På tur og reise Norwegian Air Shuttle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Sas stiger nu.
    Alle flyaksjer med unntak av opplagte konkurskandidater som NAS har steget, og til dels svært mye, på dagens vaksinenyhet. NAS hadde sikkert også steget i dag hadde det ikke vært for at regjeringen smellte døra i trynet på de.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.721
    Antall liker
    8.148
    Torget vurderinger
    0
    Litt "artig "at Erna utad har mye i mot Wizz Air men samtidig legger alt til rette for at de skal kunne tjene penger her.

    Lurer litt på om det blir en konkuranse mellom RyanAir og WizzAir i forhold til hvem som skal bli hovedutfordreren til SAS på norsk innenriks.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Både Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen er på topp 10 over de travleste innenriksrutene i Europa, begge hadde i 2019 over 16.000 flyvninger. Det er mer enn alle internasjonale ruter i Europa det året. Den aller travleste er Barcelona-Madrid for øvrig som hadde nesten 19.000 avganger.

    Til sammenligning hadde f.eks Dublin-Heathrow 16.000 avganger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Litt "artig "at Erna utad har mye i mot Wizz Air men samtidig legger alt til rette for at de skal kunne tjene penger her.

    Lurer litt på om det blir en konkuranse mellom RyanAir og WizzAir i forhold til hvem som skal bli hovedutfordreren til SAS på norsk innenriks.
    Erna bløffer som hun så ofte gjør. Hun var raskt frempå i media med sin boikott og avstand. Tok ikke lange tiden før hun dementerte det hele og sa at hun uttalte seg som privatperson.

    Synes jeg ser for meg Erna ta steget inn i en wizzair-maskin. Tror ikke hennes boikott koster henne en eneste kalori.


    Dette er forresten en passende anledning til å minne om hennes gullgutt, Røe Isaksen, som designet en smøretur for seg selv og sin statssekretær. 230.000 kroner i business class billetter, på statens regning selvsagt. Røe Isaksen er fortsatt statsråd. Uforståelig, ikke sant?

    New York - Oslo . 63.000 kroner for 1 billett. Staten betaler! 126.500 kr betalte staten Norge for at Røe Isaksen og Hannah Atic fløy tilbake til Norge.


    Synes vi kan sende hele regjeringen med wizzair fra nå av, så de slutter å korrumpere seg selv.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.743
    Antall liker
    3.651
    Handlede lidt SAS idag. Norwegian er åbenbart dødsdømt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Intent mindre!

    Pilotforbundets leder Oddbjørn Holsether ber Stortinget tvinge gjennom pengestøtte til Norwegian, og synes selskapet bør får 20 milliarder kroner. Nå vil Senterpartiet gå nye runder på Stortinget.


    Så faaagforeninga til pilotene vil sprudle 20 milliarder skattepenger/oljepenger/ over en skakkjørt, gjeldstynget bedrift i en skakkjørt kapatalintensiv bransje i et fallende og gjerrig marked.

    Eneste muligheten for at staten skal redde NAS er at det blir statseid, slik bankene iblant må ta til takke med når noen av kundene deres i oljebransjen er i ferd med å konke. Det er det ingen som vil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.809
    Antall liker
    11.975
    20 milliarder er avsindig, nesten utrolig om de mener dette på alvor.
    Norwegian er truffet av en perfekt storm, kokt i hop av kombinasjonen av Rolls Royce, Boeing og Corona, etter at de selv har satset relativt godt over evne. Hvorfor skal norske skattebetalere ta regningen, dersom vi ikke får noe tilbake?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    1.203
    Vel det er noe med tusenvis av arbeidsplasser da, men de skapes og forsvinner som før i tida
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    AS Norge betalte 3 milliarder i april. Ikke under noen omstendighet skal Norwegian få ei krone til.

    La de konke. Null ut gjelden. bankene som lånte de pengene skal ta tapene og eierne som godkjente det skal miste sine eierandeler. Opp av ruinene vil et nytt selskap reise seg for markedet er der.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    3.488
    Corona er en fantastisk god lærepenge for forretningsdrivende generelt. Men jeg tviler på at lærepengen vil huskes særlig lenge.

    Det jeg tenker på er at det er på tide å finne tilbake til da man bygde sten-på-sten, ikke tar på seg for store forpliktelser og har tilstrekkelig kontantbeholdning for uværsdager.
    Norwegian er ikke en sånn type bedrift, hvor stor ekspansjon og låneopptak var selve forretningsmodellen i litt for mange år. Fort opp = fort ned.
    Ulltveit-Moe er jo også i krise og må selge unna Burger King for å berge resten av restaurant imperiet.

    Summa summarium, skjønner godt at regjeringen ikke vil spille bort fellesskapets midler på et Norwegian-kasino som man ikke ser rekkevidden av hvor pengene tar veien i den kompliserte eierstrukturen til selskapet.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    1.203
    Ja, Wizz air og Ryan air kan komme, de har utenlandsk arb. Kraft. Kanskje Braathen kan starte, hadde plan men usikkert nå, norske arbeidsplasser der og konkurransedyktig sa de for litt siden
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Corona er en fantastisk god lærepenge for forretningsdrivende generelt. Men jeg tviler på at lærepengen vil huskes særlig lenge.

    Det jeg tenker på er at det er på tide å finne tilbake til da man bygde sten-på-sten, ikke tar på seg for store forpliktelser og har tilstrekkelig kontantbeholdning for uværsdager.
    Norwegian er ikke en sånn type bedrift, hvor stor ekspansjon og låneopptak var selve forretningsmodellen i litt for mange år. Fort opp = fort ned.
    Ulltveit-Moe er jo også i krise og må selge unna Burger King for å berge resten av rstaurant imperiet.

    Summa summarium, skjønner godt at regjeringen ikke vil spille bort fellesskapets midler på et Norwegian-kasino som man ikke ser rekkevidden av hvor pengene tar veien i den kompliserte eierstrukturen til selskapet.
    De fleste privatpersoner som etablerer seg har en gjeldsgrad på kanskje 80%+ eller noe slikt og er helt avhengige av å beholde jobben eller statlig velferd om den ryker. Å ha ganske mye gjeld er svært normalt i disse tider, også på privaten. Der var åpenbart svært mange som ikke taklet en måned eller to uten inntekt da det smalt i mars.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ja, kanskje vi skal gjøre noe med de fucka boligprisene.

    Det messes om at nok ikke får nok lån. Det burde messes om de spinnville prisene.


    at folk lever fra hånd til munn er ikke rart når det koster skjorta å bo. Dessuten så er det ikke alle som forstår økonomi og vil ha det trangt uansett hvor mye de tjener.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    3.488
    De fleste privatpersoner som etablerer seg har en gjeldsgrad på kanskje 80%+ eller noe slikt og er helt avhengige av å beholde jobben eller statlig velferd om den ryker. Å ha ganske mye gjeld er svært normalt i disse tider, også på privaten. Der var åpenbart svært mange som ikke taklet en måned eller to uten inntekt da det smalt i mars.
    Hele systemet vi er en del av balanserer på en kvivsegg.
    Over tid så har vi en tendens til at det som man tidligere stilte et spørsmålstegn ved, nå er blitt den nye normalen og dermed ikke lengre er noe vi stiller et spørsmålstegn ved.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.743
    Antall liker
    3.651
    Synes synd på Norwegian. De blev truffet af the perfect storm. Har været en fornøjelse å flyve med dem.
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    78
    Antall liker
    45
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Corona kom på verst tenkelig tidspunkt for Norwegian. De var på vei til å omstrukturere og har en videre plan for dette.
    De har vel 140 fly ca? Et dreamliner koster 150 millioner dollar, så noe verdi har selskapet. Jeg er usikker på verdien av 737-800,
    men gjennomsnittsalderen for flyene deres er under 5 år.
    Det som er leit er at Stordalen får støtte. Hotellene forsvinner ikke ut av Norge. Hvis Norwegian forsvinner så blir nok
    arbeidsplassene tapt. Lufthansa har f.eks. fått 100 milliarder euro i støtte. Ved å ikke gi støtte til Norwegian, men flybransjen
    generelt så vil det meste havne i SAS. Sverige ga ikke støtte til Norwegian for svenske arbeidstakere.
    Selvfølgelig er det håp, alle vet at vi trenger fritidsklubber for å hindre vold i Oslo så der kan nok mange få jobb.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.252
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De hadde uflaks. Men sånt skjer når man girer selskapet for sterkt. Men det er mulig at flybransjen har en verdikonfigurasjon som gjør organisk vekst vanskelig, dvs at man må være stor for å konkurrere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Et kunststykke mange har klart er å innbille myndighetene at om de går konk så er alt borte. Det er jo ikke slik at om aksjonærene eller långivere taper penger så forsvinner fabrikker og bygninger. De som i siste Instans blir bailet ut er gårdseiere, kreditorer, aksjonærer osv.

    Det man trodde man hadde lært etter finanskrisen er at noen faktisk må tape penger når de har tatt mye risk men der har man glemt nå.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    De har vel 140 fly ca? Et dreamliner koster 150 millioner dollar, så noe verdi har selskapet. Jeg er usikker på verdien av 737-800,
    men gjennomsnittsalderen for flyene deres er under 5 år.
    Sant nok har en kanskje europas yngste, mest moderne og drivstoffgjerrige flåte, og plan B var hele tiden å lease ut / selge fly de ikke klarte å sette i virksomhet selv. Problemet deres starte vel omtrent da de ikke klarte å lease eller selge overskuddsflåten selv i et ellers friskt og voksende marked. Det kan de bare glemme nå så flåten med dreamlinere er nok vesentlig mindre verdt i dagens marked hvor ingen hverken har bruk for eller råd til dem.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg synes ikke synd på Norwegian. De ble stormannsgale. Grådigheten tok dem.
    Et kunststykke mange har klart er å innbille myndighetene at om de går konk så er alt borte. Det er jo ikke slik at om aksjonærene eller långivere taper penger så forsvinner fabrikker og bygninger. De som i siste Instans blir bailet ut er gårdseiere, kreditorer, aksjonærer osv.

    Det man trodde man hadde lært etter finanskrisen er at noen faktisk må tape penger når de har tatt mye risk men der har man glemt nå.
    selvsagt er det glemt. Vi har en blåblå regjering som kaster penger etter de store navnene. Sosialisme for rikinger og pinebenken for de fattige. de på AAP får selvsagt ikke 6 måneder forlengelse. Tikk, tokk, tikk, tokk. Din økonomiske dommedag rykker nærmere.


    At Erna satte foten ned for NAS skulle bare mangle. Det går en grense selv for Høyre når det gjelder donasjoner av det norske folks rikdom til aksjonærer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    selvsagt er det glemt. Vi har en blåblå regjering som kaster penger etter de store navnene. Sosialisme for rikinger og pinebenken for de fattige.
    Siden dette skjer stort sett over hele verden så tror jeg fenomenet er betydelig større enn Erna.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
    Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?

    Fra april 2020 ........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
    Leasinggjelda, det vil si Norwegians framtidige flyleie-forpliktelser, var ved årsskiftet 34 milliarder kroner. Men også de 65 flyene Norwegian eier selv er beheftet med gjeld: 22 milliarder kroner ved årsskiftet.

     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
    Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?

    ........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
    Ja, det er ganske vanlig i flybransjen å lease en del av flåten. De flyene NAS faktisk eier er uansett belån til langt opp på halefinnen og verdien av flyene har nok fallt en god del siden det ikke akkurat er skrikende etterspørsel etter fly i verden om dagen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.809
    Antall liker
    11.975
    Jeg synes ikke synd på Norwegian. De ble stormannsgale. Grådigheten tok dem.

    selvsagt er det glemt. Vi har en blåblå regjering som kaster penger etter de store navnene. Sosialisme for rikinger og pinebenken for de fattige. de på AAP får selvsagt ikke 6 måneder forlengelse. Tikk, tokk, tikk, tokk. Din økonomiske dommedag rykker nærmere.


    At Erna satte foten ned for NAS skulle bare mangle. Det går en grense selv for Høyre når det gjelder donasjoner av det norske folks rikdom til aksjonærer.
    Ettersom jeg har flere venner som jobber i Norwegian, må jeg si jeg synes synd på både den ene og den andre, egentlig. De blåblå skal da i det minste ha for at de ikke kaster penger etter det store navnet NORWEGIAN, eller hva?
    Dermed ikke sagt jeg mener at staten burde fortsette å brenne opp oljepengene på Norwegian, altså, det går en grense et sted, og det er mulig den gikk akkurat her. Til tross for det, ser jeg jo opptil flere problemer med en situasjon der lurvete flyselskaper fra lavkostland, uten 5 sekunders erfaring fra NordNorge, skal overta persontrafikken i Norge, med luselønn og organisasjonsnekt.

    Da må jeg sitere en herværende alarmist: Spennende tider!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    4
    Ikke se bort ifra at det myndighetene fortsatt kan redde Norwegian men venter på at dagens eiere tar enda større ansvar i,e ta større andel av tapene
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Ikke se bort ifra at det myndighetene fortsatt kan redde Norwegian men venter på at dagens eiere tar enda større ansvar i,e ta større andel av tapene
    Det er ikke så fantastisk mye mer tap igjen å ta for eierene - selskapet er i dag verdt litt under 2 milliarder kroner. Gjelden har blitt restruktureret flere ganger så også gjeldseierene har tatt store tap ved at lån har blitt konvertert til aksjer som er verdt fint lite.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
    Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?

    Fra april 2020 ........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
    Leasinggjelda, det vil si Norwegians framtidige flyleie-forpliktelser, var ved årsskiftet 34 milliarder kroner. Men også de 65 flyene Norwegian eier selv er beheftet med gjeld: 22 milliarder kroner ved årsskiftet.

    Tiltross for begrenset forståelse for hvordan dette spillet foregår. Må man være stor for å konkurrere, overleve, drive sunt?

    Det fremstår som om man låner til pipa og når det ikke er nok, iverksettes andre og mer intrikate finansieringsløsninger? Konsekvensen av det er at man blir totalt avhengig av kontinuerlig cashflow. Så sårbart som et korthus og der eneste virkelige tapere er de ansatte når det går galt. Jeg føler med dem!

    Eiere og investorer har tatt risiko, kunder kan gå anndre steds hen eller la være å reise unødvendig. (det siste er en annen diskusjon)

    Hotellkongen det er umulig å ikke legge merke til driver på samme måte så langt min forståelse strekker seg...... og han sier det selv også. De mest åpenbare forskjellene mellom de to er størrelsen på egoet og den svært så ekstravagante livsstilen til sistnevnte?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Tiltross for begrenset forståelse for hvordan dette spillet foregår. Må man være stor for å konkurrere, overleve, drive sunt?
    Norwegian har hatt en svært aggressiv vekststrategi og har, selv til flyselskap å være, vært tungt belånt hele tiden. De har tatt veldig stor risiko. Det gikk veldig bra ganske lenge så gikk det plutselig skikkelig ordentlig dårlig og ender muligens med en full konkurs.

    Nå er jeg langtfra noen ekspert på flybransjen, men det ser ut som selskaper enten er veldig store eller veldig små og opererer i en eller annen nisje. Det foregår også en del "skinnsammenslåing" gjennom samarbeid via felles bonusprogrammer, allianser og den slags. Det er, om jeg husker riktig, en måte å omgå regler for sammenslåing og litt også det faktum at mange land synes det er stas / regner det som nødvendig å ha eget flyselskap. Det er også en kapitalintensiv bransje (fly er dyre saker), små marginer og en voldsom konkurranse og da er en strategi å bli stor.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
    Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?

    Fra april 2020 ........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
    Leasinggjelda, det vil si Norwegians framtidige flyleie-forpliktelser, var ved årsskiftet 34 milliarder kroner. Men også de 65 flyene Norwegian eier selv er beheftet med gjeld: 22 milliarder kroner ved årsskiftet.

    Om jeg husker rett var ett av grepene de gjorde å selge mange av flyene for så å lease dem tilbake igjen. De ville aldri fått solgt flyene uten en slik forpliktelse og de vil tvilsomt komme seg ut av leasingavtalen uten å blø ille. Uten å kunne mye om det antar jeg det dreier seg om å redusere finansielle forpliktelser på kort sikt mot en høyere kostnad på lang sikt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.440
    Antall liker
    9.468
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man kan si mye om strategien til Norwegian, men det blir faen så trist når de erstattes av Wizz Air og andre lurvete selskap lik dem. Her holder jeg helt med Erna og kommer til å styre langt unna.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Jeg lurer på hvordan de har kommet frem til at det syltynne laget av egenkapital under et fjell av gjeld i historiens mest usikre tider for flybransjen så er nåverdien av fremtidige kontantstrømmer for Norwegian 370 millioner kroner. Hadde kommet frem til et ganske stort tall (en eller annen variant av at det kommer til å gå greit) eller 0 så hadde jeg i det minste hatt en intuitiv forståelse for det.

    Eneste jeg kan komme på er merkevaren.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men.. hvorfor er det noen som handler aksjen idag til 52øre?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Men.. hvorfor er det noen som handler aksjen idag til 52øre?
    Jeg har blitt fortalt at det utelukkende er privatpersoner som driver med NAS nå og da blir det jo en form for lotteri. Det er ingen av de som har regnet gjennom noe case eller har en ide utover å se på en graf som går opp og ned. I tillegg har den rasen en bisarr fascinasjon for aksjer som har hatt høy kurs, nå har veldig lav kurs for da får de veldig mange akskjer pr. beløp investert.

    Jeg tror det er heller lite rasjonalitet bak handlene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.440
    Antall liker
    9.468
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tja, jeg kunne forsåvidt godt kjøpt et par hundre aksjer i fall et hangande snøre skulle bli funnet. Tapet ville være svært overkommelig og gevinsten trolig monumental hvis mirakelet skulle skje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Tja, jeg kunne forsåvidt godt kjøpt et par hundre aksjer i fall et hangande snøre skulle bli funnet. Tapet ville være svært overkommelig og gevinsten trolig monumental hvis mirakelet skulle skje.
    Nei, ikke så lenge du kun kjøper et par hundre aksjer - da har du investert en hundrelapp. Det mange ikke tenker over er at det har kommet veldig veldig veldig mange flere aksjer nå enn da kursen var over 200. Om kursen hadde steget til 100 (hvilket den aldri vil gjøre) så hadde NAS hatt en verdi på 370 milliarder kroner da det nå finnes 3.7 milliarder NAS-aksjer totalt. Til sammenligning har DNB en markedsverdi på 233 milliarder og Orkla 87 milliarder.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det som vil skje hvis NAS overlever er at dine par hundre aksjer vil slås sammen(spleises) til 2 aksjer, og kursen vil gå fra 0,5 kr bli 50 kr. Og folk vil tro at nå har NAS hentet seg inn igjen. Kursen er nå nesten den samme som før liksom.


    Etter ett år med kurs under 1,00 kr forlanger Oslo Børs at firmaet foretar en spleis.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel nå omtrent ett år siden spanske IAG gjerne ville kjøpe NAS for i overkant av 10 mrd NOK, omtrent det boble av markedsverdien dengang.
    De slet allerede da med manglende inntjening, dårlig likviditet, skyhøy gjeld, bransjens soleklart største ordrebok uten realistisk håp om å få satt flyflåten i trafikk, tekniske problemer på nye fly, og så bortetter.

    Selv før COVID-19 måtte man tro på gud, Julenissen og all verdens tannfeer for å se NAS leve lykkelig alle sine dager uten noen å holde i hånden.

    For alle andre enn Bjørn Kjos fremstod dette som en gavepakke man burde signere ut fortere enn svint, putte milliardene i jakkeforet og ta første SAS-fly til feriehuset i Nice.

    Så kom COVID-19...

    NAS er vel omtrent det siste selskapet man burde hive krisekroner etter.
    Litt ufint å sitere seg selv, men likevel...
    Den dagen i juli stod NAS i 3,27 etter tidenes skrell.
    I dag er står NAS i 0,51

    Klart de trenger litt støtte for "å komme over kneika".....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.215
    Antall liker
    14.769
    Den illustrerer også et annet fenomen, når kursen har fallt så mye som den har kan den jo ikke falle så mye videre tenker sikkert mange, men det er nå en gang slik at det er prosenter som teller og ikke antall kroner og øre, og 0 er fortsatt 0% av ethvert tall, uansett hvor lite tallet var i utgangspunktet.

    NAS kan selvsagt falle til 0 fra enhver kurs og da er alt borte for aldri å komme tilbake igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn