På tur og reise Norwegian Air Shuttle

Terje-A

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
9.502
Antall liker
4.412
Sted
Værlesanden
Torget vurderinger
15
Og Norwergian går til sak mot Boeing.

Bl.a.
Norwegian varslet søksmålet i forbindelse med at flyselskapet kansellerte en ordre på 97 fly, som ifølge Boeing har en listepris på 12,65 milliarder dollar, eller 122,34 milliarder kroner.

Flyselskapets advokat skriver i søksmålet at søksmålet kommer på grunn av Boeings «grove uaktsomhet, svindel og kontraktsbrudd» knyttet til kjøpet av 737 Max- og 787 Dreamliner-flyene.

«I stedet for å levere det de har lovet, har Boeing bevisst villedet og utelatt informasjon, utvist grov uaktsomhet og rufsete produksjon, og laget fly med vesentlig svekket verdi og nytte, hvor det i Max-flyenes tilfelle fikk tragiske og dødelige konsekvenser,» skriver Norwegians advokat i søksmålet.
 

cruiser

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.02.2010
Innlegg
9.410
Antall liker
2.703
Evt at de ikke hadde penger til å betale for flyene :D
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
6.115
Antall liker
1.403
Selvfølgelig har de ikke det med den krise hele verden er i nu.
 

Terje-A

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
9.502
Antall liker
4.412
Sted
Værlesanden
Torget vurderinger
15
Uansett god eller dårlig økonomi, Boeing fortjener tyn fordi de tok shortcuts med hensyn til sikkerheten og derfor har skyld i 2 flycrash med nesten 700 døde. Alt på grunn av panikk fordi de ikke hadde et fly som kunne konkurrere med økonomimodellen til Airbus. Håper Norwegian vinner frem og at Boeing får en skikkelig kostbar lærepenge.
 
Sist redigert:

Larson

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
6.805
Antall liker
1.396
Nu har de steget 9 % på en uge. Ikke så ringe endda.
Du aner ikke hva du driver med.

Før nyttår ble Norwegian priset til 6,2 milliarder kroner og hadde en aksjekurs på rundt 40 kr.

Vet du hvor mye Norwegian prises til i dag? Etter full nedstengning med Corona, og null inntekter? 10 millarder kroner!
Høres dette ut som en fornuftig pris eller 100 % galskap? Samtidig er aksjekursen 3 kroner, ned 92 % siden nyttår.

hvor stor sannsynlighet er det for at Norwegian skal nå 10 kr i aksjekurs og verdsettes til 35 milliarder kroner?

Fra mai:
" Norwegian meldte i forrige uke at over tre milliarder aksjer var blitt registrert i Foretaksregisteret. Det er opp fra 164 millioner aksjer tidligere "

fra 164 millioner aksjer til 3.000 milllioner aksjer. Det alene burde skremme vettet av enhver aksjonær. Her snakker vi utvanning uten like.





PS!
SAS prises i dag til 3,3 milliarder kroner. Har hatt et fall på magre 40 % siden nyttår. Trenger bare en økning på 80 % for å være tilbake. Norwegian må ha en aksjekursøkning på 1000 % i aksjekursen. For at NAS skal komme tilbake til 40 kroner så må den prises til 130 milliarder. Det er 1/3 Equinor. Lykke til!
 

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
9.860
Antall liker
4.161
Som nevnt tidligere er det stort sett kun privatpersoner som kjeder seg som driver med Norwegian om dagen. Minner også om saken for litt siden der prisforskjellen i Kongsberg Automotive var tregangeren på to ulike markedsplasser (Merkur Markets og Oslo Børs). Det er veldig åpenbart at det er mye rart som skjer i disse tider og den mest opplagte forklaringen er at meglerhusene har fått titusenvis av nye kunder som skal på casino.
 

Larson

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
6.805
Antall liker
1.396
Om ikke altfor lenge er det sannsynlig at Norwegian gjennomfører en klassisk spleis. 10 aksjer blir til 1 aksje, 25 til 1 eller kanskje til og med 100 blir til 1.

Se på 25 til 1-scenarioet. Aksjekursen står i dag i 3 -> den vil bli 75.

Ser pent ut ikke sant? Aksjekursen har igjen styrket seg, kan man tro. Aksjen som for et par år siden sto i 80, er tilbake på 75. Ikke akkurat. De har bare slettet 96 % av aksjene.


Ta en titt på PRS, og få en pekepinn på hvordan Norwegian kan se ut.


Se på 5 år tilbake på den. Var PRS priset i 1839 kr per aksje? Alldeles ikke. Den var priset i kanskje 20.

PRS fikk oljekrisen i hodet og hadde gjeld langt overhodet. Emisjoner og omgjøring av gjeld til aksjer førte til uhørvelig mange aksjer i spill. For å rydde opp i dette (og fordi oslo børs forbyr aksjer under 1,00 kroner over tid) ble spleis utført. Det så heller ikke pent ut å ligge på 0,20 når man tidligere lå på 20 kr aksje. Beste måten å komme tilbake til 20? Å slette 99 % av alle aksjer.

Kan ikke helt si at PRS-eierskap har vært lukrativt etter spleisen heller. De er nå nede i 1,35 kr igjen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
6.546
Antall liker
2.918
Torget vurderinger
4
Det er vel nå omtrent ett år siden spanske IAG gjerne ville kjøpe NAS for i overkant av 10 mrd NOK, omtrent det boble av markedsverdien dengang.
De slet allerede da med manglende inntjening, dårlig likviditet, skyhøy gjeld, bransjens soleklart største ordrebok uten realistisk håp om å få satt flyflåten i trafikk, tekniske problemer på nye fly, og så bortetter.

Selv før COVID-19 måtte man tro på gud, Julenissen og all verdens tannfeer for å se NAS leve lykkelig alle sine dager uten noen å holde i hånden.

For alle andre enn Bjørn Kjos fremstod dette som en gavepakke man burde signere ut fortere enn svint, putte milliardene i jakkeforet og ta første SAS-fly til feriehuset i Nice.

Så kom COVID-19...

NAS er vel omtrent det siste selskapet man burde hive krisekroner etter.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.584
Antall liker
8.415
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
33
en god regel er å ikke satse penger i aksjemarkedet, som man ikke har råd til å tape
lekmenn sitter alltid sist i info kjeden
aner ikke hva stoploss er
fond eller fast eiendom er mitt tips
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
3.519
Antall liker
1.854
Sted
Oslo
Jeg håper du sitter med info som tyder på at dette både var, og fremdeles er, en god ide:

1595325295971.png
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
6.115
Antall liker
1.403
Er det nu jeg skal gå ud af det og redde hvad der reddes kan? Eller skal jeg give dem 2 år?
 

Larson

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
6.805
Antall liker
1.396
Er det nu jeg skal gå ud af det og redde hvad der reddes kan? Eller skal jeg give dem 2 år?
Det er helt opp til deg å bestemme. Ingen her gir deg noen finansielle råd om hva du skal gjøre med dine penger. Det må du selv finne ut av og ta konsekvensene av. Du kan håpe på å ta igjen det tapte, men risikerer da heller å tape mer. Hvilke av de to alternativene som skjer aner jeg ikke, men min egen analyse tilsier at nedsiden er betydelig høyere enn oppsiden i NAS.


Det er opp til deg å avgjøre om du tror at aksjekursen til Norwegian skal være høyere om 2 år enn i dag. Utbytte kan du bare drømme om. Det har Norwegian aldri gitt, så du får ingen direkteavkastning på aksjen. (et tegn på at en slik aksje skal man ikke investere i)


Å sitte long i Norwegian.... På meg virker det som galskap, men jeg vet ikke så mye. Og jeg ville ikke basert mine investeringsideer basert på tilfeldige folk på internett.


Husk at hva du satte inn av beløp er 100 % irrelevant. Det er verdien markedet priser aksjen til i dag og hvordan aksjen vil utvikle seg.
Norwegian er i dag verdt mer enn den var ved i nyttår. Høres ut som en boble for meg, men jeg aner ikke hvor markedet skal.

En grunn til at den kan ha steget er at de har fått visshet i usikkerheten rundt alle obligasjonslånene.
Dog, så burde aksjekursen ha falt som en stein da de ikke tjener penger i pandemien. Og usikkerhet rundt pandemien varighet bør også sende aksjekursen ned.


Å ta ut 50k og tape 50k er bedre enn å ta ut 30k og tape 70k, eller 15k og tape 85k.

Eller man kan jo alltids håpe på at aksjekursen skal dobble seg, slik at de 50k blir til 100k igjen, men med så mange nye aksjer i spill, så er det særdeles lite sannsynlig.

Men hvem vet i markedet? Tesla var overpriset og tripplet seg. Galskap. Vil det samme skje i Norwegian? Jeg tviler sterkt.


Dette er noe du selv må finne ut av. Jeg gir ingen råd.
 

Larson

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
6.805
Antall liker
1.396
Hadde jeg investert i NAS til 5 kr aksjen, så ville jeg solgt og den ville ha ha steget til 6 kr. Hadde jeg sittet med den ville den ha dumpet videre til 2-1 kroner.

Nå tror jeg likevel at siden Norwegian ikke tjener penger, så er sannsynligheten for 1 kr mye høyere enn 6 kroner. 3 kroner opp, 2 kroner ned. dobling eller 1/3 av verdien.

Å være med ned er hva som koster skjorta. Det er derfor amatører må lære seg funksjonen stop-loss og bruke den. Stop loss etter et tap på 15 - 20 % er mye hyggeligere enn å være med ned til -50% eller -80 %. Hvor stop loss skal settes har jeg ingen snøring på. 50 % er altfor mye.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.584
Antall liker
8.415
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
33
du virker likevel som du har en nær "relasjon"/kjennskap til selskapet og hva som skjer
de fleste normenn vet ikke engang hva et obligasjonlån er....
 

Larson

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
6.805
Antall liker
1.396
Takk for det, men jeg kan ikke skryte på meg særlig stor kjennskap. Dog, så vet jeg at man bør se på paramtere som P/E, P/S, osv, regnskap, gjeldsgrad, endring i antall aksjer, utbytte og analyser.

Det er en stor fordel å ha bransjekunnskap om selskapene man invisterer i. Man skal jo slå markedet, og markedet priser lynraskt opp og ned.

Jeg har deltatt på aksjenorges seminarer, hvor de for 2-3 år siden nettopp tok opp Norwegian som en mulig kjøpskandidat til 80 kr. Foredragsholderen var veldig nøye på at man ikke burde sitte long i den, for marginene i flybransjen er særdeles liten og selskaper konker på rekke og rad. Norwegian var oppkjøpskandidat og man kunne forvente en kortsiktig stigning i kursen. Risikoen i Norwegian var bl.a. gjeldsgraden.

Hva som går ned skal ikke alltid opp igjen. Det verste med Norwegian er at de prises jo høyere en ved nyttår. Aksjekursen har synket med 94 %, men selskapet prises samtidig ca dobbelt så høyt. Hvorfor? mangedobling av antall aksjer.

Aksjekursen er nå ca 1/4 av hva den var da de fikk statsstøtte. Jeg syntes det var galskap å kjøpe den da, grunnet konkurskandidat, noe den jo fortsatt bør regnes som. Var en kompis som tjente 30 % da. Noen tusenlapper. En som liker å gamble litt. Det var tydeligvis en større idiot som kjøpte etter han. Noe aksjemarkedet gjerne baserer seg på. Noen ganger så er det du som er den store idioten. Ikke vær han.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
6.546
Antall liker
2.918
Torget vurderinger
4
Dersom aksjene ble kjøpt i april så var kursjen da alt mellom 5 og 9 NOK.
Uansett hvor i det spennet du kjøpte er det ingen som regner med at NAS skal komme tilbake dit med det første. Det finnes ingen finansielle, markedsmessige eller tekniske grunner til at det skulle skje i overskuelig fremtid. Kun psykologiske.

I overskuelig fremtid, 3-4 år frem i tid, er det nok heller snakk om hvorvidt de overlever og hvordan markedet for flyreiser i det hele tatt ser ut i det tidsperspektivet. Når jeg polerer glasskula ser jeg en konsolidering av markedet de neste 2-3 årene hvor de svakeste mindre aktørene forsvinner og de litt mindre svake, men levedyktige, konsolideres i større enheter for å betjene et totalt sett mindre marked. Så kan man håpe på at NAS overlever på nåde de neste par årene og får et oppkjøpstilbud stort nok til at de største investorene ser mulighet til en sikker utgang og som kan drive en kortsiktig optimistisk kursoppgang.
Men, nå er ikke jeg særlig til optimist så jeg hadde nok solgt meg ut for å redde det som reddes kan og heller plassert restene i fond eller i det minste selskaper som har en sunn underliggende drift.
 

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
9.860
Antall liker
4.161
1.83 nå. Tyngdekraften ikke helt avlyst selv om man til tider kan få inntrykk av det i dagens aksjemarked.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
6.115
Antall liker
1.403
Bare gode nyheder om Corona kan hjælpe har jeg netop læst. Det bliver vel bedre før eller siden.
 
Topp Bunn