2
2xJ
Gjest
Gratulere med en til !!
Tusen takk for en hyggelig og interessant dag Emo!Det er vel på tide å skrive om noe mer lydrelatert i tråden. Jeg føler selv at å utvikle lyden min videre handler lite om hardware når det kommer til elektronikk og mekanikk - høyttalere er nok strukket så langt det er mulig for godlyd i mitt lille rom. Det er alltid noe å hente på finlytting, justering av filtere og lydsignatur, men jeg jeg mener nå at skoen trykker på akustikken.
Når det kommer til akustikk har jeg stort sett drevet med brannslukking i form av gode akustikkpaneler på alle fire veggflater, i hovedsak i førsterefleksjonspunktene. Panelene jeg har brukt er fra Primacoustic og er relativt bredbåndet (gul linje):
Vis vedlegget 651240
Grei demping ned mot shcroeder i mitt rom.
Jeg hører mye god lyd andre steder, det vil si i hovedsak i to andre anlegg. Hato og The Shy har anlegg jeg følger tett, og som har egenskaper jeg gjerne skulle hatt mer av. Det innebærer en viss kontrast da anleggene er ganske forskjellig bygget opp, men også har store forskjeller i akustiske tiltak; The Shy har mye, Hato har lite. Shy har lydbilde med nesten kirurgisk presisjon og alle detaljer på plass. Hato låter stort, flott og har en evne til å spille med vanvittig detaljnivå oppover uten å noengang låte anstrengt eller hardt. Hvordan jeg skal kunne komme videre i eget rom har vært en gåte for meg, og jeg tenkte derfor at jeg må skaffe meg hjelp.
Jeg har derfor nylig hat besøk av @TrompeteN. Atle har en ganske særegen kombinasjonskunnskap: han er musiker med tusentalls timer erfaring med å høre på instrumenter og musikk i forskjellige settinger. Han er videre en kløpper på Audiolense og ser detaljer i denne softwaren som jeg ikke mestrer enda. Videre kan han mye om akustikk og hvordan vi oppfatter lyd i et rom. Han takket ja til å utføre litt konsulentarbeid for å stake ut en kurs basert på mine ønsker.
Det blir mye å skrive om om jeg skal gå detaljert gjennom dagen, men kort sagt spilte jeg gjennom en del låter jeg hører mye på når jeg tuner anlegget selv - for å gi Atle et bakteppe for mine ønsker. Vi tok så en tur til Hato for en referanse-sjekk (Atle kjenner The Shy sitt anlegg godt fra før), men også for å vise fram et mildt sagt drøyt anlegg. Jeg tror Atle forstod godt hva jeg mente om lyden i dette anlegget, og da vi dro tilbake til meg begynte vi med noen tiltak.
Jeg er ganske sjokkert av at noen kan bruke sekunder i lytteposisjonen hos meg med akustisk musikk spillende og høre at jeg har artefakter i responsen på 80Hz - selv om musikken knapt har noe informasjon i dette området. "Særlig", tenkte jeg, men han fant likevel artefakten i målingene mine, og jeg tror det største tiltaket vi gjorde denne dagen var flytting av delefrekvens mellom midbass og sub, samt litt justering på kalibreringsprosedyren i dette området. Dette hadde jeg aldri fått til på egenhånd, da resultatet viste seg å være noe annet enn hva software, målinger og min kompetanse tilsa. Enkelt demonstrert underveis. Slike evner forbauser og imponerer meg.
Videre har vi juster litt på target flyttet litt på og redusert antall akustikkplater i rommet, og jeg sitter igjen med et anlegg med slemmere spark i fra midbasshorna, mer detaljer dypere i bassen og en mer åpen og "flott" klangrikdom. Dette er ikke endestasjonen, men et første steg i riktig retning. Herfra skal jeg justere litt på target etter egne preferanser, samt jobbe med noen konkrete tiltak som kan ta dette videre.
Takk til Atle for såpass bred kompetanse, evne til å sette seg inn i min lydopplevelse og preferanse, pedagogisk og åpen tilnærming, bedre lyd og ikke minst en vanvittig hyggelig seanse.
Takk det samme!Bra jobba av dere begge. Et stort privilegium og kjenne Atle
Har også flyttet litt på delingen mellom midd og mellomtoner. Du har vel fått med deg at jeg har klaget på litt hardhet i lyden rundt 500 hz og at ting blir litt unødvendig krast på høyt volum. Morel elementene har en ganske stor peak i forvrengning akkurat der. Nå deler jeg ved 600 Hz og med brattere flanker.
Så ble det norsk igjenEt svar fra en vennlig utenlandsk inntrenger.
Etter å ha lest dette imponerende og inspirerende søket etter optimal lydgjengivelse, gjenstår bare beundring.
For å begrense rominnflytelsen ytterligere og for å oppnå en punktkildeeffekt, kan en kombinasjon av disse to Danley-konseptene være et alternativ.
Det nåværende koniske hornet kan deretter monteres i et stort (J3-aktig) Synergy-horn. Resultatet er en J1 med (direkte) båndpassdrift av J3.
De små midwooferne kan sløyfes. Dette gjør konstruksjon og filtrering mye enklere.
Vis vedlegget 652258
Vis vedlegget 652246
Vis vedlegget 652247
Det spiller annerledes, og det mest på grunn av at det som ligger på tapene er annerledes i lydsignatur.Spiller det fletta av alt annet...?
Wow! Gratulerer så mye.
Litt farsdagskos må man unne seg?
Tofu-maskin?Hmm... Japansk skrift på esken..... Soba nudler???
Noen av oss har så dårlig oppsett at vi ikke hører forskjell...Først et lite bakteppe: Da jeg hev meg på profflydkort/Audiolense-bølgen var muligheten for analoge kilder veldig usikker -og jeg var villig til å forkaste dette totalt i bytte mot sterke verktøy for høyttaler-korrigering.
Ellers er jeg enig i det Shy la til som edit over.
Det er nok riktig at digitalt har et like godt eller bedre potensiale - men det blir sjeldent hentet ut. Det blir fort tydelig når man hører de bedre tapene som er å oppdrive. Ellers opplever jeg forskjellene som Shy beskriver her: det låter råere, mindre komprimert/degradert og med mer dynamikk, spesielt merkbart i bunn og topp.
Jeg har for vane å ikke bare tro og mene før jeg investerer i noe, så før jeg kjøpte tapemaskin ble det gjort flere øvelser både i eget anlegg og et annet anlegg jeg kjenner godt.
Har gjort nivåjusterte A/B-tester av hi-rez digital og tape på samme musikkmateriale i eget anlegg. Har også gjort A/B/C-tester med tape, vinyl og digital hirez streamende samtidig med mulighet for å switche mellom dem.
Det er en betydelig forskjell, hvor tape som regel kommer ut som vinneren.
Som tilleggsøvelse har vi forsøkt å digitalisere tape i høyoppløst DXD, uten at det ble spesielt saliggjørende. Dette var for meg veldig uventet - men det var til slutt bare å bite i det sure eplet og kjøpe en maskin. Tatt brukergrensesnitt, pris og tilgjengelighet i betraktning så skal lyden være ganske mye bedre før det er aktuelt, tenkte jeg....men det ble det. Så får enhver vurdere det samme for sin kontekst.
Jeg skrev "som regel" over - jeg har hatt noen bånd på lån som låter like bra eller bedre fra TIDAL eller NAS. Men likevel, skal jeg sette meg ned for å nyte Cannonball Adderley kan jeg aldri se for meg å gjøre det med digital kilde igjen.