Og de kan kanskje fortelle oss som ikke vet, men som er villige til å lære?Tror de som bryr seg om direktivitet vet hvilke merker de bør holde seg unna...
Enkelt, et par Quad ESL-er. De knuser forresten også alt fra Genelec, men det trenger ikke være verdens beste høyttalere av den grunn...Hvordan har du tenkt å klare å få direktivitet ved 50hz i en normal norsk stue?
Når starter de å beame da, og i praksis vil vel frontveggen kødde det til for 8 tallet.Enkelt, et par Quad ESL-er. De knuser forresten også alt fra Genelec, men det trenger ikke være verdens beste høyttalere av den grunn...
Kardioidebasser...Hvordan har du tenkt å klare å få direktivitet ved 50hz i en normal norsk stue?
Det gjer nok det. Refleksjonar frå sideveggane ynskjer ein ikkje å dempa for mykje (men dei bør ikkje koma for tidleg). Sjølv om trykkresponsen på aksen er rett har dei fleste høgtalarane svært ujamn effektrespons, som fører til at refleksjonane frå sideveggane varierer som funksjon av frekvensen.Har man egoistplass og har gjort en del akustikktiltak spiller det vel liten til ingen rolle
Eg deler denne oppfattninga. Eg vil hevda at direktiviteten er ein av dei viktigaste parametrane for ein høgtalar. Men dei fleste høgtalarprodusentane gir ingen eller svært mangelfull informasjon om direktiviteten. Mange små produsentar har truleg ikkje utstyr for å måla direktivitet, medan dei store som har utstyr helst ser at potensielle kundar ikkje kjenner til kor ujamn direktivitet produkta deira har. Det er vel òg få kundar som spør om direktiviteten, men dei som tek sikte på å oppnå mest muleg naturleg lyd bør gjera nettopp det. Så det er bra at det blir diskutert.Min bestemte oppfatning er at kontrollert direktivitet er helt avgjørende for stereoperspektiv, spesielt hvis man ikke vil eller kan dekke rommet i akustiske remedier.
Ingen aspekter ved noen høyttaler er perfekt, men enkelte høyttalere har veldig mye mer perfekt spredningsrespons enn andre. Det er mange forskningsprosjekter som har vist dette uten det minste skygge av tvil, og dette handler ikke om å sitte utenfor sweetspot, men å sende mest mulig homogen energi til rommet. Den ender tross alt til slutt opp i ørene våre den også.Tja hvor viktig dette? Ingen høyttalere har identisk tonal balanse fra o-60 grader så uten akustiske tiltak blir det vel bare grader av mindre perfekt.
Har man egoistplass og har gjort en del akustikktiltak spiller det vel liten til ingen rolle
Du har jo et veldig dempet rom. Men du har også implementert waveguide i oppsettet ditt i senere tid. Jeg vet jo at du også har hatt diskanter med ulikt spredningsmønter i det oppsettet. Det vil overraske meg om det ikke medførte en ganske klart hørbar endring i lyden, selv om forskjellen ville vært større i et rom med mer etterklang.Måler jeg i forskjellige retninger på anlegget mitt ser det ganske stygt ut, men likevel synes jeg det klarer seg god lydmessig i forhold til det jeg har hørt av Genelec..... egentlig i forhold til alt jeg har hørt En meget subjektiv observasjon
Dette er en helt spesiell konstruksjon der bølgene starter midt i panelet og beveger seg utover. De har nok en viss beaming de også, men ikke i nærheten av hva de ville hatt om de hadde et helt vanlig panel slik som andre ESL-er.Når starter de å beame da, og i praksis vil vel frontveggen kødde det til for 8 tallet.
Det handler vel først og fremst om den samlede spredningen i en høyttaler eller et høyttalersystem.Dette handler om spredningsmønsteret fra elementer i en eller annen gitt konstruksjon/baffel?
Se innlegg 23 De aller færreste oppgir eller har presenter direktivieten på sine høyttalere.Og de kan kanskje fortelle oss som ikke vet, men som er villige til å lære?
Håper og tror jeg har gjort noe riktig med den nye diskanten. Føler i hvert fall et litt mer omsluttende lydfelt. "Lydmannen" min vil kanskje gi meg mer konkrete svar på dette hvis han dukker opp igjen.Du har jo et veldig dempet rom. Men du har også implementert waveguide i oppsettet ditt i senere tid. Jeg vet jo at du også har hatt diskanter med ulikt spredningsmønter i det oppsettet. Det vil overraske meg om det ikke medførte en ganske klart hørbar endring i lyden, selv om forskjellen ville vært større i et rom med mer etterklang.
Se innlegg 3 hvor jeg har prøvd på det ig sammenligner hjemmemåling ved 0-15-30-45-60-90 og plotter Revels egne målinger av samme høyttaler. Alt under 1000hz er fortstyrret av rommet, jo høyere opp desto bedre samsvarVeldig interessant tråd!
Vil takke deg spesielt @Balle Clorin ! Endelig en konkret måling av mine egne høyttalere, og google translate ga meg sånn noenlunde innsikt i hva testerne mente om dem.
Et spørsmål til @Snickers-is og andre som måtte føle seg kompetente til å svare. For amatør hjemmemålere som meg selv. Er det noe man kan se på SS målinger o.l. som kan gi en antydning om høyttalernes direktive kvaliteter?
Ingen i Norge tror jeg. En forhandler i Nederland har både Kii og D&D så man kan sammenligne direkte. Det må være verdt en helgetur når Corona tillater...Hvor kan en høre Dutch&Dutch
At man til en viss grad kan sjekke direktiviteten hjemme er bra, men det er ikke helt det jeg lurte på. Jeg lurer på hvor hva man kan lese ut direktive kvaliteter av et SS sweep ment for korreksjon? Altså etter at man har gjort alt etter kunstens regler og målingene viser nær perfekt respons, hvilke parametere avsløre lite god direktivitet ut fra SS? Betyr direktivitet noe, slik som f.eks. i @The Shy sitt tilfelle?Se innlegg 3 hvor jeg har prøvd på det ig sammenligner hjemmemåling ved 0-15-30-45-60-90 og plotter Revels egne målinger av samme høyttaler. Alt under 1000hz er fortstyrret av rommet, jo høyere opp desto bedre samsvar
Nei, en kan ikke lese ut direktive kvaliteter med et enkelt SS sweep.At man til en viss grad kan sjekke direktiviteten hjemme er bra, men det er ikke helt det jeg lurte på. Jeg lurer på hvor hva man kan lese ut direktive kvaliteter av et SS sweep ment for korreksjon? Altså etter at man har gjort alt etter kunstens regler og målingene viser nær perfekt respons, hvilke parametere avsløre lite god direktivitet ut fra SS? Betyr direktivitet noe, slik som f.eks. i @The Shy sitt tilfelle?
Om det er riktig, så er påfølgende spørsmål: Hvordan kan man da ut i fra en lytters posisjon måle effekten av de direktive kvaliteter? "Bruke ørene" er jo sikkert et nærliggende svar. Men om man kan høre en forskjell burde man saktens kunne avlese en forskjell også, i tråd med mafiaens dogme?Nei, en kan ikke lese ut direktive kvaliteter med et enkelt SS sweep.
Ja det betyr også noe hos Shy, men mindre enn i udempede rom.
Jeg har ikke så my plass og gjorde det ved å holde mic fast og dreie høyttaler . Vet ikke hva som er best/værstJa en kan fint prøve måle direktivitet hjemme.
Har prøvd dette selv og fikk noenlunde pekepinn på spredningsmønster.
Du tar da for deg ene høyttaleren, den bør da være plassert med god avstand til vegger.
I mitt tilfelle målte jeg med 1,5meter avstand.
Så tenker en seg en halvmåne fremfor høyttaler, eller en diger gradskive, og følger denne med å måle med flytte micen langs halvmånen med f.eks 10 grader for hver måling. Siste måling er da gjerne ved 90 grader, beint til siden for høyttaleren.