The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.942
    Antall liker
    12.547
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har dere vurdert å bytte nettkabel på disse fancie kaffemaskinene? Bør definitivt tilføre en ny dimensjon til den ulitmate kaffe opplevelsen.... :cool:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.298
    Antall liker
    6.662
    Det er vel på tide å skrive om noe mer lydrelatert i tråden. Jeg føler selv at å utvikle lyden min videre handler lite om hardware når det kommer til elektronikk og mekanikk - høyttalere er nok strukket så langt det er mulig for godlyd i mitt lille rom. Det er alltid noe å hente på finlytting, justering av filtere og lydsignatur, men jeg jeg mener nå at skoen trykker på akustikken.
    Når det kommer til akustikk har jeg stort sett drevet med brannslukking i form av gode akustikkpaneler på alle fire veggflater, i hovedsak i førsterefleksjonspunktene. Panelene jeg har brukt er fra Primacoustic og er relativt bredbåndet (gul linje):
    prima.png

    Grei demping ned mot shcroeder i mitt rom.

    Jeg hører mye god lyd andre steder, det vil si i hovedsak i to andre anlegg. Hato og The Shy har anlegg jeg følger tett, og som har egenskaper jeg gjerne skulle hatt mer av. Det innebærer en viss kontrast da anleggene er ganske forskjellig bygget opp, men også har store forskjeller i akustiske tiltak; The Shy har mye, Hato har lite. Shy har lydbilde med nesten kirurgisk presisjon og alle detaljer på plass. Hato låter stort, flott og har en evne til å spille med vanvittig detaljnivå oppover uten å noengang låte anstrengt eller hardt. Hvordan jeg skal kunne komme videre i eget rom har vært en gåte for meg, og jeg tenkte derfor at jeg må skaffe meg hjelp.

    Jeg har derfor nylig hat besøk av @TrompeteN. Atle har en ganske særegen kombinasjonskunnskap: han er musiker med tusentalls timer erfaring med å høre på instrumenter og musikk i forskjellige settinger. Han er videre en kløpper på Audiolense og ser detaljer i denne softwaren som jeg ikke mestrer enda. Videre kan han mye om akustikk og hvordan vi oppfatter lyd i et rom. Han takket ja til å utføre litt konsulentarbeid for å stake ut en kurs basert på mine ønsker.
    Det blir mye å skrive om om jeg skal gå detaljert gjennom dagen, men kort sagt spilte jeg gjennom en del låter jeg hører mye på når jeg tuner anlegget selv - for å gi Atle et bakteppe for mine ønsker. Vi tok så en tur til Hato for en referanse-sjekk (Atle kjenner The Shy sitt anlegg godt fra før), men også for å vise fram et mildt sagt drøyt anlegg. Jeg tror Atle forstod godt hva jeg mente om lyden i dette anlegget, og da vi dro tilbake til meg begynte vi med noen tiltak.
    Jeg er ganske sjokkert av at noen kan bruke sekunder i lytteposisjonen hos meg med akustisk musikk spillende og høre at jeg har artefakter i responsen på 80Hz - selv om musikken knapt har noe informasjon i dette området. "Særlig", tenkte jeg, men han fant likevel artefakten i målingene mine, og jeg tror det største tiltaket vi gjorde denne dagen var flytting av delefrekvens mellom midbass og sub, samt litt justering på kalibreringsprosedyren i dette området. Dette hadde jeg aldri fått til på egenhånd, da resultatet viste seg å være noe annet enn hva software, målinger og min kompetanse tilsa. Enkelt demonstrert underveis. Slike evner forbauser og imponerer meg.
    Videre har vi juster litt på target flyttet litt på og redusert antall akustikkplater i rommet, og jeg sitter igjen med et anlegg med slemmere spark i fra midbasshorna, mer detaljer dypere i bassen og en mer åpen og "flott" klangrikdom. Dette er ikke endestasjonen, men et første steg i riktig retning. Herfra skal jeg justere litt på target etter egne preferanser, samt jobbe med noen konkrete tiltak som kan ta dette videre.

    Takk til Atle for såpass bred kompetanse, evne til å sette seg inn i min lydopplevelse og preferanse, pedagogisk og åpen tilnærming, bedre lyd og ikke minst en vanvittig hyggelig seanse.

    For de som evt. ikke kjenner anleggene til Hato og Shy så godt har jeg lenket til et sted i deres tråder med bilder av oppsettet:
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.338
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel på tide å skrive om noe mer lydrelatert i tråden. Jeg føler selv at å utvikle lyden min videre handler lite om hardware når det kommer til elektronikk og mekanikk - høyttalere er nok strukket så langt det er mulig for godlyd i mitt lille rom. Det er alltid noe å hente på finlytting, justering av filtere og lydsignatur, men jeg jeg mener nå at skoen trykker på akustikken.
    Når det kommer til akustikk har jeg stort sett drevet med brannslukking i form av gode akustikkpaneler på alle fire veggflater, i hovedsak i førsterefleksjonspunktene. Panelene jeg har brukt er fra Primacoustic og er relativt bredbåndet (gul linje):
    Vis vedlegget 651240
    Grei demping ned mot shcroeder i mitt rom.

    Jeg hører mye god lyd andre steder, det vil si i hovedsak i to andre anlegg. Hato og The Shy har anlegg jeg følger tett, og som har egenskaper jeg gjerne skulle hatt mer av. Det innebærer en viss kontrast da anleggene er ganske forskjellig bygget opp, men også har store forskjeller i akustiske tiltak; The Shy har mye, Hato har lite. Shy har lydbilde med nesten kirurgisk presisjon og alle detaljer på plass. Hato låter stort, flott og har en evne til å spille med vanvittig detaljnivå oppover uten å noengang låte anstrengt eller hardt. Hvordan jeg skal kunne komme videre i eget rom har vært en gåte for meg, og jeg tenkte derfor at jeg må skaffe meg hjelp.

    Jeg har derfor nylig hat besøk av @TrompeteN. Atle har en ganske særegen kombinasjonskunnskap: han er musiker med tusentalls timer erfaring med å høre på instrumenter og musikk i forskjellige settinger. Han er videre en kløpper på Audiolense og ser detaljer i denne softwaren som jeg ikke mestrer enda. Videre kan han mye om akustikk og hvordan vi oppfatter lyd i et rom. Han takket ja til å utføre litt konsulentarbeid for å stake ut en kurs basert på mine ønsker.
    Det blir mye å skrive om om jeg skal gå detaljert gjennom dagen, men kort sagt spilte jeg gjennom en del låter jeg hører mye på når jeg tuner anlegget selv - for å gi Atle et bakteppe for mine ønsker. Vi tok så en tur til Hato for en referanse-sjekk (Atle kjenner The Shy sitt anlegg godt fra før), men også for å vise fram et mildt sagt drøyt anlegg. Jeg tror Atle forstod godt hva jeg mente om lyden i dette anlegget, og da vi dro tilbake til meg begynte vi med noen tiltak.
    Jeg er ganske sjokkert av at noen kan bruke sekunder i lytteposisjonen hos meg med akustisk musikk spillende og høre at jeg har artefakter i responsen på 80Hz - selv om musikken knapt har noe informasjon i dette området. "Særlig", tenkte jeg, men han fant likevel artefakten i målingene mine, og jeg tror det største tiltaket vi gjorde denne dagen var flytting av delefrekvens mellom midbass og sub, samt litt justering på kalibreringsprosedyren i dette området. Dette hadde jeg aldri fått til på egenhånd, da resultatet viste seg å være noe annet enn hva software, målinger og min kompetanse tilsa. Enkelt demonstrert underveis. Slike evner forbauser og imponerer meg.
    Videre har vi juster litt på target flyttet litt på og redusert antall akustikkplater i rommet, og jeg sitter igjen med et anlegg med slemmere spark i fra midbasshorna, mer detaljer dypere i bassen og en mer åpen og "flott" klangrikdom. Dette er ikke endestasjonen, men et første steg i riktig retning. Herfra skal jeg justere litt på target etter egne preferanser, samt jobbe med noen konkrete tiltak som kan ta dette videre.

    Takk til Atle for såpass bred kompetanse, evne til å sette seg inn i min lydopplevelse og preferanse, pedagogisk og åpen tilnærming, bedre lyd og ikke minst en vanvittig hyggelig seanse.
    Tusen takk for en hyggelig og interessant dag Emo!

    Må innrømme at det ligger litt ærefrykt når man blir spurt om å gi konkrete tips til noen på det nivået som du befinner deg på, men aller mest stas er det jo. Har jo vært på «lyttebesøk» hos deg tidligere og fikk godt inntrykk av hvor ambisjonsnivået og kompetansen din ligger.

    Edit: Oppsettet ditt er jo et av de aller grommeste som finnes her inne spør du meg.

    Du har jo «en finger med i spillet» i mange av anleggene vi andre liker og respekterer.
    Å besøke Hato har jeg lenge hatt lyst til og det var nok et hyggelig bekjentskap og svært imponerende oppsett med musikken i senter. Det var ikke vanskelig å høre hva du likte med den lyden for å si det slik. Man er jo ikke døv heller...
    Fint å ha så konkrete ønsker og problemstillinger på lydbilde. Å «gjenskape» konkrete lydbilder er noe av det jeg liker aller best. Den opprinnelige planen inneholdt ikke å utbedre noe konkret denne gangen så det var ren bonus og veldig moro. Er litt usikker på om det var delefrekvensen eller akustikktiltaket som gav den største effekten, men at det ble mer både «Shy og Hato-lyd» gav hjemreisen et preg av lettelse.

    Er veldig imponert over nivået, arbeidet, innsatsen og lyden din Emokid og tusen takk for for de fine ordene. Du imponerer tilbake! 😊

    Vi ses
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.433
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Langesund
    Har også flyttet litt på delingen mellom midd og mellomtoner. Du har vel fått med deg at jeg har klaget på litt hardhet i lyden rundt 500 hz og at ting blir litt unødvendig krast på høyt volum. Morel elementene har en ganske stor peak i forvrengning akkurat der. Nå deler jeg ved 600 Hz og med brattere flanker.
    Høres snillere ut mot ørene mine.
     
    Sist redigert:

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    A response from a friendly foreign intruder.
    After reading this impressive and inspiring search for optimal sound reproduction, only admiration remains.

    To further limit the influence of space and to achieve a point source effect, a combination of these two Danley concepts may be an option.
    The current conical horn can then be mounted in a large (J3-like) Synergy horn. The result is a J1 with (direct) bandpass operation of J3.
    The small midwoofers can be omitted. This makes construction and filtering much easier.

    danley_jericho_jh90_ad_mod.jpg

    JH90-Front-No-Grill-e1501780940494_89a0ddf3-a279-4192-b9c1-c858760c87fa_800x.jpg

    Large-Format_0003_CJ-1894-Glass-Front-View2.png
     
    Sist redigert:

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Unnskyld, den norske teksten min ble ved et uhell konvertert til engelsk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.433
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Langesund
    Et svar fra en vennlig utenlandsk inntrenger.
    Etter å ha lest dette imponerende og inspirerende søket etter optimal lydgjengivelse, gjenstår bare beundring.

    For å begrense rominnflytelsen ytterligere og for å oppnå en punktkildeeffekt, kan en kombinasjon av disse to Danley-konseptene være et alternativ.
    Det nåværende koniske hornet kan deretter monteres i et stort (J3-aktig) Synergy-horn. Resultatet er en J1 med (direkte) båndpassdrift av J3.
    De små midwooferne kan sløyfes. Dette gjør konstruksjon og filtrering mye enklere.

    Vis vedlegget 652258
    Vis vedlegget 652246
    Vis vedlegget 652247
    Så ble det norsk igjen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.433
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Langesund
    Spiller det fletta av alt annet...?
    Det spiller annerledes, og det mest på grunn av at det som ligger på tapene er annerledes i lydsignatur.
    Mener fortsatt at den digitale kjeden, det være seg opptaksprosess og avspilling, på det beste er det med størst potensialet.

    Edit: Må legge til her at det er veldig gøy å høre gamle opptak av f.eks Miles Davis, Tom Waits, Pink Floyd, på bånd, det låter mye tøffere med mer ivaretatt dynamikk og pondus i bunnen. Her blir ofte cd'en kjedelig og blodfattig i sammenligning selv om avspillingsmaskinen skulle koste en trillion.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.298
    Antall liker
    6.662
    Først et lite bakteppe: Da jeg hev meg på profflydkort/Audiolense-bølgen var muligheten for analoge kilder veldig usikker -og jeg var villig til å forkaste dette totalt i bytte mot sterke verktøy for høyttaler-korrigering.

    Ellers er jeg enig i det Shy la til som edit over.

    Det er nok riktig at digitalt har et like godt eller bedre potensiale - men det blir sjeldent hentet ut. Det blir fort tydelig når man hører de bedre tapene som er å oppdrive. Ellers opplever jeg forskjellene som Shy beskriver her: det låter råere, mindre komprimert/degradert og med mer dynamikk, spesielt merkbart i bunn og topp.

    Jeg har for vane å ikke bare tro og mene før jeg investerer i noe, så før jeg kjøpte tapemaskin ble det gjort flere øvelser både i eget anlegg og et annet anlegg jeg kjenner godt.
    Har gjort nivåjusterte A/B-tester av hi-rez digital og tape på samme musikkmateriale i eget anlegg. Har også gjort A/B/C-tester med tape, vinyl og digital hirez streamende samtidig med mulighet for å switche mellom dem.
    Det er en betydelig forskjell, hvor tape som regel kommer ut som vinneren.

    Som tilleggsøvelse har vi forsøkt å digitalisere tape i høyoppløst DXD, uten at det ble spesielt saliggjørende. Dette var for meg veldig uventet - men det var til slutt bare å bite i det sure eplet og kjøpe en maskin. Tatt brukergrensesnitt, pris og tilgjengelighet i betraktning så skal lyden være ganske mye bedre før det er aktuelt, tenkte jeg....men det ble det. Så får enhver vurdere det samme for sin kontekst.

    Jeg skrev "som regel" over - jeg har hatt noen bånd på lån som låter like bra eller bedre fra TIDAL eller NAS. Men likevel, skal jeg sette meg ned for å nyte Cannonball Adderley kan jeg aldri se for meg å gjøre det med digital kilde igjen.
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med grom avspiller! Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha fulgt med på dere her på forumet som har gått til anskaffelse av båndspiller, så virker det som at tape er veien å gå om man vil ha den beste gjengivelsen.
    Interessant at du har testet tape, vinyl og digitalt opp mot hverandre. Jeg lurer på hva du mener er de sterke sidene til vinyl blant de tre formatene? Eller spesielt vurdert opp mot digital avspilling?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.292
    Antall liker
    109.496
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... :unsure: :unsure: Japansk skrift på esken..... Soba nudler???
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    884
    Antall liker
    1.422
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Først et lite bakteppe: Da jeg hev meg på profflydkort/Audiolense-bølgen var muligheten for analoge kilder veldig usikker -og jeg var villig til å forkaste dette totalt i bytte mot sterke verktøy for høyttaler-korrigering.

    Ellers er jeg enig i det Shy la til som edit over.

    Det er nok riktig at digitalt har et like godt eller bedre potensiale - men det blir sjeldent hentet ut. Det blir fort tydelig når man hører de bedre tapene som er å oppdrive. Ellers opplever jeg forskjellene som Shy beskriver her: det låter råere, mindre komprimert/degradert og med mer dynamikk, spesielt merkbart i bunn og topp.

    Jeg har for vane å ikke bare tro og mene før jeg investerer i noe, så før jeg kjøpte tapemaskin ble det gjort flere øvelser både i eget anlegg og et annet anlegg jeg kjenner godt.
    Har gjort nivåjusterte A/B-tester av hi-rez digital og tape på samme musikkmateriale i eget anlegg. Har også gjort A/B/C-tester med tape, vinyl og digital hirez streamende samtidig med mulighet for å switche mellom dem.
    Det er en betydelig forskjell, hvor tape som regel kommer ut som vinneren.

    Som tilleggsøvelse har vi forsøkt å digitalisere tape i høyoppløst DXD, uten at det ble spesielt saliggjørende. Dette var for meg veldig uventet - men det var til slutt bare å bite i det sure eplet og kjøpe en maskin. Tatt brukergrensesnitt, pris og tilgjengelighet i betraktning så skal lyden være ganske mye bedre før det er aktuelt, tenkte jeg....men det ble det. Så får enhver vurdere det samme for sin kontekst.

    Jeg skrev "som regel" over - jeg har hatt noen bånd på lån som låter like bra eller bedre fra TIDAL eller NAS. Men likevel, skal jeg sette meg ned for å nyte Cannonball Adderley kan jeg aldri se for meg å gjøre det med digital kilde igjen.
    Noen av oss har så dårlig oppsett at vi ikke hører forskjell...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.298
    Antall liker
    6.662
    Yamahaen er noe jeg har siklet på lenge. En av de siste, skikkelig fete DD-drivverkene som ble laget. Micro Seiki lagde vist disse for Yamaha. De ble ikke solgt utenfor asia, så det er ikke så mange av dem i EU. Digger oversize tallerken - man får litt feil inntrykk av denne på bilde da tallerken er nesten 15"! 28kg er bøst nok, men jeg har slemmere planer. Custom plinth etter eget design: rustfritt stål, bronse, bly, tre. Eksternt PSU. 12" arm og PU er på vei.
    Jeg finner få DD-drivverk med bedre eller like specs som denne på wow/flutter og S/N. Da må vi opp i SP10MK3, Kenwood L-07 D, Denon DP100, så kanskje disse har gått litt under radaren?

    Plintet er helt og pent, men litt slitt i lakken. Støvlokket ser veldig flott ut, samme med armen. Det hadde vært enkelt å restaurere denne 100%, men jeg går videre. Ser at armen går for grei pris online, og originalplinht + arm hadde vært perfekt prosjekt for en som kanskje har en Denon DP-80, SP10, Victor eller annet drivverk liggende.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    884
    Antall liker
    1.422
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Du trenger bare 12 tommer for å fikse på sporingsfeil. Med en arm som forandrer vinkelen på headshellet så slipper du hele problematikken - og får fordelene til tangentialarm uten svakhetene...
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn