Det velkjente Devialet trikset mao. Samme greia med disse dildoene...Det stemmer at de presser høyttalerne dypere i frekvens, men det er som sagt spl-avhengig.
Jeg har ingen god forklaring på de forskjellene jeg med all tydelighet hører mellom ulike høyttalerteknologier og som jeg tilskriver tidsdomenet, så noen konklusjon er absolutt ikke nådd. Jeg innbilte meg at testmetoden til Devialet kunne fange opp dette, men det kan godt være at jeg tar feil. Mitt fagfelt er noe helt annet enn det vi diskuterer her, så jeg tar imot den forklaringen jeg kan få. Men så langt er det et ubesvart spørsmål....
Jeg sier ikke at god fasegang eller tidsdomenet ikke har noe å si, men jeg lurer på hvordan dere utformer konklusjonene deres, hvorfor dere har mer tro på at deres egen forklaring på det dere oppelver, er riktigere enn resultatene fra de de kontrollerte forsøkene som er gjort i litteraturen?
...
Alle aktive høyttalere (av seriøs standard) driver samme hokus pokus. Den riktige beskrivelsen ville vel vært "tillater høyttaleren å bruke woofens maksimale slaglengde på alle lyttenivåer". Dypere bass på lavere volum og beskyttelse av woofen på insane volum. Win win - eller juks alt ettersomDet velkjente Devialet trikset mao. Samme greia med disse dildoene...
Dette med coax fascinerer veldig, synes jeg. Senest i helgen var jeg på lytterunde med en kompis som skulle ha seg noen simple tv-høyttalere. Vi hørte på 6 kandidater (tilfeldig) hvorav 3 proffmonitorer og 3 hifi-greier.Nei, på ingen måte. Vi kan i dag lage et linjetrinn, en effektforsterker, en DAC eller liknende som er bra nok til at de tonale forskjellene i stor grad dominerer, og vi begynner å sammenlikne utstyr på mer ikke-kvalitative parametre. Men spesielt på høyttalere og aktiv korreksjon er det veldig mye å hente.
En god tommelfingerregel er at når noen hevder å ha funnet opp noe smart, men ikke vil fortelle hva det er, så er det gjerne fordi det ikke er smart.
For veldig mange år siden utviklet både Seas og KEF hver sine coax-drivere, og begge ble tilgodesett som oppfinnere slik at de ikke kunne patentere den andre ut av business. Da skulle man tro at de andre trippet etter å få lov til å kaste seg inn og lage slike åpenbart nydelig konstruerte drivere. Men hvor mange coaxdrivere er det egentlig på markedet i dag? Ser vi på ferdighøyttalere tror jeg mer enn halvparten sitter i KEF sine høyttalere. Ser vi på DIY og OEM-markedet tror jeg Seas sitter med godt over 50% markedsandel, spesielt om vi måler dette opp mot omsetning og selvsagt utelukker drivere med diskanten plassert på en brakett foran mellomtonen.
Og hva er det egentlig bransjen og folket etterspør? Jeg mener, vi kan godt kritisere sluttkundene for ikke å være teknisk orienterte, men de burde sånn sett kunne ha lov til å støtte seg på produsentene som liksom skal sitte med kompetansen. Men heller ikke de later til å ha særlig stor interesse for coaxdrivere. I dag er det antakelig flere diskanter med membran i det totalt uegnede materialet beryllium-kobber, enn det er diskanter som er plassert i senter på en mellomtonemembran der ute blant ferdighøyttalerne.
Jeg har jobbet en del for en driverprodusent der jeg har tatt over utviklingsprosjekter for deres kunder, kommet opp med konsepter og utviklet drivere frem til produksjonsklart produkt. Man kan bli litt overrasket over hvor lavt nivå det er på en del av disse forespørslene. Det som illustrerer situasjonen ytterligere er det faktum at man bruker en betydelig del av tiden på å hjelpe disse kundene med å formulere den teksten som skal inn i markedsføringsmaterialet, der de forklarer entusiastene hvor smarte de har vært.
Har vært off med andre ting i dag. Det er fortsatt innenfor KISS. KISS forutsetter at man gjøre kompliserte ting for så å gjøre det enkelt. Nå forsøker vi å finne riktig ord på ting, og det blir en del god dag mann økseskaft her.@svart-hvitt Føler du denne tråden tryner saftig i forhold til KISS?
De nevnte millionhøyttalerne med toppskår i Stereoplay reproduserer ikke lyd med en flat og jevn frekvensrespons. Det er utbredt enighet om at frekvensrespons er viktig. Selskaper som jobber systematisk, fikser frekvensresponsen før de går videre til neste utfordring. Her har produsentene hoppet over det første sjekkpunktet. Da kan jeg ikke se at de har en systematisk tilnærming til lyd.Jeg vet at denne kommentaren ikke var til meg, men jeg er litt sjokkert over at du tilsynelatende ikke har fått med deg i løpet av tråden her at det finnes langt viktigere parametre for å bedømme en god musikkgjengivelse i lytteposisjonen enn flat frekvensrespons i et ekkofritt kammer
Jeg har selv kommet med ett eksempel, og valgte da å trekke frem viktigheten av at høyttalerne gir mest mulig korrekt amplitude og fase under avspilling av musikk som i prinsippet er en serie med transienter. Spesielt Devialet har en stor database (SAM) med slike tester (deres såkalte 'Before' plott), noe jeg allerede har linket til tidligere i tråden.
Det blir noe naivt å dømme de 7 utvalgte millionanleggene, som du kaller dem, nord og ned basert på deres avvik fra flat frekvensrespons i et ekkofritt kammer alene. Som alltid - "the proof is in the pudding" og man kommer ikke utenom en lyttetest når høyttalere skal evalueres!
Det virker som du mener at fordi frekvensresponsen i ekkofritt kammer uansett gir en høyttalere som slett ikke spiller flatt og jevnt i et reflekterende rom, så kan man like kjøpe en høyttaler med anekoisk ikke-flat og ikke-jevn frekvensrespons.Frekvensrespons er så klart viktig for tonaliteten. Poenget mitt er at frekvensresponsen ikke lenger vil være flat i lytteposisjonen etter at rommet er ferdig med å herje med den. Det kan oppstå avvik på pluss/minus 10 dB og mere i de fleste rom. Da betyr det lite at frekvensresponsen målte perfekt i et ekkofritt kammer.
Frekvensrespons/tonalitet er dessuten ikke den dominerende faktoren for alle. For noen av oss er transientgjengivelse/dynamikk viktigere.
Det finnes intet fasitsvar her. Folk har forskjellige preferanser.
Dr. Gauder, mannen bak Gauder Akustik (tidl. Isophon) og RC 11, en av de nevnte millionhøyttalerne, har doktorgrad i fysikk, så jeg tror han hadde blitt en smule fornærmet av den karakteristikken du kommer med der. Han har jobbet en mannsalder med høyttalerkonstruksjonDe nevnte millionhøyttalerne med toppskår i Stereoplay reproduserer ikke lyd med en flat og jevn frekvensrespons. Det er utbredt enighet om at frekvensrespons er viktig. Selskaper som jobber systematisk, fikser frekvensresponsen før de går videre til neste utfordring. Her har produsentene hoppet over det første sjekkpunktet. Da kan jeg ikke se at de har en systematisk tilnærming til lyd.
Hvis man skal sammenlikne høyttalere med vidt forskjellige frekvensresponser, blir det enda vanskeligere å bedømme andre egenskaper fordi man ikke klarer å isolere egenskaper, dvs. holde f.eks. transientegenskaper fra frekvensrespons. Når man ikke jobber systematisk, blir en ceteris paribus-undersøkelse vanskelig og kanskje umulig.
Vel, jeg er villig til å akseptere et visst avvik fra flat i ekkofri frekvensrespons og jeg vil i alle fall ikke avskrive en høyttaler før jeg har hørt den i et vanlig rom, riktignok under mest mulig kontrollerte forhold. Men typer avvik som BBC-dipp er ikke innenfor i min bok.Det virker som du mener at fordi frekvensresponsen i ekkofritt kammer uansett gir en høyttalere som slett ikke spiller flatt og jevnt i et reflekterende rom, så kan man like kjøpe en høyttaler med anekoisk ikke-flat og ikke-jevn frekvensrespons.
Samtidig sier du at høyttalerens medfødte impulsrespons er veldig viktig.
Er det ikke inkonsistent å redusere verdien av flat, jevn anekoisk frekvensrespons pga. reflekterende rom, mens du ikke tar hensyn til at rommet også endrer impulsresponsen. Rommed utgjør mer enn 50 prosent og kanskje 90 prosent av impulsresponsen i reflekterende rom.
Ser du inkonsistensen?
Ja, det er et godt poeng. Det er fascinerende hvor lite en grafisk fremstilling av bølgeform korrelerer med det vi hører. Det er også like fascinerende hvor mye vi kan kødde med frekvensrespons, faserespons, tidsdomene osv i rommet, og fortsatt tydelig høre at høyttaleren er den samme.En god del av det som slår veldig ut på målinger er ikke så farlig.
En god del av det som ikke slår veldig ut på målinger er veldig hørbart.
2-veis coax er på ingen måte min kopp te heller. Støy i spolegapet rundt diskanten og modulering av waveguiden er kjente utfordringer med dette prinsippet. Dette gir både ikkeharmonisk, høyfrekvent støy og en kombinasjon av frekvens og amplitudemodulert intermodulasjonsforvrengning. Skal man ha noen sjanse til å lykkes fullt ut med 2-veis coax må man opp på skikkelig store greier.To-veis coax mistet jeg litt troen på iallefall.
Impulsresponsen er bare en annen måte å fremstille frekvensresponsen på. Å påstå at den er viktigere enn frekvensresponsen er som å påstå at framhjulene er viktigere enn de hjulene som sitter foran.Det virker som du mener at fordi frekvensresponsen i ekkofritt kammer uansett gir en høyttalere som slett ikke spiller flatt og jevnt i et reflekterende rom, så kan man like kjøpe en høyttaler med anekoisk ikke-flat og ikke-jevn frekvensrespons.
Samtidig sier du at høyttalerens medfødte impulsrespons er veldig viktig.
@HCS og @coolio , siden dere spør...Venter fortsatt på informasjon om dette "andre" anlegget... .. Du har vært å hørt endel hos andre audiofile.. Ble slutningen av dette at Juha Mieto og mummitrollet hadde den beste lyden, for deg, og hvorfor ble det evt slik? Hadde ingen produsent av andre produkter integritet nok?
Jeg tror @Gjallarhorn Audio og mange andre, meg selv inkludert, sliter med å forklare det vi av og til hører. Og så bruker man et ord som impulsrespons fordi det høres ut som noe som har med hastighet å gjøre. Etter å ha lest mye av anmeldere og på internett virker det som om mange snakker om punch, snappy, slam osv. for å beskrive det de hører.Impulsresponsen er bare en annen måte å fremstille frekvensresponsen på. Å påstå at den er viktigere enn frekvensresponsen er som å påstå at framhjulene er viktigere enn de hjulene som sitter foran.
«...hvordan leser du av generelle målinger hvilke høyttalere som vil gi deg mest, i ditt rom?»Hehe.. Vår felles venn på, landet lenger sør og jeg hadde en hypotese om på hvilken måte du vil velge å svare på mitt spørsmål. Og rett fikk en, i sine antagelser . Et svar uten å svare på så mye som helst, dog ærlig. La meg rephrase, hvordan leser du av generelle målinger hvilke høyttalere som vil gi deg mest, i ditt rom? Spørsmål 2,hvilke av de anlegg du har besøkt, har ligget nærmest dine idealer og hvorfor er det slik?
Ny sjanse, overrask meg
Det er ikke alltid rett frem enkelt å sortere alle parametre, betegnelser og faktorer som er involvert, men du er jo på sporet av noe her. Men om vi pirker littegrann i det kan det kanskje være opplysende.Jeg tror @Gjallarhorn Audio og mange andre, meg selv inkludert, sliter med å forklare det vi av og til hører. Og så bruker man et ord som impulsrespons fordi det høres ut som noen som har med hastighet å gjøre. Etter å ha lest mye av anmeldere og på internett virker det som om mange snakker om punch, snappy, slam osv. for å beskrive det de hører.
En strengt fysisk forklaring kan være at du trenger mer SPL når du trenger mer akselerasjon. Akselerasjon er det samme som SPL. Så høy akselerasjon betyr at man må ha et oppsett som gir høy SPL. Og høy SPL uten fordreining er selvfølgelig bedre enn høy SPL med fordreining.
Sånn sett vil oppsett med ekstreme SPL-egenskaper kunne oppvise ekstrem akselerasjon hvis lydmaterialet inneholder den dynamic range som kreves for å høre forskjell mellom et anlegg med moderat og ekstrem SPL-kapasitet. Mange kompresjonsdrevne hornoppsett har som kjent ekstreme SPL-egenskaper. Da er det enten SPL-kapasiteten som oppfattes som akselerasjon, og/eller den lave fordreiningen på høyere SPL. Sånn sett finnes kanskje en logisk forklaring på hornoppsettenes oppfattede evne til å gjengi transienter; kompresjonsdrevne horn har ofte mer headroom enn andre teknologier.
Synes egentlig ikke at diskusjonen avsporer mht. KISS. Min påstand er - for å bruke Genelec som illustrerende eksempel - den at jo større høyttaler du velger, jo mer dynamikk, slam, snap, wucht etc. får du. I bildet nedenfor vil den til høyre bli oppfattet som mer dynamisk enn den lille selv om de måler helt likt på frekvensresponsen ned til ca. 60-70 Hz.. Påstanden min om dynamikk er støttet i håndfaste spesifikasjoner fra datablader. Sånn sett kan du i Genelecs tilfelle ganske enkelt gå rett inn i spesifikasjonslisten og finne den dynamikken du trenger. KISS. Denne innsikten er allemannseie. Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det?Synes dette var forklart veldig bra, konkret og enkelt. Når man legger denne beskrivelsen av driverens oppførsel på en enkelt signalperiode inn i musikkens kompleksitet vil et KISS perspektiv også kompliseres. Når det perfekte ikke finnes og kompromissene hersker er det lett å bli forført av enkle konklusjoner, men det er ikke nødvendigvis snarveien til Nirvana. (Det er vel derfor vi er her alle sammen?) Jeg ser frem til den tiden hvor det å monitorere driverenes oppførsel realtime ved avspilling av musikksignaler blir allemannseie. Det blir saker.
Slik jeg ser det handler kompromissene om hvordan høyttaleren løser det at den ikke kan levere sitat: «dynamikk, slam, snap, wucht etc» . Alle høyttalere blir bedt om å levere det samme og ingen klarer å levere det, så konstruksjonens styrker/svakheter eller prioriteringer er det som lager egenlyden. Hvilken egenlyd man foretrekker er subjektiv og i følge Toole så foretrekker flest.......Synes egentlig ikke at diskusjonen avsporer mht. KISS. Min påstand er - for å bruke Genelec som illustrerende eksempel - den at jo større høyttaler du velger, jo mer dynamikk, slam, snap, wucht etc. får du. I bildet nedenfor vil den til høyre bli oppfattet som mer dynamisk enn den lille selv om de måler helt likt på frekvensresponsen ned til ca. 60-70 Hz.. Påstanden min om dynamikk er støttet i håndfaste spesifikasjoner fra datablader. Sånn sett kan du i Genelecs tilfelle ganske enkelt gå rett inn i spesifikasjonslisten og finne den dynamikken du trenger. KISS. Denne innsikten er allemannseie. Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det?
Det blir imidlertid fort dyrt og stort når man maksimerer dynamikkspesifikasjonen. Den kreative løsningen er å sette seg nærmere høyttalerne. Da øker også andelen direktelyd som betyr at du får mer hifi og ikke taste-fi eller roomy-fi.
Vis vedlegget 642838
Her tror jeg du absolutt er inne på noe i forhold til de forskjellene vi alle hører og som jeg søkte en forklaring på.Jeg tror @Gjallarhorn Audio og mange andre, meg selv inkludert, sliter med å forklare det vi av og til hører. Og så bruker man et ord som impulsrespons fordi det høres ut som noe som har med hastighet å gjøre. Etter å ha lest mye av anmeldere og på internett virker det som om mange snakker om punch, snappy, slam osv. for å beskrive det de hører.
En strengt fysisk forklaring kan være at du trenger mer SPL når du trenger mer akselerasjon. Akselerasjon er det samme som SPL. Så høy akselerasjon betyr at man må ha et oppsett som gir høy SPL. Og høy SPL uten fordreining er selvfølgelig bedre enn høy SPL med fordreining.
Sånn sett vil oppsett med ekstreme SPL-egenskaper kunne oppvise ekstrem akselerasjon hvis lydmaterialet inneholder den dynamic range som kreves for å høre forskjell mellom et anlegg med moderat og ekstrem SPL-kapasitet. Mange kompresjonsdrevne hornoppsett har som kjent ekstreme SPL-egenskaper. Da er det enten SPL-kapasiteten som oppfattes som akselerasjon, og/eller den lave fordreiningen på høyere SPL. Sånn sett finnes kanskje en logisk forklaring på hornoppsettenes oppfattede evne til å gjengi transienter; kompresjonsdrevne horn har ofte mer headroom enn andre teknologier.
Ja. Høy driversensitivitet pluss ekstra pålasting av sensitivitet gjennom hornets/waveguidens akustiske egenskaper gjør at horn blir en veldig potent høyttaler. Hvis høysensitive horn drives av helt ren strøm, trengs ikke så mye av den. Når systemet er høysensitivt, er det fint om forsterkeren er helt tyst på alle måter slik at det ikke kommer støy fra høyttalerne når de ikke spiller lyd. Benchmark leverer verdens kanskje reneste strøm for dem som ikke trenger så mange watt. Der har jeg kanskje skissert oppskriften på en pakke for dem som ønsker et ekstremt dynamisk oppsett? Det trenger ikke koste skjorta heller.Her tror jeg du absolutt er inne på noe i forhold til de forskjellene vi alle hører og som jeg søkte en forklaring på.
Jeg har gjentatte ganger i denne tråden fremholdt viktigheten av en god transientytelse (dynamiske egenskaper) i tillegg til en god frekvensrespons (tonale egenskaper), så utdypingen til @Snickers-is var nyttig i så måte.
Så jeg konkluderer da at driverakselerasjon/SPL-kapasitet er en sentral parameter når vi diskuterer høyttaleregenskaper og vi kan ikke bare fokusere på frekvensrespons.
Protect betyr at man ikke kjører systemet til det får fordreining og brenner opp. Det betyr ikke at systemet er dårlig som sådan. Tenk deg hva som skjer med membranen i hifi-oppsett av vanlig kvalitet (pro-utstyr er laget for å tåle mer enn det meste hifi-utstyr) når du kjører det lengre enn disse Genelecene og Dynaudioene...Har hørt om et par tilfeller og opplevd det selv at Genelec går i protekt ved ganske moderat volum. Har også bitt meg merke i Monitorene til Dynaudio der også lover 125 db peak og lignende. Også på der lyser protect lampene fryktelig fort.
Poenget mitt er at hvis Genelecs og Dynaudios algoritmer for protect var lagt inn i ditt system, er det sannsynlig at også ditt system kunne gått i protect.Diskanten min er i balanse vil jeg si, og peaker vel godt over 120 db før den smelter. Følsomhet på en bit over 100 db i det området av diskanten det fortsatt er litt energi i musikken, og tåler sikker peakverdier på noen hundre watt.
Ingen innsigelser herPoenget mitt er at hvis Genelecs og Dynaudios algoritmer for protect var lagt inn i ditt system, er det sannsynlig at også ditt system kunne gått i protect.
Det bør bemerkes at det er lav bass som erfaringsvis utløser protect, men poenget mitt gjelder i prinsippet likevel. Det er en logisk, ingeniørdreven grunn til at Genelec velger kompresjonsdrevne diskanter for sine dynamikkoptimerte systemer, 1236A, 1235A og S360A.
Vi har hatt hundrevis av diskusjoner om dynamikk i andre tråder. @TrompeteN og andre her deltok. Og så plutselig var vi inne i en diskusjon om dynamikk foranlediget av @Gjallarhorn Audio sine skriverier. Jeg tviler ikke ett sekund på at @Gjallarhorn Audio hører det han hører, men jeg reserverer meg retten til å være skeptisk til forklaringene hans. Så foreslo jeg at akselerasjon er lik SPL, og at utfordreid SPL-kapasitet kanskje er hoveddriveren bak impuls, dynamikk, punch, wucht, snap osv. Vi bruker mange blomstrende ord i hifi, men det hele koker kanskje ned til ufordreid SPL-kapasitet? Er ikke det en interessant påstand? Holder den vann, erfaringsvis? Hva betyr det for folk som vil ha nettopp dynamiske egenskaper i høyttaleren?Jeg har en alternativ tilnærming til din KISS som til nå later til å bestå for det meste av tallpuling og graf-onanering. Jeg kaller den FØKK OFF!
Fokuserte Ører Kan Kanskje Også Forenkle Ferden