trio Live (Tidal). Skikkelig klubbstemning med fantastisk tight bass og trommer, med en pianoklang som 2L burde studere. Det er en skive som fikk fruen til omtrent å lette fra sofaen! Flott musikk!

    Hvis du noen gang er i Oslo-området, Eirik V, så send en PM når Coronaen har gitt seg.

    Anleggets forsterkere ser diskret og konevennlige ut, men man skal ikke la seg lure. Litt avhengig hva høyttalerimpedansen egentlig er så ligger max utgangseffekt på 2×900W (antar 8 ohms impedans alle steder) eller opp mot 2×1kW ved litt lavere impedans, DB1 er da 2×500W. Systemet mates fra en egen dedikert 16A kurs. På den står bare DB1, 3400, 2400 og Roon Nucleus, ingen dimmere, kjøleskap eller slike ting. Siden huset ble ferdigstilt i 1984 er det et ujordet strømnett i stuen. Da blir det ingen jordsløyfer om ikke annet.
     
    Sist redigert:

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Hei alle sammen!
    Det er en god stund siden jeg hadde innlegg i denne tråden. Siden den gang har vi flyttet et par ganger, og jeg har satt opp systemet på nytt. Jeg er veldig glad i musikk og god lyd, men jeg er absolutt ikke i samme liga som dere andre her. Det oser av teknisk kompetanse, og en veldig god kultur for å dele erfaringer og kunnskap. Det er kjempefint!
    Jeg har notert meg noen punkter som jeg lurte på om noen kunne vært behjelpelig med å svare for meg, og gjerne på en enkel måte, for en som ikke er HELT inne i alt det tekniske.

    System:
    TDAI 2170
    SDA 2400
    Rubicon 6
    P10 DSS (sub)
    Node 2i streamer

    Kablet pr. i dag:

    - To stk coax fra analog ut på 2170 til P10 sub.
    - Én stk coax fra digital ut til SDA2400
    - Audioquest Rocket 44 høyttalerkabler fra SDA2400 til Rubicon 6
    - Én stk coax fra Node2i streamer til digital in på 2170 (for Tidal Hifi)

    Foreløpige innstillinger med room perfection pr. i dag:

    - Målinger: 9
    - Room knowledge: 100
    - Room correction: 41
    - Low pass 80Hz LR 4th order
    - High pass 80Hz LR 4th order
    - Analog ut (til sub) : -12 db, Volume regulated, low pass
    - Digital ut (til 2400): 0.0db, Volume regulated, high pass
    - Main speaker output: Signal off
    - På innstillingene i selve P10 sub: Volume 15 (50%), Hifi-modus, Crossover 120Hz, Phase 0.

    Høyttalere og SUB står på linje så tett til bakvegg som mulig. Høyre side har sidevegg, mens venstre side er åpen inn mot resten av stue/kjøkken.

    Mine spørsmål som jeg lister opp punktvis ønsker jeg veldig gjerne tilbakemelding på hvis noen har innspill.

    1. Er oppsettet og måten jeg har kablet dette på OK, eller bør jeg vurdere en annen løsning for å oppnå bedre resultat? Andre kabler eller andre innganger/utganger? Jeg ønsker da ikke å gjøre FOR avanserte og tidkrevende justeringer som krever innkjøp av ekstrautstyr eller målere.

    2. Når jeg kjører room perfection, er det riktig at jeg før kalibrering setter de innstillingene jeg har nevnt over? Og er det eventuelt noen av de innstillingene jeg har beskrevet som bør justeres eller er feil stilt inn?

    3. Noen nevner at de slår av effekttrinn på 2170. Stemmer det at med mitt oppsett så skal jeg gjøre det? Hvordan gjør jeg i så fall det?

    4. Det virker som det kan være litt subjektivt hvilken order på high og lowpass man ønsker. Bør jeg med mitt system og mitt rom vurdere noe annet enn LR 4th order på low og highpass?

    5. Når jeg har kjørt room perfection tidligere har jeg valgt som nevnt i denne tråden å inkludere noen målinger nært vegg og tak innenfor 0.5 meter og gjerne én måling i hjørnet bak lytteposisjon. Gulv har jeg holdt meg unna foreløpig. Volume har vært som 2170 ber om på -18db under måling. Alle innstillinger jeg har nevnt over har vært satt FØR jeg starter room perfection.

    6. Hvor høyt opp på deling bør jeg vurdere å gå før jeg kan lokalisere at bassen står til høyre i lydbildet? Bør jeg kunne gå enda høyere enn 80Hz uten å høre hvor SUB er plassert?

    7. Jeg har lest at man skal bruke LFE-inngang på P10 SUB hvis man skal buypasse crossover på den. Men jeg benytter to coaxkabler som går inn i left og right, og har ingen kabel inn i LFE. Er dette noe jeg skal bry meg om?

    8. Har vurdert om det har noe for seg å oppgradere høyttalerkablene fra Rocket 44 til Rocket 88. Men er usikker.

    9. Jeg kjører digital ut fra 2170 til 2400 som driver høyttalerne, og analog fra 2170 ut til SUB. Må jeg legge inn noe forsinkelse på noe? Og i så fall hvor gjør jeg det og hvilke verdier? Har som nevnt og vist på bildet sub og høyttalere på linje.

    10. Flere sier de skrur av effekttrinn i 2170 for å la 2400 gjøre jobben. Er dette noe jeg bør gjøre i mitt oppsett? Hvordan er fremgangsmåten for å skru av dette i 2170?


    Tusen hjertelig takk på forhånd for alle svar og innspill på innlegget mitt! Gleder meg veldig til å få systemet oppe og gå i det nye huset her! ������

    Vegar Mikalsen
    IMG_4171.jpg
    IMG_4170.jpg
     
    Sist redigert:

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    901
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Trondheim
    Når er den offisiell. Finere enn jeg trodde, egentlig. Med alt innebygd (Roon, Spotify, nettradio, Chromecast, Airplay mm) er jo dette et glimrende columbi egg for folk med begrenset plass. Liker også at de her har valgt å bruke balansert mikrofoninngang som på TDAI-2170, og ikke minijack som på TDAI-3400. https://lyngdorf.com/lyngdorf-tdai-1120/
    Vurderer denne i stua hjemme til mine Sonus Faber Sonetto II. Noen som har erfaringer med combo'en Lyngdorf og Sonus Faber. Ser TDAI-1120 leverer 120w pr kanal i 4 ohm, og det burde holde i massevis for meg. Planen er å koble til tv, en Bluray spiller, og på sikt en platespiller samt Tidal via streaming. Ser den ikke har Tidal innebygget, men dette løses vel greit gjennom Chromecast. Valget stod tidligere mellom NAD M10 og Naim Uniti Atom, men nå har som sagt Lyngdorf TDAI-1120 sneket seg inn som en dark horse... Det skader jo heller ikke at den er noen tusenlapper billigere enn konkurrentene:)
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    222
    Antall liker
    231
    Det dukker jo stadig opp brukte 2170 på Finn, så det er også en mulighet. Noe kraftigere, men uten innebygd Airplay etc. Har den selv, og er storfornøyd. Riktignok i kombinasjon med 2400 i biamp-konfigurasjon. Bruker 2170 i toppen og 2400 i bassen med mine PMC Twenty.22. Men regner jo med at 1120 funker bra dersom du har lettdrevne høyttalere (Klipsch, f.eks.) eller aktive suber. Skulle forresten være "Nå er den offisiell" og ikke "når".:)
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Vegar M, her er noen forslag:

    1. Kablingen høres helt Ok ut.

    2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.

    3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.

    4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.

    5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.

    7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).

    8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.

    9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.

    10. Se 3.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    901
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Trondheim
    Det dukker jo stadig opp brukte 2170 på Finn, så det er også en mulighet. Noe kraftigere, men uten innebygd Airplay etc. Har den selv, og er storfornøyd. Riktignok i kombinasjon med 2400 i biamp-konfigurasjon. Bruker 2170 i toppen og 2400 i bassen med mine PMC Twenty.22. Men regner jo med at 1120 funker bra dersom du har lettdrevne høyttalere (Klipsch, f.eks.) eller aktive suber. Skulle forresten være "Nå er den offisiell" og ikke "når".:)
    Takk for svar. Nå er kravet fra fruen færrest mulig "bokser" på stua, så det blir nok en alt-i-ett boks. Den skal brukes sammen med et sett Sonus Faber Sonetto II og en Lyngdorf BW-3 til de dypeste tonene. Jeg vil tro de 120w pr kanal vil klare å drive de helt greit.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Det dukker jo stadig opp brukte 2170 på Finn, så det er også en mulighet. Noe kraftigere, men uten innebygd Airplay etc. Har den selv, og er storfornøyd. Riktignok i kombinasjon med 2400 i biamp-konfigurasjon. Bruker 2170 i toppen og 2400 i bassen med mine PMC Twenty.22. Men regner jo med at 1120 funker bra dersom du har lettdrevne høyttalere (Klipsch, f.eks.) eller aktive suber. Skulle forresten være "Nå er den offisiell" og ikke "når".:)
    Takk for svar. Nå er kravet fra fruen færrest mulig "bokser" på stua, så det blir nok en alt-i-ett boks. Den skal brukes sammen med et sett Sonus Faber Sonetto II og en Lyngdorf BW-3 til de dypeste tonene. Jeg vil tro de 120w pr kanal vil klare å drive de helt greit.

    Hei. BW-3 kan jo deles veldig høyt, og jo høyere du deler desto mer avlaster du forsterkeren og den trenger mindre effekt til å drive hovedhøyttalerne. Du kan legge delefrekvensen høyt som Lydolf gjør og bruke bratt avskjæring. Viser det seg senere at det er litt for lite krefter med 1120 ville jeg heller ha kjøpt enda en BW-3 for å kunne dele f.eks rundt 400 hz. Da har du mye mer kraft til rådighet enn med en 2170 og 1 stk BW-3. Og du kan bedre utnytte den såkalte 2+2 løsningen som Lyngdorf helt siden starten har anbefalt. Den ekstra forsterkningen(hjelpen) man får av rommet i dypbassen med BW-3 hadde krevd en mange hundre watts forsterker for å kunne gjøre samme jobben. Jeg hadde i alle fall prøvd dette. Du får jo pengene tilbake hvis du ikke skulle bli fornøyd, i alle fall hvis du kjøper nytt.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Javisst, Eirik V, Telarcs innspilling av Verdis requiem finnes rippet i systemet (Cd'en er i kjelleren), sammen med Telarcs innspilling av Fauré/Duruflé requiem og Carmina Burana fra samme gjeng pluss Ildfuglen (suite-versjon). Den siste ligger tilgjengelig i Tidal. Enig i at Sheffield innspillinger låter bra, men kanskje ikke så engasjerende. Dave Grusin blir veldig smooth på tross av lyden. Harry James Big Band, derimot, det svinger skikkelig.

    Et alternativ til Sheffield kan være Yuko Mabuchi Trio Live (Tidal). Skikkelig klubbstemning med fantastisk tight bass og trommer, med en pianoklang som 2L burde studere. Det er en skive som fikk fruen til omtrent å lette fra sofaen! Flott musikk!

    Hvis du noen gang er i Oslo-området, Eirik V, så send en PM når Coronaen har gitt seg.

    Anleggets forsterkere ser diskret og konevennlige ut, men man skal ikke la seg lure. Litt avhengig hva høyttalerimpedansen egentlig er så ligger max utgangseffekt på 2×900W (antar 8 ohms impedans alle steder) eller opp mot 2×1kW ved litt lavere impedans, DB1 er da 2×500W. Systemet mates fra en egen dedikert 16A kurs. På den står bare DB1, 3400, 2400 og Roon Nucleus, ingen dimmere, kjøleskap eller slike ting. Siden huset ble ferdigstilt i 1984 er det et ujordet strømnett i stuen. Da blir det ingen jordsløyfer om ikke annet.


    Takk for invitasjonen, Lydolf. Er ikke så ofte i Oslo lenger, men det hadde jo uansett vært veldig kjekt å hilse på deg og høre anlegget.:p

    Ellers er jeg lite opptatt av såkalte superinnspillinger. Synes ofte at musikken er kjedelig. Men dine Sheffield innspillinger skulle jeg gjerne hatt selv på CD. Prokofief's Romeo and Juliet skal visstnok være veldig flott opptak på. Jeg har en Telarc CD som heter Chiller. Inneholder musikken fra kjente grøsserfilmer med imponerende dynamikk. Spesielt Danse Macabre er suveren. Jeg liker nå denne "sangen" og veldig godt. Jeg har en kopi av Otto Ohlson Credosymfonien. Er det Proprius plateselskapet heter? Veldig mektig og melodiøs orgelmusikk og kjempedyp bass. Min referanse på naturlig dypbass, men jeg får jo ikke med meg noe under 30 hz i alle fall. Siden jeg omtrent ikke hører moderne pop på anlegget har de fleste opptakene god lyd. Mange jazzinnspillinger fra 50- og 60-tallet har naturlig og fin lyd uten for mye tulling/panorering med lyden. Musikken vil alltid være viktigst. Heller god musikk med litt dårligere lyd, enn superlyd og kjedelig musikk.:rolleyes:
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Vegar M, her er noen forslag:

    1. Kablingen høres helt Ok ut.

    2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.

    3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.

    4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.

    5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.

    7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).

    8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.

    9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.

    10. Se 3.
    Tusen takk for meget forståelig og god tilbakemelding!

    Skal teste 0,6 ms delay på digital ut til 2400 og opp mot rundt 3.0 ms delay på analog ut til SUB. Nå ser jeg at din SUB utifra bildene dine står lenger bak høyttalerne, mens min står på linje. Vil det i denne delay-innstillingen ha noe å si på plasseringen? Min SUB står helt på linje med høyttalerne. Jeg skal teste litt og litt opp til rundt 3.0 ms :)

    Jeg vil tro at det beste er å la lydsignalet på analog ut til SUB bli stående på -12db gain som er standardinnstillingen, og jeg lar som du også sier lydsignalet på digital ut til 2400 stå som den er på 0.0 db gain.

    I går tok jeg en ny runde med måling. Jeg brukte da LW 4th order og 80Hz, og gjorde første måling etter focus inn mot det ene hjørnet jeg har bak lytteposisjonen ca. 5 cm fra hjørnet. Deretter en del random rundt i rommet før nært vegg/tak etter 90%.
    Dessverre følte jeg at det for min del var et av de svakeste resultatene jeg har hatt. Først og fremst fordi det føltes som bassen var ekstra tydelig og nærmeste litt frakoblet resten av lydbildet. Lyden var mindre transparent enn tidligere og vokal og det som skal være i fokus forsvant litt mer bak i lydbildet. Jeg vet ikke helt hvorfor. Men jeg skal forsøke med delay-innstillingene du nevner, LFE-kobling til SUB, og og kanskje vente med målingen inn mot hjørnet til jeg er rundt 90% :) Prøver meg på LW 4th order 70 Hz i kveld.

    Tusen takk for meget betydningsfulle og gode svar Lydolf! Setter pris på det!

    Vegar
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    125
    Antall liker
    187
    Virkelig flott å se informasjonsflyten blant Lyngdorfs venner!
    Det er virkelig mye teknisk kompetanse blant dere, og som forklares på en slik måte at det er (nesten) mulig å henge med.

    Jeg har nylig gjort en liten justering til her hjemme, som løfta lyden et lite knepp til. Har kjøpt en ny sofa, som jeg har satt på bakveggen. Den var helt tom før, og jeg har gått noen runder på mulighetene for bassfeller eller andre remedier. Er glad det endte med et møbel, som også ser fint ut, og som en kan slenge seg ned på og lytte til musikk når lydbildet ikke er så viktig.

    Lydmessig, fra sweetspot, opplever jeg at bassen ble stramma ytterligere opp, og etter min hørsel er den nå både kjellerdyp og stram. Soundstage er bredt og dypt og det hele låter svært autentisk. Jeg ble nesten litt overraska over forskjellen pre/post ny sofa og tenkte at nå er det placebo som er ute og går. Har forhørt meg med flere, som alle mener at det kan anses som en slags bassfelle, så da har jeg vel slått de to berømmelige fluene i et smekk! Moro er det nå i hvert fall.

    Det hele henger vel også sammen med kvaliteten på musikken jeg spiller. Har bl.a. en skive av Oscar Peterson trio, som det er et helt sinnsykt lydbilde på, der trioen spiller langt utenfor høyttalere. Men, som Eirik V sa over her, selv om det er god kvalitet på innspillingen, kan det bli litt kjedelig å høre på i lengden. Fikk en pakke fra CDON i dag, inkl. Roger Waters, pros and cons of New York, som er en liveinnspillng fra `85, der lyden er so so, men utrolig artig å høre likevel. Mange av de kjente og kjære låtene leveres med en twist, som er rett og slett gøy å høre.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.270
    Antall liker
    9.188
    Torget vurderinger
    1
    Vegar M, her er noen forslag:

    1. Kablingen høres helt Ok ut.

    2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.

    3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.

    4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.

    5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.

    7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).

    8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.

    9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.

    10. Se 3.
    Dersom du kjører bi-amping med 2400, hva bør delay være på inngangen på 2400?

    -et annet tips er dette med forsinkelsestid på subwoofere, som nok typisk vil ligge rundt 6 ms. Jeg har en Focal sub her som jeg har brukt 6 ms delay i årevis, og det har fungert svært bra i hjemmekinoen. Jeg planlegger å koble subwooferen på 2170'en.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Vegar M, her er noen forslag:

    1. Kablingen høres helt Ok ut.

    2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.

    3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.

    4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.

    5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.

    7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).

    8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.

    9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.

    10. Se 3.
    Dersom du kjører bi-amping med 2400, hva bør delay være på inngangen på 2400?

    -et annet tips er dette med forsinkelsestid på subwoofere, som nok typisk vil ligge rundt 6 ms. Jeg har en Focal sub her som jeg har brukt 6 ms delay i årevis, og det har fungert svært bra i hjemmekinoen. Jeg planlegger å koble subwooferen på 2170'en.
    Jeg kjører ikke bi-amping etter hva jeg har forstått :p Jeg kjører kun SUB ut fra 2170 og digital ut til SDA2400 som driver Rubicon 6-høyttalere.
    Har jeg forstått Lydolf riktig så bør man legge inn 0.6 ms delay på digital ut fra 2170 til 2400 hvis man kjører oppsettet slik jeg har. Delay på analog ut til SUB bruker Lydolf 3.0 ms. Jeg skal teste med det samme neste gang jeg konfigurer.

    Jeg lar analog ut-nivået stå som standard på -12db gain, da jeg ikke kan huske å ha lest at dette er noe man nødvendigvis trenger å forandre på når man kjører Room Perfection (?)

    ------------

    Oppdatering:

    I går kveld la jeg inn 0.6ms delay på digital ut til 2400 og 3.0 ms til P10-SUB på analog ut. Jeg gikk også over til kun én kabal til SUB LFE-inngang fra LEFT på analog ut på 2170. Jeg kjørte så en ny måling med LR 4th order 80Hz, hvor jeg nå ventet med måling opp mot hjørnet bak lytteposisjon og vegg/tak til jeg var på 93%.

    Jeg vet ikke akkurat hvilke valg som gjorde den store forandringen av dette. Men lyden var helt åpenbart mye bedre denne gangen. Bassen gikk mer i ett og var naturlig del av lydbildet, samtidig som alt hørtes mer klart og riktig ut for meg. Bassen ble strammere og kanskje noe litt mer dempet.
    Endte opp med 9 målinger, 100% room knowledge, 32% room correction.

    Siden jeg har SUB på linje med høyttalere, så er det mulig at jeg skal eksperimentere med lavere delay enn 3.0 ms til SUB senere :)
    Takk for gode tips, Lydolf!
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Vi har altså kommet til at omkring 3 msec virker å være passe for vår sub. Det er bygget på det lille B&W skriver om prosesseringen i DB1. Beskrivelsen tyder på at latenstid (amplifier delay) er nokså liten. Hvis noen finner noe som tyder på noe annet vedr. BW DB1 så si endelig i fra.

    Andre subwoofere vil ha andre filterløsninger og dermed andre verdier for denne forsinkelsen. Ikke ta 3 msec som noen slags endelig verdi gyldig i alle tilfelle, prøv selv!

    Skulle du ha en gammel FM-tuner liggende å slenge, så finnes det en metode for å lette letingen etter hvor mye forsinkelsen kan være.

    Gamle FM-tunere pleide å ha en Mute-knapp. Når den er påslått så kommer det ikke noe støy mellom stasjonene, men i fall stasjonen du søker sender med for lavt nivå (eller du mottar den med for lavt nivå) så kan det være at Mute på ikke lar den slippe gjennom. Derfor finnes denne knappen.

    Støyen du opplever med Mute avslått kalles hvit støy, og er kjennetegnet ved at den har like mye energi ved alle frekvenser, i hvert fall hvis du betrakter den en stund. Derfor likner den på hvitt lys, der alle bølgelengder er tilstede. Dermed faller det naturlig å kalle den for hvit støy.

    Det finnes noe som kalles rosa og rød støy også, men det kan vi holde utenfor her.

    For å gjøre dette trenger du:

    • 1 stk gammel FM-tuner med Mute knapp
    • 1 stk mobil eller nettbrett
    • 1 stk app med FFT frekvensanalyse
    • 1 stk sub der du kan snu fasen 180°. Hvis det er vanskelig er en fix beskrevet nedenfor.

    Slik gjør du:

    1. Først kopler du FM-tuneren til anlegget og setter sub'ens fase til 180° av hva den pleier å ha. Alternativt bytter du pluss og minus på begge kabler til hovedhøyttalerne.
    2. Så stiller du FM-tuneren på noe annet enn en stasjon (ganske enkelt i disse dager når det bare er nærradioer igjen på FM).
    3. Deretter slår du Mute av.
    4. Ta en titt på app'ens frekvensanalyse i området rundt der sub og hovedsystem deler fekvensområdet.
    5. Justér Amplifier Delay og se om du finner en dipp som endrer seg i dette frekvensområdet som følge av endret Amplifer delay.
    6. Finner du en sånn dipp så justér til den blir dypest, dette vil være tett på riktig innstillt delay.
    7. Sett sub-fasen tilbake til 0° igjen og ta bort tuneren om nødvendig
    8. Kjør RoomPerfect
    9. Lean back and enjoy, evt fortsett å eksperimentere hvis det er moro å drive med :).

    Prinsippet bygger på at det beste i riktig modus her vil se ut som det verste i invertert modus.

    Obs! Dette var teorien, i praksis er det slett ikke sikkert at utfallet blir tydelig nok. De to filtrenes (sub og hoved-) og høyttalerelementenes fasegang kan gjøre at dette blir vanskelig å avgjøre i praksis, men det kan hende at det er brukbart som et hjelpemiddel når man er på jakt etter hvor man skal begynne å lete.

    Så et par andre ting:

    Med 2400 i et bi-amp opplegg anbefaler Lyngdorf følgende:

    • 2400 gain settes til -3dB
    • Amplifier delay settes til 0,6 msec for digital utgang og 0 msec for analog inngang
    • Dersom 2400 bare driver basshøyttalerne bør utgangen fra Lyngdorf-forsterkeren (2170, 3400 ...) ha et lavpass filter med cross-over på 5000 Hz. Let litt på Lyngdorfs nettsider for å lese litt om dette

    Riktig avstandsangivelse er viktig: Når vi har satt opp vårt litt snodig plasserte anlegg så har vi altså først målt opp og knottet inn avstanden fra Focus til hver høyttalers frontplate (baffel) og deretter avstanden til hjørnet bak vår sub. Her måtte vi ty til Pythagoras siden hjørnet er skjult bak hyllen (se innlegg litt lenger oppe i tråden).
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Lydolf skulle ha vært engasjert av Lyngdorf når det gjelder utarbeidelse av brukermanualer. Så hadde mange av brukerne fått bedre tips på mange områder. :D

    Og vi skulle ha opprettet en "pressgruppe" for å få Lyngdorf til å lage demonstrasjonsvideoer. Litt spøk, men dette kunne ha hjulpet flere til å få fullt utbytte av sine komponenter. Det ligger mange 2170er ute for salg, og jeg mistenker at mange av dem som selger dem ikke får utnyttet potensialet.

    Har og nevnt før et firma som lager mye utstyr til lydstudioer,KRK, produserte en periode en liten forforsterker/dac med Room Perfect innebygget som heter ERGO. Der ble demonstrasjoner både fra messer og lydstudio filmet og redigert på en enkel måte. Det var så enkelt å forstå fremgangsmåten. Burde være mulig for Lyngdorf og å få til. De har jo videoer som forklarer de forskjellige teknologiene. Praktiske demonstrasjoner av hvordan man best man bruker de mest avanserte funksjonene hadde i alle fall jeg satt stor pris på.

    Nå ligger det flere 3400 uten på Finn til mer overkommelige priser. Bl.a en med alle moduler for 53.000 kr. En demomodell fra Hi-Fi Klubben til 41.000 kr. Lurer på hvordan nyprisen blir framover med så svak kronekurs. I tillegg til veldig turbulente tider så kan nok mange produsenter slite økonomisk framover.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Denne dekker ikke alle mulighetene, men den forklarer i hvert fall på lettfattelig vis hvordan du setter opp RoomPerfect: https://m.youtube.com/watch?v=EqwXGBz7TzY
    Og det finnes flere: https://m.youtube.com/results?search_query=lyngdorf+roomperfect
    Ser at jeg kan gå igjennom litt her ja.

    Jeg har hørt på timevis av intervjuer med Peter Lyngdorf. Synes det er mye å lære av hva han forteller. Men skulle gjerne ha sett ham i aksjon når han sier at alle oppsettene de gjør på messer fungerer topp. Om det er noen småtriks han gjør som ikke er kjent. Kanskje jeg fremstiller meg selv som å ha mindre peiling enn jeg har? Selvfølgelig har jeg gjort målingene som det ble henvist til i den første videoen. Men det blir ikke bra hos meg for det med RP. Vel jeg har 2200. Jeg mister tyngde og dynamikk i focus posisjon og med RP. Det fungerer bedre uten RP og med bare el.deling og delay. Jeg skal få laget et eget stativ som jeg kan sette laser avstandsmåleren på. Da blir det nok enda mer nøyaktig.

    Det er Lydolf som har kommet med tipsene om å regne avstanden til subwooferne eller bassystem til veggen eller hjørnet bak høyttalerne. Det gir i alle fall bedre impulsrespons hos meg. Dette tipset skulle jeg ha kjent til da høyttalerne stod i stuen. Lydolf har og gitt tipset om å plassere målemikrononen nesten helt oppe i hjørnene i taket og nær taket og andre plasser. Var det ca 5 cm avstand? Der må jeg få laget en forlengelse av mikrofonstativet mitt eller kanskje sette det på et lite bord. Sånne råd burde Lyngdorf ha nevnt i manualene sine.

    Min 2200 var sikkert 10 år før sin tid med alle sine funksjoner innebygget. Vel den er enda mer fleksibel enn det meste på markedet. Men mangler jo å kunne avspille de nyeste teknologiene, som jeg ikke bruker likevel. Mye som beskrives er jo som barnelektyre for de fleste av oss som har holdt på med hifi i en årrekke. Men de avanserte funksjonene som kanskje var avgjørende for at vi kjøpte vår Lyngdorf, er ofte veldig sparsommelig omtalt. På min første 2200 uten RP var det omtrent ingenting som omtalte hvordan man skulle bruke den digitale EQen eller den parametriske EQen. Fikk beskjed om å lese meg opp på emnet selv da jeg spurte om råd. Noen sider ekstra i manualen som steg for steg forklarte prosessen hadde absolutt vært på sin plass. Da jeg en periode brukte 2 stk 2200 og en analog out til Crown K2 spurte jeg Lyngdorf om råd til å stille inn delay. Hva skulle delay være på master som drev diskantene, slaven som drev mellomtonene og så delay analog out til K2 på bassene? Jeg fikk til svar at dette visste de ikke. Jeg fant en brosjyre på nettet, og der viste de hvordan de forskjellige systemene var koblet opp. Mitt system var koblet omtrent likt som toppmodellen til Lyngdorf. Master til diskant på MH-1 active. Slave til mellombassene til 2200 nr 2. Så analog out til SDA 2175 som drev W-210 hjørnebassene. De måtte da ha informasjon om hvordan dette ble koblet opp, men jeg fikk vite at de ikke kunne hjelpe meg. Lyngdorf er jo som skapt til å styre store selvbyggsystemer, men det manglet informasjon om hvordan man skal gjøre dette.

    Informasjonen er nok mye bedre i de nyeste produktene, men selv de mest erfarne brukerne her inne har slitt med å finne ut av avanserte funksjoner på 3400. Der mener jeg de skulle ha skrevet mer i manualen eller demonstrert i korte videoer hvordan dette skal gjøres. Jeg høres kanskje negativ ut, men er jo fornøyd med lyden av Lyngdorf. Jeg har brukt 2200 i 14 år og det betyr at jeg liker lyden godt. Skulle gjerne hatt 3400 i bruk hos meg, men det får vente. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    222
    Antall liker
    231
    RP skal jo være enkelt. Og ønsker man å "tweake" litt, så bruker man voicing i tillegg. Har man mer avanserte behov som de som beskrives ovenfor, vil jeg tro at PC-baserte proffløsninger som Dirac vil kunne fungere bedre. For disse finnes det også mye litteratur og noen svært aktive brukerforumer.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Hele meningen med RP er jo at det skal være enkelt. Og ønsker man å "tweake" litt, så bruker man voicing i tillegg. Har man mer avanserte behov som de som beskrives ovenfor, vil jeg tro at PC-baserte proffløsninger som Dirac vil kunne fungere bedre. For disse finnes det også mye litteratur og noen svært aktive brukerforumer.


    Det at det er enkelt trodde jeg skulle være midt i blinken for meg. Etter 1 Focusmåling og 5 Global og Roomknowledge på 98%, så regnet jeg med å få bedre lyd enn jeg hadde før. Men opplever alt for slank lyd etter RP har vært inne i bildet. Forstår ikke at det er så stor forskjell på Bypass og RP. Faktisk ble det enda bedre lyd da jeg foretok en factory reset og der RP var koblet helt ut, hvis jeg husket riktig. Med enkel lydtrykksmåler og testtoner 1/3 oktav testtoner så lå jeg vel mellom +-2 db mellom 50 hz og 200 hz i bypass. Og ned 2-3 db ved 40 hz. Dette er jo veldig bra og det hører jeg jo og, etter å ha hatt anlegget i vanskelige rom i over 20 år. Og jeg har ikke problemer med hard lyd oppover i registeret.

    Jeg er jo veldig fornøyd med lyden fra min 2200, og det er jo derfor at jeg har beholdt den så lenge. Jeg synes at jeg har en nesten analog lyd, men mer oppløst enn alle analoge forsterkere som jeg har prøvd. Men har jo sett meg litt rundt etter andre løsninger og der bruken av DSP er lett å bruke. I alle fall med god manual. Siden musikkanlegget befinner seg i Østerrike og jeg er alt for mye i Norge, kan jeg ikke ta med min 2200 til folk som kunne ha hjulpet meg her.

    Jeg kjenner litt til Dirac. Audio Lense er jo norsk og der er det super oppfølging av han som driver firmaet. Det er jo en kjempefordel når det er mye praktisk hjelp og kompetanse i brukergruppene. Ground Sound er det blitt mer stille rundt nå, men der og var det flinke folk til å gi veiledning. Konstruktøren i Danmark skrev og direkte med medlemmene på vennegruppen på forumet her.

    Ellers er det jo kjempebra for dem som enkelt kobler til sin 2170 eller 3400 og RP gjør jobben sin og resultatet blir mye bedre lyd.
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    222
    Antall liker
    231
    Det er akkurat det som er min erfaring. 15 minutter med mikrofon rundt i rommet, og deretter vesentlig bedre lyd enn den "rå". Er mektig imponert over at RP ikke bare fikser bassen, men også gir økt klarhet og presisjon oppover. Men bevares, jeg tror jo at det nok vil gi ytterligere gevinst å gå grundigere til verks med annet måleverktøy etc.
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    125
    Antall liker
    187
    Med fare for å gjenta meg selv, så har jeg også tatt den lange veien med RP.
    Først med system oppstilt i hifi-modus, dvs. fronthøyttalere ut fra vegg, subber i hjørnene, og så målt og benyttet resultatet fra RP. Trodde det låt som ei kule, hvilket det også gjorde. Hadde en rekke kompiser på besøk her som mente de aldri hadde hørt bedre lyd.

    Så møtte jeg mr Lyngdorf himself på Hifi-messa i Horten i fjor, som påpekte at RP sikkert kunne låte bedre hvis fronthøyttalere ble plassert inntil bakvegg. Her er det sikkert andre som kan forklare årsaken bak det på bedre vis enn meg, så anyhow… Jeg fulgte rådene, og mente selv jeg fikk bedre lyd.

    Men, det var først når jeg fikk proff kalibrering og benyttet verktøyene i 3400, som endte med bypass og masse justering av filtere mellom fronthøyttalere og subber at lyden virkelig er blitt åpen, dynamisk og tredimensjonal så det holder. Har sikkert tatt 30 + målinger gjennom det året, halvannet, jeg har hatt forsterkeren i hus, og det var altså uten RP det låt best. Tenke seg det!
    Det er her jeg også kommer til kort, men at der henger sammen med mange faktorer, er vel helt innlysende. Lydolfs manual, i mangel av bedre uttrykk, på hvordan han stiller opp og måler, er jo helt knall, men her funker det ikke etter hensikten.

    For å runde av, så skulle jeg gjerne likt å hatt teknisk innsikt nok til å styre verktøyene i 3400 på egenhånd, men det kan jeg egentlig skyte en lang pil etter. Der er det synd at manualen til forsterkeren er såpass lettvint anlagt, og bare deskriptivt beskriver for eksempel voicing setup.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Føler jeg begynner å skru meg til med de siste målingene. Men jeg ble plutselig veldig usikker på om jeg har gjort det riktig, siden jeg leste at det fungerer ikke å gjøre room perfect med SUB ved å velge "Setup"--->"Room Perfect". Er vel den fremgangsmåten jeg alltid har gjort. Så ble plutselig veldig usikker på om jeg da gjør en riktig RP for 1 SUB.
    Forsøkte for noen dager siden å gå til ADVANCED--->SPEAKER SETUP GUIDE og velge to speakers + 1 sub. Men når jeg velger dette og kjører RP, så blir det ikke noe testlyd i høyttalere når jeg kjører RP. Og det er vel fordi jeg IKKE bruker 2170 til å drive gulvhøyttalerne.

    Så hva blir egentlig helt korrekt step-by-step RP for 2 høyttalere med 1 SUB, HVIS man kun kjører SUB på analog ut på TDAI-2170, mens SDA-2400 alene kjører gulvhøyttalerne (digital ut fra 2170)?

    Jeg beklager, men jeg regner med at dette spørsmålet garantert er spurt før. Men jeg har lett gjennom tråden og kan ikke finne denne fremgangsmåten med mitt oppsett. Om noen eventuelt kan linke til det, er det topp! For som nevnt, har jeg kun lykkes i å kjøre RP ved å gå direkte til "Setup--->Room Perfect". Ved å velge den andre måten gjennom Guided Setup under advanced, så får jeg ikke testlyd i høyttalere under RP når jeg har valgt 2 speakers + 1 sub.

    PS: Leste noe om at SDA2400 ligger 3 db gain over 2170. Bør jeg med mitt oppsett sette digital ut-signalet i 2170 til -3db? Bør SUB på analog ut i det tilfelle egentlig blir værende som standard -12db? Eller har ikke disse justeringene med noen db opp og ned noe å si hvis man kjører RP?

    Oppsett:
    TDAI-2170--->Analog ut til SUB P-10 (LFE, 1 Coax, mono, -14db gain, 3.0 msec delay)
    Coax Digital ut TDAI-2170--->SDA-2400 (0.0db gain, 0.6 msec delay)
    SDA-2400--->Rubicon 6 høyttalere (Audioquest Rocket 44)
    BW 2th order, 70Hz.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn