G
Gjestemedlem
Gjest
.. tåler vi en til?
Hele den etterforskningen er langt under lavmål, dessverre. Pakistan er et 3.verden diktatur. Så enkelt er det. Den offiseren som hadde ansvar for etterfoskningen kunne lite om det han drev med, bortsett fra hvordan han selv skal holde seg i live og ute av fengsel i et slik land.Tilltvekkende..., not:
Rapport om flystyrt i Pakistan: Piloter distrahert av corona-prat
I mai styrtet et passasjerfly med 99 personer om bord i et boligområde i den pakistanske byen Karachi. Nå viser granskingsrapporten at styrten skyldes menneskelig og ikke teknisk feil.www.vg.no
Skammelig dårlig utført arbeide. Tragisk at sånt kan foregå i en såpass gjennomregulert samferdselssektor som luftfarten. 40 % av pakistanske piloter har falske lisenser?? Hva f...???
Korona-krangel kostet 97 flypassasjerer livet
En foreløpig rapport fra den pakistanske havarikommisjonen avdekker at det var en diskusjon om koronapandemien som var årsaken til at Pakistan International Airlines-flyet styrtet i Karachi i mai.
Har dessverre lite kjennskap til Pakistan Civil Aviation Authorities, men synes uansett det er nokså far fetched å sammenligne falske trafikkflyversertifisering med retten til å føre en litt stor lystbåt.Hele den etterforskningen er langt under lavmål, dessverre. Pakistan er et 3.verden diktatur. Så enkelt er det. Den offiseren som hadde ansvar for etterfoskningen kunne lite om det han drev med, bortsett fra hvordan han selv skal holde seg i live og ute av fengsel i et slik land.
Nå skal vi ikke så mange år tilbake før vi fant eksempler på tilsvarende "havarirapporter" i Hellas også!
Men at man kan "kjøpe" det meste av offentlige sertifikater i enkelte land er ikke noe nytt! Det gjelder både luftfart og maritim virksomhet.
Og hvem husker ikke "Røkkelappen"?
En måned siden flyulykken: Setter 150 piloter på bakken etter mistanke om falske lisenser
Omfattende juks
Ifølge landets luftfartsminister Ghulam Sarwar Khan har så mye som en tredjedel av landets sivile piloter ikke lov til å fly. Onsdag uttalte han foran landets nasjonalforsamling at de har avdekket at 262 av landets piloter ikke har tatt sin egen piloteksamen.
Juksing er en del av kulturen (ukulturen) i Pakistan og India samt mange andre land. Enten er man best eller så er man ingenting og er man i tillegg jente så blir det enda vanskeligere. Eliten sender barna på dyre universitet i andre land i håp om at dette skal hjelpe dem når tiden kommer for å finne seg arbeid. Og blir man gravid så er det lite akseptabelt å begynne å jobbe igjen etter fødselen.Tilltvekkende..., not: Skammelig dårlig utført arbeide. Tragisk at sånt kan foregå i en såpass gjennomregulert samferdselssektor som luftfarten. 40 % av pakistanske piloter har falske lisenser?? Hva f...???
Det kan fortsatt være mulig å fly med noen av de gjenværende med følgende selskap i føre VG artikkelen:Boeing 747 blir historie: - Synd at denne æraen tar slutt
Jumbojeten har vært et ikon i mer enn 50 år, men nå er det straks last call for Boeing 747. Vi viser deg de siste mulighetene for å oppleve Luftens dronning.
- Lufthansa, først og fremst. Også dette selskapet har vært nødt til å kutte kraftig i langdistanseflåten sin, blant annet ved å fjerne Airbus A340 for godt, og halvere antall Airbus A380 og gamle 747–400. Men fremdeles har Lufthansa 19 eksemplarer av den nyeste jumbojeten, 747–8. Hvis/når internasjonal luftfart tar seg opp igjen etter coronakrisen, er Lufthansa beste odds for en jumbotur.
- Air China har en stor flåte 747, hvorav åtte er den nyeste generasjonen.
- Korean Air er det siste av de tre ruteflyselskapene som benytter 747–8. Selskapet har foreløpig ikke varslet innskrenkninger av jumboflåten.
- Air India har fire jumbojeter, men flyene brukes ofte på innenlandsruter, og ifølge flynettstedet Thepointsguy.com er det ofte vilkårlig hvilke ruter flyene settes inn på, og derfor vanskelig å sikre en plass på dem.
- China Airlines, som er Taiwans nasjonalflyselskap, har fire 747 som for tiden står på bakken.
- Thai har åtte jumbojeter som alle er parkert.
- Asiana, Sør-Koreas nummer to-selskap, har to 747. Fremtiden er uviss.
- Rossiya, et datterselskap av Aeroflot, har ni jumboer, som hovedsakelig flyr innenlands.
- Wamos Air sine 747 er velkjente for mange nordmenn. Det spanske selskapet har fem 747 som ofte har blitt leid ut til Norwegian når det norske selskapet har hatt problemer med sine Boeing 787 Dreamliner, og var senest i bruk da Norwegian måtte hente hjem sandfaste nordmenn fra Gran Canaria i februar.
01. SEP. 20:36Knut Anders Finnset
Fløy med jetpack utenfor fly:
En pilot i flyselskapet American Airlines rapporterte natt til mandag å ha gjort en bisarr observasjon på 900 meters høyde da flyet hans gikk ned for landing ved Los Angeles International Airport. Det melder ABC News.
- Vi passerte akkurat en mann med jetpack, sier piloten i opptaket som ble sluppet.
Andre fly ble advart om jetpack-mannen, som ikke ble observert igjen. Hendelsen er nå under etterforksning.
Helt utrolig!En aldeles unødvendig krasj og veldig spesiell en....