Alle flyaksjer med unntak av opplagte konkurskandidater som NAS har steget, og til dels svært mye, på dagens vaksinenyhet. NAS hadde sikkert også steget i dag hadde det ikke vært for at regjeringen smellte døra i trynet på de.Sas stiger nu.
Erna bløffer som hun så ofte gjør. Hun var raskt frempå i media med sin boikott og avstand. Tok ikke lange tiden før hun dementerte det hele og sa at hun uttalte seg som privatperson.Litt "artig "at Erna utad har mye i mot Wizz Air men samtidig legger alt til rette for at de skal kunne tjene penger her.
Lurer litt på om det blir en konkuranse mellom RyanAir og WizzAir i forhold til hvem som skal bli hovedutfordreren til SAS på norsk innenriks.
De fleste privatpersoner som etablerer seg har en gjeldsgrad på kanskje 80%+ eller noe slikt og er helt avhengige av å beholde jobben eller statlig velferd om den ryker. Å ha ganske mye gjeld er svært normalt i disse tider, også på privaten. Der var åpenbart svært mange som ikke taklet en måned eller to uten inntekt da det smalt i mars.Corona er en fantastisk god lærepenge for forretningsdrivende generelt. Men jeg tviler på at lærepengen vil huskes særlig lenge.
Det jeg tenker på er at det er på tide å finne tilbake til da man bygde sten-på-sten, ikke tar på seg for store forpliktelser og har tilstrekkelig kontantbeholdning for uværsdager.
Norwegian er ikke en sånn type bedrift, hvor stor ekspansjon og låneopptak var selve forretningsmodellen i litt for mange år. Fort opp = fort ned.
Ulltveit-Moe er jo også i krise og må selge unna Burger King for å berge resten av rstaurant imperiet.
Summa summarium, skjønner godt at regjeringen ikke vil spille bort fellesskapets midler på et Norwegian-kasino som man ikke ser rekkevidden av hvor pengene tar veien i den kompliserte eierstrukturen til selskapet.
Hele systemet vi er en del av balanserer på en kvivsegg.De fleste privatpersoner som etablerer seg har en gjeldsgrad på kanskje 80%+ eller noe slikt og er helt avhengige av å beholde jobben eller statlig velferd om den ryker. Å ha ganske mye gjeld er svært normalt i disse tider, også på privaten. Der var åpenbart svært mange som ikke taklet en måned eller to uten inntekt da det smalt i mars.
Sant nok har en kanskje europas yngste, mest moderne og drivstoffgjerrige flåte, og plan B var hele tiden å lease ut / selge fly de ikke klarte å sette i virksomhet selv. Problemet deres starte vel omtrent da de ikke klarte å lease eller selge overskuddsflåten selv i et ellers friskt og voksende marked. Det kan de bare glemme nå så flåten med dreamlinere er nok vesentlig mindre verdt i dagens marked hvor ingen hverken har bruk for eller råd til dem.De har vel 140 fly ca? Et dreamliner koster 150 millioner dollar, så noe verdi har selskapet. Jeg er usikker på verdien av 737-800,
men gjennomsnittsalderen for flyene deres er under 5 år.
selvsagt er det glemt. Vi har en blåblå regjering som kaster penger etter de store navnene. Sosialisme for rikinger og pinebenken for de fattige. de på AAP får selvsagt ikke 6 måneder forlengelse. Tikk, tokk, tikk, tokk. Din økonomiske dommedag rykker nærmere.Et kunststykke mange har klart er å innbille myndighetene at om de går konk så er alt borte. Det er jo ikke slik at om aksjonærene eller långivere taper penger så forsvinner fabrikker og bygninger. De som i siste Instans blir bailet ut er gårdseiere, kreditorer, aksjonærer osv.
Det man trodde man hadde lært etter finanskrisen er at noen faktisk må tape penger når de har tatt mye risk men der har man glemt nå.
Siden dette skjer stort sett over hele verden så tror jeg fenomenet er betydelig større enn Erna.selvsagt er det glemt. Vi har en blåblå regjering som kaster penger etter de store navnene. Sosialisme for rikinger og pinebenken for de fattige.
Ja, det er ganske vanlig i flybransjen å lease en del av flåten. De flyene NAS faktisk eier er uansett belån til langt opp på halefinnen og verdien av flyene har nok fallt en god del siden det ikke akkurat er skrikende etterspørsel etter fly i verden om dagen.Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?
........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
Ettersom jeg har flere venner som jobber i Norwegian, må jeg si jeg synes synd på både den ene og den andre, egentlig. De blåblå skal da i det minste ha for at de ikke kaster penger etter det store navnet NORWEGIAN, eller hva?Jeg synes ikke synd på Norwegian. De ble stormannsgale. Grådigheten tok dem.
selvsagt er det glemt. Vi har en blåblå regjering som kaster penger etter de store navnene. Sosialisme for rikinger og pinebenken for de fattige. de på AAP får selvsagt ikke 6 måneder forlengelse. Tikk, tokk, tikk, tokk. Din økonomiske dommedag rykker nærmere.
At Erna satte foten ned for NAS skulle bare mangle. Det går en grense selv for Høyre når det gjelder donasjoner av det norske folks rikdom til aksjonærer.
Det er ikke så fantastisk mye mer tap igjen å ta for eierene - selskapet er i dag verdt litt under 2 milliarder kroner. Gjelden har blitt restruktureret flere ganger så også gjeldseierene har tatt store tap ved at lån har blitt konvertert til aksjer som er verdt fint lite.Ikke se bort ifra at det myndighetene fortsatt kan redde Norwegian men venter på at dagens eiere tar enda større ansvar i,e ta større andel av tapene
Tiltross for begrenset forståelse for hvordan dette spillet foregår. Må man være stor for å konkurrere, overleve, drive sunt?Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?
Fra april 2020 ........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
Leasinggjelda, det vil si Norwegians framtidige flyleie-forpliktelser, var ved årsskiftet 34 milliarder kroner. Men også de 65 flyene Norwegian eier selv er beheftet med gjeld: 22 milliarder kroner ved årsskiftet.
Norwegian ber om nåde
En jungel av banker, spekulanter og anonyme truster i land som USA, Japan og Cayman Islands kan avgjøre Norwegians skjebne.www.borsen.no
Norwegian har hatt en svært aggressiv vekststrategi og har, selv til flyselskap å være, vært tungt belånt hele tiden. De har tatt veldig stor risiko. Det gikk veldig bra ganske lenge så gikk det plutselig skikkelig ordentlig dårlig og ender muligens med en full konkurs.Tiltross for begrenset forståelse for hvordan dette spillet foregår. Må man være stor for å konkurrere, overleve, drive sunt?
Om jeg husker rett var ett av grepene de gjorde å selge mange av flyene for så å lease dem tilbake igjen. De ville aldri fått solgt flyene uten en slik forpliktelse og de vil tvilsomt komme seg ut av leasingavtalen uten å blø ille. Uten å kunne mye om det antar jeg det dreier seg om å redusere finansielle forpliktelser på kort sikt mot en høyere kostnad på lang sikt.Mener å huske fra nyhetene at Norwgian ikke eier alle flyene og således ikke sitter på enorme verdier.
Fant dette, men vet ikke selv hva som er riktig?
Fra april 2020 ........ Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.
Leasinggjelda, det vil si Norwegians framtidige flyleie-forpliktelser, var ved årsskiftet 34 milliarder kroner. Men også de 65 flyene Norwegian eier selv er beheftet med gjeld: 22 milliarder kroner ved årsskiftet.
Norwegian ber om nåde
En jungel av banker, spekulanter og anonyme truster i land som USA, Japan og Cayman Islands kan avgjøre Norwegians skjebne.www.borsen.no
Jeg har blitt fortalt at det utelukkende er privatpersoner som driver med NAS nå og da blir det jo en form for lotteri. Det er ingen av de som har regnet gjennom noe case eller har en ide utover å se på en graf som går opp og ned. I tillegg har den rasen en bisarr fascinasjon for aksjer som har hatt høy kurs, nå har veldig lav kurs for da får de veldig mange akskjer pr. beløp investert.Men.. hvorfor er det noen som handler aksjen idag til 52øre?
Nei, ikke så lenge du kun kjøper et par hundre aksjer - da har du investert en hundrelapp. Det mange ikke tenker over er at det har kommet veldig veldig veldig mange flere aksjer nå enn da kursen var over 200. Om kursen hadde steget til 100 (hvilket den aldri vil gjøre) så hadde NAS hatt en verdi på 370 milliarder kroner da det nå finnes 3.7 milliarder NAS-aksjer totalt. Til sammenligning har DNB en markedsverdi på 233 milliarder og Orkla 87 milliarder.Tja, jeg kunne forsåvidt godt kjøpt et par hundre aksjer i fall et hangande snøre skulle bli funnet. Tapet ville være svært overkommelig og gevinsten trolig monumental hvis mirakelet skulle skje.
Litt ufint å sitere seg selv, men likevel...Det er vel nå omtrent ett år siden spanske IAG gjerne ville kjøpe NAS for i overkant av 10 mrd NOK, omtrent det boble av markedsverdien dengang.
De slet allerede da med manglende inntjening, dårlig likviditet, skyhøy gjeld, bransjens soleklart største ordrebok uten realistisk håp om å få satt flyflåten i trafikk, tekniske problemer på nye fly, og så bortetter.
Selv før COVID-19 måtte man tro på gud, Julenissen og all verdens tannfeer for å se NAS leve lykkelig alle sine dager uten noen å holde i hånden.
For alle andre enn Bjørn Kjos fremstod dette som en gavepakke man burde signere ut fortere enn svint, putte milliardene i jakkeforet og ta første SAS-fly til feriehuset i Nice.
Så kom COVID-19...
NAS er vel omtrent det siste selskapet man burde hive krisekroner etter.
Den illustrerer også et annet fenomen, når kursen har fallt så mye som den har kan den jo ikke falle så mye videre tenker sikkert mange, men det er nå en gang slik at det er prosenter som teller og ikke antall kroner og øre, og 0 er fortsatt 0% av ethvert tall, uansett hvor lite tallet var i utgangspunktet.Storbank: Norwegian er verdt 370 millioner kroner
I mai flyselskapet verdsatt til godt over 14 milliarder kroner. Nå mener HSBC at reisen snart kan være over for Norwegian.e24.no