Gode og dårlige innspillinger...

Caron

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2014
Innlegg
349
Antall liker
482
Sted
Svelvik, Vestfold
Steike, det er stor variasjon på kvaliiteten når det kommer til hva som har foregått/foregår rundt om i verdens lydstudioer... Jeg har foreløpig ingen stor LP-samling, ettersom jeg startet/gjenopptok dette formatet for bare 5-6 år siden. I denne er kanskje 1/8 av platene fra tida før CD-spilleren overtok for disse. Saken er at hvis jeg skal rangere lydkvaliteten på hele samlingen vil jeg si at kun 1/4 er hva jeg vil kalle optimal, dvs har passe definert topp, klar mellomtone som høres behagelig ut, og ikke minst solid bunn med trøkk i både basstromme og bass, uavhengig av sjanger. Neste 2/4 er hva jeg vil kalle hørbart og greit nok, der særlig mellomtoneområdet (som oftest) låter dårligst og gjerne litt skrikende, mens siste 1/4 i tillegg skjærer i diskant og mangler fullstendig bass. Sistnevnte blir mao sjeldent spilt, til tross for at de inneholder musikk med kjente og gode band/musikere.

Nei, jeg har ikke særlig mange svindyre såkalte audiofile plater i samlingen min, men av de få jeg har synes jeg aldeles ikke disse skiller seg spesielt ut, da også disse varierer mye på parametrene nevnt over. Det samme synes jeg også gjelder CD-plater. Så min konklusjon blir dermed at dette først og fremst må ha med studiojobben å gjøre.

Hvordan kan det være mulig å "ønske" arbeidet sitt så dårlig utført at folk helst unngår å spille disse utgivelsene? Hvilke kvalitetssikringstiltak gjelder egentlig i et platestudio?
Er alt fullt og helt basert på teknikeren bak miksebordet sine egne ører og preferanser?

Og sist men ikke minst, hvordan unngår man å handle feil?
 
L

Lassencad

Gjest
.)
Ja mange især helt ung der starter op med vinyl tror at det er den hellige gral . Men der er langt imellem de gode indspilninger.
Men for mig er det ikke vigtigt. Jeg har meget god musik der ikke lyder særligt godt. Men netop fordi musikken er så god spilles de alligevel . Det ville i min lyd verden være i skam hvid de ikke blev spillet.
Der er flere youtube video hvor en kunster udtaler ved lytning af den musik man selv har skrevet at det ikke lyder som det var ment.
Men generelt som man bare erkende at lydoptagelser bliver bare være som tiden går
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
Å finne de optimale innspillingene er mye jobb, det gjelder å bruke mye tid på nett og lete info. Man bør i tillegg ha muligheter til å spille aktuelle formater.

Men det er viktig å bruke tid på dette - da forskjellen i kvalitet på innspillinger lett kan overstige oppgraderinger av utstyr - imo.

For egen del bestemmes hvor ofte musikk spilles absolutt av hvor gode innspillingene er. Mine cd-ripper, for eksempel, har 2 plasseringer på hdd - den ene i +DR10 mappe og den andre i -DR10 mappe. Den ene mappen står for 99% av lyttingen.

Kan legge til at jeg skaffet vinylspiller i våres (etter 20 års pause) - og har samme erfaring som ts når det gjelder nyere utgitt vinyl. Ble ganske skuffet.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.147
Antall liker
8.513
Torget vurderinger
1
For å si det enkelt: "Alt" som er spillt inn de siste 20 åra låter ræva. 80% av alt som er spillt inn mellom 1971-1982 låter utmerket; gjelder bare å få tak i rette utgivelse. Fra 1982-1994 er det litt opp og ned - produksjonsfilosofien var litt snål da - mye kald plastikklyd. Dette gjelder rock/pop innspillinger.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
"Alt" som er spillt inn de siste 20 åra låter ræva. 80% av alt som er spillt inn mellom 1971-1982 låter utmerket. Fra 1982-1994 er det litt opp og ned - produksjonsfilosofien var litt snål da. Dette gjelder rock/pop.
Det er også stort sett min erfaring.

En liten rangering over hva som har gitt meg tilgang til best innspillinger - av nyere musikk:

Muiltikanal
.
.
.
.
.
Vinyl
High res/sacd
.
.
.
.
.
.Cd/streaming

Hvor surroundutgivelser ligger på rundt 90% ok innspillinger lydmessig, mens cd er kun 10%.
 

Caron

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2014
Innlegg
349
Antall liker
482
Sted
Svelvik, Vestfold
Å finne de optimale innspillingene er mye jobb, det gjelder å bruke mye tid på nett og lete info. Man bør i tillegg ha muligheter til å spille aktuelle formater.

Men det er viktig å bruke tid på dette - da forskjellen i kvalitet på innspillinger lett kan overstige oppgraderinger av utstyr - imo.

For egen del bestemmes hvor ofte musikk spilles absolutt av hvor gode innspillingene er. Mine cd-ripper, for eksempel, har 2 plasseringer på hdd - den ene i +DR10 mappe og den andre i -DR10 mappe. Den ene mappen står for 99% av lyttingen.

Kan legge til at jeg skaffet vinylspiller i våres (etter 20 års pause) - og har samme erfaring som ts når det gjelder nyere utgitt vinyl. Ble ganske skuffet.
Enig i det meste du skriver, og jeg synes langt på vei det samme også når det gjelder vinyl fra tida da dette formatet var det eneste tilgjengelige i tillegg til kassetten. Ca 100 av platene mine er fra denne tida, og av disse er ca 25-30 det jeg vil kalle optimale. På nyere vinylutgivelser av gamle band er det naturligvis mye mer sprik pga nivået på remastringer og hvor materialet er hentet fra, og på nyutgivelser av dagens artister er vel alt prisgitt kunnskap og kvalitet hos det aktuelle trykkeriet.

Uansett kommer vi ikke utenom det faktum at ingenting kan bli bedre enn det mikrofonene i studioet fanget opp, og miksingen av dette i etterkant.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jævla loudness war. Vi har en generasjon som ikke vet hva god lyd er.
Godt å få det ut 😁
Leste om dette sjøl i dagevis, mer og mer sjokkert. De har brukt all tilgjengelig bits og headspace på å gjøre musikken høy, på bekostning av seg dynamikk og lydkvalitet, for å selge musikk til ungdom med Walkman, folk i bil, butikk, kontor osv osv. Hvis jeg hadde stått i perleporten hadde de ikke kommet inn...
 
U

utgatt304361

Gjest
Etter at jeg fikk meg "ordentlig" stereoanlegg klarer jeg knapt å høre på 80- og 90-talls musikk. Det er egentlig litt trist ettersom det var det jeg hadde ungdomstiden. Jeg kunne sikkert fått meg et anlegg som kunne spilt slik musikk på en mer lyttevennlig måte, men nå ønsker jeg egentlig å fokusere på jazz, så da blir det sånn... Jazz fra gullalderen på 50- og 60-tallet er stort sett alltid bra.

Generelt er jeg opptatt av instrumentenes plassering i lydbildet, og det verste jeg vet i så måte er når cymbaler blir panorert i begge høyttalere. Det er til og med innspillinger hvor hele trommesettet høres ut som om det er fem meter bredt. Dette bør vel være en smal sak for en lydtekniker å fikse, så jeg antar derfor det er gjort helt bevisst. Kanskje det låter bedre på Hvermannsen's anlegg og hodetelefoner? Uansett er det fryktelig å høre på.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.055
Antall liker
12.139
Sted
Hus
Mye god lyd fra 1970 og en ti-tolv år framover inntil digitalinnspillingene kommer mere og mere. Finnes gode digitalinnpillinger også, men det er vel stort sett i jazzen og det klassiske reportoiret. Virker som om lydbildet blir mere og mere degenerert etter hvert som plateselskapene får mindre og mindre penger inn i kassen pga CD`ns inntok og etterkommende CD brennere og kopiering. Snakker om å skyte seg i beinet :unsure:
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kompressorer har blitt brukt siden sent på 60 tallet og ble ikke ett problem før fra ca -90 og utover når plateselskapene ga faen i oss og heller ville produsere musikk for kunder med mye bakgrunnsstøy, og konkurrerte om å være høyest mulig. Alle orginal innspilte utgivelser fra 80 tallet er uten dette. Bad med Mikal Jakkeson fra 88 har DR på 18-19. Broderen driver lydstudio, så han er lydtekniker, produsent og mastrer. Noen ganger produserer han bare, andre ganger mastrer han bare eller stort sett gjør han alt. Du kan ikke spille inn plate uten å bruke kompressor sier han, da hadde alle hjemme med stereoen være på Live konsert hver gang de satt på noe. De fleste som hører hjemme vil ikke ha de sånn, det spiller på 60-70 dB så ikke resten av huset plages. Da må man ha en DR på ca 14 for å høre sånn passe ut. Sånn ca sier han.... Dette kommer vel av at den menneskelige hørsel ikke blir sånn nogenlunde linær i bassen før på 85dB. De som sitter hjemme og nyter/lengter etter ett bredt stereo perspektiv anses i studio kretser for å drive med de der snåle audiofil tingene sine. Vi audio interesserte er altzå dårlig på markedsføring og i sørgelig mindretall. Har der noen dere lurer på så kan jeg sikkert spørre/diskustere det med han imorgen... Han liker det ....
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
Kompressorer har blitt brukt siden sent på 60 tallet og ble ikke ett problem før fra ca -90 og utover når plateselskapene ga faen i oss og heller ville produsere musikk for kunder med mye bakgrunnsstøy, og konkurrerte om å være høyest mulig. Alle orginal innspilte utgivelser fra 80 tallet er uten dette. Bad med Mikal Jakkeson fra 88 har DR på 18-19. Broderen driver lydstudio, så han er lydtekniker, produsent og mastrer. Noen ganger produserer han bare, andre ganger mastrer han bare eller stort sett gjør han alt. Du kan ikke spille inn plate uten å bruke kompressor sier han, da hadde alle hjemme med stereoen være på Live konsert hver gang de satt på noe. De fleste som hører hjemme vil ikke ha de sånn, det spiller på 60-70 dB så ikke resten av huset plages. Da må man ha en DR på ca 14 for å høre sånn passe ut. Sånn ca sier han.... Dette kommer vel av at den menneskelige hørsel ikke blir sånn nogenlunde linær i bassen før på 85dB. De som sitter hjemme og nyter/lengter etter ett bredt stereo perspektiv anses i studio kretser for å drive med de der snåle audiofil tingene sine. Vi audio interesserte er altzå dårlig på markedsføring og i sørgelig mindretall. Har der noen dere lurer på så kan jeg sikkert spørre/diskustere det med han imorgen... Han liker det ....
Godt å høre at det finnes folk innen musikkproduksjon som bryr seg om god lyd - virker dessverre til å være et unntak :(
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.705
Antall liker
4.455
Sted
Bartistan
Njaaaoooo, men det finnes også bøttevis av dyktige folk der ute som ikke får lov av oppdragsgiver å gjøre sitt beste, så den der er litt i overkant enkel..
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Njaaaoooo, men det finnes også bøttevis av dyktige folk der ute som ikke får lov av oppdragsgiver å gjøre sitt beste, så den der er litt i overkant enkel..
Ja heldigvis har vi Spotify, og lign. de normaliserer all musikk til samme nivå, så da er Loudness War poenget borte. Tar vel zikkert 10 år før dette går opp for plateselskapene, men det er jo ikke zå lang tid regmet i den dårlige lydens tjeneste som de har holdt på med...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
Får leve i håpet med at ting endres - til det bedre. Men en slik trend er vanskelig å endre, en stor del artister, lyttere og studiofolk vet liksom ikke om noe annet.

Når det kommer til hifi er dette helt fjernt, vi jakter hundredels prosent og noen dB her og der i mindre forvregning. Mens denne brickwallingen gir forvrengning i titalls prosent ☹
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er noen få som har unsluppet, så på DR databasen at alle innspillningene til Chris Rea lå på DR14. Han selger vel mest til folk som lytter i stuen så da har vel plateselskapet oppdaget det. Det er jul så da er det "driving home for christmas " vet du
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
Chris Rea liker man jo - har det meste fra han, men det som ble utgitt fra 1998 og etter lytter jeg ikke på, da kom loudness war og tok han også. Veldig fin dynamikk på cdene før det, litt anemiske i bassen og kanskje litt for frempå i diskanten, men helt klart gode å lytte til. Men kan kanskje være noe å lete på vinyl etter :)

Edit: Ser det er et par unntak der med 1999 & 2000 utgivelsene.
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.705
Antall liker
4.455
Sted
Bartistan
Ja heldigvis har vi Spotify, og lign. de normaliserer all musikk til samme nivå, så da er Loudness War poenget borte. Tar vel zikkert 10 år før dette går opp for plateselskapene, men det er jo ikke zå lang tid regmet i den dårlige lydens tjeneste som de har holdt på med...
Bare sånn i tilfelle det ikke kom fram tydelig nok; kunden ønsker ikke at tekniker skal gjøre sitt beste. De ønsker et 'sound' som tekniker personlig finner undermåls, og hen må dermed - motvillig - levere fra seg et drittprodukt
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.861
Antall liker
5.672
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Slik er det over all ! Penga rår og håndverkeren må gjøre som sjefen/kona/hvem som styrer sier og vil!. Styr unna hvis man kan og ikke trø i graset.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.485
Sted
Mo i Rana
Joy Division. Martin Hanett produsent. Klassiskt. Like det er noe annet. Alle parametre går opp, selv om musikken drar deg ned. Jippi
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Bare sånn i tilfelle det ikke kom fram tydelig nok; kunden ønsker ikke at tekniker skal gjøre sitt beste. De ønsker et 'sound' som tekniker personlig finner undermåls, og hen må dermed - motvillig - levere fra seg et drittprodukt
Ja skjønner, leter etter det motsatte vi da..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.761
Antall liker
8.070
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
For å si det enkelt: "Alt" som er spillt inn de siste 20 åra låter ræva. 80% av alt som er spillt inn mellom 1971-1982 låter utmerket; gjelder bare å få tak i rette utgivelse. Fra 1982-1994 er det litt opp og ned - produksjonsfilosofien var litt snål da - mye kald plastikklyd. Dette gjelder rock/pop innspillinger.
Du har eit godt poeng. Og så har du ikkje nemnt gullalderen frå stereo vart oppfunnen og framover til 1970.....
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kanskje de burde gjort det? Vis vedlegget 684302
All musikk skal ikke ha høye DR tall, hvis musikken ble komponert med intensjon om å låte høyt for almuen og kanskje litt vel flatt for år smak... Tror Radiohead visste meget vel at de ikke kunne selge millioner av cd eller nedlastninger, med en dynamikk som kjørte almuens høytalere i klipping...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Vi har vel oss sjøl å takke litt og, hadde vi bråket, blogget, ringt kulturministeren, stilt på TV og klagd i 20 år, dannet livssyns-forening og påberopt oss diskrimminering og psykiske lidelser og sponset ett Premier League lag med logoen "No room for compression" eller "Say no to compression", så hadde vi vel fått en egen versjon av de fleste plater med god lyd.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
All musikk skal ikke ha høye DR tall, hvis musikken ble komponert med intensjon om å låte høyt for almuen og kanskje litt vel flatt for år smak... Tror Radiohead visste meget vel at de ikke kunne selge millioner av cd eller nedlastninger, med en dynamikk som kjørte almuens høytalere i klipping...
Vil vel heller si at nesten all musikk tar fordel av å ha høyere DR tall enn eksempelet med Radiohead - som på grunn av dette ikke blir spilt her, selv om musikken er veldig bra.

Heldigvis finnes det nok av annet å velge i som låter ok :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
Rent personlig er jeg veldig glad for at jeg kan høre på musikken uten å la en middelmådig innspillingskvalitet ødelegge opplevelsen.
Ja, det hadde vært fint om jeg også kunne gjøre det. For egen del går det ikke sammen med hifi-interessen og det jeg at setter pris på med god lyd på anlegget.

Her er det i prinsipp lav DR som er hovedproblemet, fungerer greit med "garasjerockelyd" rølpete blekkboksstil - for eksempel - så lenge trommer osv slår igjennom og gir fot. Kan godt være en "dårlig" innspilling altså.

Lav DR er egentlig det samme som forvrengning, det samme du opplever når du vrir på en forsterker langt over det den yter og den ikke klarer å levere det den skal - jeg opplever det slik.

For meg har hifi livet blitt veldig enkelt etter at jeg kartla og sorterte vekk innspillinger med lav DR. Fant ut at denne byttekarusellen med utstyr, målinger, plasseringer osv - som regel hadde bakgrunn i å få dårlige innspillinger, med lav DR, til å låte bra, noe som selvsagt ikke går, tapt DR går ikke an å gjenvinne.

Så tiden brukes heller nå mer på å finne gode innspillinger, enn å surre med elektronikk - og jeg har hentet veldig mye mer i lytteglede på denne måten.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
8.602
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Vel, det hele avhenger formodentlig av hvorvidt man har et godt anlegg fordi man primært elsker musikk, eller fordi man primært elsker HiFi. Til tider virker de to å være vidt forskjellige interesser.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Lav DR dreper selv de beste innspillinger desverre. Umulig å spille høyt uten at det forvrenger, blir fort ubehagelig. Hører likevel på ting som ikke er hifi, finnes mye der ute i alle sjangre med ok dynamikk. Tidlig CD utgaver, finnes også masse eksempler på at vinylutgaven av nyere ting har høyere DR verdier. Musikk jeg liker som er ødelagt av loudness war, blir i beste fall brukt i bilen, som bakgrunnnsmusikk eller på trening
 

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
483
Antall liker
493
Sted
Oslo
Hei dere.
Jeg har akkurat sittet noen timer med Album list- Dynamic range.
Det er mye skuffende lesning. Jeg føler at en del album kommer godt ut. Spesielt i første utgivelser. Da helst fra 70/80 tallet og tidligere. Jeg får relativt bra lyd på streaming via Qobuz. Kan anbefales. Styr unna Spotify og Tidal. Brukte selv Tidal før. Jeg har mange CD og Vinyl spesielt kjøpt inn for sin gode lyd. Mye musikk må man uansett ha på tross av dårlig produksjon. Jeg hører nå på Cal med Mark Knopfler. Filmmusikk fra 1984. Den kom meget godt ut på lista. Det høres.
For dere som har tid. Stereophile sin album kåring. Records to die 4. En årlig greie. Jeg gikk gjennom den fra start til nå. Mange gullkorn, men også en del cirkus musikk, som er vanskelig å like.
Ellers lurer jeg på om dere har erfaring med moderne vinyl. Jeg har selv mest første pressinger fra 70/80 tallet. Kan det være sånn at de låter litt som CD. Det meste som kommer ut idag, har vel ikke Mastertape som kilde? Selv om det finnes unntak.
Fortsatt god jul ☃
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
653
Antall liker
456
Torget vurderinger
24
Et av de store problemene som har vært en stund og ikke kommer til å bedre seg fremover. (Håper jeg tar feil) Er hvem som skal betale for gode innspillinger? Nå etter strømmetjenester er dominerende er det lage en innspilling kun utgifter og ingen inntekter. Så hvis dere fortsatt vil ha gode innspillinger så kjøp fysiske kopier!
Jeg tjener mere på å selge en Cd i året enn strømming av de ca 30 platene som ligger ute.. 0.8 øre pr avspilling........ En dag i rainbow studio kostet ca 10000kr inkl flygel. Må da ha 1 250 000 avspillinger for å gå i null og kunne begynne å betale musikere,låtskrivere osv.....
Det er sjelden en elektriker eller snekker kommer hjem til meg å jobber gratis til sammenligning.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg har mange album jeg har lagt på et positivt minne, som er DR kompromittert.. Blir nesten nervøs hvis jeg kommer på en gammel klassiker fra 90 tallet og må inn å sjekke.. Sånn for Madrugada f.eks. sørgelig å tenke på, vemodi, hvor mye bedre det hadde vært. Radiohead driter jeg litt mer oppi, er så mye synth og slikt så "Kid A" og gjengen kan jeg vel høre på, men bare viten om at det er DRD (DR drit) legger seg vel som en klam motbydelse over tingene med tiden.,
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja godt poeng, vel mye makt hos strømmeselskapene nå. På tide og modernisere TONO / kassettavgiftsfondet, for jeg hakkje CD spiller engang. Bruker Roon, uten Roon ingen DSP, uten DSP dårligere lyd... Uten fysisk medium er det mange fordeler spart plass, rot, letetid, striper, knekte cover, enorm katalog etc. etc.
Et av de store problemene som har vært en stund og ikke kommer til å bedre seg fremover. (Håper jeg tar feil) Er hvem som skal betale for gode innspillinger? Nå etter strømmetjenester er dominerende er det lage en innspilling kun utgifter og ingen inntekter. Så hvis dere fortsatt vil ha gode innspillinger så kjøp fysiske kopier!
Jeg tjener mere på å selge en Cd i året enn strømming av de ca 30 platene som ligger ute.. 0.8 øre pr avspilling........ En dag i rainbow studio kostet ca 10000kr inkl flygel. Må da ha 1 250 000 avspillinger for å gå i null og kunne begynne å betale musikere,låtskrivere osv.....
Det er sjelden en elektriker eller snekker kommer hjem til meg å jobber gratis til sammenligning.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.991
Hei dere.
Jeg har akkurat sittet noen timer med Album list- Dynamic range.
Det er mye skuffende lesning. Jeg føler at en del album kommer godt ut. Spesielt i første utgivelser. Da helst fra 70/80 tallet og tidligere. Jeg får relativt bra lyd på streaming via Qobuz. Kan anbefales. Styr unna Spotify og Tidal. Brukte selv Tidal før. Jeg har mange CD og Vinyl spesielt kjøpt inn for sin gode lyd. Mye musikk må man uansett ha på tross av dårlig produksjon. Jeg hører nå på Cal med Mark Knopfler. Filmmusikk fra 1984. Den kom meget godt ut på lista. Det høres.
For dere som har tid. Stereophile sin album kåring. Records to die 4. En årlig greie. Jeg gikk gjennom den fra start til nå. Mange gullkorn, men også en del cirkus musikk, som er vanskelig å like.
Ellers lurer jeg på om dere har erfaring med moderne vinyl. Jeg har selv mest første pressinger fra 70/80 tallet. Kan det være sånn at de låter litt som CD. Det meste som kommer ut idag, har vel ikke Mastertape som kilde? Selv om det finnes unntak.
Fortsatt god jul ☃
Moderne vinyl er veldig blandet, det virker som det stort sett er samme master som for cd, er cden noenlunde ok - er det stor sjanse for at også vinylen er ok - og omvendt. Men sjansen for å finne gode utgaver er større enn for cd, selv etter å ha lest og utført en del detektivarbeide ligger jeg på ca 50% for nyere vinyl.

Streaming er for meg uinteressant, fordi man ikke har oversikt over hvilke masteringer som er valgt - noe jeg har på mine ripper.

At original mastertape er brukt som grunnlag for en nyere vinyl eller cd er ikke noen garanti for en god utgave. Det ble gjerne tatt mange snarveier produksjonsmessig i gamle dager, på kanskje smålabert analogt utstyr. Hvis de derimot har gravd frem de gamle multitracks tapene (og at de var i god tilstand) og brukt moderne bra digitalt utstyr og laget en ny stereomix - da finnes det bra muligheter for en virkelig god utgave.

Derfor kan gjerne en ny surround/multikanals utgave av et gammelt album låte ganske fantastisk i forhold til originalen - for her må man bruke multitrackene. Det samme hvis de tok seg tid til å lage en ny stereomix. Det er slik Steven Wilson gjør.

Det er ikke bestandig det lages en ny stereomix - uheldigvis, men man kan "jukse" og selv lage en ny stereomix av surroundsporet - som regel med veldig godt resultat.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.676
Antall liker
3.890
Torget vurderinger
96
For å si det enkelt: "Alt" som er spillt inn de siste 20 åra låter ræva. 80% av alt som er spillt inn mellom 1971-1982 låter utmerket; gjelder bare å få tak i rette utgivelse. Fra 1982-1994 er det litt opp og ned - produksjonsfilosofien var litt snål da - mye kald plastikklyd. Dette gjelder rock/pop innspillinger.
Du mener vel heller at det meste du har hørt låter ræva i dine ører. Det er fortsatt en del utgivelser som unngår the loudness war, spesielt innen andre sjangere enn pop/rock. Mainstream pop, da er jeg helt enig med deg. Så og si alt av slik musikk er komprimert ihjel. Men det finnes masse annen musikk også, og der er tilstanden litt bedre. Sjekk loudness war tråden, det dukker opp eksempler på nye innspillinger som har overlevd krigen der iblant. Og snakker vi klassisk musikk, og multikanal lyd, er saken en helt annen. Det aller meste som gis ut på Blu-ray og andre multikanal formater er meget akseptabelt og har ofte glimrende dynamikk.
 
Topp Bunn