Caron
Hi-Fi entusiast
Steike, det er stor variasjon på kvaliiteten når det kommer til hva som har foregått/foregår rundt om i verdens lydstudioer... Jeg har foreløpig ingen stor LP-samling, ettersom jeg startet/gjenopptok dette formatet for bare 5-6 år siden. I denne er kanskje 1/8 av platene fra tida før CD-spilleren overtok for disse. Saken er at hvis jeg skal rangere lydkvaliteten på hele samlingen vil jeg si at kun 1/4 er hva jeg vil kalle optimal, dvs har passe definert topp, klar mellomtone som høres behagelig ut, og ikke minst solid bunn med trøkk i både basstromme og bass, uavhengig av sjanger. Neste 2/4 er hva jeg vil kalle hørbart og greit nok, der særlig mellomtoneområdet (som oftest) låter dårligst og gjerne litt skrikende, mens siste 1/4 i tillegg skjærer i diskant og mangler fullstendig bass. Sistnevnte blir mao sjeldent spilt, til tross for at de inneholder musikk med kjente og gode band/musikere.
Nei, jeg har ikke særlig mange svindyre såkalte audiofile plater i samlingen min, men av de få jeg har synes jeg aldeles ikke disse skiller seg spesielt ut, da også disse varierer mye på parametrene nevnt over. Det samme synes jeg også gjelder CD-plater. Så min konklusjon blir dermed at dette først og fremst må ha med studiojobben å gjøre.
Hvordan kan det være mulig å "ønske" arbeidet sitt så dårlig utført at folk helst unngår å spille disse utgivelsene? Hvilke kvalitetssikringstiltak gjelder egentlig i et platestudio?
Er alt fullt og helt basert på teknikeren bak miksebordet sine egne ører og preferanser?
Og sist men ikke minst, hvordan unngår man å handle feil?
Nei, jeg har ikke særlig mange svindyre såkalte audiofile plater i samlingen min, men av de få jeg har synes jeg aldeles ikke disse skiller seg spesielt ut, da også disse varierer mye på parametrene nevnt over. Det samme synes jeg også gjelder CD-plater. Så min konklusjon blir dermed at dette først og fremst må ha med studiojobben å gjøre.
Hvordan kan det være mulig å "ønske" arbeidet sitt så dårlig utført at folk helst unngår å spille disse utgivelsene? Hvilke kvalitetssikringstiltak gjelder egentlig i et platestudio?
Er alt fullt og helt basert på teknikeren bak miksebordet sine egne ører og preferanser?
Og sist men ikke minst, hvordan unngår man å handle feil?