Min målsetting har hele tiden vært å lage en musikkstue og ikke emulere arbeidsplassen til en studioteknikker. Med stue mener jeg et oppholdsrom hvor flere kan nyte musikken, både som et bakgrunnsteppe og for dypdykk. Det skal være et rom hvor man kan tillate seg, som gjest, mer enn å sitte med telefonen som lydtrykksmåler eller analysere hver eneste tone som kommer ut. Man skal kunne spille relativt høyt uten å bli sliten, bare bli oppslukt av musikken. De gangene jeg har feks hatt min gode venn
@jorwed_ på besøk, setter han seg helst bak hvor vi både kan prate og nyte musikk. Føler det er et tegn på at jeg har lykkes.
Jeg skiller meg fra disse koryfeene her på sentralen, ved at jeg hverken er en høyttalerkonstruktør eller hobbyingeniør og kjøper ferdig utviklet og konstruert. Jeg vil bare ha en stue tilegnet musikken og pynte den med relevante gjenstander. Det er ingen her på sentralen jeg ønsker å bytte anlegg med, uansett hvor mye heder og ære det måtte gi. Det er nemlig ingen andre anlegg jeg har hørt som gir meg samme glede som mitt eget. Men tillater meg gjerne å søke inspirasjon hos andre og stjele de ideer som jeg føler kan passe meg.
Du må gjerne hevde at jeg fra tid til annen forsøker gjøre meg dummere enn det jeg er, siden jeg til tross for jåleriet, tilsynelatende jobber målbevisst med målinger. Faktumet er at jeg har akseptert at mitt øre ikke er godt nok til å justere inn ønsket lyd på feelingen og like lite som jeg kan bygge et hus uten så mye som en meterstokk, klarer jeg å få ønsket farging av lyd uten en mikrofon.
Dette skillet du forsøker skape mellom det du kaller taste-fi og hifi aksepterer jeg ikke. Du har ennå ikke bevist annet at du er en mester på å samle dokumenter, hifimiljøets svar på en bokfører, kannestøper. En person som vet prisen på alt, men ikke vet verdien av noe.