Litt statistikk:
Jeg har det siste året dagpendlet Tønsberg-Drammen-Ås (via Oslofjordtunnelen)
Det har blitt drøye 200 turer.
Her er det jeg har observert:
Fra Tønsberg og nordover E18 er det en del tunneler.
På de første ca. 2,5 milene frem til ca. avkjøringen mot Horten opplever jeg ca. 1 gang pr. måned at signalet blir borte 1 sekund eller 2 når jeg kjører inn i en tunnel. Og det samme når jeg kjører ut av tunnelen. På denne strekningen er det 3-4 tunneler, og det er likt for alle. Etter ca. avkjøringen til Horten og videre oppover E18 fungerer det som det skal i tunnelene
Når en kommer E18 inn mot Drammen, etter Kobbervikdalen (der hvor Esso stasjonen ligger) er det en kort tunnel som ender omtrent rett på motorveibrua i Drammen.
Her opplever jeg omtrent 1 gang i uken (senest i dag) at signalet blir borte, og det kommer heller ikke tilbake når en kommer utav tunnelen.
For å få tilbake signalet må jeg velge kanal på nytt. I dag lot jeg den stå for å se om den på turen til Ås, ca 5 mil, ville klare å synkronisere seg inn i igjen. Det skjedde ikke.
Når en kommer opp av Oslofjordtunnelen og kjører ut mot E6 er det en noe lengre tunnel en den i Drammen. Her får jeg samme drop som i Drammen, men kanskje hver 2 måned eller så.
Jeg har kjørt noen få ganger ned til Moss for å ta Bastøfergen. Når en svinger av E6 så må en gjennom en kort tunnel, "Mosseporten".
Her har jeg også opplevd samme droppet som i Drammen, men jeg har for få turer den veien til å kunne si noe om frekvens.
Det er sikkert mange (gode) grunner til det droppet i Drammen, men det er IKKE greit at datasambandet ikke kommer igang igjen når signalene beviselig er der etter tunnelen. Det forventes av et datasamband i 2020 at det skal kunne håndtere enkle ting som signalbrudd.
Og nei, jeg har ikke gravd frem protokollene for DAB sambandet, så interessert er jeg ikke i DAB.
Og hvis noen lurer på kjøretøy så er det en 2019 Hyundai Kona med fabrikkmontert DAB radio & antenne på taket.