Det avhenger jo i høy grad av oss som kunder også da .... hvis man er en sur jæ#$@haraldo jeg har same opplevelsene som deg når det gjelder entusiasmen hos OHC og focuset de har på at man skal få max ut av de produktene man er ute etter
![Fjes med symboler på munnen :face_with_symbols_over_mouth: 🤬](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f92c.png)
![Fjes med symboler på munnen :face_with_symbols_over_mouth: 🤬](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f92c.png)
![Fjes med symboler på munnen :face_with_symbols_over_mouth: 🤬](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f92c.png)
![Fjes med symboler på munnen :face_with_symbols_over_mouth: 🤬](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f92c.png)
![Fjes med symboler på munnen :face_with_symbols_over_mouth: 🤬](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f92c.png)
![Fjes med symboler på munnen :face_with_symbols_over_mouth: 🤬](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f92c.png)
Det avhenger jo i høy grad av oss som kunder også da .... hvis man er en sur jæ#$@haraldo jeg har same opplevelsene som deg når det gjelder entusiasmen hos OHC og focuset de har på at man skal få max ut av de produktene man er ute etter
I alle bransjer har man IP - Intellectual Property. I IT-bransjen, hvor jeg er, så er dette en ekstremt viktig ting både i forhold til å holde på konkurransefortrinn og for å beskytte investering i tid og penger. Hva er vitsen med å bruke millioner på utvikling for så å kaste dette bort gratis til noen andre?Med et skjema som viser kretsene blir det enklere for den som skal reparere.
Og billigere for eieren.
Så enkelt.
Det burde være innlysende for produsenter og lokale selgere.
Jeg har sagt det mange ganger:
Hva er vitsen med å holde noe hemmelig?
Ingen som gidder å kopiere.
Kinesere finner ut av det hvis de vil.
Jeg ser den men jeg mener prinsippene er nøyaktig de samme, spiller ingen rolle hvilke produkter det gjelder, mener jegIt og Trinnov er kanskje litt mer cutting edge enn rørforsterkere og vanlig klasse A/B.
BMW har garantert en drøss med ting i bilen som de ikke kan og vil fortelle til verksteder og/eller kunder. Men de må lage service og reparasjonsprosedyrer som gjør at bilen kan håndteres.BMW har egne sertifiseringsteam som sørger for at alle verksteder er godkjent fra egne verksteds-sertifiseringsteam ... Jeg står på det at vi som forbrukere ikke kan kreve at produsenter av produkter utleverer forretningshemmeligheter til gid og hvermann som vil mekke på de produktene de har kjøpt hos en forhandler.Haraldo
Jeg ser den men jeg mener prinsippene er nøyaktig de samme, spiller ingen rolle hvilke produkter det gjelder, mener jeg
Hvis du hadde levert inn .... for eksempel din bil til reparasjon hos et verksted, la oss si Mekonomen. Etter at de har sjekket ut feilen ringer de og forteller at produsenten( eks. BMW) ikke vil utlevere data og dette gjør det umulig for dem og reparere din bil. De kan skru ut delen og sende den til Tyskland, men dette vil ta tid og det vil bli relativt kostbart.
Hvis du da tok kontakt med importøren her i Norge, og du følte at de nærmest trakk på skuldrene, tviler jeg på at det hadde blitt møtt med forståelse fra din side.
Denne ligningen kan du bruke på nær sakt alle forbruksvarer, men heldig vis har de fleste produsenter forstått smidigheten av å få reparert lokalt og er sånn sett behjelpelig med den informasjonen som kreves for å få til det.
Når det kommer til Audiomix så er vel han mer en næringsdrivende i samme bransje, en en kunde for OHS. Hans kontakt med dem er for å utføre en jobb. Hvis OHS hadde tatt inn en vare til reparasjon for en kunde, er det ikke urimelig at de hadde blitt frustrerte over å ikke "nå" fram til rett vedkommende, de prøver jo tross alt å være professionelle og få jobben gjort.
Det er vel ikke helt off-topic? Poenget er vel at Audiomix ikke er gud og hvermann, men en reparerer og utfører service på produkter på vegne av både forbruker og importør. Som forbruker er det for meg betryggende å vite at produsent kan levere servicemanual til folk som Audiomix slik at det jeg har kjøpt kan repareres uten å sende det til Japan, Kina eller USA, også for egen regning etter at garanti har utløpt. Det er ikke sikkert at alle verdsetter denne type «service», men for enkelte (meg selv inkludert) er dette både betryggende og viktig, da jeg liker tanken på at et produkt jeg er fornøyd med kan leve videre i lang tid fremover.BMW har garantert en drøss med ting i bilen som de ikke kan og vil fortelle til verksteder og/eller kunder. Men de må lage service og reparasjonsprosedyrer som gjør at bilen kan håndteres.BMW har egne sertifiseringsteam som sørger for at alle verksteder er godkjent fra egne verksteds-sertifiseringsteam ... Jeg står på det at vi som forbrukere ikke kan kreve at produsenter av produkter utleverer forretningshemmeligheter til gid og hvermann som vil mekke på de produktene de har kjøpt hos en forhandler.
Denne diskusjonen stopper her da det går off-topic
Audiomix forspørsel vel ikke service manualer men design beskrivelser av kretsene ... jeg oppfatter det som forskjellige ting. Uansett hvis jeg kjøper et hi-end produkt vil jeg ikke levere det til en reparatør som ikke er sertifisert til å gjøre reparasjon på produktet .... jeg forstår ikke denne diskusjonen. Seriøse leverandører sørger for at dette er på plass og at man som forbruker ikke har dette problemet...Det er vel ikke helt off-topic? Poenget er vel at Audiomix ikke er gud og hvermann, men en reparerer og utfører service på produkter på vegne av både forbruker og importør. Som forbruker er det for meg betryggende å vite at produsent kan levere servicemanual til folk som Audiomix slik at det jeg har kjøpt kan repareres uten å sende det til Japan, Kina eller USA, også for egen regning etter at garanti har utløpt. Det er ikke sikkert at alle verdsetter denne type «service», men for enkelte (meg selv inkludert) er dette både betryggende og viktig, da jeg liker tanken på at et produkt jeg er fornøyd med kan leve videre i lang tid fremover.
Da er det hvertfall ikke mange high end produkter du kan kjøpe som kan repareres i Norge.Audiomix forspørsel vel ikke service manualer men design beskrivelser av kretsene ... jeg oppfatter det som forskjellige ting. Uansett hvis jeg kjøper et hi-end produkt vil jeg ikke levere det til en reparatør som ikke er sertifisert til å gjøre reparasjon på produktet .... jeg forstår ikke denne diskusjonen. Seriøse leverandører sørger for at dette er på plass og at man som forbruker ikke har dette problemet...
Jeg har aldri hatt problemer... Gjelder: Primare, Audio Insight, Meadowlark Audio, Krell, Studer ...[
Da er det hvertfall ikke mange high end produkter du kan kjøpe som kan repareres i Norge.
Primsre hadde (har fortsatt? ) mann i Bodø som fikset Primare.Hvilket verksted er det som er sertifisert av disse produsentene for reperasjon i Norge?
Helt enig, og dette er ikke enestående, Hifiklubben oopererer på same måte de sender foreksempel defekte B&W Subwoofere til Danmark for Service reperasjon noe som går helt smerte fritt, ser ikke problemet her så lenge det blir reparert å kunden slipper å betale extra omkostningerAudiomix forspørsel vel ikke service manualer men design beskrivelser av kretsene ... jeg oppfatter det som forskjellige ting. Uansett hvis jeg kjøper et hi-end produkt vil jeg ikke levere det til en reparatør som ikke er sertifisert til å gjøre reparasjon på produktet .... jeg forstår ikke denne diskusjonen. Seriøse leverandører sørger for at dette er på plass og at man som forbruker ikke har dette problemet...
Ett av problemene er at hvis noe skjer etter at reklamasjonstiden er utgått, så koster det betraktelig mye mer å få reparert i utlandet.Helt enig, og dette er ikke enestående, Hifiklubben oopererer på same måte de sender foreksempel defekte B&W Subwoofere til Danmark for Service reperasjon noe som går helt smerte fritt, ser ikke problemet her så lenge det blir reparert å kunden slipper å betale extra omkostninger
Ja det har du selfølgelig rett I og ikke alltid så lett å få gjort noe medEn av problemene er at hvis noe skjer etter at reklamasjonstiden er utgått, så koster det betraktelig mye mer å få reparert i utlandet.
Det er viktig å kunne skille snørr og bart her.I alle bransjer har man IP - Intellectual Property. I IT-bransjen, hvor jeg er, så er dette en ekstremt viktig ting både i forhold til å holde på konkurransefortrinn og for å beskytte investering i tid og penger. Hva er vitsen med å bruke millioner på utvikling for så å kaste dette bort gratis til noen andre?
Eksempel, Trinnov har brukt noe slikt som 20 år på å utvikle software som driver deres produkter, mener du oppriktig at de burde publisere dette slik at andre fritt kan ta i bruk samme kildekode?
Det er en selvfølge for meg at produsenter av dyre produkter kan ta seg friheten til ikke å publisere kretser og/eller design så andre fritt kan stjele design.
Takk for opplysningen, men i dette tilfellet er ingen av de du nevner aktuelle.Vedr. Wavac; hva med å få vikla opp ny trafo hos andre? Noratel på Hokksund og Finland har vikla mye rart for meg i jobbsammenheng.
Hva svarte Noratel?Takk for opplysningen, men i dette tilfellet er ingen av de du nevner aktuelle.
Jeg har faktisk både Googlet og lett etter noe som kan brukes.
Jeg har vært kunde hos Noratel i veldig mange år og kjenner flere av de som jobber der.Hva svarte Noratel?
hva vi kjøper som forbrukere tilslutt er opp til oss, jeg mener fremdeles at vi som sluttbrukerne nødvendigvis ikke kan kreve dette .... men tilslutt er det jo produsenten selv som sitter med svarteper hvis de ender opp med misfornøyde kunder.Det er viktig å kunne skille snørr og bart her.
Rørforsterkere (som jeg skriver om i dette tilfellet) er ikke HighEnd (usikker på definisjonen) og i hvert fall ikke rocket science.
100 år gammel teknologi som har blitt forfinet gjennom mange år. I vår tid er dette "trailing edge technology".
Selv en tysker kan ikke påberope seg å ha funnet opp noe spesielt nytt her.
Spørsmålet er til slutt: Hvorfor holde noe hemmelig?
Det gjør livet surt for eieren når det dukker opp problemer og selgeren får et dårlig rykte.
Om jeg blir frustrert: Absolutt ikke.
Kort etter hukommelse og erfaring kan jeg nevne noen som tar service og support på alvor. Skjønner at dette er viktig altså.
MALA AUDIO
Norsk Audio Teknikk
PM Audio
NordLyd (Importør - ikke distributør)
Nordic Sound Design
Sikkert flere..............
Primare gjennom Renaissance AudioHvilket verksted er det som er sertifisert av disse produsentene for reperasjon i Norge?
Det er det svaret jeg kan gi deg, hvis du ikke liker svarene du får fra meg, så kan du spørre noen andre ....Men det var jo ikke svar på spørsmålet.
Hvis du som sluttbruker mener "hvermannsen" som sitter med en (defekt) forsterker, så er jeg enig.hva vi kjøper som forbrukere tilslutt er opp til oss, jeg mener fremdeles at vi som sluttbrukerne nødvendigvis ikke kan kreve dette .... men tilslutt er det jo produsenten selv som sitter med svarteper hvis de ender opp med misfornøyde kunder.
Mulig dere snakker forbi hverandre.Primare gjennom Renaissance Audio
Audio Insight /v @geirf
Meadowlark Audio gjennom Renaissance Audio
Krell gjennom Oslo HiFi center
Studer kjenner jeg ikke til da det er håndtert gjennom en 3de part som jobber i NRK
Alle ovennevnte ”leverer varene”
Ja, det er noe annet, enig i det!Hvis du som sluttbruker mener "hvermannsen" som sitter med en (defekt) forsterker, så er jeg enig.
I tilfellet OCTAVE er det altså dette firmaet som ikke en gang vil levere dokumentasjon til sin norske importør.
Uttrykket service manual har vært nevnt. Langt i fra noen manual. Et eller to A4 ark er alt som trengs for å dokumentere hva som er i en rørforsterker.
Jeg aner ikke hvem som er sertifisert på hva .... jeg vet at jeg har fått fikset det jeg trenger gjennom de kanalerMulig dere snakker forbi hverandre.
HiFi bransjen er nok ikke på et nivå der det er snakk om å ha sertifiserte service steder for reparsjon.
Renaissance Audio er ikke noe slikt verksted.
OHC kjenner jeg ikke så godt til. Tviler på om de er det.
Studer er i en annen kategori.
Primare Riaa og Meadowlark Audio Kestrel2 er ikke hi-endTrodde du sa du ikke kjøpte high end hvis det ikke var et sertifisert verksted å levere varene til?
Godt å høreBare et siste innlegg (tror jeg) fra min side i denne tråden.
Jeg hadde en hyggelig prat med Skink_123. Han tok et avbrekk i pappapermen
Vi er så enige at vi ikke har noe å være uenige om.
" Primare Riaa og Meadowlark Audio Kestrel2 er ikke hi-end ....."
Hva er "High End" ??? Hva eller hvem definerer hva som er "High End" ???
Hva er din definisjon her da?Det gjør JEG![]()