emokid
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.02.2004
- Antall liker
- 6.662
Ikke noe veldig stort problem å lage, men den største utfordringene er å tegne dem ut;Tenkte på innvendig hals fra rund 1,5» til den kvadratiske åpningen. Skjønner at presisjon og glatt finish er viktig men også kurven/buen?Tenker du på selve adapter-klossen?Hva var den største utfordringen med å lage den?
I 2384 horna mine måtte jeg gå over med fil og 2K pu plast...
Men det ble ganske så bra til slutt.
Først finne/trace geometri på driverhalsen. Så tegne geometrien på hornet. Tegner så geometrien på halsen med guidelinjer som tangerer med hornets plan og hjørner. Slike 3D-skisser kan bli litt ekle å håndtere når det er mange forhold som skal passe samtidig. Enkelt å tegne en "abrupt" overgang som bare ekspanderer jevnt, men dersom man er opptatt av smooth geometri så blir det litt mer hårfint på tegnebrettet.
Så er det jo å tilpasse de andre delene, toleranser og pasninger. Pleier å la "stussen" som stikker gjennom platene stikke ut 0.2mm, slik at jeg er sikker på at adapteren klemmer mot korken på driveren og treverket på hornet. Da blir det tett og fint.
De er 3D-printet og kommer ut mer eller mindre perfekt, så produksjonen er no stress.