Service og kundeoppfylging

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
haraldo jeg har same opplevelsene som deg når det gjelder entusiasmen hos OHC og focuset de har på at man skal få max ut av de produktene man er ute etter
Det avhenger jo i høy grad av oss som kunder også da .... hvis man er en sur jæ#$@ 🤬🤬🤬 og grinebiter 🤬🤬🤬 så får man vel sjelden over-the-top service ... skal man ha topp kundebehandling så er det vel også avhengig av at man selv er en god kunde også :giggle:
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Med et skjema som viser kretsene blir det enklere for den som skal reparere.
Og billigere for eieren.
Så enkelt.
Det burde være innlysende for produsenter og lokale selgere.
Jeg har sagt det mange ganger:
Hva er vitsen med å holde noe hemmelig?
Ingen som gidder å kopiere.
Kinesere finner ut av det hvis de vil.
I alle bransjer har man IP - Intellectual Property. I IT-bransjen, hvor jeg er, så er dette en ekstremt viktig ting både i forhold til å holde på konkurransefortrinn og for å beskytte investering i tid og penger. Hva er vitsen med å bruke millioner på utvikling for så å kaste dette bort gratis til noen andre?

Eksempel, Trinnov har brukt noe slikt som 20 år på å utvikle software som driver deres produkter, mener du oppriktig at de burde publisere dette slik at andre fritt kan ta i bruk samme kildekode?

Det er en selvfølge for meg at produsenter av dyre produkter kan ta seg friheten til ikke å publisere kretser og/eller design så andre fritt kan stjele design.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
It og Trinnov er kanskje litt mer cutting edge enn rørforsterkere og vanlig klasse A/B.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
It og Trinnov er kanskje litt mer cutting edge enn rørforsterkere og vanlig klasse A/B.
Jeg ser den men jeg mener prinsippene er nøyaktig de samme, spiller ingen rolle hvilke produkter det gjelder, mener jeg :)
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Nordic Sound Design har vært svært hyggelig, ryddig og hjelpsom på alle måter, vil gjerne gi kred til Ketil for det. Basert på min erfaring fra kjøp av to rørforsterkere og rør-riaa kan jeg trygt anbefale andre å handle med han.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Haraldo
Jeg ser den men jeg mener prinsippene er nøyaktig de samme, spiller ingen rolle hvilke produkter det gjelder, mener jeg :)




Hvis du hadde levert inn .... for eksempel din bil til reparasjon hos et verksted, la oss si Mekonomen. Etter at de har sjekket ut feilen ringer de og forteller at produsenten( eks. BMW) ikke vil utlevere data og dette gjør det umulig for dem og reparere din bil. De kan skru ut delen og sende den til Tyskland, men dette vil ta tid og det vil bli relativt kostbart.

Hvis du da tok kontakt med importøren her i Norge, og du følte at de nærmest trakk på skuldrene, tviler jeg på at det hadde blitt møtt med forståelse fra din side.


Denne ligningen kan du bruke på nær sakt alle forbruksvarer, men heldig vis har de fleste produsenter forstått smidigheten av å få reparert lokalt og er sånn sett behjelpelig med den informasjonen som kreves for å få til det.

Når det kommer til Audiomix så er vel han mer en næringsdrivende i samme bransje, en en kunde for OHS. Hans kontakt med dem er for å utføre en jobb. Hvis OHS hadde tatt inn en vare til reparasjon for en kunde, er det ikke urimelig at de hadde blitt frustrerte over å ikke "nå" fram til rett vedkommende, de prøver jo tross alt å være professionelle og få jobben gjort.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Haraldo
Jeg ser den men jeg mener prinsippene er nøyaktig de samme, spiller ingen rolle hvilke produkter det gjelder, mener jeg :)




Hvis du hadde levert inn .... for eksempel din bil til reparasjon hos et verksted, la oss si Mekonomen. Etter at de har sjekket ut feilen ringer de og forteller at produsenten( eks. BMW) ikke vil utlevere data og dette gjør det umulig for dem og reparere din bil. De kan skru ut delen og sende den til Tyskland, men dette vil ta tid og det vil bli relativt kostbart.

Hvis du da tok kontakt med importøren her i Norge, og du følte at de nærmest trakk på skuldrene, tviler jeg på at det hadde blitt møtt med forståelse fra din side.


Denne ligningen kan du bruke på nær sakt alle forbruksvarer, men heldig vis har de fleste produsenter forstått smidigheten av å få reparert lokalt og er sånn sett behjelpelig med den informasjonen som kreves for å få til det.

Når det kommer til Audiomix så er vel han mer en næringsdrivende i samme bransje, en en kunde for OHS. Hans kontakt med dem er for å utføre en jobb. Hvis OHS hadde tatt inn en vare til reparasjon for en kunde, er det ikke urimelig at de hadde blitt frustrerte over å ikke "nå" fram til rett vedkommende, de prøver jo tross alt å være professionelle og få jobben gjort.
BMW har garantert en drøss med ting i bilen som de ikke kan og vil fortelle til verksteder og/eller kunder. Men de må lage service og reparasjonsprosedyrer som gjør at bilen kan håndteres.BMW har egne sertifiseringsteam som sørger for at alle verksteder er godkjent fra egne verksteds-sertifiseringsteam ... Jeg står på det at vi som forbrukere ikke kan kreve at produsenter av produkter utleverer forretningshemmeligheter til gid og hvermann som vil mekke på de produktene de har kjøpt hos en forhandler.

Denne diskusjonen stopper her da det går off-topic
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
BMW har garantert en drøss med ting i bilen som de ikke kan og vil fortelle til verksteder og/eller kunder. Men de må lage service og reparasjonsprosedyrer som gjør at bilen kan håndteres.BMW har egne sertifiseringsteam som sørger for at alle verksteder er godkjent fra egne verksteds-sertifiseringsteam ... Jeg står på det at vi som forbrukere ikke kan kreve at produsenter av produkter utleverer forretningshemmeligheter til gid og hvermann som vil mekke på de produktene de har kjøpt hos en forhandler.

Denne diskusjonen stopper her da det går off-topic
Det er vel ikke helt off-topic? Poenget er vel at Audiomix ikke er gud og hvermann, men en reparerer og utfører service på produkter på vegne av både forbruker og importør. Som forbruker er det for meg betryggende å vite at produsent kan levere servicemanual til folk som Audiomix slik at det jeg har kjøpt kan repareres uten å sende det til Japan, Kina eller USA, også for egen regning etter at garanti har utløpt. Det er ikke sikkert at alle verdsetter denne type «service», men for enkelte (meg selv inkludert) er dette både betryggende og viktig, da jeg liker tanken på at et produkt jeg er fornøyd med kan leve videre i lang tid fremover.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette har lite med IP å gjøre. Software i moderne produkter er ikke tilgjengelig for uinnvidde uansett, og heller ikke forståelig enn si utlesbar, om produsenten har tatt sine forholdsregler. Man reparerer heller ikke en CPU, mikrokontroller, ASIC etc etc, men forventer å få skiftet med en ny, og helst levert til en reparatør på et verksted i "nærheten". Det skal ikke være nødvendig å sende en forsterker tilbake til USA eller Japan for å skifte en CPU, - og slett ikke en utgangstrafo som vel var utgangspunktet her. Dette er forsåvidt også et problem med moderne elektronikk, - audio eller annet... Hvor lang supporttid vil en produsent ha, utover garanti og reklamasjostid? Elektronikk uten CPUer og denslags, som bl.a. forsterkere, kan stort sett repareres i mange år, forutsatt at produsenten ikke hemmeligholder nødvendig informasjon
 
Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Det er vel ikke helt off-topic? Poenget er vel at Audiomix ikke er gud og hvermann, men en reparerer og utfører service på produkter på vegne av både forbruker og importør. Som forbruker er det for meg betryggende å vite at produsent kan levere servicemanual til folk som Audiomix slik at det jeg har kjøpt kan repareres uten å sende det til Japan, Kina eller USA, også for egen regning etter at garanti har utløpt. Det er ikke sikkert at alle verdsetter denne type «service», men for enkelte (meg selv inkludert) er dette både betryggende og viktig, da jeg liker tanken på at et produkt jeg er fornøyd med kan leve videre i lang tid fremover.
Audiomix forspørsel vel ikke service manualer men design beskrivelser av kretsene ... jeg oppfatter det som forskjellige ting. Uansett hvis jeg kjøper et hi-end produkt vil jeg ikke levere det til en reparatør som ikke er sertifisert til å gjøre reparasjon på produktet .... jeg forstår ikke denne diskusjonen. Seriøse leverandører sørger for at dette er på plass og at man som forbruker ikke har dette problemet...
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt mine runder med både god og dårlige opplevelser, ser ingen grunn til å drive "gapestokk". Forøvrig når helt åpenbar dårlig service ikke blir forbedret etter flere runder så er jeg faktisk for å informere omverden om det. Jeg forventer ikke at importør eller butikk skal klare grave opp tekniske skjema for alt jeg etterspør - men jeg forventer å bli behandlet med god service når noe går galt. Dette har stort sett gått veldig bra, men noe røsk i maskineriet har jeg også merket meg enkelte ganger.

For min del pleier jeg gi tilbakemelding til butikk/importør direkte når jeg ikke er fornøyd. På en saklig måte, men også på en måte som er helt klar i at jeg et forbanna :) Man kommer vanligvis lengre ved å ta kommunikasjonen direkte, er du ikke fornøyd med den du snakker med - snakk med noen andre på samme butikk/verksted.

Min påstand er at alle som jobber i næringen ønsker å gjøre nettopp deg som kunde fornøyd. Noen kan ha en dårlig dag der også, det gjelder oss alle.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg kan vel dele en av mine dårligste opplevelser med en montering som gikk rimelig i dass, som butikken klarte snu om til noe veldig positivt. Fikk beklagelse og at butikken ikke kunne stå for servicen som hadde blitt utført med info om at jeg ikke ville få noe faktura for jobben eller materiale som var benyttet. Dette var en faktura med total på 5 siffer :)

Noe som gjorde meg som kunde fornøyd, til tross for at jeg måtte bruke 2-3 timer på å sluttføre monteringen selv.
 
C

cruiser

Gjest
[
Audiomix forspørsel vel ikke service manualer men design beskrivelser av kretsene ... jeg oppfatter det som forskjellige ting. Uansett hvis jeg kjøper et hi-end produkt vil jeg ikke levere det til en reparatør som ikke er sertifisert til å gjøre reparasjon på produktet .... jeg forstår ikke denne diskusjonen. Seriøse leverandører sørger for at dette er på plass og at man som forbruker ikke har dette problemet...
Da er det hvertfall ikke mange high end produkter du kan kjøpe som kan repareres i Norge.
 
C

cruiser

Gjest
Hvilket verksted er det som er sertifisert av disse produsentene for reperasjon i Norge?
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Audiomix forspørsel vel ikke service manualer men design beskrivelser av kretsene ... jeg oppfatter det som forskjellige ting. Uansett hvis jeg kjøper et hi-end produkt vil jeg ikke levere det til en reparatør som ikke er sertifisert til å gjøre reparasjon på produktet .... jeg forstår ikke denne diskusjonen. Seriøse leverandører sørger for at dette er på plass og at man som forbruker ikke har dette problemet...
Helt enig, og dette er ikke enestående, Hifiklubben oopererer på same måte de sender foreksempel defekte B&W Subwoofere til Danmark for Service reperasjon noe som går helt smerte fritt, ser ikke problemet her så lenge det blir reparert å kunden slipper å betale extra omkostninger
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Helt enig, og dette er ikke enestående, Hifiklubben oopererer på same måte de sender foreksempel defekte B&W Subwoofere til Danmark for Service reperasjon noe som går helt smerte fritt, ser ikke problemet her så lenge det blir reparert å kunden slipper å betale extra omkostninger
Ett av problemene er at hvis noe skjer etter at reklamasjonstiden er utgått, så koster det betraktelig mye mer å få reparert i utlandet.
 
Sist redigert:
U

utgatt medlem 1034

Gjest
En av problemene er at hvis noe skjer etter at reklamasjonstiden er utgått, så koster det betraktelig mye mer å få reparert i utlandet.
Ja det har du selfølgelig rett I og ikke alltid så lett å få gjort noe med
 
U

utgatt25555

Gjest
To meget gode handlere jeg har ubetinget gode erfaringer med er AudioAktören og Lyric Hifi (både tidligere og nåvärende eier) selv når det har värt små utfordringer underveis, det har alltid löst seg på en tilfredstillende måte. Så finns det selvsagt de jeg ikke kommer legge igjen en krone hos.

mvh
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Vedr. Wavac; hva med å få vikla opp ny trafo hos andre? Noratel på Hokksund og Finland har vikla mye rart for meg i jobbsammenheng.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I alle bransjer har man IP - Intellectual Property. I IT-bransjen, hvor jeg er, så er dette en ekstremt viktig ting både i forhold til å holde på konkurransefortrinn og for å beskytte investering i tid og penger. Hva er vitsen med å bruke millioner på utvikling for så å kaste dette bort gratis til noen andre?

Eksempel, Trinnov har brukt noe slikt som 20 år på å utvikle software som driver deres produkter, mener du oppriktig at de burde publisere dette slik at andre fritt kan ta i bruk samme kildekode?

Det er en selvfølge for meg at produsenter av dyre produkter kan ta seg friheten til ikke å publisere kretser og/eller design så andre fritt kan stjele design.
Det er viktig å kunne skille snørr og bart her.
Rørforsterkere (som jeg skriver om i dette tilfellet) er ikke HighEnd (usikker på definisjonen) og i hvert fall ikke rocket science.
100 år gammel teknologi som har blitt forfinet gjennom mange år. I vår tid er dette "trailing edge technology".
Selv en tysker kan ikke påberope seg å ha funnet opp noe spesielt nytt her.
Spørsmålet er til slutt: Hvorfor holde noe hemmelig?
Det gjør livet surt for eieren når det dukker opp problemer og selgeren får et dårlig rykte.
Om jeg blir frustrert: Absolutt ikke.

Kort etter hukommelse og erfaring kan jeg nevne noen som tar service og support på alvor. Skjønner at dette er viktig altså.
MALA AUDIO
Norsk Audio Teknikk
PM Audio
NordLyd (Importør - ikke distributør)
Nordic Sound Design
Sikkert flere..............
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vedr. Wavac; hva med å få vikla opp ny trafo hos andre? Noratel på Hokksund og Finland har vikla mye rart for meg i jobbsammenheng.
Takk for opplysningen, men i dette tilfellet er ingen av de du nevner aktuelle.
Jeg har faktisk både Googlet og lett etter noe som kan brukes.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva svarte Noratel?
Jeg har vært kunde hos Noratel i veldig mange år og kjenner flere av de som jobber der.
Det de kan lage lager de veldig bra.
Dette er en bitte liten sk interstage trafo som jeg ikke kjenner spec på.
Ikke så enkelt å bestille noe når en ikke vet hva en skal ha.
Ikke hos Noratel en gang.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Det er viktig å kunne skille snørr og bart her.
Rørforsterkere (som jeg skriver om i dette tilfellet) er ikke HighEnd (usikker på definisjonen) og i hvert fall ikke rocket science.
100 år gammel teknologi som har blitt forfinet gjennom mange år. I vår tid er dette "trailing edge technology".
Selv en tysker kan ikke påberope seg å ha funnet opp noe spesielt nytt her.
Spørsmålet er til slutt: Hvorfor holde noe hemmelig?
Det gjør livet surt for eieren når det dukker opp problemer og selgeren får et dårlig rykte.
Om jeg blir frustrert: Absolutt ikke.

Kort etter hukommelse og erfaring kan jeg nevne noen som tar service og support på alvor. Skjønner at dette er viktig altså.
MALA AUDIO
Norsk Audio Teknikk
PM Audio
NordLyd (Importør - ikke distributør)
Nordic Sound Design
Sikkert flere..............
hva vi kjøper som forbrukere tilslutt er opp til oss, jeg mener fremdeles at vi som sluttbrukerne nødvendigvis ikke kan kreve dette .... men tilslutt er det jo produsenten selv som sitter med svarteper hvis de ender opp med misfornøyde kunder.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Hvilket verksted er det som er sertifisert av disse produsentene for reperasjon i Norge?
Primare gjennom Renaissance Audio
Audio Insight /v @geirf
Meadowlark Audio gjennom Renaissance Audio
Krell gjennom Oslo HiFi center
Studer kjenner jeg ikke til da det er håndtert gjennom en 3de part som jobber i NRK

Alle ovennevnte ”leverer varene”
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
hva vi kjøper som forbrukere tilslutt er opp til oss, jeg mener fremdeles at vi som sluttbrukerne nødvendigvis ikke kan kreve dette .... men tilslutt er det jo produsenten selv som sitter med svarteper hvis de ender opp med misfornøyde kunder.
Hvis du som sluttbruker mener "hvermannsen" som sitter med en (defekt) forsterker, så er jeg enig.
I tilfellet OCTAVE er det altså dette firmaet som ikke en gang vil levere dokumentasjon til sin norske importør.
Uttrykket service manual har vært nevnt. Langt i fra noen manual. Et eller to A4 ark er alt som trengs for å dokumentere hva som er i en rørforsterker.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Primare gjennom Renaissance Audio
Audio Insight /v @geirf
Meadowlark Audio gjennom Renaissance Audio
Krell gjennom Oslo HiFi center
Studer kjenner jeg ikke til da det er håndtert gjennom en 3de part som jobber i NRK

Alle ovennevnte ”leverer varene”
Mulig dere snakker forbi hverandre.
HiFi bransjen er nok ikke på et nivå der det er snakk om å ha sertifiserte service steder for reparsjon.
Renaissance Audio er ikke noe slikt verksted.
OHC kjenner jeg ikke så godt til. Tviler på om de er det.
Studer er i en annen kategori.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Hvis du som sluttbruker mener "hvermannsen" som sitter med en (defekt) forsterker, så er jeg enig.
I tilfellet OCTAVE er det altså dette firmaet som ikke en gang vil levere dokumentasjon til sin norske importør.
Uttrykket service manual har vært nevnt. Langt i fra noen manual. Et eller to A4 ark er alt som trengs for å dokumentere hva som er i en rørforsterker.
Ja, det er noe annet, enig i det!
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Mulig dere snakker forbi hverandre.
HiFi bransjen er nok ikke på et nivå der det er snakk om å ha sertifiserte service steder for reparsjon.
Renaissance Audio er ikke noe slikt verksted.
OHC kjenner jeg ikke så godt til. Tviler på om de er det.
Studer er i en annen kategori.
Jeg aner ikke hvem som er sertifisert på hva .... jeg vet at jeg har fått fikset det jeg trenger gjennom de kanaler
Ad Audio Insight er det vel ingen diskusjon ....
 
C

cruiser

Gjest
Trodde du sa du ikke kjøpte high end hvis det ikke var et sertifisert verksted å levere varene til?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bare et siste innlegg (tror jeg) fra min side i denne tråden.
Jeg hadde en hyggelig prat med Skink_123. Han tok et avbrekk i pappapermen :)
Vi er så enige at vi ikke har noe å være uenige om.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.469
Antall liker
2.313
Sted
Endor
Trodde du sa du ikke kjøpte high end hvis det ikke var et sertifisert verksted å levere varene til?
Primare Riaa og Meadowlark Audio Kestrel2 er ikke hi-end
Det andre som er kjøpt hos OHC, det tar OHC ansvar for :)
Sonus Faber som er kjøpt hos Renaissance Audio er jeg ikke bekymret for

Og noen ganger er det verdt risken å ta noe inn fra utlandet uten at det er noe "apparat" i Norge, men da tar man den risken, som det kan være verdt å ta
F.ex høyttalere fra Australia, som jeg har tenkt noe på :cool:
Ingen regel uten unntak
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
" Primare Riaa og Meadowlark Audio Kestrel2 er ikke hi-end ....."

Hva er "High End" ??? Hva eller hvem definerer hva som er "High End" ???
 
Topp Bunn