Var jo litt spent, da, på hva Proffen hadde dratt i hus denne gangen:
Gull metallic hørtes litt
over the top ut, men det viste seg at i røynda så de ganske flotte ut. Formen fikk meg til å tenke på Focal, men på Pylonene var frontene en eneste lang, grasiøs kurve:
Vi målte diameteren på bass/mellomtoneelementene, og det viste seg å være to 7- tommere. Hver med sin egen bassport:
Alle elementene var fra Scan-Speak, fortalte Proffen, tweeteren var en domdiskant:
De hadde en slags integrert sokkel, med en liten "luftspalte" under. Kunne ikke finne noen åpninger inn i høyttaleren der, så den var antakelig tenkt til å gi plass for høyttaleren til å bevege seg litt på de fjærende føttene:
Et oversiktsbilde:
Vi hørte på den test-cden jeg har lyttet på hver gang Proffen har kjøpt seg noe nytt, og det første jeg spurte om, var om suben var koblet inn. Det var den ikke. OK, da var det snakk om bass på et helt annet plan enn på de mindre Pylonene som sto her før. Lyden var dessuten noe fyldigere enn det jeg var vant med.
Det låt også adskillig mer "kontant". Om det bare kan tilskrives høyttalerne er litt usikkert, IMO, men gammel Ella Fitzgerald var plutselig ikke bare ren honning. Når blåserrekken kom inn, var det så dynamisk at jeg hoppet litt i stolen.
Høyttalerne bare forsvant inn i lydbildet, slik gode høyttalere ofte gjør. Lydbildet ellers var veldig dypt, men ikke spesielt bredt, i hvert fall ikke før John Rutters "Requiem" ble spilt. Da låt det plutselig svært så bredt. Litt rart, det der....Men det må sies at høyttalerne var satt opp svært så provisorisk. En annen ting som slo oss begge var at det virket som om lydbildet lå litt høyere enn normalt, altså at musikken spilte litt i overkant av ørenivå. Veldig påtakelig. Nå viste det seg at det var justeringsskruer på sokkelen, slik at høyttalerne kunne tiltes litt fremover ved behov.
Jeg tok "knoketesten" på høyttalerne før vi avsluttet. Toppen var helt klangdød, mens sidene hadde et litt resonans. Jeg tror ikke at dette er en feil. Mange høyttalere er konstruert slik, tenk f.eks. Harbeth. Det ville ikke forbause meg om det var grunnen til at disse Pylonene låt litt fyldigere enn de forrige.
Jeg likte Pylonene, jeg. Suben er nå overflødig, IMO, og dynsmikk og smekk er sterkt forbedret. Mht. høyde og bredde på lydbildet, tror jeg at det mer er snakk om høyttalerplassering enn noe annet. Får gratulere igjen.
Mvh