Dette er en interessant tråd.
SACD har absolutt noe for seg som medium, først og fremst om ting er gjort rett fra starten av i lyd-domenet. En av de største fallgruvene er PCM-basert master, for langt de fleste SACD-utgivelser med digital master har PCM-koding i utgangspunktet, som først senere blir konvertert til DSD. (Om det er Pro Tools eller andre verktøy som ligger til grunn for dette, kan man bare spekulere i.) Dette gjelder også klassiske disc'er fra f.eks. BIS og Channel Classics, som er nevnt tidligere her i tråden. For all del: utgivelser fra begge disse selskapene er generelt meget gode og absolutt verdt å investere i (!), men SACD er altså ikke nødvendigvis DSD i utgangspunktet. DSD remaster av analog master, blir selvfølgelig noe annet. (i hvert fall i prinsippet)
Det overveiende flertallet av SACD-titler er, for øvrig, hybrid-disc'er med 3 sjikt på skiva: 1 stereo PCM-spor (44.1 kHz), 1 stereo SACD-spor (DSD 1-bit) og et multikanal SACD-spor (DSD 1-bit) i opptil 6 kanaler (5.1) SACD blir markedsført som et tapsfritt lagrings-og avspillingsmedium, med båndbredde på opptil 100 kHz og et teoretisk dynamikkområde på rundt 120 dB for samtlige kanaler.
So far so good (?)....
Vel; en del avspillerutstyr har en tendens til å konvertere DSD-sjiktet på skiva til PCM internt i DAC. Dette gjelder både i tokanals- og i flerkanals-sammenheng. Argumentasjonen for det siste er særlig gjeldende for digital signaltransmisjon til multikanalsforsterkere og -prosessorer, som omtrent uten unntak (så vidt meg bekjent) justerer ulike parametere for multikanals oppsett med PCM-basert virkemåte.
Et eksempel: Noen her på forumet har garantert eid eller eier en velkjent avspiller som Sony SCD-XA5400ES. Den kan avspille såvel ordinære CD'er som 2-kanals og multikanals SACD'er, men den siste muligheten finnes kun gjennom å sende signalet digitalt gjennom HDMI-utgangen, og da skjer det en nedkonvertering på samtlige kanaler til 44.1 kHz. Dette mener jeg å huske endog stod i bruksanvisningen for dette apparatet. Med andre ord: går du med denne spilleren inn for å utforske potensialet i multikanals SACD-titler, så er det IKKE DSD det du hører til syvende og sist.
Hører man så forskjell?
Med tilstrekkelig kvalitet i signalveien og rett utstyr, så vil jeg absolutt påstå det. Det er allikevel ørene til den enkelte som avgjør dette. Uansett synes jeg det er greit å sette ting i perspektiv.
Som flere vel har kommentert tidligere i denne tråden: Det overveldende flertallet av SACD-titler er innen den klassiske musikk-sjangeren, men det finnes da tilgjengelige titler i kategoriene jazz og pop/rock også. Så absolutt.
En interessant sidebemerkning:
Marantz sin lyd-"guru" og merke-ambassadør gjennom drøye 40 år; Ken Ishiwata, ble intervjuet av det britiske magasinet HiFi News for rundt 15 år siden, og hevdet der at i en direkte sammenligning mellom DSD og PCM-basert digital master, låt opptaket gjort i DSD "betydelig" bedre enn motsatsen, og det med nøyaktig samme opptaksutstyr, mikrofonplassering etc. etc. Han hevdet ellers i det samme intervjuet at DSD var ypperlig egnet til å bevare eldre, analoge master-taper, og at man kom fantastisk nær originalen. Vel, mannen har jo en viss erfaring, for å si det mildt, med ben både i PCM- og DSD-verden, så vi får anta at han hadde dekning for å si dette.
Min egen subjektive oppfatning av SACD, både som 2-kanals og multikanals kilde: Det kan låte utrolig håndgripelig og virkelighetsnært.
Så....; kanskje enda flere kan få øynene (OG ØRENE) opp for dette formatet.